24 Kasım 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

24 Kasım 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

Masarifat-ı zaideye gelince hükumet her türlü masarife karşı varidat te'mininden aciz ve geri kalmamıştır. Gospodin Todorof masarifat-ı zaideden bahs iderken, rüesa-yı hükumet-i hazıranın, memalik-i ecnebiyeye fuzuli seyahatleri ve israfatı yüzünden, hükumet hazinesinin yağma eyledigini iddi'a idiyor. Hükumet-i hazıra, gümrük rüsumunu tezyid eylediyse, Bulgaristan menafi'-i iktisadiyesini tezyid ve tevsi' içün tezyid eyledi. Virgü-yü umumi tahsilatına gelince, zamanımıza kadar vergü tahsilatı içün, tahsil memurları zengin ve sermayedar partizanlar yanına bile yanaşmazlardı. Bu şerait dahilinde nüzzar-ı hazıranın dahi hazine-i devlete vergüyü şahısları içün on beş bin franga kadar medyun kalmaları şayan-ı istiğrab degildir.] Gospodin Petkof bundan sonra Rumlar aleyhinde vuku' bulan nümayişlere nakl-i kelam ile, mesrudatına şu yolda devam etti: [Rum meselesinin tarafımızdan ibda' ve idame edilmiş bir mesele-yi müessife olması bahsine gelince, bu hadise-yi acibenin dinildigi vecihle tahaddüs etmiş olmadığını, bu suret ithamın mürettibleri de i'tiraf iderler zannındayım. Binaenaleyh bu ithamın fikr-i tarafgirane ile sarf ve irad idildigine şübhe idilemez. Ahalinin Rumlar aleyhinde mitingler akdine ise Bulgaristan Kanun-u Esasi'si salahiyet bahş ettigi içün, bunu da men' idemezdim. Binaenaleyh bu mitingler Kanun-u Esasi su-i isti'mal idilir derecede karışıklıkları intac eylediyse, bu hata hükumetin midir? Hükumet buna karşı da iğtişaşın müsebbib ve mürevviclerini tecrim ve mücazat etmekle vazifesini ifa etti. Artık bundan sonra da Hükümete (yi)ne bir mes'uliyet atf idilemez. Bu hata birkaç (ifrat)perver muhalifinin meseleye renk vermegi menfa'atlerine muvafık düşürmelerindendir. Bulgar hükumeti kendi hududu haricinde yaşayan Bulgarlara bazı Rum çetelerinin tecavüzünden dolayı zir-i tabiyetinde yaşayan Rumlara eza ve cefa etmekle ve bu suretle Bulgaristan namını lekelemekle ne kazanabilir ki?] Ma'badı yarın ----- ⫷O⫸ ----- DAHİLİ Ahiren tebdil-i nüzzar hasebiyle, Emaret Hariciye Nezareti'ne tayin edilmiş olan Bulgaristan'ın Petersburg Poltika Me'muru Doktor İstançef'in yerine, memuriyet-i mezkureye Askeri Müfettiş-i Umumisi, sabık Hariciye Nazırı Ceneral Paprikof'un gönderilecegi ihtimalini mukaddema yazmıştık. Mezkur ihtimal te'yid idiyor. Alınan malumata nazaran Ceneral Paprikof'un Petersburg Poltika Me'murluğu'na tayini kesb-i kat'iyet etmiştir. Dersa'adet Kapu Kethüdalığı'na ise Ceneral Vitarof namzed gösterilmekdedir. * * * § Hariciye Nezareti tarafından bera-yı ma'ruzat davet edilmiş olan, Emaret'in Selanik Tüccar Vekili Şopof Efendi Sofya'ya gelmiştir. ----- ⫷O⫸ ----- İBRETLİ BİR HİKAYE Vaktiyle bir bülbül ile bir karga, sadalarının güzelligi hakkında mübahaseye girişmişler. Karga kendi sadasının, bülbülün sadasından daha eyi ve müesser olduğunu iddia ettigi zaman bülbül "Behey ahmak, benim sesim bütün ehl-i zevk