11 Ekim 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

11 Ekim 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 2

Bab-ı Ali şiddetle ve sür'atle tedarikat-ı harbiyeye başladı. Ve hatta Bulgaristan'la, Sırbiye ve Karadağ oldukça nafi' hüsn-ü münasebet te'min eyledi. Mesela Necib Melhame Paşa geçerken, trende Prens hazretleri mülaki olub, Prens müşarünileyhin Türkiya'ya karşı olan hissiyat-ı dostanesi hakkındaki hararetli hararetli sözlerini bütün Avrupa telgrafları ehemmiyetle neşr etti ki, bu vaziyet şu aralık Bulgaristan'la hükumet-i seniyye arasında lazımü'l imtisal olan ittifakın yine tekarrü(bi)ni gösterir. * * * Mesrudatımızın hülasası şudur ki, hükumet-i seniyye redifleri degil, ilave ihtiyatları bile toplayor. Çünkü şu aralık ufak bir ihtilal sebebiyle Avusturya'nın, bundan otuz sene evvel Bosna Hersek'e girdigi gibi Selanik'e kadar girivermesine karşı dayanmak içündür. *** Bab-ı Ali Avusturya'yı tehdid içün, Bulgaristan'ı Sırbiye'yi ve Karadağ'ı zir-i ittifak-ı askeriyesinde bulundurmak istedigi bile mutasavvırdır ki, zaten Avusturya'nın böyle bir hücum ve taarruz hengamında bilhassa Bulgar Ordusu'nun dahi Osmanlı askeriyle birlikde hareketi hem hukuk-u beyne'd devle menafi olamaz ve hem de her iki milletin menfa'atine muktezidir. Zira: Avusturya, Makedonya'ya girdi mi, Türkiya'dan ziyade Bulgaristan'a zarardır. Sırbiye ve Karadağ ise mahvolmuş demekdir. Bulgaristan ise müstakil bir hükumet olmağla beraber Berlin Muahedesi ahkamınca Türkiya'ya tabi' bir emaret-i müstakile olduğundan hükumet-i Osmaniye ile beraber her dakika tecavüzü ve tedafü-yü hareketde muhtardır. Sırbiye gibi degildir. Binaenaleyh Avusturya, Osmanlı ve Bulgar ordusuna karşı asker sevk etmek degil, bu iki ordunun ittifakını his ittigi dakikadan itibaren bile biraz düşünür. Herhalde her iki memleket içün pan-cermanizm istilasına karşı yegane sebeb-i necat, ittifak ve ittihad, dostlukdur. - - - o O o - - - DAHİLİ Geçende icra olunan askeri manevralarında, zabitan ve askerin fenn-i harb nokta-yı nazarından gösterdikleri asar-ı maharet ve liyakatdan memnun ve hoşnud kalan Prens Ferdinand hazretleri, manevraları müte'akib zabitan ve asakire karşı kıraat olunmak ve hükumet gazetesi ile de ilan idlmek üzere, sureti ver vech-i zir aynen tercüme ve nakil idilen teşekkürnameyi Harbiye Nazırı Ceneral Savof Efendi'ye göndermiştir. Aziz Ceneralim Mihail Savof! Bu sene Birinci, İkinci ve Yedinci Fırka-yı askeriyeleri tarafından Terviyan ve Sulu Dervend Geçidlerinde icra idilen Sonbahar Manevraları'nda bütün zabitan ve asker tarafından hayret ve ta'accüb idilecek suretde kendilerine ihale idilen mesail-i askeriyeyi bizzat müşahede ettim. Hareket-i harbiye hususunda meratib-i aliyeyi haiz emare-yi askeriyeyi, nazari ve ameli hareket-i askeriyede mümarese ve ikmal-i nevakıs itmeleri hususunda vuku' bulan teşvik ve teşci'atınız mülk (ve) vatanın himaye ve muhafazası uğrunda sarf ve istihlakına acımadığı mebaliğ-i cesimenin mevazı' lehine sarf olunduğu ve bu suretle Bulgar Ordusu'nun her vakit hareket-i harbiyeye müheyya bir hale getirilmesini te'min etmiştir. Sizin bu vecihle istikbalde de gayret ve fa'aliyetde bulunmanızı isteyerek, aziz Ceneralim, size teşekkür ile beraber minnetdar kaldığımı beyan eylerim. * * * Geçen Pazar günü Rodoloptis(?) yani Milletperver Cemiyeti delaletiyle Varna Bulgarları tarafından icra idilen gürültülü temaşaları müte'akib, kasaba-yı mezkure Rumları elinde evvelce bırakılan dört kilisanın da, cebren zabt olunduğunu