31 Temmuz 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

31 Temmuz 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

, 1113 | gilliyet 31TEMMUZ 1932 İdarehane: Ankara caddesi, 100 No. Telgraf dresi: İst. Milliyet Telefon Numaraları: Başmuharrir ve Müdür: 24318 Yazı işleri Müdürlüğü 24319 İdare ve Matbaa 24310 ABONE ÜCRETLERİ: Türkiye için © Hariç için L sdilir. Gazetemiz ilânların mes'u- liyetini kabul etmen, BUGÜNKU HAVA Yeşilköy Askeri hava rasat İgöre, bugün hava açık olacak ve İşimal istikametlerinden hafif rüz İgârli olarak devam edecektir. İ 307.932 tarihinde hava tazyi İnsanım en kuvvetli ve müh- n uzvu neresidir, diye soran o- | Mba dil şerrinden muhafaza buyur- sun, Amma itiraf etmeliyiz ki; tatlı dil denilen şey de dünya- da emsalsiz bir şeydir. Mesel bile vardır: (Tatlı dil yılanı yu- vadan çıkarır) derler Bilmem hep bu sözler ve fi: kirler düşünülerek mi, yoksa Sa Kğ vi kaynana dili | Sep” mı nedir? Büyükudada şu meşhur mesire yerine de (Dil) adını vermişler- . Böyle (Dil iskelesi) ismi a denize yürümüş başka karalar da olduğunu zannedi- yorum. İşte bu dil iskelesi efendim Emlâk bankasının malı imiş, satılığa çıkarmış... Gazeteler- de de telâş: — Vay efendim! Dil satılı yor Ne oluyoruz. bilmem. Dil Ölüler yaşıyorlar mı? “Yazan: HÜSEYİN RAHMİ Şimdi biraz kendine gelmiş Me ratıma indiren eli. ; göremedin mi? “Dilâver sızlayan © yanağını Yüönağımın üzerine inen şeyin beş parmaklı bir insan eli ol- duğunu hissettim... Biz bu- nun bir misalini Flammarion'- “un tekinsiz evler cildinin ye- dinci babinda okumuştuk. Ben pek İnanmamıştım.. rhan — Şimdi mı? Dilâver — Evet onların ku- del 6n cani insanlar. inandın ma bu nokta gözden kaçırılma- fedilmemelidir. Belediye erkâ- mından biri bizim muharrir ar- kadaşlardan birile bu bahsi gö- zin — dilinize düşmemek için iBizde spor muhipliği frenklerin (câröbral) | verdikleri: şekilde bile gören- elli kişi ara sıra sporu biraz tutar, İ keti.. Buna bir de oyunların A- noktai nazarından ehemmiyeti çok!, Buna mukabil bütün Tür lediye için parlak bir muvaffa- kıyet olur., Çünkü meclisile be- raber belediyemizin şimdiye ka dar ağzı var dili yoktu... Bun dan sonra inşallah dillenir. Bu- yasını satın alırsa tabii (İstan- bul belediyesine ait di ül alacaktır. Binaenaleyh dil me- siresinden bahsedilirken bade- malı ve hürmetsizlik manası çı- kacak lâübaliyane sözler sar- rüşürken: — Ne yapalım birader? Si- mesiresinin . üstüne düş- tük. demiştir, Bizde spor muhipliğini bon Üç, beş, on, sever, i biraz hurpalar ve İçimizden bir züm. | göstereyim... | Dünden beri o Amerikada (Los Angeles) şehrinde olim- piyatlar yapılmaya başladı. O- ! İimpiyatların ne demek oldu- | ğunu size izaha lüzum yok. | Dünyanın en büyük spor hare- merika gibi spor beşiği olan bir yerde yapılması kaydını da ilâ- ve edersek işin sporcu ve spor meydana çıkar. İsim ve resim tasrihine hacet yok! İçimizde fazilet sezenlerdendir. bepten nefsine azim bir itima- dı vardır. hisselerinden nunda da böyle apışıp kalmaz. MILLIYEK SALAR 31 TEMMUZ İyi bir ders — Fransızcadan — M. Ballot kendisinde hayli Bu se- Kaç defa yüksek sesle şöy- ğini işittik: Ben mi? Ben bir defa paramı sağlam garantisi olma- yan işe yatırmam.. hali malüm.. Her gün gazete- İeri alıp okuyun.. Dünyanın iflâs etmiş.. Yahut fi tin şu zamandan beri i yulmaz olmuş, Zavallı darlar şaşkın bir halde.. Eh; pa ra verip hisse satın almışlar. Şaşırmakta hakları var, Lâkin | evvelce daha akilli davranıp cak bir şirketin almasalardı, 80 ta, işi tutmin, lardı. Ben dünyada paramı böyle havaya atamam. | Ballot'run biricik oğlu var dı. Sigismond isminde bir lu,. Bu se yirmi dört yaşı- caret ve maliye işlerine lafi mak için Sigismond'a Transva le kadar bir seyahat yapması: | na müsaade etti. Bu seyahat İ bir sene sürdü. mond babasına edindiği intibal leri anlattı, zaran delikanlı, babasının tahmininden çok faz la para sarfetmişti. Babası bit Avdette Sigis- seyahatinden ve tecrübe- Fakat izahata na- yahati için her gün ve umumi buhrana | tabi gayri memnun: l Sen hududu hayli aşmış rağmen bir kaç yüz lirayı bir kâğıda feda edenler manlesef kiyeden ve Türk tebaasından bu olimpiyatlara kaç kişi se yirci gitti bilir misi bir genç. Biriktirdiği beş altı yüz lira ile (Los Angeles) e| gitti, Oyunları seyredip gele- İşte spor Mmuhibbi, spor me- | raklısı diye.böylesine denir... FELEK Acıklı bir ölüm Eski Mutasarrıflardan Vehbi Be- yin torunu, Tahran şehbenderli. ginden o Mütekmit Şevki Beyin oğlu Rifat Bey dokür senedir eüir firaş olduğu dertten şifayap olami- yark perşembe günü © Göztepedeki hanelerinde pek genç yaşında vefat etmiştir. Cenabı hak gariki rahmet le geride kalan silsi koderdidesine sabrı cemil ihsan eylesin Âmin. Zayi Otomobil Anahtarı Geçen pazar günü öğleden sonra Altınkum ile Altıntaş ara- sındaki yol üzerinde demir bir zincir üzerine bağlı üç otomebil anahtarı kaybolmüşüsr. Bu anah Kahraman zade hanmda Hofer Samanon t acenlasına tes lim ettikleri takdirde kendilerini böyle söylüyorsun?.. Dilâver — Evet ruhlara © alçaklara söylüyorum... Turhan — Çıldırdın mı kar ? Dilâver — Çıldırtmak iste- diler amma muvaffak olama- âdileri, ah katilleri var... Bu akşam bize çatanla- rm her halde evliya ruhları ol- madıklarını siz de zaruri tasdik metburiyetindesini Orkan — Bunların ruhlardan olduklarına yok.. Dilâver — Flammarion'un kitabındaki Villa Fantastigue şerir şüphe | vak'asını unuttunuz mu? Mös- yö Homem Christo benim gibi samarı yedi. Gözlerinden alev sın yavrum, dedi, Babasının bu serzenişlerine delikanlı şu cevabı verdi: — Anlatayım © babacığım. Ben hakikaten hududu aşma- dım değil. Fakat orada bir al tın madeni satın aldım. — Nasrl, nasıl? Bir madeni mi satm aldın? altın Evet, yirmi beş bin Frarik * verdim, bit altın madeni satın aldım. Eh, aramızda.. Yirmi - beş > frank ta bir altın. madeni © kadar çok bir | para de- ildir. Yülbez yetse ki Madeni de altın olsun.. Halbuki mev- zuu bahis madenin biricik ku- suru varmış. Yeni istediğiniz M. Ballot'unun bu heyecan- | lı haberi alınca nasıl küplere bindiğini takdir edersiniz. Bir insanne kadar budala olmalı ki, ta Cenubi Afrikaya © kadar gidip, orada yirmi beş bin fran | ga kuru toprak satın alsm.. Hayatta bir saniye bile aldatı- lamıyacağını söyliyen adamın bu hiddetine hak vermek lâ! zım,. Ayni zamanda giden para kendi parası. — Sen amma budala imiş sin be oğul! Hiç kıymeti mayan bir madene (o yirmi beş bin.frank verilir mi? Ah, Sigis- da üzerine hücum - ettiler.. A- damcağız belinden kılıcını çek, ti.. Bir sağına bir soluna savu- rarak ellerinden © kurtulmaya uğraştı. Bir küçük odaya kaç- tı... Orada kopan müthiş arbe- dede (armoire) in aynası kırıl madı mı? Nihayet zavallı a- dam uğradığı dehşetten çıldır- dı. Orhan — Sen de o zavallı- ya mı benzemek istiyorsun... Çeşmi Fettan ağız dolusu haykırdı: — Hay rabbim esirgesin. Dilâver — Ben de bunların üzerine ateş edeceğim... Orhan — Onlara. . kurşun tesir etmediğini bilmiyor -mu- sun? Dilâver — İşte bunlar erva- hı habise denilen soydan.. Al çaklar, kendi ilmez, tutul maz vaziyetlerine o güvenerek masumlara kahbece hücum edi yorlar. Komşu Abdüllâtif Be. yin köşkünde akıl almaz kor- v bir e dönüyor. Bu l "sabah şehrinlizdö “ bir | cehennem varsa'bu sun, almamışsın. Yazık, yazık sana? Halbuki Sigismond — akıllı bir çocuktur, Babasının hidde- tini görünce, sörzenişlere feyle sofüne bir tarzda “eyvallah” diyerek bekledi. Babasınm si- niri geçince anlatmağa devam etti: — Öyle amıma babacığım, İ bu yaptığım iş senin - tahmi- İ minden fazla bana para kazan- dırdı. Bir defa madeni . satın aldıktan sonra, ilk işim bir şir ket yapıp hisse senetleri çıkar- mak oldu. Paristeki kambiyo acentelerinden birine . telgraf çektim. .Bu sabah, avdetimde i acente.bana bir müjde . yerdi. Ne kadar hisse senedi. varsa, ini toptan satmağa mu- vaffak olmuş. Bu memleket te budala amatörler & olmasa, kazanır aldığım para elli bin - franktır. Halbuki madene ne verdi yirmi beş bin... Demek ki yir- mi beş bin daha. . ticaretimiz var. Ballot birden bire oğlunun sözünü kesti: — Allah aşkına bu şirketin ismi nedir? Beynelmilel Altın nim şirketi. Ballot sap sarı kesildi. Dili | tutulur gibi oldu. En nihayet , kekeliyerek dedi ki: — Eyvâhler olsun.. Ayol, bu şirketin hisse * senetlerini toptan satın alanı bönim.. Memlekötte Akşehirde. bir yangın AKŞEHİR;“29 —- Evvelki yangın oldu. Yangılk”âtrafı sarıp bir Fakat alay itfai zamanında bir ? "gayreti sayı men yanip iki'ev de'yıkıldıktan sonra yangın söndürüldü. Bir evde on üç kıptı hırsız Beypazarından yazılıyar: — Bir köyde dilencilik. yaparken zengince-bir köylünün evinin kapısını kıran, ve içerden . bazı Saymetli sanda. çal kişini Bunlar, kendilerini yakalamak istiyen köy,bekçisine karşı gel İ mişler, fakat.o sırada, yetişen İ jandarmalarımız — tarafından smesıkı yakalanarak adliyeye verilmi, 'Raşit Rıza" ve arka- daşları Zonguldakta ZONGULDAK, 29 — Bir kaş.gündemiberi Reşit Riza B, ve arkadaşları şehrimizde bu- lunmaktadır; Temsillerine bir in daha edecek! küyet etmeli? Ahrette © ceza ölü habis- Jeri hiçin dirilere musallat edi- yorlar? Dünyadaki gibi bunlar da ahretin” hapishanelerinden mi kaçıyorlar? “Burada kanun- ların ıslahsedemediği eşirra ile Allah ta mı başa © çıkamıyor? | mi iyiler kötülere çiğnettirile- cek? Dilâverin annesi o döğüne- rek: — Ah bu İİ yine saçma- lyor... Dilâver — Ben saçmalamaı- yorum. Siz. yanlış -anlıyorsu- nuz. Zaten'bu dünyada doğru- lar saçma, saçmalar doğru te- lâkki edilmek hatasından dola- , İyi insaniyet felâh yüzü göremi fendiciğim bu oğlanı (Battal Zadeye götürüp te bir o nefes ettirsek.. Bu mübarek Oadam onun karışık olduğunu anla. dı, iz kendinizi Olimpiyat'ta | | Dün akşam toplanıldı IBu serviste münderiç bilü- mum havadislerin iktibas hakkı mahfuzdur. Ayrıca bu servise abone olmayanlar ta- rafından aynen veya mealen iktibas vukuu takibatı kanı- miyeyi müstelzimdir. | LOS ANGELES, 30 A.A. — O. limpiyat oyunları Kongresi, Nur. | mi'nin vaziyeti hakkında bir ka | rar vermek üzere düm akşam top- lanmıştır. Hatırlarda olduğu veç- bile geçen Nisan ayda Fenlan- diya'lı bu meşhur koşucu, amatör. Tre mahsus nizamat ahkâmunı ih- lâl etmiş olduğundan dolayı bey- nelmilel Amatörler Federasyonu tarafından koşmaktan menedil- miş idi. Bu karar, Berlin'de ittihaz olunmuş ödü Kongre, Nurmi'nin Olimpiyat müsabakalarına iştirak etmek zere angaje olmak talebinin red- dine karar vermiştir. Ta sabahtan itibaren: bürada fevkalâde bir faaliyet hüküm sür meğe başlamıştır. Öğleden sonra saat ikide icra edilecek olan Olim- piyat oyunları küşat merasiminde hazır bulunmak üzere. memleke. | tin ber tarafından birçok seyirci- ler gelmektedir. Beşiktaş'ın İzmir- deki maçı IZMİR, 30 — Şehrimize gelen Beşiktaş takımı dün İzmirspor ta- 2 ilk maçını yapt rülen bir hâkimiyet tesis stmiye muvaffak olmuştu. Fakat Beşiktaşlılarda tehlikeli akınlar yapıyorlardı. Tam 1 i dakika- da İzmirspor zarif bir o akından sonra ilk golünü yaptı. 22 inci dakikada ise Beşiktaş aleyhine verilen penaltı cezasını İzmir takımıma ikinci golü kazan dırdı. İkinci devrede (Beşiktaş ta- kımı iyice açılmıştı. Fakat ancak bir gol yapabildi. Bu suretle dün- kü maç | « 2 İzmirsporun galibiye tile neticelendi. Göz Hekimi Profesör Dr. ESAT Bahiali) Ankara caddesi No 60 Birinci Sınıf Mütehassrs (Babinli) Ankara öaddesi No6 | | Doktor : Dahiliye hastalıkları mütehâssısı Cumadan manda hergün öğleden sonra sast (2,30 dan Se) kadar İs- tanbulda Divanyolunda 118 numa- ralı hususi dairesinde dahili hasta- hkları muayene ve tedavi eder. Te- küp te mundar nefesile bulan- tıya tutulmak istemem... Çeşmi Fettan — Ah ah git tikçe azıtıyor... Dilâver o yaşa kadar kim- seden bir fiske yemeden büyü- müş olduğu için azılıların o to- katı fena halde izzeti o nefsine dokunmuştu. Sonra söz Abdüllâtif Efen- di ailesinin o muammai felâke- tine intikal etti. Hanımefendi — Her şey- den çekinen bu sessiz komşu- ya ara sira meler (o ölüyor ku- zum? Sorma anne sor- ma., Şimdi gidip te bahçeden dinleseniz içeride Çin ile Ja- pon muharebesinin sesli filmi gösteriliyor sanırsınız. Tokatlar, (o tek- itişmeler... Ahlar vahlar. Hanımefeni Rabbim sen esirge.. Dilâver işitiyor. İşitiyorum.. Ben sade lâkırdısını değil. hâdise- pim ereritrırlarssran simeli eee | 11 (on birde) açık arttırma suretile Harik (Hayat Sirgortalarınızı Kaza e ei ve tormobil Galatada Ünyon hanında kâin ÜNYON SİGORTASINA yaptırınız. Türkiyede bilâfasıla icrayı muamele etmekte olan ÜNYON kumpanyasma bir kere uğramadan sigorta yaptır. mayınız. Telefon: Beyoğlu 4886. DARULACEZE MÜDÜRLÜĞÜNDEN; Çeki Kilo 609 Kilo 15000 5000 Nevi 16 © Kilo. Kile 5000- “3000 Gürgen odunu - Yerli pirinç Sabun © Sade yağı Vejetalin Sebe Şehir meclisi daimi encümeninin 2 Temmuz 932 tarih ve 2440 numaralı kararile balâda nev ve miktarı - muharrer. erzak, mahrukat ve sabunun şartnamesine tevfikan 8 Ağustos, 932 pa- devam saatinden itibaren tatil rirkla ihalesi icra kılmacaktır. ine kadar ve par Taliplerin teminat akçelerile birlikte müesseseye müracaatları. (3706) İrtihal Emniyet Sandığı müdür muavini Reşit Beyin kerimesi on bir yaşla” rmda Nilüfer H. kısa bir rahatsız. &ı müteakip dünkü gün vefat etmiş. tir. Cenazesi bugün Lâlelideki apar tmanından kaldırılarak öğle namazı Valde camiinde badel oda Merkez- fendi kabristanma defnedilecektir. Kederdide ailesine beyanı taziyet © deriz. Ciğer parem oğlum Müncü U- şaki'nin ziyar elimi münasebotile ailemiz dostlarından © ve merhu- mun arkadaşlarından gerek biz- zat ve gerekse bilvasıta — beyanı tariyet eden ve cenaze merasimin de hazır bulunan zevat ve ailele- re teşekküratımızın arz ve beya- nına muhterem gazetenizi eyleriz. Merhumun Validesi, Pederi ve leşleri. mütekmit Miralay Şefik Beyin re- fikasi ve tüccardan Hasan Tahsin Beyin kain valdesi Müzeyyen Ha- sım irtihal etmiştir. Cenazesi bu- gün Ayaspaşadaki ikametgâh. dan saat on birde kaldırılacaktır. Mumaileyhanın istiklâl harbin. de Antalya kadınlar yardım he- yeti riyasetinde kıymetli hizmetle ri mesbuktur. . İstanbul ikinci iflâs memurkuğun dan: Müflis Koço Beyko Efendiye ait Kalikiratya namı diğer Mimar Sinan köyünde yeddi emin mahtar İsmail Efendi nezdinde mevcut yo- ğurthaneye müteallik bakır güyüm, kazan, peynir bahtası, yayık, tava demir sapan, ocak demiri, ve amire 6 ağustos 9Z cumartesi günü saat satılacağından talip olanların o gün ve saatin Kalikirmtyada gar alt kahvesi önünde hazır bulunmaları ilân olunur | RADYO | Bugünkü program ISTANBUL — 18-19 gramofon, 19.30 - 20 - 30 bedayii musikiye he- yeti, 20:30 - 21 opera, 21-22 tanbur. ri Refik Bey ve arkındaşları, 22. 22,40 tango orkestrası, zıtlaşarak bu akıl ermez felâ- keti buraya bizim başımıza mı davet etmek istiyorsun?. Kork- müyor musun? Dilâver isyankâr bir baş kaldırışla: —— Hanımefendimiz — artık korkmuyorum.. Doğdum doğa- Ir hissemize düşen bu korku- dan gayri usandım... Rahman- dan kork, şeytandan kork. Ö- lümden kork, ahretten kork.. İnsanları islah için © Allahım ve kulları korkutma sis- teminden başka bir usul bula- madıklarına taaccüp © ediyo- rümi. Bütün dinler, bütün ka- nunlar ve büt haydutlar da beynimizin üzerinde hep bu kır bacı şaklatıyorlar.. İradelerin önüne < çekilen bu dikenli tel | örgü hududundan öteye aşabi, lenler... İşte dünyanın adamları Çeşmi Fettan — Neler söy- İ tan örnek aldıklarını lüyor bu oğlan... Hanrmelendi — Şeyh Bat- tal Zadenin dediklerini aklına getir.. O söylemiyor.. Söyle! yorlar... Ağız onun fakat söz ANLİSertih “EYLOL,, ile aşağı cins mümasil mü; tahzırat arasında hiç bir iltibasa mahal vermek im- kânı mevcut değildir. “LY- SOL,mızır mikropları imha hususundaki büyük kuvvet ve tesirile Iysol Bütün dünyada wa tuf- ve markasını, müselles ile « LX SOL » ismini. ve her şişesinde Ham burg'ta SÖRUEL KE £ MAYR A, G. imzasını hâmildir. Taktitlerini reddediniz. Umum! © acentaları; İstanbul'da S. Jacoel Mahdumları İLÂN İstanbul vilâyeti dahilinde (Şa beso) imal ve Fruhtu için Kabataştn 179 No. lu mahalde © tesis olunan fabrika şürekâsndan Taksimde Me zarlık sokağında İsmail o Mustafa Bey apartmanında Z No. lu daire- "de mukim Aziz Beyin mukayelema. mei mahsyas ile merkür fabrikada yüzde kırk beş hisse itibarile on bir sene müddetle malik olduğu işletme ve sermaye ve küffei hukuk ve ve- €nibini bamukavelename rizayı tara feynle Kuzguncuktn ; Tahtalı Bos tan sokağında 32 No da mukim Zey nel Abidin ve Siyami Halit Beylere devir ve temlik ve alâkasını kate. deceğinden alâkadaranın malümu olmak ve işbu devir ve temlik key- fiyetinden dolayı hukukan mütees- sir kimse var ise itirazlarını resmen üç gün zarfında bildirmek üzere ilâ nı keyfiyet eyleriz. Müddeti merkâ renin mürurundan sonra hiç bir gö- na itiraz kabul olunmuyacağını ilâ- yeten beyan eyleriz. Siyami Halit, 2. Abidin Doktor Rusçuklu Hakkı Beyoğlu, İstiklâi caddesi Bü yük Parmak kapu, Âfcike hane söylemiş olur. Bütün o mahlö- kat arasındaki bu birbirini yut- ma döğüşü ne za nihayet bulup ta umumi, ilân çedi- lecek, Bütün kuvvetlerde tesa- vi hasıl olduğu gün... Bu bay- ramı bekliyenlere tabiat dai gülüyor... Bir fil ile bir çekir- geyi yanyana koyunuz bü man zara karşısında artık düşünü- gi irge mi fil kadar bü- . Fil mi çekirge kadar ölecek?.. Bu-iki'mahlüktan birini gadre uğratmaksızın adaleti batiçi için hangi şık- kı muvafık görüyorşünuz? Bu meseleyi şeytan kadar raliman da ez. zannındayım. Kuvvetlerde böyle bir müva- zene tesisi ise Akvam sulh ce- - miyetinin . hiç haddine düşme miştir.. Dünyada daima korku, tanlar ve korkanlar olacaktır. Mahlüklarm bu sistemi hâlik- gö: Cesmi Fettan — Hanıme. fendiciğim bu sözlerden bir şey anladınız mı? Hanımı fendi — Bir çarpık 3 SE İyisi. sile