29 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

29 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

li ij Evvelki gün Galatada Asya apar bmanında bir kadının işlettiği rakı il meydana çıkarıldığını » yazmıştık. Dün de Beyoğlunda Ma- dam Varvara isminde bir kadınm idaresinde, Danides ve Panayot is- mindeki adamların işlettiği bir rakı ikası kazanlar hali faaliyette i- BURSA 28 (Hususi) —Gem tayyare cemiyetindeki yirmi in İiralık ihtilâs davasına bu- ağır cezada bakıldı. Şahit itafa Ef. muhasebecinin pa raları kendi işinde kullandığı nı söyledi. Gemlik tayyare reisi ıymakam Hamdi Beyin tez- i okundu. Bunda veresiye "ANKARA, 28 (Telefon) — mektep muallimlerine tat- bik edilecek barem esasları bu Maarif eminleri > ANKARA, 28 (Telefon) — İf” eminiiklerinin. ilgösr ANKARA 28 (A.A.)—Deok i n ihtisas vesikalarını tet erse üzere müderris Nez- et Ömer, Hamdi Suat, muallim mal, Refik, Münir, Niyazi İsmet Beylerden müteşekkil jü ri heyeti vazifesini ikmal etmiş © Tevfik KâmilB. © Sofya sefiri Tefik Kümil Bey ü güne kadar vazifesi başına et edecektir. iç o konferansı açıldı © CENEVRE, 27 (A-A.) — Uyuş- utu maddeler imalinin tahdi me esini tetkik edecek ve bunun için eler araştıracak olan beynelmilel ına 50 hükümetin murahhas- hazır bulunduğu halde açılmış öğlen meselesi (OPENHANG, 27 (AA) — hakkının istimali rmeselesinden Danimarka ile Norveç arasın ) Belçikada buhran © devam ediyor © BRÜKSEL, 27 (A.A.) — Kral, Cemiyeti akvam içtima EVRE 27 (A.A.) — Cemi 'Aliyam büyük meclisi 7 eylül- içtirmniim yapmağa davet tir, alyan komünistler MA, 27 (AA) — Hususi Liverne komünistlerinin grupunun muhakemesini yap “bunlardan altısı 2 ilâ 4 sene rasında tehalüf eden hapir cezala 0 anki metr, © Şimdidekadınlaı İ rakı çıkarıyorlar Dünde bir kadının idaresinde gizli . birrakı fabrikası bulundu.. Musadere edilen rakı aldt ve edevatı.. 20 bin liralık suüisti- mal davası İlk mektepler muallimlerine tatbik: edilecek barem esasları ken cürmü meşhut meydana çıkarıl miştir. Taharriyat neticesinde 55 okka rakı, 100 okka cibre, 100 okka 2- monyak, 70 okku anason bulunmuş, sair alât ve edevat ile beraber mu- sadere edilmiştir. Madam Varvara ile Panayot ve Danidis — hakkında | takibata başlanılmıştır. İ biletlerden iki bin liralığın gay ri kabili tahsil olduğu, daha baş ka açıklar bulunduğu beş yüz liranın sabık reis ve fırka mute. medi Dr. Ziya Bey tarafmdan fırka namına alındığının anla- sıldığı yazılıydı. Muhakeme 4 hazirana talik edildi. muallimlerin zararın mucip olmayacaktır. Bu esas tesbit e- dilmiş bulunuyor. müfettiş oluyor Lüyihada bu ilgayı imüten- kap maarif eminlerinin maarif mülettişliklerine nakilleri icra edileceği tasrih edilmektedir. İtalyan filosu ROMA, 28 A.A. — Bahriye büt- gesi hakkında cereyan eden müza- kerat esnasında M. Sirianni bir mu- tuk irat ederek şöyle demiştir: “Şim diki halde Italyan tezgâhları, yakın da İtalyan filosunu yenileştirecek olan cüz'ü tamların inşasını temam- lamağa çalışmaktadır. Yakın bir a- #ide yapılacak olan deniz inşaatı şu- dur: ikişer kısımdan mürekkep iki filo; her iki filoda tahtelbahirler ve muavin gemiler bulunacaktır. Hu- susi Adriyatik filosu ibka edilecek- tir. Yeni filo servise dahil olduktan sonra eski gemilerden işe yaraya cak olanları ihtiyat filosunu teşkil edecektir. “İki yiyecek ve hava Amiral bundan sonra İtalyanın |” deniz itilâfimi kabul etmek suretile ihtiyar etmiş olduğu fedakârliklara işaret etmiş ve bu fedakârl:kların en büyüğü inşaat serbestisinden fera. gat etmek olduğunu söylemiştir. Mumaileyh halihazırda müzakerata devam etmekte olduğundan ihtiyat. bı bir lisan kullanmak mecburiyetin de bulunduğunu ilâve etmiştir. Pr. Pıkar havalandı Berlin, 27 — Balonla yükselme rekorunu kırmak üzere Münih ci- varından hareket eden Belçikalı M. Pikar Ren vâdisi üzerine beş bin metre irtifan çıkmıştır. İki tayyare Balon Tirol'da 6 bin metro yül- seklikte görülmüştür. Içindekilerin istimdat işareti verdikleri zamnedili- yor, Balonun takip edeceği yolda tedbirler alınmıştır. Balonda 3 gün vardır, | heyeti teftişi MILLİYET CUMA MAYIS 1931 Birinci sahifeden geçen yazilar BAE SEÇ DO Yü ET ADIN SN İŞ Muvakkat bütçe Mec- liste kabul edildi (Başı 1 inci sahifede) di, Sinni otuzdan aşağı olduğu için Meclis bunun mazbatasını reddetti ve... Yerine başkası meb'us oldu!,. Dedi. Hasan Fehmi B. e gör? Kastamonu meb'usu Hasan Fehmi Bey şu mütaleada bulun du: — Belediye reislerine veri- len reyler hiç istimal edilme- miş addolunmaktadr. Meselâ otuz, kk (tane Hanımı Oo mebus intihap etmiş olsaydılar müfettiş heye ti onlara da mazbata verip gön 'derecek miydi .. Meselâ on beş yaşında çocuklara rey verilsey di onların mazbataları buraya yollanacak miydı?.. Bittabi ve rilmemiş addolunacaktı. Çün- kü vaziyetleri kanunun şartla- rına mugayirdir. Binaenaleyh belediye reisleri hiç intihap €- | dilmemiş addolunmalı ve bun- lar kabul edilmelidir. Kanunun tayin ettiği şart Müteakıben Gümüşhane meb usu Hasan Fehmi Bey söz al- dı: — Bu zevatın mazbataları- nın reddi teklifi şahsi ve hususi vaziyetlerinden değildir. Kanu nun tayin ettiği şarta uyma- mış olmasındandır. Binaena- leyh red kararı bu vatandaşla- rm şeref ve haysiyetlerini ih- lâl etmez. İntihabı meb'usan kanununu çoktan beri okuma- dım, Fakat, hatırımda kaldığı- na göre eğer yanılmıyorsam “meb'usluk mazbatası hazırlan mazdan evvel biri istifa eder i- se ondan sonra en çok rey alan gelir.,, diye bir tayin mevcut ol duğunu zannediyorum.. (Böy- le bir tayin yoktur sesleri) Evvelce olan misal buna uya- maz. Çünkü o adamım vaziyeti şahsi idi. -Nureddin Paşadan bahsediliyordu- bunu tasdik et meliyiz. İntihabın yenilenmesi ne nasıl karar vermeliyiz. Muhiddin Nami Bey intiha- bı Omeb'usan © kanununun S2 ve 55 inci mad delerini okudu. o Özzi Antep meb'usu Meclisin evvelce ver- miş olduğu bir kararım mevcu- diyetini hatırlattı. Ve bunun bir kanun vaziyetinde olduğu- nu söyledi. Kocaeli meb'usu Salâhaddin Bey izahat vererek dedi ki: — Müntehibi saniler reyleri ni verdikten sonra heyeti tefti- şiyenin vazifesi mazbatayı ha- zırlayıp vermeklen ibarettir. Kim en çok rey alırsa onun ne- mına mazbata yapılır. Yoksa heyeti teftişiye kendi kendine karar veremez. Böyle bir vazi- yet karşısında karar vermek hakkı Meelisindir.,, Münakaşalar.. Sırrı Bey: — En ziyade rey kazanan- lar meb'us olur. Mani kanuni olduğundan dolayı meb'us ol mayanlarım yerine madunları gelir diye bir kayıt yoktur.. De di. Antalya meb'usu Rasih Bey: — Meclisin salâhiyetini he- yeti teftişiye istimal edemez. Mütaleasını ileri sürdü. Bunu müteakıp Tevfik Beyin müdafaanamesi okundu. Müte- akıben mazbata reye kondu ve Mustafa Beyle muallim Tev- fik Beyin meb'uslukları redde- dildi. Dahiliye vekilinin beyanatı Ondan sonra Şükrü Kaya B söz aldı ve bu mazbatalar ka- bul edilmediği öre intil mouallel g. ri Alâeddin ve Halil Beylerin mazbatalarının meclise gelmesi ve burada tetkik olunarak red- dolunmas rve ondan sonra tec- didi intihaba karar verilmesi lâ wn geldiğini söyledi. Çocuk olsun kadin olsun Vaziyet bu suretle tesbit e- dildi. En son söz alan Aksaray meb'usu Süreyya Bey dedi ki: — Kanun bunu takdir için yeye salâhiyet ver Gi memiştir. Çocuk olsun, kadın olsun, en çok kim rey alırsa ©- na mazbata verilir. Kütahya teftiş heyeti kanu- ni vazifesini hüsnü ifa etmemiş &ir. İşin sakatlığı buradadır. Çok rey alanların mazbatala rı gelecek ve Meclis okanuna mugayir olduğu için burada red dedecektir. İntihap on eylül den sonra başlayacaktır. Salondan çıktı'ar Bu esnada salonda bulunan ye meb'usluğu kabul edilme- yen Bacak zade Mustafa Bey içtima salonundan ayrıldı. Müvakkat bütçe ANKARA, 25 A.A. —B.M. Meclisi hugün Reis Vekili Refet B.- ir riyasetinde toplanmıştır. Müteakiben 1931 haziran ve tem- muz aylarına ait muvakkat bütçe kanunu müzakere ve kabul edilmiş- vir. Buna nazaran devlet umumi hiz- metlerinim haziran ve temmuz ayla” rında ifası için bilâhare 1931 bütçe si (asıl ve maddelerime göre tenzil edilmek üzere 31,829,550 Kira muvak kat tahsisat verilmektedir. Bu tah- sisat muhtelif vekâletler ve daireler arasında şu suretle taksim edilmiş- tr: B. M. Meclisi 380,400 Lira iyaseti Cümhur o 53,580 p Divanı muhasebat (o 115,700 ,, Başvekâlet 149,80 Şurayı Devlet 32,660 |, İstatistik UM. 7530 . Diyanet işleri R. © 108,150 Maliye Vekâleti © 2,093,040 Düyunu Umumiye 4,470,520 Gümrükler U.M. 721380 Tapu ve Kadastro 188,280 Dahiliye Vekâkti o 689,260 Posta ve Telgraf o 875,020 U. Jandarma K. — 1,499,540 Hariciye Vekâlei | 826210 Sıhhat ve İçtimai Mu- avenet Vekâleti oo 662510 Adliye Vekâleti o 1,257,650 Maarif Vekâleti İ 1,122,360 Nafın vekâleti | 462,140 İktisat Vekâleti O 1,528,010 M.M. Vekâleti kara2.292,910 Hava 180,670 m Deniz 1,347,970 Askeri fabrikalar Umum Müdürlüğü Harita U, Müdür. lüğü 561,230 108.930 YEKON 131,629,580 Ordu mensuplarının maaşları Başvekâletin teklifi üzerine bilü- mum kıt'alara müesseselere tebligat yapılması zamana mütevakkaf bu. lunduğundan ordu — mensuplarmın maaşsız kalmaması için Milk Mü. dafaa vekâleti kara, deniz, hava, as- keri fabrikalar ve harita müdürlüğü bütçelerindeki maaşat yekünları se. ne itiberile tecavüz etmemek şartile 1930 senesi hazari kadrolarının 931 Temmuz iptidasına kadar devamı mer'iyeti hakkında bütçe encümeni mazbatası kabul edilmiştir. Muhtelif vekâlet ve devsir 1930 bütçelerine 1,877,000 munzam tah. sisat verilmesi ve 20 bin Tiralık mü. makale icrası halkında kann lâyi. haları kabul edilmiştir. Hudut ve sahiller sıbat © umum müdürlüğünün 1931 senesi bütçesi müzakere ve o kabul olunmuştur. Mezkür idarenin masrafı 831,088 li. ra tesbit ve varidatı 820,100 lira o- Tahlisiye umum müdürlüğünün 1931 masarıfatı için 355,285 lira tahsisat kabul edilmiştir. Bu idare. nin varidat 400,000 lira tahmin e- dilmiştir. Meclis cumartesi toplanacaktır. Askeri teb. Süleymaniye şubesinden: Henüz vaziyetlerini tesbit için müracaat etmeyen şüheda eytam ve Mümessillerle müzakere (Başı 1 inci sahifede) bir netice elde edebilecek ka- dar geniş salâhiyeti haiz bulun madıkları ecnebfi mahafilden teşerrüh eden haberlerden anla şılmıştı. Fileaki (o alacaklılarımızın mümessilleri burada iddiaları. mızı dinlediler ve bu iddiaları- mızı teyit edecek vesikalar ve dosyalar üzerinde tetkikatları nı yaptılar. Emniyete şayan bir membadan aldığım bir habe | re göre mümessiller mali ve ik- Lısadi vaziyet sonra hükümetimizi tediye ede memek hakkındaki noktai naza rında haklı gördüler. Biz kendi lerine iki esas üzerinde anlaş- ma teklif ettik: 1 — Tediyatın birkaç sene i- çin tecili, 2 — Paris mukavelesinin ta- dili. Mümessiller müzakere esna- sında ve hususi temaslarında izhar ettikleri kanaate göre tek liflerimizin birincisine rıza gös termek arzusundadırlar. Yani Paris mukavelesine dokünmu- mak şartile bir kaç sene için muvakkat bir sureti tesviye bul mağa razıdırlar. Halbuki hükü metimiz memleketin inkişafı durdurmayacak ve buhrana sebep olmayacak dai mi bir anlaşmaya varmak arzu ve kararında sabittir. İşte bu müzakere çerçevesi dahilinde inkrtaa uğrayan de- gil, talik edilen müzakeratm ya tın alacağı şekil ve mahiyet i- çin şimdiden bir şey denemez. Her iki taraf daima anlaşmak ümit ve arzusunu beslemekte- dir. Mümessiller | bu kanatledir ki hâmillerletemas etmek üzere bu akşam memleketlerine dön- düler. Meedi SADREDDİN Kadri Raşit Paşa (Başı 1 inci sahitede) Ankarada teşebbüsatta bulunulması na karar verilerek, Akıl — Mukter, Server Kâmil Beylerle Ziya Nuri Hey'et divanın mütekait müderrisler için kabul ettiği esasatta yanlış ha- reket ettiğini vekâlete şikâyet ede- cektir, Halbuki dün Darülfünuna gelen malümatta hey'eti vekilenin bütçeyi kabul ettiği bildirilmektedir. Binaenaleyh bu teşebbüsün bir s6- mere hâsıl edebilmesi şüphelidir. Tevfik Rüştü B. avdet etti (Baş tarafı 1inci sahifede) Vali Muhiddin, Sofya sefiri Tevfik Kâmil, mübadele baş murahhas Sevki Beyler, Polis müdürü Ali Rı- za ve komisyonun bitaraf azası ile Amerika sefiri ve sair zevat tarafın Rüştü Bey istasyonda bir müddet Amerika sefiri ile görüşmüş a Tevfik Hariciye vekili dün akşam saat dörtte Muhtelit mübadele komisyo- nuna gitmiş, hey'eti murahhasamız- la ve bitaraf aza ile uzun müddet görüşmüştür. Tevfik Rüştü B. ko- misyonda saat dokuz buçuğa kadar kalmıştır, Bugün Ankaraya hareket Hey'eti murahhasa azasından Hasan B. Afyon konferansına isti- rak etmek üzere Cenevrede kalmış. tır, I Macar gazetecilerine beyanat İ ATINA, 27 — Türkiye hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey Macar mu- habirlerine atideki beyanatta bulun- muştur: — “Rusya ile dostluğumuz pek eramili ile malâlinin hemen şubeye | sıkıdır. Bu dostluk bir çok tecrübe müracaat etmeleri, ... lerden geçmiş ve bu tecrübeleri mu vaffakıyetle geçirmiştir. Ne biz, ve ne de Yunanistan hiç Hsebiöy Şubesinde kayitli ibtiyak | vir söereye dahil değiliz. Türkiye sabitanenın 1-6-991 tarihinden 30-6- | de Yunanistan gibi bütün devletler. 931 tarihine kadar yoklama için şu- | je dostluk peşindedir. Türkiye Ha- beye müracaatlari ilân olunur. riiye vekili olduğum halde size Yu tetkikten ! İzmir 57 inci fırka kıtaat hayvanatının ihtiyacı olan ar- pa kapalı zarfla münakasaya konmuştur. İhalesi 6-6-931 cu- maârtesi günü saat 15,30 da İz- mir müstahkem mevki satın alma komisyonunda yapıla- caktır. Taliplerin şartnameyi görmek üzere Fındıklıda heye timize ve şartname almak ve tekliflerini vermek üzere temi natlarile İzmirde mezkür ko- misyona müracaatları. ... İzmit ve civarmdaki kıtaat ve müessesatın ihtiyacı olan sığır eti kapalı zarfla ve dört şartname ile münakasaya kon muştur. İhalesi 31-5-931 pazar günü saat 15 teİzmitte askeri satm akna komisyonunda ya- pılacaktır. Taliplerin şartna- yi görmek üzere Fındıklıda heyetimize ve şartname âlmak ve tekliflerini vermek üzere teminatlarile mezkür komisyo na müracaatları. 352 ... Beyaz peynir 16-6-931 salı günü saat 15 te Kuru ot 17-6-931 çarşam- ba günü saat 15 te İzmitteki kıtaatın ihtiyacı olan iki kalem malzeme yu- karıda hizalarında yazılı ğün ve saatlarda ve ayrı ayrı şart- namelerle kapalı zarfla mü- nakasaya konmuştur. i İzmit 23 ncü fırka satınalma komisyonunda yapılacaktır . Taliplerin şartnameyi görmek üzre heytimize ve şartname almak ve tekliflerini vermek üzre teminatlarile birlikte İz- mitte mezkür komisyona mü- racaatları. 3 K.O. SA. AL. Komis- yonundan: 10715 kilo yaş sebze aleni münskasa suretile satn alı- nacaktır. İhalesi 26-6-931 de saat 16 da icra olunacaktır. Taliplerin şartnameyi görmek üzre her gün öğleden evvel ve münakasaya iştirak için de vaktimuayyeninde teminatla rile birlikte komisyonda bulun- maları ilân olunur. .. Çatalca müstahkem mevki satın alma komisyonu riyase- tinden: Hadımköyündeki (o kıtaatın ihtiyacı için (50000) kilo sığır eti ile (5000) kilo koyun eti kapalı zarf ile münakasaya konulmuştur. Taliplerin 30-5- 931 cumartesi saat İ4de Hadımköyündeki komisyonu- muza müracaatları ilân olunur. Ticaret İşleri Umum Müdür. lügünden: 30 ikinci teşrin 330 tarihli kanun hükümlerine göre tescil edilmiş olan cenebi şirketlerinden (Akile Eleskaber Fan. Z. Sviçers Bergnings Antröprür- Akiteselikeber Em. Z. Svitzer'e Bergrings - Entepri kere müracamla Türkiyedeki mua melâtma nihayet verdiğimi bildirmiş olmakle mezkör şirketle alâkası bu- Vunanlarn şirkete ve icabında İstan. bul auntakası Ticaret müdürlüğüne müracaat eylemeleri ilân olunur. — ——— Çünkü Yunan siyasetinin bizden ol duğu gibi Türkiye siyasetinin de Yunanistandan saklanacak gizli ci- hetleri yoktur. İli devlet samimi bir surette teşriki mesai ediyorlar.,, Mübadil ramlar Tevfik Rüşü Bey Atina ajansı an Vi öl lan mübadil Rumların Türkiyeye se yahatleri hakkında demiştir ki: — Iki hükümeti, muhtelif mese- ieleri halletmeğe serbest bırakınız. Babusus ki aralarında pek ahcaktar bir surette teşriki mesai ediyorlar. Bu teşriki mesainin bariz âsarmı gö rüyorsunuz. M. Venizeles bili ki, böyle bir teşriki mesaiye başladık- tan sonra nihayete kadar varmak az Mukaddema Tar labaşında Cehennem soka ğında 8 nu-lu hanede ikamet etmekte iken halen nerede bulunduğu meçhul olan Kir- kor Hivasapyan Efendiye: İstanbul ikinci icra me- | murluğundan: Kemal Halil Mehmet Rifat ve şürekâsı şirketine borcu- nuz olan (2500) liranm maa faiz ve masarif temini tahsili için bermucibi talep tahtı tasarrumuzda bulunan (2393) numaraya (mukayyet Buik mark tomobil mevcut ol- duğu Şişlide Doç deposunda hacız ve 500 lira kıymet takdir edildiği ve bu kerre tesviye deyin edilmemesi üzere paraya çevrilmesi talep olunduğu cihetle üç gün zar- 4 fında borcunuzu ödemediği- niz takdirde mahcuz otomo- bilin arttırmaya vaz'ı suretile paraya çevçileceği" melübeili nuz bulunmak ve ikametgâ- hınızm meçhuliyeti dolayisile icra kanununun 92 ve 99uncu maddelerine tevfikan hacız | rabıt varakası suretile satış ihbarının tebliği makamına | kaim olmak üzere ilânen tebliği keyfiyet olu: Istanbul Ma 4 üncü Hukuk Dairesinden: Istanbul Evkaf müdiriyetine izafeten vekili avukat Raşit Bey tarafından Eğri- kapıda Hacıhüsrev mahalle- sinde Eğrikapı caddesinde 14 ve 16 No.lu hanede muki- man Hasan ve Hüsnü Efen- diler aleyhine ikame olunan (51406) kuruşun maa masa- rifi muhakeme ve ücreti ve- kâlet tahsili hakkındaki da- vadan dolayı mumaileyhima Hasan ve Hüsnü Efendilere Hecelittebliğ irsal olunan dava istidası suretleri mumaileyhi- manın mahalli ikametlerinin meçhuliyeti hasebile mubaşir tarafından “bilâtebliğ iade edilmiş ve tahkikat hakimli- ğine bittalep bir ay müd- | detle ilânen tebliğet icrası karargir olmuş ve bu baptaki istida suretleri mahkeme di- vanbanesine (talik kılınmış tarihi ilândan Hibaren bir ay zarfında cevap © vermek ve tebliğ makamına kaim olmak üzere keyfiyet gazetelerle de ilân edilmiş ise de cevap verilmediğinden ve 26-4-931 tarihli celsede de isbatı vucut etmediğinizden mezkör celsede hakkınızda bir ay müddetle ilânen kararı gıyabi tebliğ etürilmesine ve tahkikatın 5-7-931 tarihine müsadif pazar günü saat 14de talikine karar verilmiş o'du- ğundan yevmi mezkürda İst, Asliye Mahkemesi Dördüncü Hukuk dairesine gelmediğiniz ve esmayi tahkikatta isbat vucut etmediğiniz takdirde * | hukuk nsulü muhakemeleri kanununun maddei mahsusası mucibince müttehaz kararı gıyabi muteber ad ve tahki- katın giyaben ikmal edileceği tarihi ilândan itibaren bir ay müddetle ilân olunur. Istanbul İcra Riyasetinden: Istanbulda Mahmutpaşada Küçük Çorapçı hanımda 2 No. lu mağazada Esans ve Kolonya ticaretiyle iştiğal eden Niko Karayani Efendi- nin konkordato için mühlet ita talebiyle İstanbul İcra müracaatı üzerine icra kılınan tetkikat neticesinde konkor- dato talebinin nazarı itibara alınmasına ve icra ve iflâs kanunun 278 ve 279 uncu maddeleri mucibince borçluya iki ay mühlet verilmesine ve Istanbulda Birinci Vakıf ha- nında avukat Fahri Beyin komser tayinine ve işbu müh- letin ilâniyle beraber icra ve iflâs daireleriyle tapu sicil karar verilmiş olduğu ilân olunur.