18 ŞUBAT — 1941 S5 inc Yazan 118 Nihayet, Virşova mühafış ke mutanlığına müracat öderek, ga, Yet mühim ve hayati bir mesele tçin.bir kap gün Vargovayı tork mecburiyetindö oldüğumü bildir. dim” ve iniilande istedin, Bu müsaadeyi alir mimaz, en mühifü mdamlaımı börabörimö a- larak otomobille Öyrovsnig'e kare, ket etilm. Ovrövüniz Vâtşovaya otomöhülle © süat mesaföde bir Kasâbadı; Yolda, dliğsmanin kepi tayyare, lerinin daha glmâiden buralara ka dar gölebildiğiri görerek büsyütün müteessir oldum, Yüksekten Uğmhakla berksr bi düsün tyyarelörinde âştkâr hir pervasizi'k olduğu hemen farkolüs nab'liyordu, Bu tayyareler şüphesiz, kinci imüdafna Hâtlmin Resfine çalı akt idiler, Tayyatu defi toplüriitzm vu tayyarelere karşı steş açmayışla- re öüö hayret ettikse de, sonra dan, bunun sebebini anlayabildik. hamam Bü tayvartlere Pölon. #ğğiyü İnivvetleri, bu hatâlda Süktn todabir Htihaz edilmiş oldu. Iu göstermeğtök iğin ateş ğe gğğimiyorlardı, ii Fakât düğmün tayyatalerini gök e d6 gördüğümüzden bir küç da- GA sonra Doğu şimal istiksine, de 6 bahs avti tayyaremisin ha palaidiğimi gördük, raman tâyyatelerimisi gü i düşman tayyareleri derhal ge isin geriye 6 bütün süratleriyie “ya basladılar, Netökim birkaç dakiin sonra den kâybölmuş bulunuyorlardı, Bu düşman tayyareleri bu havas de herhalde yerdeki ianel ge « ve ekeleriyin telsie vaarasiin muha, 8 etmekteydiler, 1 Örün için, vaklisiz bir hava gar- elit vasi kabul etmediler, OZ Gökte söyrettiğimiz çu hâdise, i büsbütün irkiltmisti. râ Bü havalide Mühim ihünet Milâtmin bulunduğuna Kat' fbir *şkil etmekteydi, Belki de bu Uktin başı, yine Valeskaydı, Onun için bu meş'um kadin h bir karşılaşmaya giderken vie- iimizla #ohsuk ve ndetâ vah bir ba? düymaktaydik. Mâtüs ördularemiz Ovranşmiğ , M pek Gok tizaklarda bulunmak- idi. Fakat garp cephesi umum! buraya naklolunaca- İvamoraya mahrem şifre ile teb Olundüğu için, Üreme sta , u. tayyarelere karsı son dere. | #özlenilmiye çalışarak şimdiden tedbirler Alhmaktaydı. “ elimde Varşova umum mü, MAS KöMucanliğını emrini hârnil BUZU iin birkan verde tey ötömebilimize göçmek k verildi, Bu suretle an » : Akşama doğru Vorevenize gi, : . »pkapı Ele REK salak Polonya & ilericene eee na i Kol YLADMI Yİ iü Servi eüerindene En büyük hayret duyduğum ci- bet, bis büfüya bü kördür #üşgü « lâtin girebildiğimiz külde İfalcska, Bin nasıl bir cesaret ve cürötle bü- raya kadar gelebilmiş olmasıydı, Onühn #olayı, Yol #üddetiküe, | Valeskanın bu kadar cüretkâr o - İp ölmiyacağını — düşünmekten kendimi alamadık. Haltâ, bir aralik, İeymân Dimi, rişin dahli srf akli bir imhronla böyle bit gey leht #bmiş ölduğuka hükmedeceğim gelmiş, Valeskanın , bâlâ sağ olabileceğinden güphe et- | meye beşlâm şitih, Fakat, Bayır. Hakikat beni en mâtkiğ siürprir'le beklemekteydi, Varovşniğe girül » gimi? zaman akşam Püslirmik ü, #ereyal, FAKAT kasslmnm iğiklerı | yatımamıştı. Herhalde tayyöfelere katşi böyle bir tedbir aliğmeşli. "| Kasabanın içi, görünürde, kakia: di. Fükat hakikatte börkesin ku- laktan kulağa düyülap elim İinher, lerle kâlbi kan ağladığını şüph yoktu. Zavallı Polonya! Akıbetini derli bir tevekkül ve kâkus içim « 46 bökliyördü, Vardvenlze giret girmez askeri Polisin vebikelar Mik tölkik ot - mek istediğini görünce sevindim, Günkü Valeskanın da böyle köntrolddn göçmüş olası lâzımgo. yordu, Bü taklide de meç'um kadinin isini dörha fbulahilasek - tik, Hemen askeri polis komutanı < Binm bulunduğu yeri sorarak ko, mutani siyaret ettim, Kendisjan, mukaddemesiz sordum! — Muhterem komulan! Mühim bir kadının izi poşindayia dedim, Bugün öğleden Ewwl, yani bun * dan tam yedi saat evvel buraya ve göldiysa nereye gitmiş olduğu. bu, dörhal öğrünmeniş mümkün müdür? Komutan, büviyetimi öğrenmiş olduğu için bir gaflet göstermiş ©) iasından sekilrak: — Tabii mümkündür!,, Fakat, yabane :ve güpheli bir kadının ka, mabamıza serbestçe girmiş olması gâ ibtmiai vermiyorum! Dedi, ge Sönrâ, merakla sordu! — Aradığınız ködmin Kim/ol - duğunu öğrenmemde bir mahzur var mıdır? — Köntes Valeska!,. Cevabmı verdim, Zavallı polis komutanı hayretle ve dehşetiş yerinden fırladı, — Nesi buyurdunuz? Dedi, — Kontös Valeskayı totuyo . rizl,, Diyo tekrer öttim, Ağzı hayretindön bir kâtış açik kalmış olan polis komutani: — Kohles Valeska mi1. diyö kökeledi. (Devümi var) giren iş LUKREÇYA ae Rar Lr ve LAR) ER FESERTELL -88- ŞEYHİSLAMIN İDAMI O #irada sarayda mühifn öntti ver lak dönüyor, padişah ictiifa pe" m yor. O güne kadaf “vetği DP ti ©, “aki şiddet göstermenin (dini mugayir, o olduğuna di siva veren ve padişaha burun n a söyliyen Şeyhis d Hültâyin efendinin sarayda ve ii e bir hayli Borusu Öf“ kat artık genç ve azimkâr pa" vi böyle saçma sözlere inarrr iz ma on pars Le inlizama girmesi, ve bu gibi itikatların kö“ künden yıkılması üzerine . . devet hüzınesine püra girtneğe başlamış” Buna, ötedenberi, bit takım ya" tip ietvalarla Ve gülünç hükümlere 16 set çeken şeyhisldmi yi e derli azledilmişti, Hatlâ gerç dişah, Hüseyin elendiye daha v4 detli bir ceza verecekti, Kara Mur tâlü puşa: «- Şevketlim, bu Mtiyarı âile“ ne bağışlayınız! diye bu suretle Hüseyin efendi de ke'iğ sini cellâdın palasından kurtarmış | i | birsen hdtmın gelip gelmediğini “Besini, Ayp, erenk torbüsiyle. Bayan Nihâl, tem Mahasiyle bir ev kadını değildi. Umumi, İ etle, sabühlâri Oha kadar ya, tamtâ kalir, sökra bit kağ saatini ayüâhm O kâfşisindi getirir ve öğlüdün Sonrü dü vaktiti Misa, firliktö veyahut İstiklâl eaddesin | deki dükkânlam dölâşmakla ge. i girirdi. Ve ittabi koğğsı akşama &ve döndüğü zaman homurdanıp dururdu. Çünkü ne karısını evde, be de âöiTayi hadik bilukdu. Fakat o sabah bambaşka bir söy öldü: Nihal, iyi bir ev kadıfı gibi sânt Şödide Ayağa kalktı. Yâni tultuklart hizmetçileri Aysö, çok muzmızdı, Nihâl, ona Eüzel bir ders vermek istiyorduk. — Safâ bin kere Söyledim! Öldalafi #üpürmek içi çok A, an sârfediyoteum. bir saatte bepsini bitirmen kabilken hiç bir gün işlerimi öğleden evvel bitiremedin. Şimdi bu işlerin na, #ıl yapılacağını sana göstereyim de öğren! Ayşe, sestis sössiz beşini iğe, Pek elinde örsak eta pasâra e gidetken, DE e toz ülarak işe basladı. Nihâl, büyük bir humma ile kodüsini yani ddüsini temizler, ken; kâpı yavaşca aralandı vE kocââmin başi uzandı. — Fakat nasıl?.. Nasi oldu?.. Sen burada ne artyorsun ?... — Görmliyor musun? Odanı temizliyorunü. — Götüyorüm, İşle bühür içii dır ki senâ söruyorum. Yoksa Ayğö hâsta mi”. — Hayır, Fakat o kadâr yar Vaş iş görüyor ki ona odaların bir sase temizlenebileceğini göstermek istedim. — Ne kadar acaip fikir varsa Bununla beraber... Sans bir eğy söyliyeyim mi7... Bugün ne kadar cana yakınsın biliyor musun? — iza ederim âyağımın al, Hem sen basimde — Daha vüket var, Nihâlin kocast, bir müddet o. ti, İyi ama, ihtiyarların gevezeliği #ok öela başına belâ getirir derler. Çok doğrudur, İşte şeyhislâm Hü: seyin elendi de bu kabil gevezeler dendi. Çenesi düştiktü.. Ağa dür uyar, lâfını sakınmıyordu. Ona — Sen kime dayanıp da böyle atıp tutuyorsun? dedikleri zaman: — Allah deyanıyorum. diye cevap veriyordu. 4 Bir gün Kâra Mustala paşaya da si tevabı verince, kaptan şü hidkletiermiş ve: — A höcam! demişti, Hepimiz Allaha dayanıyoruz ama, geveze liğin da bir haddi vardır. O hudut du aşmak, Allah insanı hiçbir felâ" etten korumüz, Gemisini kurtarafi Kaptandır. Kaptan pusulayı #aşi firsa, telâket bâşlar.. Gemi baj'an kâra olur, Yani kayalâra (çarpıp 1 Hüseyin efendi. Meşihatten in üşür pikürkün hü kaytan hâyrün fötkik ettik teh Sonra ansisin EhâiİRe bir öpücük kondurdu. — Rahat dur, Cahitl, diye Nihâl sifirleterek bağirdi, “- Peki ama, niye rahat du, rayım?.. — Görmüyor musun işim var Nihâl, bir iskemlerin üstüne çıkmış düverdaki tablonun tox, larmı siliyordu, Öehit te büyük bir iştiyakiz karısının bacaklarını, kalçaları bı, sarif vileudimu teker teker gözütn göşiriyardu. Sofifa ayak, larmın ucuna basarak Konasiha yaklakti ve dn Belinden karı, yarak kaldırdı. Nihâl, evvelâ kort tie BİP çiğ. İlk köpardilttan sök proledtu &tmeğe başladı: — Çıldırdın mı?s Beni rahat bırak... Hayır! Hayır!, İstemi- yorum. Pakat Cahit istiyordu. Önü kollari satasihdâ Sikti We bal aylarındaki © hararetli buseleriş te Başla... ill de muvasendlerini kaybe. dip yöbe düşmüşlerdi..... Nihayet — Câhit, karısı Ger, best bırakarak memnun ve mü- tebessim bir çehre ile odadan çı, kıp giti. Nihâl, düşünceli bir tavırla tekrar odayi temizlemeğe koyu. İurken kapı aralandı. Gelen, hizmetçi Ayşe idi. Pa, gürdân dönmüş ve öaâtin öU bulduğunu babet vermek için içeri giriyordu. Nihâl, duvardaki sânte hay retle baktı, Bvet! Ayşenin hakkı vardı, Saat ou beş geçiyordu. Müstehsi bir tavırla odayı tet, kik edön Ayse, hayretle: — Daha bir oda bile temizlen, memiş, dedi. Nihâl, hizteteiye karşi kü, sik düzmesine sebep old“ için kocasına ktrarken; hiddetle ce vap verdi: > Bugünü savineam!, Kotam beni Yahat Mrakmadı. Bit gey AFrVöRdU... Avse müstehsi Sir tavırla gil, paşarın bu samımı öğütleri kulağı na gurmiyordu. Paşaya: “çenemi tutacağım!,, diye söz verdiği halde, bu iki gün Söfta tektür geveneli” ğe baş amış ve: “« —Pâdışan ibadullahin halkını gazbediyor. Bu adaletsizliğe hiha- yet vetmek lâzımıdır., döğiğini der hal padişahın kulağına eriştirmiş lerdi, Şeyhidâm Hüseyin © elendiyı Malpeyket sultan da a2 çök biha pâ ye «berdi. Hattâ meşihatten ine» ğ' günlerden birinde kendisine çe nesin tutmasını dâ tavsiye etmiş ti. Sultan Mürat “kanun dairesinde toplaran vergilerin © adaletsizi'k kelimesile tavsif edildiğini duyun ca O sirada annesi de yaliifida idi" ve ânmesinin sükülunü görünce; Cemiyet Tetkikleri Dünyanın en garip evlenmeleri Tibette bir kadın 5 kardeşle evlenir Bu iptidai ınsanlatın garin evienme muhakkak ki medeniyetin henliz girömadiği Tibet'tâdir, Tibette yaşuyan erkekler hayat arkadaşlarını o kâdar kolay seğer. ler ve o kadar garip wle bayat Yaşarlar ki buna dünyanın niş bir köşesinde yaşayan küçük veya bii yük kabilelere tesadüf (o ödömeşsi. niz., Örtü Asyada medeniyettön mah. rum bir memleket olan oTibet'ie aalkın çoğu Dalai - Lama dinine bağlıdır. Fakat bir memlekete Buda dinine bağlı olarilar bir bayii büyük bir yekün tözkül eder, Ti erkeklerinin üçte biri iştimai Be. yatan uzaklaşmış ve Buda dininin emeettiği gibi manastrlara kapân mışlardır. Bu sebeple Tibet'te er. koklerden çok fazla kadın vardir. Bu vaziyetâ göre akla ilk gelen Tibette poligami yüni taaddüdü tevcât olduğudur, Fakat hayir bu, nü böyle zannedenler aldanırlar, Çünkü Tibet kadınları bütün dün yayı hâyrette birakan bir aile ha: vat! yaşarlar, Tibette bir erkek muhtelif k& dınlaria deği, bir kadın muhtelif erkeklerle yaşar, Tibette bir kadı: nm en ağ üç kocası vardır, ÇALM ERKEKLE BİR KADIN ite #ise mahallinde göğmiş bir vaka: Avrupalı bir seyyah Tibetiğ âltı örkek kürdeşin ikamet ölidk- te öldukları bir evde #lisafie Yal İni$ ve bü alti erkek (kardeşin) bi teki Kârlam öldüğünü hayret ve debşitle görmüş Avrubali “ewyik bu hâlin 46 Küdet föna olduğunu arlatmağa çahsmiş (8 de Müval — Bit örköğe bir kadıh vefinek 6 Madikri gühuruhu gök yükselt. mek olür. Diye cevap vermiştir. Çünkü Tibet kâdihlira bir erkeğe salik dandı: # Bilirim. Beyefendi sik &ik bir şev arar ve her seferinde de aradığımı bulur... Ayşenin ağimdan dökülen bu gümleler. Nihâle bir çök şeyler *retti, Hizmelçi Ayse de, baska bit yer aramağa meebür kaldi. VAHİT ORGUN yö ömüelmişti. #4 O gün şeyhislâm Hüseyin «fen dinin başı vurulmuş, ve cesedi teş hir edilip göğsüne dam fermanı 4sılmıştı. İstanbulda bulunan ya bantı devlet elçileri, gehç patış” Min çok isabetli ioraata geçtiğini, ih. mlâkette ciddi işler görüldüğünü illetin refah, terakkiye doğru gi* tiğini görüyorlardı. Şeyhislâm Hüseyin © elendinin idam hâdisesi memleket içinde per Şekten müsbet bir tesir yapmıştı Zira, küçük çocuğa kadar terket biliyor ve takdir ediyördu ki, bükü dhetin, halktan vergi töplümâsı er. tahil, en meşru bir hakkıydı. Bir * ila engel'olmak istiyen bir şeyhis” İm elbette günün birinde ceza gö » röcekti. Ve görmüştü Bunun içn hiç kimse padişahı haksız görü yordu, aa a m İerken, hafif bir sesle miri, —Vufun bü Küstühin bâşını di şekilleri, düğünieri... Dünyanın en garip evlenmeleri : olmak şbtet deği bir sül telâkii olusur, de evvelâ #h büyük erkek ewİeilf düpeli, karısı olur, nir, Eğer İt apbal yetişmik iie. sinde bir Mahsut yoltir. det haldedir, uğu gibi Tibette araya giren si- sarlar, şöpçaticilar o övlenösekleri birbirine yaklaşlire. Bü göpgatiği. laf ekberiye erkek arkadaslarıdır. Bunlar kizm evine gider ve bedi, ve ölarık götürdükleri (pahlı Meh dili verir. Bir eve ilk defo giden her hangi bir kimse böyle bir Mes diye vermek mörbürivetindedir, Şayet Monm nilaki İndiYada evi. takat #dörüe, 552 kesli'r ve Çöpg tdi Kiğin başıma #eymeti tayiapla Kadina gönderilen benyelr'n .. kasında en ziyade makbüle geğdl- let, paketle çay, Mücevheri, b pökli elisoler, sid vE koyundan Tibette işdiveç için dini Ayin Yi. hiüz, Nişanlar Wâhımlere MW tadait öderler, Fitirlerini sorap at, İKâhin onlara bir gün ayi & der ve o gün eVliler iğin hayatla, rik öh wühim günü ösyilr. Dü gün 6 gk yapılır. Nişanlar dü: #üh merasiminde bulufmaları işin akfaba Ve âhbaplarnı dâveye yerine geçmek üsöre birer şal yol tarlar, Misafirter dö kendilerine peşin - olarak gönderilen bü hediyeye Tibet kanunlarda göre bir alis Aldığı kadın bit köç by #önrü İiRs “ye, sofa Uğüneü ve vara döp semti o kardeşlerinin d€ Tibstilerin daha garip bir Adele leri daha vardır, Eğer bir ailede anfe ölmün (86 dül Kilar baba di. tufan kar, vini selini De evie. lart olan bir dul kadınla elanida bu kadm &zlariyle 46 #elaamibe Esasân Tibbtte dul kadm katlarının Ön yeti Kötestüm karları ölmesi & Puayann birçok yerlerinde dp muksbels ölmak deere müatakbel - <vlilere güsel elbikeler ve ade MWeyetli öşyülar gönderirleğ, GETİN KAÇIRMA Düğüa merasimi gelinin evi #0 Tafinda eereyün ede #üthiş İP (Lütfen soutaw çeviriniz) MÜNECCİMBAŞİ NE DİYOR! Sarüyin müneeeimbaşisi Hü Yir elendi, şeyhlelârti Hüseyin efet* dinin idafından pek müteössirdi. İsihleri bit olduğu gibi, kâlslâr da aşağı yukarı biribirine denk © iin bu adamlar sarayda — Dağbâşa ve el ele vererek biri din perdesi örkasından diğeri yıldız peşinden « rak genç ve toy padişahı a NR ili di Müneccimbaşı. şeyhislâmdan 42 ha kurnandı. Son günlerde parlişa" lim şeyhislâma iazla şiddet göster diğini görünce çenesini tutmuş, bu Mesele (l€ hiç de aldnkdar olmamız — Günün birinde bu Akibet be dimi de başina gelebilir. (Devamı var)