Mirim SİLLİNR mem mm mam > ye Çangolar Vaktiyle Macar hudutları içinde Triyanon mel iy ve çen Erdel eyaletinde a ni öğrenmek tarihimiz için faydasız mi dir. Şu kısa maruzada, Bibliographiguc, izahat ile bu husı <5 ihtisas sahibi olu beş âlimin fikirlerini n | cesim bir eski İolarak e yerler Iı ve Kağı : el eyaletinde, 6 vilayet p | Erdi yı dolduran e iğ manayı i Toplu | edilir. esidir. do ii, oçköy (Turda) 'ya — — mesi Tor. biribirinden ayni senn im miç yani küçük han, -u- mara, dr paten Armağanı * En Güzel Ulus ve tape: din) bayramla- gey çoluk çoc epsi, Közdü, Orbai, 'ü ve Arhıt > , Çık (Tur ri e a e yü , Bardaç, Kasın, Yergö; merkezleridir. Tarihi merkezleri Odorhein Toçköy imiş. Kablettarih Karpatların en kesif ahalisi de buralarda ol: ba toprak zenginliği itibariyle Ki bla ve ki yani dört manasına stebat er köy'e Trit, t gelmesi e mü Attla'nın Toroçi m çin ordusunu vie vi imdur, ymie noktai nazarindan Erde- Di Gal tarafından oturdukları yer- göze ii veya garibaldi boyaması şe - bunlarla beraber tetkik e, Çığıllar, büğünkü kanla, 'nn unci sebepler alıların iş- Mgier - ağ görünü- lu bana A eyi gibi s ge un 4 NİSAN Türk Tiyatrosu. YENİ BİR TELİF DEYRESİNİN tiyatro ve edebiyat yeni bir yolun hapın Halkevleri bir tem- açtığı tiyatro aye çe çiğıl e budut ma “nasına “çığ,, ve memleket ve millet ma- masına “İL, kelimelerinden mürekkep ol mu Türk lisaniyatçılarından bazı - ları, söylüyorlar. ğ En e hâkk: a iin duğunu ve 6- "Çağıllara dair en eski eser, Bipmi vilayetinin Oklan kasabası yakının Enlaks mevkiindedir. Keza O Odörlein!'de Derş kilisesinin duvarında runigue ya- MEZ. bir Çıgıl kitabesi vardır. .yni vilayetin ise ve For tuşu mevkilerinde Hunlar ve sonraları Çıgıl madenler hâlâ a | evde her biri baş ka örn erek bunlarda, gerek boya dıklarında ve küçük, büyük hi hücreli ta- van tezyinlerinde ekseriya style floral e ie ir. Ankarada buna benziyen ta- anlara eN Keza câramigue'de r çok ileri ileri Her te tersim edil- miş, adedi hayrete düşüren testiler gö- m » kabileleri müteakip ve örta ie ecede şark efsaneleridir. gn ii Binler een Dai rülür. Orhun ve Uygi kalan resimcilikie halâ Se nü gi rin katiyele! kistan elişlerine bu eserle: benziyen im latı ço) bei Tahtadat ma alen de Çıgıllar iytina gösti lar me e mevei Bunlar da style Hazal kadar sile ağa ve e pal teğlil ettim ki yaza- ssal Mi m Din e in tetkiyka değer, Faydalı netice ru. Memlekete ili o ka- den bu iki Tur Eee im alel er gark ile Dn İktısat ve Tasarruf Cemi- | dar A ni gu Ger rig aşireti hakkında ez yerleri ve a bütün âli ie la Mİ rini Mregi ya eki hu faydanın > günübirlir, kate ye okyanlar. bu gren ir e gezerek bizzat adığım um Eski Rom eğ NE Kağamz pe Oda a Sai alamıyorlardı. Bunlar arasında yalnız mağ hulasatan nakledeceğim. Kezay Şimon'da, tâ on üçüncü muzır huyumuzu değiştirip sev- zan vodviller yer tuttu. 1 — Adetleri 15000 i geçmi d : e bunlarm Hun ahfadı olduğunu |diklerimize üzüm, inc mi v rk, | Halk, yüreğine bir şey söylemiyen eser« ğ tarihte buluyoruz. Ayni muntakada | ileri ei ysı gibi işleri lerin bari kendini güldürmesini — hak« lar Şark Karpat dağlarının garba gibi yurt y yurt eğer ıle ve Melli a giri, | Hunlar, Avarlar zamanından Binle Profesör d, gerek ve EŞ eşime (mi MİR) Ir olarak — istiyordu. Ciddi oyunlar n Oytuz Gümüş, Çahbi itlerin Ke- | eşya ile yüzü mütecaviz harabe mevcut Çangoların e ölçerel or. Çok güzel bir öğüt. Hem kâr- bir türlü tutunamadı. Çünkü yü narlarında, maden mmtakaları yakınla - |tur. Bu devirden sonra Macar imi: Er m Macarlardan çök ziyade vi Da : b b Böl rimizii siyle o oyunların anlat« rında yerleşmiş bulunuyorlar. Kendile- | Yetine kadar başi unsurun medeni- | arma hükmediyor. DE im ir armağan. tığı duyuşlar arasında hiç bir oygunluk rinin ifadelerine nazaran Çango kelime- | Yet tesirine dair hiç bir eser görülmez. Bağ ilk/kayitlerinde, Gız! bunlara bir tane daha bulup katı-| yoktu. yerinden çıkan, muhacir manasına, İslavlarin ve Dak'ların bir tek âbidesi-İ ği. pecnek larla yorum: Kit Halkevlerinin kuruluşu, memleket ne, hatırasına, veya ha ei rasgel- | : m | Böyle günlere hele çcoukları - | te kendi duygularımıza dayanır bir tis z yn küyünde esdi & im. Çığılların bu havaliye ai öd 2 er Bİ ap lr ve Bize değ ll kitap | yatro edebiyatının yaratılmasına başlan» > GUR Turan aslından ıl geldikleri hakkında tasnifi iz darı mine Erdel kün Ve ila diz yok i e İE Pİ ıç olmuştur. Yeni Türk kültürünü yat Mü içel dak siyadi Haraziyeler vardır. ” m a şeyler olması Gok €Yİ | tatma yolunda açılan büyük savaş, Hal » bi oldı ai Türkeyakm ve Türklerle karışık olduk- üverrihlerin ftrifak Yeğü i ş lerinin çatıları telin gençi e söylemiştir. Filvaki oh nokta Kğ ei Me başi ile nie ki © Şi RR ie e i Ki Ri | günübirlik değildir. Ka- | liğe yayıldıkçâ, o yarım, © Türk tiği diğerlerinden dah riz. | yaf bir ğudur. alien er 3 e a m elime e sinire, ruha başka bir azık | cansız özenti sayanın son leri dir. > EE keci, Mengol eyi ğa vezin le allik Gs Rk haric Şi ir. Böyle bir £ anedini alan onu | gelmiş olduğu pek güzel anlaşılıyor. | fı daha azdır. Tamamen brakisefal'dır - ön > e 1208 senesinde Çığıllarm Bihor Bai oldukça saklar. Verenin Yeni e ii vE lar, Çaçan Török ismine pek sil “Yeni müverrilerden ME İkale ahır olarak o civara anısını imi) ite rl leri eee e mı, Çığılların tamam. olan ilk) ANE ii o “| tan, yahut Silistre, siyle başlıyan heye- angel arın en kesif bulundukları kö | Bwİgar aşiretlerinden indiklerini yaz. m gir; armağandan ©E- | canir millet tiyatrı ibi, fakat ons 2 Smörkeyitir. Brpöyi eid yorlar. Buralarda De fer duk- pa asırdanberi ei Ehorghe ve İlenceli, ağırbaşlı ME ai Ço-|dan çok yeni, çok ileri, çok ep a a maca Het - falu; | J87! hakkında ilk tarihi kayda on ikinci cin, Turgu rmalarında ay umuzda Çtevzii mükâfat) | olarak kendini gösterdi. İlk Heyecanla sani ce Seir ven dr m asırda tesadür ediliyor, taat bu kayit mi güneş ye yıldız gar ekleri hâlâ “kal-! Jarda silim ii âlâ se- | Fn doğurduğu bu hamleli tiyatro eser. Seçele denilen mın! en toplu bu- ve sevine leri biraz romantik olmaktan kı dini Asyadan ıncı asırda Eflâk od we ar ©. Bununla beraberi iunurlar. Bi ti Rada *da beş kö; oz e da e a Kağlr göşmiş iz m am amma edeli Kitap a aran inlerlapı | ir ve heyecan içlade doğan bu balkı t Türki de bir'Lul şi i Macarlar tarafından vaktiyle Brâ almış salak e e e bir kültür işi bilerek | millet un alnımda, yarınki e kn mir il miş; orada nn asır eses sonr bir gigi tarafından sali Mi- srisi alıyız. Bununla şimdiki bü-| lu Türk si ınmen yüksek tepelex ai 2 ii in Ekleler den: an 8 ve Hazir y ok ii di kat kat|rinden bi Hi lik bir ışık etil zman i oluruz. Yalnız kursağın | Yor eni laili e EE miz si nün anavatan iri Ka ten olduğu şöphesini kevvetle verir tındaki mideye deği, karnğn Faruk Nafiz, “Akın, ve “Özyurt eksi, tai aile Hela Aşil) iyiydi b i asırdan itibaren gittikçe faz, Ri beyine de bir şe imla gin yüzün raya Rip : içarlaşımakla, hattâ nlarını | meliyi. Tam ve e e ölün kaybe beraber e bülrdü oniki Seli ii Se del i kendilerine Macar dedirt- u, yalnız bir şel .gileri bu aliş yaa şiirde, Gl teki işin gene” diğer ciktigi ,ocuğumuz, sevdiklerimiz için ya-|niğinden ziyade, Mik du; ygusiylej di daima muhalefette bulundukları gibi, millet sevgisiyle ve a Kes İrilenimei, :. ik? * y va api e e asır | Macarların ikinci senei a esi şen Benim gibi kame Oturan fa- | Dalin “Çoban,x, “Met la'nın, sonra « avarları mların |otyrmn0$ olmaları bazi müverrihleri Çi - | yiklerine, kendilerinin. bininet | öylü olan yurttaşlar da | tesi be Yolda Faruk 5 Nefi iin kei Çangoların müaveneti ve delâletile gar ilan iye N. halda ha goktan idrak olunduğunu ileri sürerek, öylerine bi ve Avrupa ortalarına yürüdükleri ri- Pi e e m Jerdi ite ves iii z om il vayet olunur. Karpatlarda Orta Em giy op asılları hususunda tarihin ap — e e e ld belg: için Türlerinin madene silik e e yi Yurt dışında bulunan tanıdık-| den çıktığımız büyük millet savaşmın y Yelekleri i işlemeli beyaz çuhadan ve pie erk * İlar da alacakları böyle armagan- yz rini gösterir Biyer ibtil : e atel ku e > keza vi ap ve kl e €v kapılarının miy Ben yurt | Yacı kendini Gene yaz çuhadan o) mari tarzı hakkı deki sarih mal&- i i Faruk Nafiz “Kahraman, x ile bu yol e Imaları dışında iken bana yeni çıkı z . < a dikse ai ee işinin ei di Mİ e mi glemeği inf ga yap e yar ği lie ini ral metini renkler, örnekler ta- | lediğim d & “e. ai a ke tatlı sal i ii te bi Giyme Aiyamndke Bilek ei iy kalemini tan Faruk, biş iz bilhasaz bindeliğe ER li z m78) *İderdikleri kitap bm altın dörlü şiirden, o SN Diğ -aştanberi arkaş afet olup, binici Turan Türk elli fumenleri ve saksonları yalnız çizgili | saydım o kadar daş olduğu sevimli Alıden ayrılamıde Sl pan yaratılmış bir giyim usu - | resimlerle iktifa ederken Çıgıllar Asya Başında usu, AN isci m yordu. yi irneklerinden getirdikleri çiçek resim - treni elleri olcol, ündüz, bu yolda bir iki pi N inacnaleyh bu tarz giyinişin, İllir* | leri işlerler ve çiçekler arasında, en sev- kitap armaganmı bir türe in ie a e. m vari Asyadan | gikleri, tercihan tersim ettikleri lâle geti; ii pi n sarctleri, çalışkanlıkları ile hat ii Çığıl- Karpatlara ve oradan mi sahili | amidir getirmeleri ne kadar beklenir. lara bile faik addolunuyorlar. Çangola- dağlarma götürüldüğü daha tabii ve ş Aka GÜNDÜZ rn tarihleri münhasıra, Ge aradi Rnklerde en kullandıkları. kırmızı secede kendi ananelerine, 1€gendelerine |“ Çığıllarm Milâttan sek, Sü Karpat | e daha ziyade yeşildir. Renklerde vücu | giomâtrigue gi © Bir erkek kadına Şi. de rumenlerle hiç havalisinde bulundukları en eski de geri abenkler Asya eme verdiği bu gibi hediyelerde nekadar ei olmadığı gibi katiyen Ma rihlerin yazılariyle ein #öiyor. Hel okşar celik ei onu o kadar sevdiğini car olmadıklarını da kendileri, hattâ rodote buralarda mütemekkin sigym'ler- Hayran rine a mah ' ispata pa rm ekil yl e ağ İden bahsediyor. İbni Dasta namındaki | uş ik, kar z kapıl er. la e ai müslüman vaz ve müverrihi ayni ha-| eaı ve olr e İba için geniş, diğeri onun iv m ini Sersi hi delâil kalır ki bunlar 8 İn segil ve Esçegel isminde bir mA ka İn a e e dar. N ki mi k kapi üstünde işteğini arti tardığ ğı ka e mn Ören yl âşiretinin mevcudiyetini yazı- Yy gapraşi i Çinkâ; çak ar ali köyleri | dar, görmek ve dinlemek e za ğe Ge VR öm ğa ni ai ee Gi 2 ay darkedilir. de m oynatacak oyunlar İarını ispat etmektedir. Kapıları ve di daki ii eski kiliseler mak ger işleme motifleri, çığıllarınkine biraz da- yarm -adını 1 Vala, Çakal, çekel, ei Hahıerlıkları © müteralekidir; biribiri ü ai bie ekil w Se le OAK ürer Çağa. we okuyorlar. sinleri buharaları andırır. ld ki çin önbitlezini çok | bu yolda ortaya olasi İlk; piyon e < arınkine ii olduğundan. ileride irk sai | yak 5 abdi Bu tarzı inşa Avrupa ceden inceye tetkiki başka bir yazıya siri oruz. Burada yaln: i Te feyizli devernin girişini k ve, bu vi çalışan genç ii Kaklular eriz, ae” zağım, e pi İbrahim Necmi