c ABONE SARTLARI . 1-50 nushadan ibaret sene].ıgı 425 1 dira, altı aylığı 625 kuruş;: ecnebı emleketler ıçın senelik 15 İira. Aboue bedeh peşindir. * Adres 5 kurüş ücrete tâbıdır .EŞ$ R E F SİYASİ, DİNİ, İLMİ -EDEBİ, AHLÂKİ HAFTALIK MECMUA Sa.hıbı ve yazı ışlermı fıılen eden I DAREH AN E l l'sta.nbul Ankara caddesı 'No, 87 Âsârı İlmiye-Kütüphanesi. Telgr: adres İstanbul - Âsârı İlmiye. | Basıldığı yer: ŞAK A Matbaası, EDİB £ Gilt İ, Nö; 9 — TEMMÜUZ 1948 (ve tekhf) 'ettik te onlar bunu yüklenmekten: çekindiler; bundan end.ışeye duştuler İnsan (egilince: /0, tuttu) bunu sırtına. yükledi. Çünkü insan “çok zulumkar, erkek ve kadın muşrıklerı azaba uğratacak, erkek've kadın müminlerin de tövbesini ka- | bul edeı_ek Allalı çok yarlıdayıcı, çok esırge- ; y_cıdıı g < Tefszrz Şen f B İz emanetı göklere, yeıe, ıiag]a.ra 'arz ’_ 'çok- eahildir. (Allah) bununla erkek ve kadm muna“ıkları, : | _ıl’_!gâ”hv Lı.ğg;ğl' Lşlm MWJWODÇĞJLAJUGJYU BE TF ARR FN ZN .r—qm__w_fgdı FAŞA îa: Te ab?ub_glfa_.. _;lu: ” İm amRagıba göre «Emh, Eman, emna- netn, nefs mutmain olmak, endışe gitmek mâ- nasına masdardir. İnsanın emniyette bulun— duğu hahn kendıqme eminiyyet edilerek bı- rakılan şeyin ismi de olur Burada maksud anlld Baz larma göre emanetten murad şar'i emirlerdir. İbni Abbas Radiyallahu Anhuma onu «Allaha ve resulüne itaat ve Cenahı Hak- kın farzettiği şeylerdir» .diye tefsir etmiştir. Göklere, yere ve daglara vaki olan teklif, ilzami değil, tahyiridir. Öyle olmasaydı el- bette derhal itaat ederlerdi, Âyetteki insandan murad da ya Âdem Aleyhısselamd_ı, yahut ruhlar âlemindeki i İin- ardır. Tasavvuft erbabı ikinci şıkkı ihti- yar ediyorlar. Hattâ Celâleddini Rumi bu mü- nasebetle-çcok güzel şiirler soylemıstır . Şu mealler de onlardandır «Ahd ve misakı (ruhlar alemmde Allaha verilen sözü) bozmak ahmaklıktan gelir, ima- na, ahda vefaya -ıayet ise takvaya erenlerin işidir. Sen onları korumaya devam edersen elbette Hakkın lütuflarını görürsün. Allah ile telest» bezminde taahhüde gırdık onu kır- mak değil, korumak gerek»;--> Cemadata edilen teklifi bazıları hakika- te, bazı]arı da temsîlî iğtiârğye hamlâdiyor- ıv lar, . Tasavvufta em'ınet «İnsanı kamıln e tev- “di-edilen eni büyük, ilâhi bir sıfatt: Gazali ile Beyzavi ve diğer bazıları Şöy- le dernişlerdir: «Emanetten murad teklifi bo-. yuha bir halka takar gibi takmak, yanı onu borç edinmek, onumn ifasını taahhüt etmektir. Bu taahhüt, sahibini ya ibadet ve taatle seva- | ba, ya fısk ve isyan ile ikaba götürür. Emane-: - . 'ti göklere, yere ve dağlara arzetmekten mak- sud, onlarm o ilâhi teklifi kabul etmek, yük- > (daha' doğrusu açıklamaktari, ibret vermekten) iba- rettir. O emaneti yüklenmekten kaçınmaları * < da kendılermın tabiatlerinde esasen o hyaLat ve istidadın bulunmadığını gösterir. İnsanın -emaneti yüklenmseine gelince: O da bunu ta- şımaya olan istidadının bir ifadesidir.n Şah Veliyullah der ki: «Bu takdirde ve bü manaya göre «İnnehu kâne zalümen cehulenn kavli kerimi sırf ta'lil değil, ta'lil makam - da varid olmuş bir cümledir. Çünkü zulum âdil olmıyan, fakat âdil olmak şanından bu- lunan, cehul de âlim olmıyan, ancak bıhrnek şanından bulunan kimse demektir.