Dee Siyasa: Metaksas'ın ziyareti münasebetile ... Yazan: Şekip Gündüz T ÜRKİYE, dostu, mltfefiki ve hayranı olduğu komşusu Yuhanistaniz çok yüksek, cok samimi ve çok kıymetli bir. dostluk, KAAN k've hayranlık ifadesine muhatab olmak Üzere bulünuyor. Kemalist “Türkiye * Çumburiyetinin baştan başa Kema. Yist olan halkı, 8. M. İkinci Yorgi'nin Erallığı büyük bir iktidar ve salâhiyetle temsil etmekte'olan 5. E Başvekil General Metsksas'ın ziyaretin de, muasır dünyada siyasi münasebet adı verilemiyecek derecede asi) ve insani bir anlaşmanın, bir yakınlığın, bir kaynaşmanm en ve hüdütsuz itimat telkin eden bir yeni Vesikasını bulduğu kanaatindedir. S.E, General Metaksasın Ankarayı, İstanyu'u ziyaretten, Atatürk tarafından kabul edildiktei ve Devletinin yüksek salâhiyetlerile temastan memleketine ve Elen milletine karşı bu memleketin nabzm. da nasıl bir sempati ve itimad atmakta olduğunu, maz bir isabetle bir daha anlıyacağı vebu ziyaretten son. ra Metaksfem'deki müfrit Türk dostluğ dose'unun bir kat daha arlacağı muhakkaktır. Bu zifaret S. E, Metaksıs'in Türkiyeye yaptığı ilk zi. hükümetini SG göniş Türk sonra, oOElen 3aş- yarettir. Eğer, bu dost ve müttefik devletin bu büyük si. masi ayni zamanda derecesi çok yüksek bir mlnevver olmasaydı, Fski Türki yeyi gözle görmemiş olması, Kemalist devri 'bu diyarda yarattığı harika Jarı, İ gözle göfülmüş ve notu bilerek verilmiş bir eski Türkiye ile iyice mukayese #dememesine sebeb olabilirdi. Fakat zekâsı, uzağı görüşü, tetbiy:si, bilgi seviyesi 5. B, “Metaksas'a bu eksikliği hatırlatmıyacaktır. Türkiye, dostu Yünanistandan gen bu yüksek misafiri bu güne kadar dost ve müttefik memleketten gelmiş her misafirden daha üstün bir heyecan. Ja karşılıyacaktır. Zira Metaksas'ın, Türk . Yunan dostluğundak! mevkti ne bir Venizelos gibi yi” bir realist sıyasacı mevkiidir, ne bir Çaldaris ve Maksi. (Devamı 6 ımcıda) KURUN' da Universite meselesi Asm Us, o Üniversitöğde dönen © talebeler muvaffakiyetsizliği rmeip olan sebeblerden muayyen ve İzalesi kolay olanların ayrılma, « Bizmmgöldiğini süyliyerek diyor kli *— Bir kere kitapamlık' derdinin yalar, danberi devam edip gitmesi vlodanlara isti. rap veren bir noksandır. Üniversite talebe. lerinin ellerine neden dolayı (o vaktinde ber ders için bir kitap - veriimiyor da profesör. lerin takrirlerini not olasak zaptetmek mec. buriyeti hamsi oluyor? Dursbanada profenörün takririni Ginliye, rek her dersi dörkal anliyahilecek taldbe pi, hayet yüzde on derecesinde bir âzlıktır; pro. fosörlürin sözlerini balebenin iyice Kavraya, bilmesi, kavraynıdadığı soktalar © hakkında da munl sorarak izahat alabilmesi için evvel. den bir kere Kitabın derse mit kısımı gözden geçirilmiş bulunmalıdır. Kitap © profesörün yarımı demek olduğuna göre talebeyi bu va. sıtadan mâkrum bırakmak her vakit üniver. sitede gençlerin imkinlarmı tabdit #der, Kaldı ki eline kitap verilme. mesi bir takım profesörlerin hariçte tenki. de uğrar diye endişe ederek takrirlerini ken. di elleri İle kitap haline getirmedikleri ze, habını doğurmaktadır ki bu da ayrıca 71. hinlerden bertaraf edilmesi ( lâzımgelen bir süphedir. Sonra Hsmlerden Üniversiteye gelen © tale, beler arasnda kültür seviyesi o noktasından tecanlis yok ise hiç olmazaa birinci amıf im. Uhanlarından aoara bir tasnif o yapılabilir; kültür sviyesince biribirlerine yakın olanlar ayrı biter dershanede toplanabilir; bu arada harişte Şe mecburiyeti le üniversite bağlanamadıkları 4. gin derelerde muvaffakiyet gösteremiyen ta, Jebe de bütün hayatlarını tahsile yeren me. vaffakiyeti talebelerden kendi kendine ay. FMIŞ Olura, Me a RIYET'de: Ege manevraları Yunus Nadi, Ege manovralarında — ihraç sapan kuvvetle mlüdafaada bulkıpan kuvve, in nasil harbettiklerini, ihraç yapan tara, fm nasil sarıldığını aslatıyor ve yazısını şöy le bitiriyor: “— Ego marevralarını takip ederker anla rm #âfhalafile son hetiöesi Bnünde gayrim. Hyart Sakâryayı hatırladık: Afyon . Beki, şehir Mestinden sonra otuz bin Kişiden az bir miktarla Sakarya” göririne çekilen mor ardumuz yirmi günlük fasılada yetmiş sekiz bin olmuş ve yirmi üg günlük dünyanm «n urun meydan Tuhsrehesini zaferle bitirdik. ten sonra gara votırla sek'> Ein kini kalmış. e Şekip GUNDUZ İ TAN'da | Ingilterenin bir hatası ei Hind alaca, “dünyanm en akilir adamları, tecrü. | beden ders almakta ne kadar aocnii olabili. | yorlağı, diye düşündüğünü yazdıktan sonra söyle diyor: “e Uzaktan bakıimca görülen (manzara gadur ki, İngiltere dünyanın her Oyerinde Yaptığı katayı Pilistinde bir defa daha tek. rar etmektedir. Şu farkla ki, dünkü hatalar, gizli diplomasinin ananelerini tabi diye ka. “bul eden bir İngiltereye aitti. İnsana pek te aykırı gelmezdi. Fakat bügün harış ve miş. terek enaniyet idealine bağlı, harici siyasetin de de demokrat hir İngilterenin karşısında. yız. Uzak bir adaya adam sürmek (suretile bir milliyet osrayanma set çekmiye çalış. ması, bügün çok aykırı görünmektedir. Bizce yegâne çıkar yel, İngilterenin Fitis. tin araplarını anlamıya ve onlarin candan dost olmıya çalışmasıdır. Dünya Yakudüiği kendi menfaatini zeçre kadar takdir ediyorsa İngiltereyi bu yola » seviretmeli, kendisi de Arapların emniyetini ve dostluğunu kazan. mmiya çalışmalıdır. Arapları düşman etmek; siyasetleriain başlıca esasmı Yahudi düşman lığına dayıyan memleketlerin ekmeğine yak #ürmektir. Yabüdilerin ameli olarak bekii yebileseği şey, olsn olan Filiatinin küçüenk bir köşesinde ancak bir sembol gekiinde bİr mili yurt sahibi olmaktır. Filistinin en Zen. gin kasmlarmı ela geçirerek geniş (o Ülçüğ! muhacir yerlegtirllebilecek bir devlet o KUr- mak, hiçhir zaman sonu gelmiyecek bir ha- yaldir. Siyonlst düşünceli Yahudiler, tanssu- ba kapılarık bu hayalin esiri kalmiarsm bem Pilistindeki emellerine varamıyacaklar, bem de dünya yüzünde kendilerine açık düşman. hk besiiyen diktatörlüklerin plânlarına kö. rükörüne ve boş yere ület olmuş olacaklar. dar, a ME iş ELİN CUMA #LKTEŞRİN — 1997 Hiert: 1355 — Şaban: 9 “wuneşin doğuşu Güneşin batışı Ni ra? ,. Yağmurlar başlangıcı Vakit Sübah Öğle Tkindi S.kşam Yatsi İmsak, 449 12,00 1804 TAZ ROZ 431 İRİ ve ZİR Bizimki... Seiner Exelenz Hern Dr. Goebels Için yazılmıştır. Yazan: Nizametiin Nazif Bizim şefimiz de yerli, Biz başkalarma benzemeyiz ve baş. kalarma benzetilemiyeceğiz. Çünkü hiç kimseye benzememiz bizim ken. dimizş benzememiz kadar doğru, yalnız kendimize benzememiz kadar manalı ve haklı değildir. Dün, bizim kendimize benzememizin “ gembolüne bir daha baktım: Her an yenive her yeniliğin içinde sempatik ve asil olan bizim. ki me sağmkine, ne #olunkine, ne şu komşunun, ne şu uzak dostun, ne şu mağdurun vene şu gaddarmkine İ benziyor. O büsbütün başka bir şey... O bir liderden de bir idol'den de büyük... Onda biz idesl insan tipini, idanl es. keği've erkök bir millete kumanda i- çin halkedilmiş tek fevkalbeşeri görü. yoruz. Bizimki, üniformasının içinde İ ne kadar maresalsa, basit bir jokey kıyafeti içinde de o kadar mareşal, o kadar kumandan ve o kadar sizinkile. re üstündür. Hayır Dr. Göbels, siz yine aldatıl. mışemız! Ağjanlarınız bizi tanımamış. Jar. Ticari münasebetlerde bulunduğu. nuz Türkiyeyi hâlâ "Şark meselesi” devirlerinin Türkiyesi gibi görmekte devam etmişler. Şark meselesi deği bizden, yakm şarktan bile koğuldu. Taan Uzak Şarka, Şarki Akdenizden Pacifigue kıyılarma sürüldü. Bir Hohenzolern züppesinin, Abdil. hamidi altın kundakir mavzerle vaftiz edip Hamburg . Bağdad arabasına koştuğu günlerden çok uzaklardasınız. Başma, pâratonerli koloniyal bir şap- ka, ve eski Alman zırhlı hassa hüsar generali üniformasını Üstüne İpek maşlah giyerek Kammame kilisesin - de Baudeyin,in mezarını, Aslan Yürek li Rişar'ın kırık kılıcını tavaf ettiği gün Vilhelm fon Hohenzolern, ruhul. kudsün mihrakından nasıl eli boş çıktıysa bugünkü Almanyanm da, üç hafta evvel Nuromberg Kongresinde, konuştulduğunuz Almanya da, gönül. lerimizde yaptığı - araştırmalardan © kadar eli boş çıkmıştır. Her doktor! Eğer Türkiyeyi tanımamış olsay - dık, eğer kendimizi bilmemiş olsaydık, veya siz bizden bahsetmemiş olsaydı. nIZ, şu allakbullak dünya İçinde sizin bir şeyler yapabilmiş olduğunuzu, şa bulandırılmış denizlerde sizin de bir hayli sersem balık avlamış olduğunu. Zu ve nazileşenlerin çoğaldığını sanan lara: — Hayır! Alman iç sıyasası böyle bir sosyal mataı ihraç edecek pazar bulamaz! Demekte, ufak da olsa, yine bir te. reddüdümüz olacaktı. Fakat Türkiyemizden bahsetmekte gösterdiğiniz lâubaliliğin cüret dere. cesi, bizi bütün bu tereddutlerden kur tarğı, Size şu sözleri söyliyebilmek er. tık herkesin en geinş salâhiyeti ol . süzer — Almanya pivpaganda nezareti. >” Ideolojimiz de yerlidir. nin Nuremberg kongresinde bizzat nn arı ağzile verdiği compte renduş“bir yahudi bazirgânm iflâsı saklamak £. gin, bir bilânçoya alacak yekünunu kabartmak niyetiyle uydurma madde. ler katmasıma benziyor. , » Ve böyle bir başlangıçtan hiz alm. ca zekâ, yalnız Türkiyede değil, bah, gettiğiniz bütün diyarlarda da Alman zaferi dediğiniz şeyin bir Alman fi. yaskosu olduğu neticesine varır. Ey Alman dilinin güzel bir hatibi olduğu rivayet edilen minimini ekse. Jâns! Menşe şehadetnamesi Alman damgasını taşıyan bir ideolojiye kar. g1 lâubali ve köntrolsur fiç riimie ie | uyalidirdiğiniz bu irmatsızlıK, Mu nihteki boz binanm bütün yıldırımla- rmı başmıza yağdırmasa bari... Ariyen ırkın güzel bir nümünesi ol. duğu rivayet edilen bu baş, nazi devle tin iktidar mevkiine bir hayli gürültü ile yükselmişti, düşüşü böyle yavan olursa taliin bu gaddarlığna doğrusu acınr. ... Bizimki... Bizimki için askerlik bir üzenti de. ğil bir güzel sansttır. Bizimki bize kendini sevdirmiştir. O, bu memeleketin şehirlerini “8, A.” Yarla muhasara ederek, sokaklarımız. da zırhlı otomobilli kerabiniyerler do. laştırarak gözdağı vermez. O bu mem. leketi düşmandan zaptetmiştir. Baş - kaları gibi vatandaşlarından değil. Ve sanırım'ki Dr. Göbels bu cihet bir hayli mühimdir. Zira sizin son nutuk Jarınızdan birinde de şöyle bircümle vardır; “S.A; lar siyasi askerlerdir. Hafta. da bir defa gece yürüyüşü yapan as. kert sporların (1) tatbikatiyle uğra. şan, tam teçhizatla ve silâhla koşular yapan bu kahraman siyasi askerlerin mühim yazifelerinden biri de Alman halkına yaşamak için lâzımgelen sa. hayi temin etmektir. Onları dağitmi. yacağız, ” Ne gariptir ki S. A. ların açtığı ve temin ettiği saha Reişverden temin etmesi beklenen saha değildir. 8. A. lar koloni zaptına memür edilmemiş. lerdir. Onlar Almanyayı devamlı bir «surette zaptetmek vazifesile mükellef. tirler, Bütün bunlar ilk bakışın verdi. ği netiselerdir. Almanyanıza daha ve kadar çok baksak, Almanyanızı da, di fer büyük idlaları gibi, ne kadar elesek, bütün mukayeseler bize bep kendimizi beğendiriyor. Yer yüzünde hiç kimseyi kalbur üs. tünde görmüyoruz. Kendini aşağıda ve hakir gören boynu iğik, sersemle. rin diyarı değildir burası. Biz kendimize benzeriz. Bu benzeyişimizle mağruruz. Ata. türk bu gururumuzun hâliki ve taklid edilemez, orijingi heykelidir, Son resimlerinde gördüğünüz kas. ketli, gözlüklü, uzunca ceketli, beyaz |' külotlu fstihalesi bu gururumuzun Uzun zamandan beri yen, hattâ dargın olanlar d& bütün tanıdıkları ziyarete Buna helallaşmak denilir... bunu gayet ağır bulurdum. yanların ölecek hasta başma PL getirmeleri de bana bir merhamöÜü İk eseri gibi gözükürdü. “Bu, hastayı. büsbütün üzmez, mi7 GÖZ ni kesmezmi? Ona öleceğini his* receklerine bilâkis ölümü unuttu & ğa çalışmaları lâzım değil mi1, © düşünürdüm. k İngilizlerin üç kadın rormandiğ.! vardır: Bronte kardeşler. Bi A &n küçüğü pek genç yaşta, yirmi © yirmi beşinde - ölmüştür. Bir 9 hekim ona haber vermiş: “Be$ kadar öleceksin, O üç kız karo. hayatını anlatan kitabda bu sab” ökürken isyan etmiştim. Hele 0 * cağızın bunu sükünla karşılamasi na inanılmıyacak, ancak muhar” hayalinden çıkmış bir gey gibi mişti, Sonradan anladım ki yanılmiğ insanların çoğu ölümü sükünla # yor; onu patırtısız, gürültüsüze bul ediyor. Papasm veya çokta! görüşmediği dostlarının geldiğini 4 rünce bunu ölümün. habercisi © karşılayıp sinirlenmiyor, bilâkiş 5 nun oluyor, Hattâ müslüman âdet. kendisine: “Belki bir daha görüs” Yiz, hakkını helâl et?” değikleğ man bile fazla bir heyecan gö yor. Şüphesiz ki ölmek üzere bu”. kimselerin bu harikulâde sükünü ümidin büyük bir hissesi var. Yi ümidin değil, nahvetin de... H© kendini az çok cihanm merkel © yar, Kendisile dargm dostların? ya rahibin geldiğini gören basts” belki göyle düşünür: “Bunlar İĞ artık son saatlerimin geldiğini / a! İ veriyor ama yanılıyorlar, Ben Ö sön dakikada beni kurtaracak bit ' cize olur!” w Ölecek hasta böyle düşünmes? helâllaşmanmn büyük faziletleri bir kere o zavallı adama, kene yalnız olmadığını, gönüllerde yer ettiğini, toprak ültma giri pi sonra da hemen unutulmıy: ş direrek onu teselli ediyor. PP'£ baska onun gururunu da tahrik © yor: belki ölümden korkacak, —. larını müdhiş ve çirkin bir isyan de geçirecek, insanlığına yk zan? gösterecek; fakat takım kimselerin, bilhassa papas #' hekim gibi, yabancıların, yahut sevmediği kimselerin bulunmasi mâni oluyor, önüri gururunu Wu Tıp cesaret göstermesine sebeb yor: Aceba m dağ b Xi etrafı imseyi ai e ölür? Onun ki kin korkuları var mıdır? Bunü, meyiz (bilmemiz imkânı olursa 9 yalnız başma ölmemiş demektir) kat asıl ferdi ölüm, ferdi bir ” olan ölüm, onunkidir. Başka çehrelerini görerek ölen içtimat bir hâdisedir; can kimse yalnız ölümün pençe #il, etrafmdakilerin de tesiri dır. ( Nurullah ATAZ Sanayicilerin içtimaları 4 Dün, muhtelif sanayi grupları 5”. silleri öğleden evvel ve öğledef, sanayi birliğinde toplanarak Vekâletinden sorulan fazla tayini hususundaki sua? Üzerinde müşlerdir. ğ Dün toplananlar, fanilâ ve 69” nayisileridir. Bugün jerse, Yö telâ fabrikatörlerinin toplantısı ini PA Mei Ju ve dokuma fabrikatörleri caktır. "ulaştığı sportif kudretin STRATOSFERİK delilidir, » * ” si | > nn 4 ii , ; yi * m YES SE onur > Ariyen zekânın kudretini d€ * pata çalışınız Her doktor vet ii A SESE PİJIEP ere mas ei — ön 5 e İZ an lll Yi mm maupcu vwew»esa 2“şje6/:© BW ai aa