e Yİ YET E E e E Eİ bi A EE ÇğÜİMmm—>—>——————.irrr——..——-—ğ—ş———————” — - — İm şi BİRİNCIKANUN Misralardan |'hamlar ara İŞ başı mihek taşıl bir 1âf vardır, beşer muhte, geyden sexk ban bir mergki derler, Bir mütearife alan bu söz bir riyasiyo Ülsturu kadar doğrudur. Evet, herkeste bir merek , Kimi babk tutmaktan Webza yetiştirmekten, bahçe bel bellemekten sevk du; Kaeğin anurmasına, * Mültsma beyran olan, dediko- Mya bayılan; © pencorelerden herdım tara Bizetiiyen insanlar dn vardır. Me onde iş zamanımın dişmda ini, bir sevle uğrasın, hir Mrt vakit geçirir. iz Daşveklii Mister Çör“ Mi de bu meraklı mls.rd Mriüir, Eakat 0. beş zamanlarım, BA) kafanı önleyip kendini İrecek İşlerin uğraşmamız, Miki vaktini yorucu işlere has” Yetnistir. Mister Jan isminde bir zatin &ne evvel Londranın Ficiron bi de güzel bir evi vardıFa rafı ticarethaneler ile kap hısım akrabası bu yeri | Mink daha sakin bir köğeye i tavsiye ettiler. Ev 'le ediyordu. Jan istemiye İs mülkünü sattı. Simdi bu Maki evin yerinde muhteşem bir intro yükselmektedir. Mister Jan ise bir sene evvel Allahın rahmetine kavuşmuştur. Sina; isminin gazete sütunları» | m geçmesinin sebebi şudur: Geçen girşamı mister Iİ. “ taşıyan tiyatro bokç Mtip ederken karanlıkta bir ge görür, hemen elektrik tim &imı yakar, önünde kısa boyiu W?, kuru bir ihtiyar vardır. sa. pay. Bir Macar muharriri yüz gocu- sonta bodurum katınıl, Bir anketin Hayatı bereket ve faaliyet kelimesiyle hulüsa edenlerin ba. şala gelen saym başvetği, dar ba namken tsi zamanların geçirdiği köydeki köşkünde yor şunhiğuna gidermek (İçin nasıl bir eğlence bulmuştu biliyor musunuz? Duvurcek! Tam yorgunluğu giderecek bir merak değit mit. Bahçesinin otrafma kendi e, Uye ördüğü duvara, bu isin u- kaları parmak ısırmışlardı. Vaktiyle onun duvarsılıkta güsterdiği bünere hayran olup parmak oranlar, buşün da garp çölünde düşusam başma k ördüğü çorap karşısında par. | wak sarıyorlar, Maltâ parmak r sırmakla da kalmadılar, merede Pi se küçük dillerini yutacaklardı. Bilinmer belki de yatmuslardır! Ayol! Bunda parmak sırncak ne var sanki?... Çörçül mademki usta bir duvaret olarak tanın, ves ve şöhret kazanmıştır. On- dan da ancak bu barekei bekle. Bebilirdi: | Büşmenmn başına çorap ör bi mek! Dene #ltımı mihek taşında, | Dahi İnsanı bir iş başmda! LAEDRİ | EY UY İzah elesin bir hâdise (dur!) emrini verir, Fakat, ihti: yar kendisinden umumlmayacak bir kuvvetle önüne çıkan demir kapıyı açarak üst kata çıkar, sahneye doğru koşar, ve bir 8- ralık: ! — Efendi, satmayacağım, sat” mayacağım, diye bağırmuş ve yer açılmışta İçine girmiş gibi | gözden kaybolur. Tiyatro bekçi. | si ertesi günü hâdiseyi anlatır. Dinliyenler ihtiyarın tarif edi. len seklini biror'n eski sahibine bensetirler, gidin karısına sorar- ar: — Altı ay evvel öldü, evi sa tığına çok milteessirdi, son, SÖZ, leri, “efendi satmayacağım, 82t- mayacağım” kelimeleri oldu, ce. vabını alırlar ve hayret ederler, Doktorlar bu hâdiseyi izah €- dememişlerdir. verdiği netice 2 si çiftçi 1 i memur, 62 sideiş in büyüdükleri zaman ne olmak ini sormuştur. Bunlar. dan 25 4 zabit, 10 u mühendis, İmtihanda Bir ecnebi mektebinde çocuk, #orulanlara cevap veremiyor. Nihayot muallim kizyor: — Amerikayı kim keşfetti? Yine cevap yek. Muailimin ssbrr tükeniyor, baykırıyar: — Gristof Kolomb! Çocuk, arkasmı dönüp yürü- Yor. Muallim soruyor: — Nereye? “ Başka birini çağırdınız ya! Kafadarlar Biri ağzma şarapten başke > şey koymazdı. Öteki rakıcıy- Rat içen! — Benim karm kadar yinti yoktur, dedi, içtiğim su- Yü çok görüyor. Öteki gül — Bu bir gey Benimki iç- Mediğim suyu çok görüyor! Her aileye bir akıllı — Büyük kardeşim musikişi- Müz, ortanca kardesim şair, kü- Sük kardeşim restatıdır, — Ya siz? — Ben bıkkalım. Her ailede bir ektilr bulunur! TT TİRELLİ adamı olmak istediklerini söy. Jemişlerdir. Asrın temayülünü bundan anlayabilirsiniz. Yy Şimdi ne olacak? Bakkal, çırağına sordu: — Bayat yumurtalarla, bozuk konserveler ne oldu? — Bay Hasaha sattım. — Eyvah, bu gece yömeğe be- ni davet etmişti!... e al VAKIT GAZETESİ Bir müddettenberi tertip et, tiği ve gördüğü rağbet yüzün, den on defa tekrarladığı kupon- / lar sayesinde okuyucularma de, | köpin birer kütüphans kazandır. miştir, VAKIT gazetesi Büyük bir alâka ile karşıla, nan bu hizmetine yine okuyu- cularmı memnun edecek yeni bir şekil vererek tekrar devama we Ni rm. Şi birinci defa olarak bazırladığı ku, ları Neğ- retmiye başlamalı 7 aş Bu kuponları siz de mutlaka toplayınız (Tafsilât “VAKTT” da) Tanınmış fikir adamlarının düşünceleri | Büyük Namık Kemal Kırılan Türk irade ve azminin yeniden diriliş ve seslenişidir Profesör Mustafa Şekip Tunç diyor bi: Türk milleti hangi medeniyet ve zihniyete girerse girsin bu sesten daima müteessir olacalı- ter. Çünkü bu sesi Namık Kemalde toplanan | kendi âvâzıdır. Bugür Namik Kemelin yüzün l ch yılı kutlanıyor, Bu milnasebet. le, büyük vatan şairi hakkımda, memleketimizin tanmmış şahsiyet” leri ile konuşan muharrir arkada, şimiz Semih Ağlı'nın yaptığı mü- lâkatları neşrediyoruz: PROFESÖR MUSTAFA SEKİP TUNÇ DİYOR Kİ: “ Namık Kemal, Türkün ük çikan büyük sesidir, O şalr olmak” tan ziyade, halkı heyecanlanır . maşımı bili ve bunun için mazmr na vw nesrine en uygun ve mücs, sir şekli ve tmnesi voren bir ha tiptir. Bn kuvveti şiirleri ve yas zıları halka hitap etmek ve halkı heyecanlandırmak ihtirası ile bos, lenmiştir. Namık Kemalden evvel ve sonra bu çapta, bu ocanretta ve bu kuw vettş söz söyliyen bir yam ada, mımızı bilmiyorum, Onun sesini k- sitip de likayt kalmağı (hiçbir Türk için imkân yoktur sanyo ” ram. Fikirlerine, hattâ his,ve ih. tiraslarma ister iştirak edin, ister etmeyin; o sizi muhakkak lâksydi" den çıkarır, kendi seslain ve ihti, raslı Oduygularnın (dalgalarına kaptırır. Artık yerininde duramaz, bilâihtiyar, onun gibi duymak, o nun nefret veya takdir ettiği şey” lero igtirrk etmek mecburiyetin | de kalırsın”. Profesör Mustafa Şedp Tunç Faydalı bilgiler Mantar ziraati Birkaç gün evvel Ziraat Vekâ» letinin bizde de mantar yetişti- rilmesi hakkında tetkikatta bu- tundüğu yazıldı ve mantar zira atinin de ziraat meşguliyetleri- miz arasma alınacağı ilâve edil- di, Şişe mantarları, mantar çına- rı denen bir ağacın kabuğundan yapılır, Bu ağaç Cezayir, Tunus, İspanya, Portekiz ve Fransanm bazı yerlerinde yeti- şir. Mantar ağacı on yaşına g© İnce, gövdesinin kabuğu yüzl Mir, Bu kabuk dabakhanelerde kullanılır. Soyulan kabuğun ye- rine ağaç yeniden kabuk bağlar. İşte, bu kabukla da mantar ya- prim, Mantar ağacmın ikinci kabu- Zu fabrikaya götürülür, Evvelâ gerilip kurutulur, sonra kaynat. lr. Üstüste konur, istenilen bü- yüklükte kesilir. Şişelere tapa olur, Bugün Portekiz senede 50,000 ton mantar çıkarmakta, bu ağa- cm palamutlariyle 30.000 do- BARAN IN | muz beslemektedir. Denebilir ki Namık Kemali Os manalı İmparatorluğunun o çökme zamanlarımda kırılan Türk iade vo azminin yeniden diriliş ve acs. lerişidir. . Bize asıl tesir eden bu diriliş ve sesleniştir, İşte bu günü de isteten ve ya- gatan bu dirilişin, bu sesin kuv vetidir, Hiç şüpbe etmiyorum ki Türk milleti, hangi meziyet ve yihniyete girerse girsin bu ses. ten daima müteessir olacaktır. Çünkü o ses, büyük bir milletin Namık Kemalde tecelli etiniş ava” zıdır., İKTISAT FAKÜLTESİ DERA, NI ÖMER CELAK SARO DİYOR Kİ; “we Namık Kemali büyük bir vatanperver ve milliyetçi olarak tanıyoruz. Omu, Türkiyenin yeni” leşme hareketinin ilk öncülerinden olması bakanından takdir ve hür, metle sniyoruğ. Namık Keme), ayni zamanda İktsadi birgok meseleleri ilk defs olarak sözmiştir. Meselâ, İbret azetesinde çıkan bir makalesinde bankalarımızın ve fabrikalarımı uma olmamasından şikâyet etmiş. tir. Profesör Alımst Hamdi Tanpmar İktisat Fakülitesı Jekanı Ömer Celâl Sarç diyor ki; A EL NN İktisadi kalkınma ihtiyacını da idrâk etmiş olan Namık Kemal yalnız edebi görüş zaviyesi içinde kalmış değilğ bunun çok dışına çıkmış bir merhaledir. «.- Kanaatimce, şairler içinde en büyük olanları bir aşk, bir cez, be halinde hamaset duygularım terennüm edenlerdir. Bu bakım dan, Namık Kemal ediplerimiz i. çinde en ziyade teferrüt etmiş, hattâ bununla da kalmıyarak ede” ziyatm zirvesine çıkmış olan bü. yük insandır. Vatan şairi Nemek Kemal nız devrinin üzerinde, yalnız za . »anımışda tesir etmekle kalmıya* esk, yarının nesillerine . edebiyat bakımından « bir örmek olacaktır.,, yak Vilâyet Mektunoman Osman Ergin Namk Kemal, iktisadi kalkın - ms ihtiyasmı idrak ederken, dev rinin ilersine geçerek, satıkta kal, mamış, derine uüfuz etmiş, mü him ve büyük davalarımız üzerin, de durmuştur. Bu bakımdan, Na - mık Kemal, yalnış edebi görüş zaviyesi içinde kalmış değil, bunun çok dışma çıkmış bir merhaledir.,, FROFTSÖR AHMET HAMDİ TANPINAR DİYOR Ki: “— Bence, Namik Kemalin a. sl büyüklüğü hürriyet (kelimesi Üzerinde durmasıdır. Öteki mesai, sinde kendisine yardım edenler, onunla beraber yürüyenler vardı. Fakat, cemiyet İçin yeni ve feyiz. li bir hayatım surint şiirde ve ne- #irdo haykırırken tek başıma İdi. Hiçbir muharririmizde onun kadar bw “bürriyet" kelimesinde ısrar edildiğini görmeyiz. Şurasını da söyliyelim ki devrinin en vuzuhlu zekâsı, Namık Kemaldi. Birçok şeyler biliyordu ve bu bildiklerini cemiyete 40k iyi nakletti, Bu |ti, barla fikir tarihimizin unutum: * yasak adnmlarmdan Viri oldu.,, OPERATÖR GENERAL CEMİL TOPUZLU DİYOR Bİ: EDEBİYAT FAKÜLTESİ PRO, FESÖRLERİNDEN ZWKİ VELİDİ “OGAN DİYOR Kİ: “— Namık Kemalin, daha zi” yade tarihi romanlarmı çok seve, rek okudum, Bunlardan Celğled- din Hareşim Şah ve Cezmi kü çüklüğümde Wmi hoyacanlandıran esarlerdi. Tabli Namık Kemal, Celâleddin Harezim Şahi yazarken zamanımın (Devamı 7 Mçife) li ra Opemikr Cemil Toma Haberin bnlmaçası Gut 21457890 1 — Çin efsaneni (mürekkep, keli me), 2 — Bir müsaade koparon (li rekkep kelime), mola, 3 — Bir tatli, aptal, 4 —Kahraman (Askerlerimiz, ibadet yeri, & — Bir devletin parası, alli, 6 — Zer'ederek, vücüddeki leke. 7 — Bir tane, meşhur Bir yeasamımi” zın memleketi. 8 — Vücudumuzun yumuşak kısmı, alfabede bir (bartin okunuşu, tavır, 9 — Ziya, bir biç, 10 — Kulübe, cafs, 11 — Makikağien zak, yan taraf, Yukardan aşağıya: 1 — Kuşkulanan (mecazi manada), 3 — Çiğniyerek, Otersine , büyüyen ağaç, 3 — Şayla, demiryolu, 4 — Ma BASIZ Israr, geri çevirme, güzel sana tin teral, & — Adam, para yerine veri” ten kâğıt, bir emir, 6 — Çok bilen, bir çöşit sandal, 7 — lakambüdeki bir kâğıdın tere, ayni kağıdın o doğrusu, Loprak kap, $ — Dünyaya gelmemize sebeb olanlar, $ — Kirlenen, 10 — Ha varet veren, çoğun aksinin tersi, 11 — Bir edatın tersi, bir gün. 68 numaralı bulmacamızın balli; 1 — Tabanıdüz, 8, 2 — Uray, Şano, A, $ — Vatanım, Ro, 4 — Arık, G, Pata, $ —La, Kılak, 7,6 — Kiek, Bâria, A, 7 — T, Takoz, Ki, 8 — Dd İ roi, Yapı, 9 — Ça, Ak, Çelik, 30 Olacak, N, G, 11 — Könanll, Eğ,