27 EYLUL mz al am En büyüğümüz için Kâzım Nami Beğiz okuduğu manzume: sen de bilirsin, ama ben gi Onu Ş ŞIp dn Di bie bu ilemi ne ie yarr Yıkılmış bir e ne, nedir Bunu usun kavramaz Sonra bu i değil: ye mi bütün yapılarına? nda eğil, ma. iii 7 nkü görmen çe şey. rulsun yerd bir Bir badi El Yi ele se akan, bey. Li başörtüsü e çe tsul ve bü ik bir Ee İçinde yaşıyanın ile almaz kafası. Kadmların ği ince ipek örtüsi sü; Tr güni ibi sü, apların yazısı yerin dibine | bet tsm, m sayıp a im? Bunların belli nepsi: üzünün ü ka amaştıran pa ali Dile kolay geliyor, değil vi söylemi Diyelim el öğünür ama bak Yabancı! anlamazsın işlerin ir a Görmek ist mı nülüni ünü Ama —özdükleri aden sakm kozi Up ) büzülmz aygı işler. İster: ersen beni dinle, i iyi aç kulağ Yüce bir erlik görür gözlerin yüz yerine. Ulu tanrı öğmi mis “demiş sel arı yap acunun en il şte yi yaratmış onu; olacaksın türklere son yalvaç. ileri budunu; eri Si ülküye yollarma ışık saç!” Karanlık önümüzü se o çi Otuz bin yıl önceyi yine o tu bul Onun gönerdiği bie tek ii Ülküye varmak ii gidiyoruz o yoldan. Ne Saderi uzak gi erin pa e hızı Parmağının ucivle o verdi biz: vi kol olayca yar: sen En çetin engelleri ET ele gideceğiz ürk erkeği, türk kın Bilsen onu nasıl biz severiz içimizden; Avağınm tozuna yüzümüzü koyarız. Öl dese öleceğiz Gia r e e Jerle — Lürkistanda Dulunmuğ bir seli yad gürlardır . Yani yazılan bir metin herkesin sid ve kullandığı türkçe iyet eiri başladığı dirler kat çi tmiş; bundan sonu yes i kaybetmeye iğ söylenen bir şiir veya nesir parçasile ugünkü dil arasında büyük bir fark gözükmektedir. . Fakat diğer müsa- di babelerde iz olarak aman gör eski arapça ve acemceli lü e nın arzusuna bağlı bir dil idi. zan arapça veya acemceden bi kelimeler alır ve dili istediğ ği a Artık mefhum değil ke - Hik, sarih bir ayrılık vardı. Türk mile. söz bile demeden, iğini havarız, muhafaza etmiş bulunuyoruz. Öbk lip uğradı Arslanleyu gükredim HAKİMİYETİ MİLLİYE işin yürüyeceğine Ve'dilimizin attık eni medeni diller arasına gireceğine kim - sede tereddüt kalmamıştı. Ben bu müsahabemde büyük rehbe- rin o zamandanberi irşadiyle yapılan işleri ve atılan adımları kısaca izaha ça- şacağım. 11 temmuz 032 senesinde Bü- atılması lâzım gelen bütün ilk adım rı atmıştır. Dil bugün An: adoluda kullanılan e en ri den cilt vey yağ olan li m0 Ee isini e arama alnız bü işi in nasi aşrı değil ay» Ja çalışmanın mal 9 icini ii se gü - vu yetmiyor- Saffet Beyin konferansı (Başı 1. inci mi an doldurulı uk gömüci u de beis dürmeleri ilişik, onu gerçek bilgilerle doldurmak gerekti, düşünüldü, çalışıldı br tarandı. Gerçek, doğru yol bulundu, bilgi gözü ö nün türk ulus, tarih tezi, artık bü- tü ürik pi türk kültürünün bütün acun ulusları kültürlerine yaltırık saçmış oldu; > tün açıklığiyle, bütün gerçekliğiyle bilgi alanına koymuştu! ; beşiği bir ke bunun aksini yani ze sefer de kitabı daha neşretmiştir. Türk dili tetkik miyon a neşriyatı, ilmi hi yp rafa bırakarak yalnız yk di ii larımı nazarı dikkat alır isek dil İnk lâ bazın temelinin lima şüphe dahi Ni Dil mili? benliğin bir gidenle. Bi- ine ilini ilem, zen- tirmeye ve Ma mefhumları ai edebilecek çliiyeiğ Söke ça- Tışmaktadır. Yabancı bir kelimeyi dil - lerine sokmaktansa hattâ dört sözü bir araya ermek uzun bir kelime yap- larında re olan terimleri, de- yimleri, besbelli ki, öz dillerinden i, içler ren e kültür Tali dilinden al - Bunları size anlatışım, bizim in türk dili ari A türemizi yandığı sağlam temeli gö: içindir. Bir kez Bistm dil sahada onlarla başbaşa yürümek iati atan borcu, mil tedir. Dilimizin temizlenmesi milli benliğimize dönmek demektir. İşte o: rin Söylediğini halk ve halkm söyledi gini lay anlıyacak ve metirndmi bi. İmdi beni kim tutar? Azadi i it edildiği 900 sene geçmiş olmasına rağmen bu işimize ” rafı yoktur. 4 Daha eski türkçeden sekizinci asra ait Bi ü ii ; mm Oğuz Beyleri budun e: dirk budun elinin törünün kem arta - Yani; Türk Oğuz Beyleri, kavmi 1- lecektir. Bu çita ve mükaddes dil w se- ferberliğinde hes ün - bir vazifesi vardır. Bu milli vazieye candan sarıl- leme fişlerinin adedi sarih bir suret gönen Binaenaleyh her re b vi ve gerek tarih, ge milli bii duyuran ve yolu sir eren a ye sonsuz saygılarımı. tekrarlı şitin , aşa Mir er Ge türk kavmi ölkeni eni kim bozabilir? Bin iki ra sene lere. ce m ii ne le > bakin imiye- millet mi gös- kadar ağını örer de tesadüf r her türkün çi gün im ve tekrar « irmeye aşladığı vakit yalnız dini değil, aynı zamanda dili de değiştirmeye başlamış- yordu. Türk milletinin. Havas, denilen tu, Dili ayrı, musikisi ayır, iy ru hattâ yaşayış tarzr dahi ayrı idi, Türk millet asırlardanberi devam e e ez spa ananesini kala - ski li ön ile alâkamız belime, k diline ecnebi dillerin hücum! yan küçük bir — min arzusuna yah bim yer bu süiilei, ki bugün milli bilik de ârtık yavaş yavaş arapça ve'a- cemcenin türk diline girmeye başladı- Bin: görebiliriz. Bu devirlerden itiba - Ten bu iki dil dilimiz içine o derece gir- miş ve yazı dimi o bie bozmuş - lerin adedi pe sayılı olarak kullanıl- mağa başlanmır mizi de üç sene evel ele aldığı vakit bu m. pe aza seçil - ve seçmek hakkı | ilin defterleri yer- lerine asıldı; git, ismini bul; bir diyeceğin var- sa altı gün içinde en- gn Reisliğinde 7723 lira 39 kuruş bedeli keşifli Yeni Şehir'de menekşe sokağı ile 3941 ira 77 kuruş bedeli keşifli Alemdar sokağı şaatı Z teşrinievel salı günü pazarlıkla lecoğindan wi sai 10,30 ii ii iye encümenine müracaatları. ip nrmlar, Beyi Dil alimin çok dallı,ige w niş işlerini bir si getirerek kı saca söyliyebiliriz Türk dilini ii yönden dire nginleştirerek dilleri rak, ze katında seçkin kı Imaktır. b leri iş türk söz köklerini, kurallarmı ara- ve m ulacağız; başka dillere geç « biçii uş türk alacağız. Bütün bu gerekli nesneler üzerin- de çalışaca; ağır; böylece dilimize yeni vi bir diriklik, yeni bir eriklik iğ e in bir düşünüşü, bir özde- di; bi r varlığı anlatmak için yabancı diller. söz, deyim, te - rim almak Ea altmda bulun - mak ne acı ? Bu acıdan bir gün üzel di udunumuz için yalnız bir bun işi değil, bir o- nur işidir de! Bu işin çok değerli vi gi- bi pek t6 güç old duğu dir. Bu geniş yükümün ali e si tutulacak tek koli bütün vererek emekle çalışmasıdır. Büyük Önderimizin emi budi yolda geniş, çabuk adımlar! rüyeceğiz. Kısa bir uzd za ulaşacağız. Kurultaym seçtiği biz ek ku rumu genel özeği) nin cı bayıktır. mma FOLKLOR Türk Dili en nr in Şük yoruz. Bu Jin temiz ve özlü halk din aylıkla şekileşebildiğini 4 Gökten ie e Yerde bitlendi il. Yağmur Ss Biribi Karabği ri İri gözler ufak gözler Eli gizler bizi gözler Karşılığı: Pencere Tanrıdan geldi bir Konul Ne yeminin kemiği vi Ne konuğun dişi var Karşılığı: Çocuk, memğj Annesi yaprak Kızı töprak Ah umutlar umutlar Kevser nurunda bulutlar Ayağından emer Tepeciğinden yumurtlar Karşılığı: Buğday Dağdan gelir uşacıklar "Ayağında çorapçıklar Karşılığı: Arı Su koresi Bostan borusu Karşılığı: Buz ” Sabahleyin kal Baca yı boynum ta taktım Karşılığı: El tari Karşıdan bir ay doğmuş Ayı görenler olmuş iyimi kundaktayken Kızının kızı GE Karşılığı: Gül Kara tavuk kakıldar Dari şakıldar arşılığı: Kalbur yil kumbara Yem atar ami Karşılığı: Kaşık Bir ağacı oyarlar İçine tm tın koyarlar “Ağlama tmtoncuğum Şimdi ii burarlar Kar: 04 Kem: baktım yatmışlar. 3 baka baldıra katmışlar Gözleri burunları kışılar