, Toplu tedris Tetkik : ray, ” A Darfur müderrislesin- | K Mal bir e Hakkı Böltacıoğlu (Top N adr 230 sayfalık bir eser T hez tedris, ilkokul programı: | Li ii esaslara göre, birinci, i-| Üçüncü smıflardan teşek- Şen Birinci devredeki | tedris) Faki adıdır. ila, Oğramlarda ilkokulun im , tarih, coğrafya, iş 8ibİ dersler okutulur, ço-| ilimlere başlatılırdı. Son-| Wulün doğru olmadığı, Yeni başlıyan çocuklarda ilim zihniyeti | teşekkül için bilginin, onla” | bi muhit ve zaman İ- “ayı we cereyan eden $05- | tabi hâdiseleri inceliyerek ib. # lâzımgeldiği ve çün” kek bilgileri, ilimlerin yaptığı K kre Ve tasniflere göre değil, ş we bir kül teşkil eden eşyar| iselerin incelenmesile il bi pe İşte hâdiseleri ve eşyayı iy 5 Vr tasnife tabi tutmadan tg laç incelemeyi istiyen bu| Rk, Oplu tedris)dir. yetodu ilk olarak 1926 yılında übedler sonra tatbik mevkii” filkmektep mülredat prog Ne İlemişti, Bu programla İ- N başlangıç olan dersler bir| iz & ilkokulun © ilk üç sınıfı ii (ayat bilgisi), dersi vücu- a idi, Hayat bilgisi çerçevesi an türkçe, hesap ve hen- #Sim, müzik, beden terbiyesi ilin hayat bilgisi dersine na ğını gösterir bir de ir agi hazırlanarak (ilkmek- t programma) eklendi. tatbik devresinden son İrgi a vekâleti bu programı de- ii, “erine 1936-37 ders yr ii, İlâren “ilkokul programı) Vs, Yeni program, bir (ted- İV Kitabı) denecek derecede idir, Eskisinde ilk devrede Silecek toplu tedris metodu İA mevcut olan o esaslar bu Mogramda, tereddütleri orta” | pir şvİirmak maksadile, daha et olunmuştur. Ki nail Hakkı Baltacıoğlu ilk Silk üç sınılında bir tedris o olarak verilen toplu tedris iş aklındaki fikirlerini, meş NM Yukarda (kaydettiğimiz, 2D ledris) adir eserde izah ir. i emen ilâve edelim ki, 1s çak Baltacıoğlu, . eserinde Dogramınır. yalnız (Toplu hsini mevzu ittihaz etmek uş, baştan başa bütün ilk a “Rramını ele almış ve prog” 1, âkim olan telâkkilerle ken- -h ileri karşılaştırmıştır. RP bı: gf 04 <8 Hakkı Baltacıoğlu, ilko” minm tenkidini yaptığı! e bazan programa taraftar ve verilen esasların ilmi ke Yapmış, bazan da ona i- “MİŞ ve kendini itiraza sev“ İni sebebleri teşrih etmiştir. lip “bundan sekiz yıl önce iy; mektep) adlı bir eser nes ty * Onda hâkim olan görüşler tedris) te de yer tutmuş, N ayy; Toplu tedris, içtimai 2,“ teşrih ve izah olunan nok” içre göre yazılmıştır. Kita” “diyo, bundan bahseden mü- ili i Maç Obi tedris)i o yazmaktan deği dem ilkokul programının. de, “Gn doğruya bir tefsirini Dağ Ok değildir. Maksadım içti- İpi, Kep prensiplerine göre İma tisin ne olabileceğini 499 by, ir. İçtimai mektep anla “yg, Yürud veren pedagoji ren Lİ beştir; Bi Terbiyenin gayesi sosyal cü, Yelin teşekkülüdür. Buna İz Drensipi) diyorum. az Terbiyenin sankiti gerçek İle İtabigi, sosyete). Buna Brensipi) diyorum. Pi Ön, travaydır. Buna (travay prensi> bi) diyorum. 4 — Terbiyenin eseri o sosyal yandımandır. Buna O (randıman prensipij diyorum. 5 — Terbiye bir önisiyasiyon- dur, Buna (inisiyasyon prensipi) diyorum. Bu prensipler (içtimai mektep) de uzun uzadıya tohbil ve izah & dilmiştir. Ancak onlara bu adları ilk defa burada veriyorum. Bu beş prensipi alıp şik okul progra- mındaki bütün bahislere tatbik ediyorum ve çıkan neticeleri gös teriyorum.,, Programdaki prensiplerin, melod: n hepsi yukarda işaret edilen şahsiyet, muhit, travay, randıman ve inisiyasyon prensiplerine göre € tüd edilmiştir. Programın her bah sinin bu beş prensiple karşılaştırıl ması suretile elde edilen o neticeler dikkate çok lâyıktır. Eserin en mühim bahsi olan Top Yu tedrisde ayni (o prensiplere göre incelenmiştir. Bu suretle Ismail Hak kı Baltacıoğlunun ortaya koyduğu toplu tedris telâkkisi programının» kinden çok farklıdır. Bu münasebetle okaydedelim ki, toplu tedris telâkkisi dünyanm her yerinde ayni şekilde değildir. Bir çok pedagoşlar toplu tedris kendi anlayışına göre tarif etmiş ve tat) bikatta ayrı bir yoldan gitmiştir. | Baltacıoğlu, eserinde toplu tedris metodunu münakaşa ederken, bik| gilerin toplu verilmesinin çocukta lere karşı alâka uyandırmak i- çin kâfi olmadığını, bilgilerin kaza nılmasında lâzım olan alâkanın an” cak bir iş yapmak mecburiyeti ile doğabileceğini kaydettikten ve top; Tuluk fikrini mantık, zaman, mekân İ ve sosyete bakımından inceledikten orıra kendi telâkkis iğımız topluluk fikir soyundan değil,”“fi soyundandır.,, cümlesile icmal edi yor. Eserin ancak bir kısmını kap! yan Toplu tedris bahsi, çok ebem miyetli olmakla beraber, bizim fik- zce eserin en ehemmiyetli tara- fr, okulda çok kuvvetli o sosyal bir hayatın başlaması ve (çocukların randımanlı bir çalışma münasebeti- le öğrenmesi lüzumunda ısrar edi- şidir. . Biricik kakikat de bu değil midir? inası, sınıflar ve (sıralar yekünu değildir. Orada sınıflar ye rine atölyeler, lâborat zeler, kütüphaneler, müzik, resim ve beden terbiyesi Kızıl Gölge ini * MİFLVEL HAMD GEY 7 EZ TE e YERATEKEE GR ZUMA MD VERE: . Put. By BEM a 4 e macro Bra T > Terbiyenin vasıtası sosyal HABER — Akşam Greta Garbo komik oluyor! İsveçli yıldız, hafif mev- zulu bir flim çevirecek Greta Garbo Bu belki 1939 senesinin !İ lenmedik hâdiselerinden biri ola Avrupa gazetel; n yazdıkları doğru ise, on beş senedenber a facia rolleri uş olan o İsveçli artisti bundan sonra bep gülün; filmlerde göreceğiz. Greta Garbonun yakında çevire" komik filmi “Ninoçka,, çis mini taşıyor. Filmin mevzuuna gö” re, Ninoçka (o ((yani Greta Garboj bazı ticaret işleri dolayı N vadan Parise gönderilmiş tecrübe“ siz ve toy bir Rus kızıdır. Orada türlü tuhaf hâdiseler başma geliyor. Malâmdur ki, Greta Garbo, bir müddet İtalyada, sonra Stokholmda kalarak, yazı Avrupada geçirmiş ve madam Küri mevzuu üzerine se naryösü İngiliz muhârrirlerinden Aldus Haösley tarafından hazırla” nan filmi çevirmek üzere Holivuda gitmişti. Şimdi haber verildiğine göre, me- dam Küri £lmi geri bırakılmıştır. Greta Garbo evvelâ “Ninoçka,,yı çe viretektir... sebze, çiçek bahçeleri, hayvan kü mesleri ve oyun sahası... sıralar ye rine masalar iskemleler, tezgâhlar vardır, : Okul, talebe ve öğretmenler yekü- nu değildir. Orada kendi kendini organize eden bir sosyete, o plânlı bir çalışmaya koyulmuş gruplar, bi- ribirile konuşan, biribirine danışan biribirine yardım eden çocuklar, tec rübe ve bilgisile onlara yol gösteren öğretmenler vardır. İsmail Hakkı Baltacıoğlunun ese bu hakiki okula yaklaştırır ri lar, mü: |yor. Onu bütün meslek arkadaşla-| yapmıştır. Bugün F rına tavsiye ederiz. . Fevzi SELEN HABER'İN RE EN ZANBDR ANA < YAŞA YOR AMI E, ENAM 7 postası küçük küçük parçaları kesilip bir dizilmek suretile kölye hâline konur. Bu kolyelerin kıymet: o nereden iz? Harikulâ- İ mek küçültmek ve sarfedilen emek pek büyüktür. Ka- d atle müsavi parçalar halin de kırılır. Sonra gayet (iptidat bir şekilde kırmadan bin oiünailede delikler açılır, Sonra etrafları sür“ tüle sürtüle bilene bilene düzeltilir, Adeta bir pırlanta taşı yontar gibil» iz ç Fakat Okyanus cı taşınan ) ından bir peştemal Üzeri mücevher moğalarının hiçbirisi yelek giyiyorlar. Ceket v snıki kadar oriji, Jon bir türlü tutunamıyor. zate ie end OİL adın onları da Bon £ da giymiye alışanlar var, mek ekye ve neye kadınları ise uwu « al elsi blm Giri (Holoku) denilen ve e. dişleridir! Tİ üzün gece gömleğine ben- Polteryada umumiyetle eik'neler Polinezya kadınlarının sok: ottan Veya '(Tapa K lmitleni ai yafetleri bizim kadınlarımızın maştan yapılır. Her ikisi de iikş| Yatak kıyafetidir... kıyafetlerdir v6 ancak danalarla Fakat rakislar yapılırk en asıl dint merasimda giz yerlilerin eski kiyafetleri ortaya Polinezyalıların Tıpa dedikleri çıkarılır. kumaş o havalide bulunan ve kâ-| Erkekler umumi ve ka I gıt ağacı denilen bir ağacın ka. meydanlar haricinde * buklarının elyafından yapılır birinin üst kısımların nevi çuhadır. Bunu yerliler gayet! giymemeyi tercih Jiptidai vasıtalarla, hazan haki -İbabalarından gördük g İ katen bir kâğıt inceliğinde bileİrı çıplak gezerler, Biçare Po''a dokurlar. İ yalılara Avrupa modasın Yüz senedenkeri Avrupalilarla | hayli pahalıya İmaloluyor. Marşnl adası 5 pr nlar dalaria taşınan en :“danlık mo un köpek | giyerler ri, elbisssere gelince, | ? Zira İ şaplıkları temarlar bura yerlile. | çıplak yaşamıya alışmış olan bu İrinin kıyafetleri üzerinde tesir| adamcağızlar Avrupa kumaşları ingzya yer) kullarmıya başlıyalıberi vücut», m. kıyafetiları hava değişikliklerine muka- una kuma, vemetini kaybetmi 3 lileri arasında olarık erkekler SİMLİ ZABITA ROMANI: 53 ÇA DİYANA ME GÖLGE UN ÖLDÜSÜME #MMAT GETİRMEĞİ NE DEMEK ONUML 9 EVLENMEK | iş karanın YERDİ.. KADA p Na? KN MEBE DIŞ ATLARI KİSADIZ EAKATI NE » MESİ EDE alez v an GöLE€ BEYAKTARIN KARER | ĞONMDAN SESSİZCE AYLARIN A MANA DALDI VE KAYSBEDU.| BR GECF YETAĞIMDAN | PIŞMEER TARAFIN- BAYADANA KALDİK Yİ nl Se ge 1 rl a a Eg | EVET COK GENÇ VE DİNÇ — SAYE SELAM BİNİ İN KEMER i Ku KARASI yaşı, Yav Gin İŞARET ve Di. rae, “İnilen kumaş rn den bir genç kadm j tır. Biçareler bu yüzden sik sık eskiden hiç bilmedikleri grip ve zatürree gibi hastalıklara yaka . lanıp durmaktadırlar. Yani Avrupa medeni; adamcağıziara bu sureti rarı daha dokunmuştur. Mede: i ksek olan se Avru züppeliği bile n bu bir za pa medeniyetinin başlamıştır. 'Tangalarda frak bile gö“ rülmemiş bir şey d Fakat burada bazı yerli reislerin giy » artık dir. İdikleri frak görülecek ve hayli meraklı bir şeydir. Zira kara de- rili bir yerlinin gurur ve azametle “l sırtına geçirdiği frak ceketi üze, rinde vahşi kıyafı in birçok otları sarktığını görürsünüz! Yeni Zelandada ize bu tapa de- kullanılmaz. Zi“ ra buranın tabii mahsulleri ara . sında kiyafet teminine elverişli pek zengin mevat vardır. Eski devirlerde Yeni Zelanda" da bol kumaş tüylerinden yapıl« mış mantolar giyerlerdi ki bu mantolar zarafetço bizim kürk mantolarından hiç de aşağı değil dirler, İnsanı bu mantolar içi bir ad ördüğü za ner bir Avrupalı kadın gördüğü- zannederek hayrete düşer. Kumaşlar ise yaşlıca kadınlar tarafından de ur, fakat bu do- kuma da mukaddes mierasimden sayılır. Dokuma işi bu kadınlara hususi ra tarafından talim edilir ve her dokuma şeklinin bir takim efsun ve sihir duaları var. dır. Bundan başka dokuma izlerin» de birçok (tabu) mermnuiyetleri de vardır ki bunun haricine çı - kıldığı zaman cinler tarafınd: detli cczalara tatu yer, şarttır. Tatu lar her türlü elbiseden daha bü- yük şikhktır Velhasıl Polir kâh yüzleri rı türlü türlü yarı belini bir pi göğüsleri V nefaselte çirı nadir kuş tüy'le rupalı frakı, onun da ünde acayip acayip sarkan tü; görerek siyah renk. li bir karnaval gehrinde dolaştı- iğınızı zânnedersiniz."..