arya © Kocasını kaskkandığtama resmidir? Evlendiğiniz günden beri hiç değişmediniz mi?. Yeni evlendiğiniz zaman, kocanız etekleri ok kısa bulunca: «Üzülme urlesi ver, uzatırım» derdiniz. Şimdi İse: «Ne yapayım, kısa etek moda» de- miyor musunuz? bd Kapı açılıp ta eşikte ayak sesini duyar duymaz aynaya bir göz atıp koşuyor, karşılıyordunuz, yerinizden mi? Şimdi ise kımıldamıyorsunuz değil #ey Telefonla konuşurken içeri girecek olursa: «Kocam geldi, affedersinu di- yip telefonu kapatıyordunuz. Şimdi ise konuşmakta devam etmiyor mü- sunuz? “eş Sofrada bir yemeği beğenip iki ke re alınca! «Elimle yaptım, beğendin değil mi?. Afiyet olsun» derdiniz. Şim- Miras İki Penguan volda karsılaş- tılar guan arkad: na baktı baktı da hayrelte sor- | du: İ - O basında» r UÜ , oki nedir? V Öteki sakin cevrb verdi! — Bir kutub kâşifinden miras ka» lan eldiven. Burada unutmuş, baâşı- ima takke yaptım, sıcak tutuyo: — Ne o dün topaldın gene mi kör- leştin?. “ — Yopallık işime gölmedi, görmü- | yorum diye on para veriyorlar, dam Hya damlıya göl olur! Ü Soruyorum “Emin olun ba; İyi kumaşı bundan ucuzca wlamazsı- Bi: Kaça vereceksiniz? - Bİ* dükika durun patrona sora- Usak Evlerine bir Usak almışlardı. Uşak işten e çexmiş bir hırsızdı. — Neye böyle bir uşak intihap etti- niz? diye sorduk, cevap verdiler: — İkide bir dolapların, kapılan anahtarlarını kaybederiz de. Sadakat “Yeni eyliler arasında: — Bana sadık kalacak mısın? — Senin banâ sadık kalacağım ka- n piyasadan bundan | di ise kaşlarınızı çalıp: «Mideni boza- caksın, obur gibi yeme demiyor mu- sunuz? vs Eskiden kocanız olursa sevinir teşekkür ederdiniz simdi ise: «İyi ama karanfilin başımı nıttığını gene unuttun» diyorsunuz değil mi? çiçek getirecek viz Eskiden istediğiniz bir şeyi getirm. yecek olursa: «Zarar yok güzelim» di- yordunuz, şimdi ise surat ediyorsu- nuz; «Aklın nerede bilntem ki, kırk yılda bir şey istedim... ses Başı ağrıdığı zaman partvaklarını- ; Zın ucuna basarak yürürdünüz. Şimdi Maymunla papağan Bir dostumun bir maymunile bir vüpağanı vardı. Papağan yalmz: «Aman ne güzel eflendik!,..» demesini biliyordu. Tabii maymun Tüç bir gey demi- bıraktı, Geldiği zaman ne görse beğeni niz?.. Maymun, papağanın tüylerini yol- Muş, başına kırımızı, mavi, sarı, ye- $il tüylerden bir şepka geçirmiş, ay- nanın karşısına geçmiş, maymunluk edip duruyor, Tüysüz kâlan papağan dolabın üs- tüne tünemiş, tekrar edip duruyor; — Aman ne güzel eğlendik! — Benim için kendini denize atar musm?.. — Her gün atmıyor muyum PU cığım!,. e ————— — ———— a Doğru değil mi? Öğretmen Ferihayı ayağa kaldırdı: — Söyle bakayım Kızım kaç yaşın. dasın? — Dokuz efendim. — İsmin ne? — Feriha... — Öteki ismin yok mu? |. .— Daharevlenmedim kil eyöses fi 3 hiddetle radyoyu kapatıyor: «Ne gü- zel konser dinliyecektim» diyorsunuz. “. Eskiden tiyatroya,-sinemaya onun- Ja yalmz gitmek isterdiniz. Şimdi ise bir alay arkadaş ariyorsunuz. York Eskiden onun her şeyi sizce mu- kaddesti. Şimdi ise hiç sormadan es- ki pantalonunu ahçıya, paltosunu $0- | före veriyorsunuz ss Eskiden - otomobil kullanmasına hayrandınız. Onun kadar ustaca oto- mobil kullanan şoför yoktu. Şimdi ise: | «Sen kullanacaksan ben binmem, deli gibi küllaniyorsun» | "sa | — Eskiden üstüne toz kondürmazdı- İ nız. Şimdi ise herkesin içinde kocanı- zı çekiştiriyorsunuz değil mi?.. | Gölge ; Zabıta me muru (o kapıyı! vurdu ve ses-) lendi: ğ Pencereden, bir baş uzandı? — Ne var? i — Nedir bu | sokak lâmbe- sının hali? -—- Ne yapa- lum, geceleri | abajur göç | | — Babacığım tam sekiz dil biliyor. — Nasıl oluyor da «evlenelim» dis yemiyor. Saadet | — Şu azı gördün mü ne güzel | & — Hükikâten öyle... — Bana varacağını bilsem hemen talib olurdum. — Fakat mesud olamazd; — Keden? O'benim altı senelik kramdı ben mesud olmadıktan sonra sen na- Sil olursun? Hayır sahibi Dilencinin alnında kocaman bir şiş vardı: — Bunu kim yaptı? Diye sordum: — Bir hayır sahibi! i,.. Şaşırdığımı görünce tafsi- lât verdi: — Bir apartımanın âltıncı katın- dan attığı yirmi beşlik alnıma çarptı da! malilerin de Son adliye büt- çesi : müzakeresi cnasnda o kıy- met)i” bir idareel olduğu kadâr çok değerli bir müte- fekkir olan Adii- ye Vekili Şükrü Saraçoğlu cidden tebrike sayan big açıklıkla ortaya büyük bir mesele attı: Mevrud mev- kuf ve mahküm adedine ve diğer cürüm mevilerine kıyas edilecek olursa (katillerin şaranı dikkat bir Yazlalık arzetliği- ni gösterdi ve hulâsaten bu mesele hak- kında memleket münevverlerinin noktâi mazarlarını, fikirlerini dinlemek istediği- ni söyliyervk bu esaslı nokla üzerinde durdu, Hakikaten ortada bir vakıa falt vardır. Kali? ve yetin nisbi fazlalığı. Bir kaç gün evvel bü hususta (Satacd- din Karanakçı) impeile güzel bir makale okudum, (Safasddin Karanakçı) bu ya” zisında © cilayat. meselesini umumi bir şeklide tedkike başlıyarak canileri ktim- Yara tasnif ettiler. Sonra alınacak ted- birlere geçerek bu içtimai derdin kültür seviyesinin yükselmesiie, ahlâki ve ikti- sadi şartların islahile kabili tedavi oldu- gunu söylediler. Çok doğru olân bu mü- talâalara ilâve edecek bir şey yok. Yalnız bizim memlekette vukua gelen emâyetlerin Avrupa ve Amerikadâki em- salile pek kıyas edilemiyeceğini ve yaz- dıkları tasntfindaha ziyade garb mem- leketlerindek! vukuat ve hadisala (eva- fuk ettiğini arzederek bu bususta ben de bir kaç söz söylemek isterim: Bence vakayii mahalli vaziyetlerle ted- kik etmek ve ona göre bir neticeye bağ- Iamak daha muvafıklır sanırım. Evvdiâ yazda islahı mümkün olmıyan katiller serisinde anadan «katil namzedi olarak doğan bir kısımdan bahsediliyor. Lombro- zo'nun. yıllar evvel ortaya attığı bu fikir bugün için katiyetle kabul edilecek “bir halde midir? Bu, tedkike muhtaç bir me- seledir. Lombrozo bu fikri mevzuu bahs settiği saman bu gibilerde mevcud Yuh, manevi ve ahlâki bozukluklarla beraber bir takım maddi istiğmatlar ve fizik #no- mevcud. bulunduğu söylen” Dekter İbrahim Zati mişti, Hattâ dar almlı, ort ve büyik kaşlı, yelken kulukl başta vo yüsde âdes demi terarur, çehrenin “huzusi vaziyetleri ve sâlye ile bir de Lombrozo #ipi ortaya atılmıştı. Uzun zaman kabnl edilen ve beğenilen bu mnazariye ve bu tipler bugün mevki- lerini oldukça (kaybetmişlerdir. Çünkü doğrudan doğruya bazı akıl ve Tul - lıklarile malül olmamak Şşartile bugün kati olarak bir (canizad) eriminel - nöc kabul etmek ve böyle bir tipi gayri ka- bili ıslah addetmek süç kabul edilir bir iştir. Anadan doğma canller ve yahut cina- yeti itiyad balirie gelirenler belki vardır. Fakat bunlar çok nadirdir. Hele bizim memlekette yok denecek Kadar azdır, Yıl- lardar.beri bir çok katillerle ve canilerle dan temastayım, Yüzlerce, belki bin- » kalil gördüm tanıdım, fakat Tür- kiyede cinayeti itiyad eden ve mütema- diyen cinayet düşünen ve tatbik eden tiplere vasgelmedim denem mübaliga enemiş olurum. (Şekayet şüphesiz bu noktaya dahi değildir). “Türkiyedeki katillerin yüzde 85 belki 98 i yalniz bir defa katil olmuşlardır. Biraz sonra bunun sebeblerini raştıraca- gım. Cinayet hadisesi esnasinda ayni za- manda iki kişiyi öldüren ve yahut bütün hayatı müddetinoş iki defa katl ol ra çek nadir olarak tesadüf ettik, fakat bu çok enderdir, istismaldir. Sonra asıl şa; dikkat ve son derec" halzi ehemmiyet olarak: Ceza müddetle- rini ikmal eden ve lahliye olunan Katil- lerle dışarda da zaman zeman vukua- gölen temaslarım şunu göstermiştir: Bü- tün bu adamlar kendi hallerine göre ye- »iden muntazam bir hayal kurmuşlar, işe güce dalmışlar eski mahkürüiyet darı- gasini silmek için ve unutturmak için ne yapmak mümkünse yapmışlardır. Bunlar meyanında her hangi diğer bir çinayetle tekrar hapishaneye gelen olhamıştır di- yebilirim, Bundan şu netice çıkar ki:. Arasıra şer kil itibarile vükungelen şeni cinayet va- kaları bertaraf edilirse bizde (piofesyo- nel) katil yoktur. O halde cinayetler hak- kında alınacak tedbirler meyanında ca» nilerin birinci faslındaki Carladan doğ” ma cani ve yahut itiyadi caniler ve saire- yi) mevcud rakayie ve hadisata istinad ederek şimdilik mevzuu bahscimeğe” lü- zum yoktur. “Criminal - nde dehilen Loömbiozo tpin- de katiller gördük Ki çehresinin umumi intabez çok fena ciduğu halde karekter #tibarile iyi ii. Bunlardan birisi ki el- yevm İmralıdadır. İmralıya ilk sevk olü- nan bir grupta idi. Onu İmraliya almak için çok tereddüd etmişlerdi. Fakat ha- pishanedeki iyi karakterini bildiğim için mwrar ottim ve gönderildi. Bugün oranım en iyi işçilerinden, en sadık ve en vazife- gines efradından biri ulmuştur. Pek ya» kında tamamile ilahı hal etmiş olarak hürriyetine kuvuşacaktır. Bö: misalleri çoğaltmak mümkündür, Holâsa olarak bizim memleketimiz için bugünkü hal ve vaziyete göre - fevkalâ- de cinayetler - İstkma edilecek olursa “bizes Kabili wlah-olmyan karlıyok gidis | dir diyebiliriz, oslâbı mümkün it Hemen . bütün olduğu neticesine YA zaman cinayai sebebleri meşeief İster istemez mevzuu bahsolacaği dir. “Çünkü bünlür birbirine pek #üreite merbuttur. Vekilihin beyanatını m hukukcu Safacddin, #ebeblerini, hazarı dikkate alarak lerin azalması için umumi kültürün” seltilmesi, ahlâki ve iktisadi şeraitiri gelmesi icab ettiğini söylüyorlar. BU dan ikisi doğrudur. Hakikaten büt kültürün yükselmesi ve ahlâki ” müsbet bir yolda inkişaf etmesi İ€ Bili haldir. Fakat #fonomik lab İcah ettiği noktasna gelince terem hukukçunun neyi kasdet hıyamadım Vekületin istatistiğinde mevcud ve erazi kâvpalarından «kan cin kasdolunuyorsa benim zannıma gölü hakiki ekowomik sartlardan siyade takım tabriklerin, kaprislerin netice de Son bir kaç sene dar cinayetlerin m bir alkol ve sarhoşlük tahtı tesiriide makta idi, “Yıllar geçtikçe döğryapei ruya sarhoşluk cinayetleri nish miş - olduğunu rakamlardan « gö İstatlstikteki bu 777 vaka Sirt hik yüzünden zuhur eden katilleri riyor.' Halbuki bunün harleibdeki de doğrudan doğruya “değilse “de sile alkolün gene büyük bir âmil muhakkaktır. Çünkü bemen bütü ve katil sahnelerinde içkinin, bil kının çok yamatı “birpişdar olduğu «i görülmektedir. Malümdur ki alkolik. rubatın muhtelif şekilleri ve muhtelif killerinin, muhtelif fiziyolojik vardır, Meselâ şarsb sarhoşluğu dabi yade gevezelik ve neşe halleri hus tirdiği halde rakı hüzünengiz ve keli sarhoşluklar meydana “getiriyor. sent ise “gürültü, höreket fazlalığı, 1 bazan ihtilâcat husule. getiriyör. meşrubat içinde cinayete töşvik kiler rakı ve apsenttir. Bu sebeble yat esbabı tedkik edilirken alkolizm selesini ve bilhassa alkoliklerden nesilleri sâsla ihmal edemeyiz. Bunlardan sonra cinayet (sebeb tedkiko devam ederken bellibaşlı iki? him sebeb tebarüz etmektedir: Bİ kadın (kışkançtık; kaçırmak gibi), kin ve intikam.. Kıskançlık me vellid vakayi esasen bir kültür » ise d€ kısmende bir inkılâp bul alâkadardır — zavnediyorum. Bu İM mütefekkirlere, içtimaiyatşılara ve bunta büyük bir vazife terettüb Kadının hiyaneti, sadakatsizliği siz bir erkek için elim bir şeydir. © kadar, Bir Kadını kendisine ih tiği için öldüren “bir zevç en âciz siyette bulunan bir erkek addedilmi Hiyanet eden bir kadın ve yahut b kek “eşi wmiyor demektir. Ceb kimse kimseyi sevemez. Tehdid ile; yak ile ve yahut ölümle aşk yarasi” Aha ve babasının yanlış veya pek görüşleri ve yahut 'ne şekilde olurs sun evletimek ihtiyacı gibi birçok." wk ve müphem sebebler tahtı izdivaç mecburiyetinde - Kalan geni kadın yıllar geçtikçe içtimai hayati bir türlü şerait ve vaziyetlerile kaf tinea umulmadık hadiselere, tesirleri ruz kalkveriyor. Ve günün birinde gin ve yahut zevein bitaz da ihma) © kaydisi ve yahut bazı iztrarlar, (b lar kadını birden sürüklüyor... BU buhranlı zamanlarda bir erkek için Xi müteyakkı; olmak ve bütün mevciii tie çalışarak evini her gün biras süslemek, yuvasını muhtelif vesileleii ralarak canladırmuk olmalıdır. AKSİ dirde ohadisatın maalesef oyürüyü böyür eğmesi iukadderdir. der-oluneâ. ve wiheyet vaka infUAk çe asi hisleri bir tarafa bırakarak bir düşünce ile hareket etmekten makul bir yol 3 O da ayrumaktır; öldürmek bir işe yarar bir şey Biç kimseyi tatmin etmez. BŞ her iki taraf için büyük, nakabili te ebedi bir facia ları en makul bir çaredir, Anlss da birbirile birleşmeleri en tabil olduğu gibi... Kıskançlık; tabii, fakat itiraf ei” ki ayni zamanda pek iptidaf bö sayilir. Bu hissi müsbet bir sah İletmek ve herkese iyi şeyleri, fi leri kıskanmayı öğretmek. Jâzımdı” Kan gütmek, intikam almak adam öldürmek nokfasma gelince * sanların iptidai devirlerde ve cet inde - yaşumazdan eçvel tatbik bir usuldü. Bugün hükümet kesin hakkin mükemmelen #usunu kati 1 küvyetli neşriyat ve propağanda Iâsımdır, Nihayet en Mühim olam — çocufu serseri çocuklar meselesine o geçi Memleketi: müstakbel hıruzlardanı. takbel katillerden korumak için tedbirleri almak zaruretindeyiz. gördüğüme göre bugün meveud teşkilât bu işi önlemeğe kifayet * halde değildir. Çocuk Esirgenle Kurumu teşkilâiiğ #iyade süt çocuklarile meşgul gili nüyar. Fakat mezkür cemiyet tetiği muntazam kalegorllere taksim meselâ sü çocukları, mekteb sokak ve kimsesiz çocuklar gibi ayırmak Süretile Yakından taki? (Deyam: 13 üncü sahife krş yn ltekter, İbrahim, Fa