ART — 1940 yelstof Kolomb'un Muttasına Doğtu... il ahika Kristof Kolombu MMUrtasına neden benzer? Sazan: Vasfi Rıza Zobu Eyi Güneşler battı. ; lak fikirli olacağını d Mi ©e bir gök altm - Umumi harp bitti Ür ida yol aldık. Be. tonunda biz de, Kr bi, gemimiz üstü martı gördük.. yi > Yolcularına karan ne Si kuşlar, Amerika Yak, Kımız bize rü in etme. Eski kaklarımızda “oldu; Cihar den “Dolap” a girdi. Yaz or. da cayır cayır yana buğulanmış ramlarda bulunan Amerika, ütareke senelerinde “Vilson wı haraca ke mleketini iste'ben böyl tarcık bil ge -| 3 dün » EN Zengin ve en İ olan mış ve bu Nevyorka mıştım. ada herkesin İ i gibi hayal ederdi Nik © dum. Dışından: Erişi eşine tesadüf edilemiyecel | ra hayret, gözlere za ferahlık, keselere esi” nin i necerle g *mi söyleteler ir çine bu düş e çıkan tahminlerden sonra insana İ bir apta ır gel : i Nim için » gözle gö. Maldme . ” lıların “A n N ıkları her hal oldu ği de bu yumurte hikâyesinden son. Amerikan fıstığı”) ra başlar. Hani nasıl, “yumurtayı Oturtursun, oturta 1” diye iv. Mektepfe oku. Mabının iddia ederlerken, Kristof Kolomp İda, yumurtanın kıçını yere vurun- ca çatlatıp oturtmuş. İşte Ameri. | ka hakkında düşüncelerim de böy aşırlarla ki Yi Ya öğrendiğim ! İeşmiş. Amerikada olan şeyler, iy Te ray Amerikada İ başka hiçbir yerde (olamaz. On ie len, * İsimleri, biri. a bulunan başka yerde bulu 4 rak © Olmüsmın da e düşündüğümüz “her Yekdiğerinder vapılışındaki ehemmiyet İm, s ne girip gözle gördükten sonra anlaşılıyor. Dedim a, Kris tof Kolombun yumurta otu gibi... Nasıl ki, onun da ark ları, gördükten sonra “ben de ya- parım” demişler, VASFI RIZA ZOBU lar : ar, Bözümde ışıl imi #in içini Biye y Biliriz ki baharı yaz takip © iş, olarda ve bahçelerde yemek (En büyüklüğüne zi lase ile zincir BA sn Rünlerinin evde geçirdi” Müzi BUL, İzi, haya Size & işle meşgul ol- yg len Ni *Ye götüreceğiniz sofra ör daki iş sicim dei aramanızı favsiye & elm ve renkli ke İK, Mi, p Olacak tri model veriyoruz: Pa Eğ Ve KADIYLAR İÇİN Amerikada yeni moda Amerika modası katiyen güzel değildir. Çünkü Amerikalılar, her şeyde olduğu gibi moda meselele - rinde dahi ifrata kaçarlar, Şimdi Amerikada harp dolayısile çıkan ni şapka modelleri şayanı ha rettir, Kadmların bunları giyip £ iyeceği de beniz malüm © Çünkü bu şapkalar madenden yapılmaktadırlar. Çorapları gelince, Üstünde tay years, paraşut ve mitralyöz resim - leri bulunan bu çoraplar hakika - değil « İ ten çok çirkin değil mi? mm Eski şa pka Baharın çiçek kokan rüzgârları esmeğe bej giydi - ğimiz şeyleri yenilemek için mu - kavemet edilmez bir arzu duyaca” ız. Tazeleşmek, yenileşmek arzu- silo yanacağız. Bütün giydiğimiz 1 — Sadakor rengi keten s)mız. Ebadı masanı göre olgun, Üstüne ensiz kırmı. işleyiniz gayelle şik olür. Bunun kasli İşleneceğihi yandaki sllmunede görüyorsu. 2 — Btaminden yapılan bu örtünün ortasın- ir. Bunu yöpmak için'etamin, si- aâya yünü lâzımdır. Nümurçaine göre işliyeceksiniz, ları nasıl yenileştirelim şeyler bize soğuk ve çirkin gelme. ğe başlıyacak... O zaman kıyafetimizi değiştir - mek ve yenileşmek için bir şeyler yapmak İstiyeceğiz. Kışm süsler - miz eşya arasında on sinirimize mem ———— dokunan muhakkak şapkamızdır. Arkası file He tutturulmuş olan ve hepimizin başmda bulunan fötr tuklar hakikaten bizi pek bıktır * miştir, İşte size biz bugün bu fötr toku İ su dört güzel çekle sokabilmek im. künmı tarif ediyoruz: 1 — Iki sbuket © viyolet dö parm yahut o büyüklükte çiçekler ve tokum renginde bir metre vo- valt alınız. Bu iki buketi yanyana sapkanızın önüne diki ovalti de imde gösterildiği pekilde yüzü. müzü örtecek terzdin takınız. 2 — Yahut fötrünüzün tepesine kırmızı geogrenden sivri bir kü - lâh tepesi dikiniz. Sonra şapkanm iki kenarma yine aynı grogrenden kurdelâ dikip, genenisin o altmânn layınız, 3 —Düz tokunuza 12 numara saten kurdelâ ilâve etmek suretile ohü resimdeki güzel'gekle sokabi- Ursiniz, 4 — Şapkacınıza vererek ona hasırdan bir kenar ilâve ettiriniz. O #aman durumu büsbütün değiş - tiği gibi hasır âve edildiği için Yazm da giyilecek bir hale gelmiş olur, “Afro dit,, dün beraet etti Mahkeme Konyalı Ibrahim Hakkının ehli hibre olamıyacağını kabul ederek eserin müstehcen sayılamıyacağına karar verdi Müddeiumumi k “Alrodit,, . davasının ne dün de yedinci as kalabalık olduğ lis ve jandarma kuvvetlerile terti- bat alınmış ve muhakeme dördün cü asliye ceza salon bir an kesif bir önünde cereyan etmiştir. Alfrodifi tab ve reşreden suçlu kitapçı Semil ü matbaacı Kenan müdai yapmış'ar* dır. Semih Lütfinin vekili oOEsat Mahmut Karakurt bir saâtten (âz- cevap vermiştir. Esat Mahmut, iddianamede “Afrodit,, aleyhinde bulundukları İ bildirilen yabancı edip ve profe, sörlerin bu husustaki ya olduğumu, bunların yazılarının he yeti umumiyesile bu eseri ve mu harriri takdi? ettiklerini söy Afroditin hazı sayfalarından p telif parçalar ali ik tetkik edil k n olduğu id bir edebi “5 Bir edebi #ser bri sekilde tet- kik edilemez. Eğer bu şekilde tetkik edilmeğe katkılımsa İs. tanbul kütüphanelerinde müd . | delumuminin elinden kurtulacak tek edebi b'r eser kalmazdı. İsterler mi Nedimin Hama . mi; açarak simdi dejenere ol. muş bir bedbaht oğlanm, hama. mm gölgeli bir ki ği mış vatan Nedimin yanma ge lere'z ona sarım. nasıl öpmek istediğini ve Nedimin de bu ah- Mksız “oğlünin” göğsürde çıkan tüyleri görerek güneş bulutla, maya baslamış diyen parçasını okuyayım mı? İsterler mi Tevratı açarak Hazreti Lütun bizzat kendi sul binden hasıl olan iki kizının 2- rasma girip onları nasıl inlete | inlete istifraş ettiğini tasvir & deh faslı okuyayım. Ve yine ayiz müddelumumi isterler mi İncilin kapağını kal- dırarak daha dünyayı tanımı - vacak kadar kü: bir kızı hey. «amber Süleymanm nasıl ba - &ırta bağırta bir hurma ağacıs nm altma sürüklevin götürdü - Zünü anlatan fıkrayı okuyayım. Ve yine isterler mi surei Yu. suftan bir sahife acm Mısır ka. dınlarmın önun #ü>elliği karsı. smda nasıl kendilerini kavbede- rek tenasül âletlerinden kan bi. raktıklarmı tekrar edeyim. Hayır hayır, bir edebi eser parça parca okunamaz. Parca Darça tetkik edilemez. Bir edebi eser killdilr bir bütündür. Ha » yatta ahlâk ta vardır ahlâksız da. Bu kubternin altmdn fazilet te vasıyor faziletsizlik te. Sa - natkâr kitabında tesir vanabil- mek'için heriki yenliteyi de te bariz ettirmeğe ve bütlin acik. liğile anlatmaya mecburdür. Bu anlstışa deği) mayesine bakarak hüküm verrcafiz. Hz lâksızlığı eave olarak almış ise milstahcendir. Fakat ahlâksız - lığın iğreneliğin! bir sanat açık- lığı icinde bütün teferrüatile gösterdikten sonra & ru gitmiş ise ona (O müstehcendir damzasmı yapıştıramaz.., larmın | yanlış ve noxsan tercüme edilmiş | uzan «| kiten ah .| lâka doğ- | ararı temyiz etli akihen de Semih Lütfi ve Kenan müdale in mt yapmış KARAR Müteakiben hâkim karan tef ezcümle “Fransız edibi mebus Nasuhi Baydar tarafm- Piyer Lulzin Dinçman ile naşiri ki mih Lütfi aleyhlerine kanununun 31 inci madd Türk ceza kanununun 42 ve 427 nci maddelerine tevfikan açılan hukuku âmme davası Ür zerine yapılan açık duruşma 80. nunda âmme davası açılmadan Sultanahmet birinci sulh ceza mahkemesi tarafından ehlivu - kuf olarak seçilen Konyalı İbra- him Hakkınm verdiği ve “Tan gazetesi muharriri dive imza et- İ tiği 25-11 959 tarihli raporda eserden bazı çümle ve ibareler alınarak müstehcen olduğu ka. naati izhar edilmiş ise de ken: sinin, hususi sebepler mevcut olmadıkça ceza muhakemeleri ulü kanununun 66 ncı maddel muaddelesine göre bu hususta | olamıyacağı m salâhiyetl ibre liste. sinin tetkikinde şılmasına, bu itibarla. Konyalı — İbrahim miyen edeh! bir eser ka ea beyan edemi e Sultanahmet birinci ce sebep İk e seçilen Konvalı*İbrahim Hekkinm eze. ri kül halinde mütaleadan ziya. de münhasıran sahifeler ara- sından çıkardığı bazı ibare ve İ cümlelere istinat eden raporun. da bildirdiği şekilde eserin müs. | tehcen olduğu hakkındaki kana- atinin kabulüne kanunen imkân rülememesine ve tarihi tet . kikier mahsulü olduğu kaydi Afrodit tereümesi ile alâkası GE mıyan hayali ve açık sacık ro- ve koyarak ve yine Afrodit adıyla bir kitap neşri suretile bakiki Affodit eserinin ismin. den istifadeye kalkışmış olma. sı ivukufun haiz olması lâ- zm şartlardan oObiri olan bitaratlığınden şüpheye düşür. müş bulurmasına işaret edildik» ten sonra Üniversite © profesör. lerinden müteşekkil salâhiyot- li ehlihibrenin ve Maarif Ve- kâleti talim ve © terbiye heyetinin verdikleri © raporlardan bu eserin edebi kiymeti balz bir sanat gseri olduğu ve mat- buat kanununun 31 inci mad- desinin birinci ve Ikinci fıkra- larında derpiş edilen halkın âr ve hayâ duygülarını İncitecok mahiyette müstehcen eserler meyanında telâkki edilemi ceğl neticesina varıidığından 1 kitapçı Semih Lütfi Brciyaş ve matbaacı Kenan Dinçmann bera! İn& ve dava âmme na- mına takip edilmiş olduğu ci- hetlş mahkeme harcı ahümas sına mahal bulunmadığına ve Sultanahmet birinci sulh ceza mahkemesinin seçtiği ehTivu- 4 kuf Konyalı İbrahim Ha 1D raporuna dayanılarak toplat- tırılan te © Afrodit nüsha- | arının sahibine iadesine tem- | yizi kabil olmak üzere karar ve bildirilmektedir. Esat Mahmut burdan sonra da»! n açılması nat edilen Ib; İmın eklilibre © bitaraf olamıy: dit isminden * ayni isimle bir büyük di ile ilân ettiği ni, ehlihibre o'maza esaseri ehliyeti bulunmadığını söyliş üniversite rrofesörlerinin ve m talim ve terbiye hevetinin verdiği raporların bu eseri bir sanat eseri olarak kabul ve müstehcen madde sine giremiyeceğini sarahaten bil dirmiş olduğunu söyliyerek beraat telebinde bulunmuştur. Bundan sonra müddelumumi es ki iddiasında rsrar etmiş ve müte- da raporuna İsti- kı Konya: çıkararak kasdile ve HASILATI oOFELAKETZEDE- LERE TEBRERRU EDİLDİ Hâkimin kararı Salonda has lar tarafından öle tabilik haya karar benim en bi ik mükâfatımdır. Ben de “Afrodit, kitabının bütün hâ- sılatını Erzincan zelzele felâ* ketzedelerine vereceğim... demiş- Öğrendiğimize göre müddelu Mmumi mi; i bu karartor