Cenfi, Sayı Ğ 's'EBlLüR'R“EŞAb" SA L O ne> llımı ve Tarıh“ Tetkıkler 8 Zumrelerın mumeyyız vasıfları 'Bu uç zümrenin bırbn mden farklı adet]erı ve hususıyetlerı vardır:. 1. Yakululer — Trapuslu denilen bu ta - ' İzib Çelebi, gosterış maksadile bir kaç Sabataist altmda Kkalarak ö diy iki kısma ayırmıştı. Kıyafetçe de bunların hususıyetlerı Vardı. Meselâ bütün erkekler saçlarını ustura ile traş ettirirlerdi. Ökçeli: ayakkabı gıymelerı yasaktı. “Kadınları da sağlarını ince örgülerle ayırmak “Tnecburi idi. Eski ananelerinden kıl kadar ay- Fılmak caiz degıldı Buna riayet etmıyen erkek- ler hakkında (:mubasn» denilen bir adam vası - hakkını : vasıtasıle takıbat yapılırdı Reis, “vazife esnasında: mutlaka beyaz “bir : saı'ı.k sararak' otururdu. , n Bunların garip' k_ıya.fetlerı, hususı âdetleri, : gızlı ayınlerı Müslüman 'Türk ha zarı 'dil ş ti yandır. . Bu takım donmeler, ızdıvac ile ıhıaz edılen “ Babataişt sırr mma çok riayetkâr 1dı1eı Bu esrari n ancak izdivaç edenler. ogrenn kabilenin uzvu " haline girerdi. | 1 arasında na- celbeder ara sira dedıkodular u- S İlk Halife Yakub (Josef Keııdo) nun evıne : -- «Saadethane» denilirdi. Selânik Valisi Husnu , aşa zamanmda Sabataistlerden bırınm ihbari üzerine bir di a bu. «saadethane» ŞA : Vah Mithat Paşa zamanında da (1821) haşları— ni ustura ile tıaş edenlerm memurıyete ahnmı—,ı “yadakları ilân edilmişti. Yakubıler, Sabatayın Yakubda tenasuh et- D0 tıgme kaıldırler ş : “Yakubi reisinin vefatmdan sonra gelen iki reise AZişanı, ondan sonr raki 15 reıse de aDe'u- tetli». denildi. Bü reısler en zıyade Labılenın kı— j yafet ve itikatlarının bozulmamasına -dikkat ile mukelleftıı' Zahıren Musluman Tuık adetlerım_ " Kım, ((Gozle goı'u_nen ıbadet ve âdat) hususun'- ) elerine'daha' çak: ria -- Öyetkâr göründüler. Bunlar diğer takımlardan,. ' daha zıyade bu itibarla, ayrılırlardı. Hattâ Ya -. “ile birlikte Hacca da gıttı Fakat orada bır deve : akub Çelebı, takımını, agmya ve fulı::aı'aı : sonra kabilesin: " ler bulmak Jüzumunu hıssetmıs ve çök “tuhaf tasile, kadınlar a da ((kılavuz kadınn' di Çü nkü < mezarı açılsın, <A rafındarı takılmıstır Turkzgede dbnmelzk ianhçesz tatbık eder gibi görünürler, fakat asıl'dini me- * rasimi Sabatay anarnesine göre yapaılardı— Bunlar bir takım ahkâmı islâmiyeyi 11ga - ettiler. Kadmla.ra veraset hakkı tanımad ©. . Karakaşlar. — Bunlara yâni «Başık burunlular» derler. 'Bunların mü- meyyiz vaşfı, zahiren de olşa, Musluman Türk âdetlerine o derece riayete lüzüm görmeme ele- ridir. Bunlar daha koyu ve daha cureth Saba- taistlerdir. . Musfai fa Celebı, Yakubılerden ayrıldıktan i bağlayacak esrarengiz: hurafe- seyler tesis eylemıstı Bunlara göre, Mesih, S- - Hatay Sevı Yakubda değil, Osman Agada “te- nasüh et-mışı dünyaya gelmıştı Osman Ağa. ka— bile arasmda Abdurıahman nammda saf bu' adamm çocugu idi; - İ nelerin bu. takımına göre, Yakub Şa- bataym hayatında' dogmus o]dugu için, tena- ühün 01 vukuuna imkân yoktu Halbukı 25 —Osman, Sabatay öldükten 9 sene sonra dunya— / ya gelmişti. 20 . İşte Karakaş paıtısının ilk sefı, sonraları ”_' Mesihi, hattâ Tanrısı sayılan (<Osman Aga» ı<Osman Baba» ananesi budür. Bu Osman Baba 1702 de Sabatay Sevınm . vekıh ve mümessili olarak ilân edilmiştir. tm — tâ daha sonra'Tanrılık meıtebesıne kadar çıka- ? yılmışüır. Ahiren «Ağalık» unvanı kalktıktan :sonra, Sabatıstler Osman Agaya sÖsman Ogan» deme- Ş - Be başladüaı H aBak Ibrahım Ağa P.ııtısı — Bunlarm ıtıka- 8. , dma, mantıkına göre, Osman Ağa: Mesih, degıl— 5 . Mesihin çürüyüp kokmaması icap - - eder. Bu yuzden bunlarla Karakaşlar arasılıda ihtilâf çıktı. Bunlar dediler ki: «Osman Aganm bakılsın. Eğer. çürümemiş - __ve kokmamışsa onun Mesih olduğuna biz de-in: . <NIriz,» Fakat Karakaslar bunu bir hurmetsızhk t : addettıler <(Papulaı » lakabı hasımlarl tas (Devamı 128 inci sahıfede) « Omososlar» Belânikte Ittıhat Ve Tes -. |