16 Mayıs 1929 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Mayıs 1929 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Zonguldak meclisi umumisi Zonguldak, 14 ( Hasusi ) — Umumi meclis dün mesaisini ik- mal etmiştir. 929 bütçesinde $ yıllık iş programı, sair bir çok maddeler kabul edilmişt Mübim bir kısımı vilâyetimizden geçen — Ankara - Filyos — demir yolunun inşasından dolayı Hükü- met ve nafia vekâletine iyet ei Yşekla YESE Teti verilmiştir. Ankara -Ereğli demir yolunun Filyos, Zonguldak ve Ereğli kıs- üti süratle yapılmasının temi takarrür etmiştir. Bundan sonra Vilâyet “işleri için fevkalüde çar hışan Valimiz Âkif beye vilâyet meclisi namına teşekkür edilmiş ve kendisine Dahiliye vekâleti farafından bir takdimame - verik- mesinin temennisi karargir olmuştur. Encümen azalıklarına İbrahim Kara Oguz, Güneş İzzet beyler intihap olunmuşlardır. Anadoluda yağmur izmir, Antalya, Bursaya feyizli yağmurlar yağdı Yeşilköy rasat —merkezindeu verilen malümata- göre bu gün hava kapalı olacak, fasılalı surette hafif yağmur yağacaktır. Rüxgar lodostan esecek, sonra - batıya dönecektir. (Gece hararet ondörttü. Sabah- liyin 16 olmuştur. İzmir , Dün orta Anadoluya, Antalya, Bursaya feyzili yağınurlar yağmnıştır. Bundan başka Karade- 'niz vilâyetlerine de bu sabah yağınurlar yağmıştır. Eskişehire yağmurla beraber dolu yağmıştır. ingiliz düşüyor İngiliz kirasında bir iki gündür. tenezzöl - başlamıştır. Bu. sabah isterlin 998 kuruş 30 paradan “açılmıştır. Temayül inmeğe doğ- rudur. Ercüment Ekrem Bey Matbuat müdürü Ercüment Ek- rem B. ajanslar kongresinin ha- zırlıkları için bugün İstanbula gelmiştir. Sarhoş arabacı Bir arkadaşını biçakla ağır sürette yaraladı Beşiktaşta oturan arabacı Nuri dün gece fena halde sarhoş ol- duğu halde arkadaşı Abdurrah- manı arkasından biçakla yarala- mıştır. Mecruh hastahaneye kal- dırılınıştır. Hiddetten nüzül isabet etti Bakırköyünde oturan İfakat ha- mım dün komşusu Şaziye hanımla kavga etmiştir. Fena halde hid- detlenen İfakat hanıma nüzül isa- bet etmiştir. Hazin bir irtihal Haremi Şerif müdiri Vehbi be- yin haremi ve muharrirlerimizden Mustafa Ragıp beyin halası Hacı Zeynep hamım bu sabah irtihal etmiştir. Cenazesi yarın saat on birde arkadaşımızın Nişantaşında Emin efendi sokağındaki hanesin- 'den kaldırılacaktır. Arkadaşımızın “HUSUSİ TELGRAF HABERLERİ Graf zeplin |Balon Amerikaya hareketini tehir etti Berlin 14 ( ALA. ) — Yarın uçması evvelce kararlaşmış olan “Graf Zep bolonunun hare- keti ahvali havaiyedeki ıttırat- sızlıktan dolayı tehir edilmi; Hem havanın eyileşmesine, hem de Fransanın cenup arazi: teriden uçmak için müsaade alınmasına intizar olunacaktır. Zeplinin yarın akşam hareket etmesi muh - temeldir. Berlin, 15 (A.A) — Fransa Zeplinin —arazisi üzerinden uç- | masına müsaade etmiştir. Binaen- aley Graf zeplin hava bu gün Felemenk tarikile yola çıkmasına müsaade etmezse Perşembe gür cenubi Fransa tarikile seyahatine başlıyacaktır. Dört sarhoş Çalğı çaldırmak meselesinden bir lercümanı yaraladılar Beyoğlunda Tepebaşında Cum- huriyet birahanesinde Kasımpaşalı Hasan, — Reşit, Bedri, Mehmet, Emin isminde dört arkadaş gece yarısına kadar çalgı çaldırmışlardır. Bir aralık birahaneye gelen Pera Palas oteli tercümanlarından Ahmet Hamdi efendi dört arka- daşa birahanede çalğı çaldırma- 'nin yasak olduğunu söylemiştir: Buna kızan Hasan ile refikleri Ahmet Hamdi efendinin üstüne atılmışlar ve zavallı tercümanı fena halde dövdükten mada sustalı çakı ile yüzünün iki yerinden yaralamışlardır. Mecruh tedavisi için hastahaneye kaldırılmıştır. Konyaîaîuraklık Kuraklık hakkında müzakeratta | bulunmak üzere Konya meclisi umumisi dahiliye Vekâletinden istihsal edilen mezuniyet üzerine fevkalâde olarak içtima etmiş ve mühim mukarrerat ittihaz eyle- miştir. Memleketin vaziyetini hü- kümeti — merkeziyeye — arzetmek üzere meclisten müntehap bir heyetin Ankaraya izarm mukarrer- dir. Bir çocuk kuyuya düşerek hoğuldu. Beylerbeyinde oturan bahçevan Perikonun 4 yaşındaki oğlu dimitri Samatyada bir otomobil kazası 569 nümerolu otomobil dün gece Samatyada Muzaffer isminde bir çocuğa çarpmış sağ kolunun kırılmasına — sebebiyet — vermi; Şoför vakadan sonra kaçmıştır. Büyük babadan kalma antika kurşun - kalem Eminönünde — oturan kahveci Osman efendinin büyük babasın- dan kalan antika kurşun kalemi eşkâli mazbut bir yankesici tar bahçedeki kuyuya düşerek boğul- | muştur. | Kurban Bayramının Daruşşafaka günüdür Akşam Türk -İrak hudut komisyonu Mardin 14 ( Hususi ) — Türkiye- Irak hudut komisyonu Türk baş murahbaslığına Vali Tevfik Hadi B. tayin edilmiştir. Askeri mu- rahhaslığına Van hudut kuman- danı, kitabet ve tercümanlık va- zifelerine de Mardin vilâyeti idare heyeti baş kâtibi Sadeddin B. tayin edilmişlerdi Halep şehbenderimiz Mardin, 14 ( Hususi ) — Halep Şehbenderi Şerif B. Diyarıbekir- den Mardine Mardinden Hayvan hastalığı Mardin, 14 (Hususi) — Vebayi bakari mücadele heyeti umumi reisi Kâmil B. Kayseri havalisi atlah ve teksir hayvanat mıntaka müfettişliğine, mücadele heyeti yeisliğine de baytar müdürü Hasip B. tayin edilmiştir. Hasip B. üç ücadele arkadaşı ile birlikte Bitlise hareket etti. Bitliste sari | hayvan hastalıkları vardır. Mardinde ziraf tetkikaat Mardin, 14 ( Hususi) — Ziraat mütehassısı M. Cnadi Diyarıbe- kirden şehrimize geldi, zeriyatı tetkik ediyor. Mardinde Çekirge mücadelesi Mardin 14 (Hususi) — Gekirge mücadele müfettişi Talât Bey Urfadan mardine geldi. Vilâyeti- mizin çekirge mantıkalarını teftiş ediyor . izmirde yaz saati İzmir 14 ( Hususi ) — Hükümet ve liyelerde “yaza mahsus devam saati tatbikine başlandı. izmir belediye reisi İzmir 14 ( Hususi ) — Belediye reisi Hulüsi beyin istifası mesele- inin bir dedi kodudan başka bir şey olmadığı anlaşıldı. Ankara şehrinin plânı | şehir plânlarını tetkik hey'etine atideki zevat dahildir. İstanbul şehremini Muhiddin ve Ankara şehremini / vekili Vehbi Beylerle Aziz ( Erzurum ), Asaf (Bilecik), Haydar (İstanbul(, Kâzım (Aksaray), Mitat (Aydın), Ziya (Çorum), Mahmut - (Siirt), Falib Rıfkı, Necmeddin Sadık, Ruşen Eşref, Yunus Nadi, Reşit Galip, dökter Refik (Bursa), iuşaat mü: taahhitlerinden mühendis Ziya, Evkaf hey'eti. fenniye mi mühendis Vehbi, Sıhhiye vekâleti neşriyat müdürü Zeki Nasır, Celâl Namık İsmail, mühendis in, Belediye azasından al, Maliye müsteşar Ali Riza devlet demir yolları mü- fettişi umumisi Muhtar ve müze müdürü Halil Beyler Mekteplilerin tenezzühü — | Bu gün mektepliler bayramıdır. | istikbalin büyükleri bu sabah yiyecekleri — ellerinde — İstanbul civarındaki / sayfiyelere dağılmı lardır. Mekteplerin bir kısmı Flor- yaya bir kısmı Boğaza, bir kısımıda ilk günü Dosyanın satıldığı söyleniyor. (Baş tarafı birinci sahilede ) — Bu günkünden fazla ... — Yooo.. Müsavi denilebilir. Bu t Fecriâticilerle Ahmet İhsan B. arasında kararlaştırıl- mıştı, ve mecmua bize münhasır- dı. Biz artık edebiyatı cedide- nin mevküne varis olduğumuzu zannediyorduk. — Meselâ Ahmet Şuaybın © tetkiklerine — mukabil köprülü zadenin tetkikleri.. Halit Ziyanın roman ve hikâyeleri ye- rine Cemil Süleymanın roman ve hikâyeleri, hissi şirde Tahsin Nahit... — Peki.. Cenap Şehabeddin kim oluyordu? Onu temsil eden kim? Hatırlamıyorum.. — Yaltız Ahmet Haşım, Köprülü, Ham- dullah Suphi aramızda çok sevi- len şairlerdi... — Tevfik Fikret hanginizdi? — Bilmem Emin Bülent mi te- kabül ediyordu.. Sonra hikâyeci lerden Ali Süha, Yakup Kadri, mensürede Refik Halit, fantezi ve temaşada Şehabeddin Süley- man yardı.. Görüyorsunuz ya, bizim bu toplanmamız. sanalı se- venlerin — toplanışından ibaret , mevkümiz de Edebiyatı cedide- münhal kalan mevkiler.. Edebiyatı cedide kitaplarının kapları daima kırmızı mavi bastırdık.. , biz mas Fecriâticilerin en mesut günü | Servetifünunun 1000 inci nüsha- sının çıktığı gündür. Bu nüshayı fevl leye — Fecrüticilerin en beğendikleri yazıları ile papiye kuşe üzerine ve birer fotografları ile basılmıştır. Bu resimilere Ser- veti fünunun eski sanatkârların yani Edebiyatı cedidecilerin foto- graflarını da hürmeten ilâve et- meği unutmadık.. Bu münasebetle Servetifünunda bir toplanma oldu. Halit Ziya B. de gelmişti bir aralık bize şu sözleri söyl Reiscumhur Hz. Fransız sefirini kabul buyurdular Fransız sefiri hususi — sürette Reisicumhur — Hazretleri tarafın- dan kabul buyurulmuştur. Sefir Teşrifat Umumi Müdürü Saffeti Ziya B. tarafından Reisicumhur. Hazret- lerine takdim edilmiş, mülâkat yarım saat sürmüştür. Tevfik Rüştü B. de mülâkatta hazır bu- Tunmuştur. Fransız müzakeratı bitmek üze- redir. Esasen hattın teslimi husu- sunda daha evvel itilâf hasıl ol muştu. Hudut mes'elesi de bitmek, üzeredir. * Sinemalarda Türkçe — Şeh- remaneti sinemalarda izahat yazı- larının yalnız Türkç olarak göste- rilmesini muvafık görmüş ve bu hususta teşebbüsatta bulunmuştur. Bu karar hazirandan itibaren tatbik edilecektir. Esasen yazın büyük sinemalar kapalı olduğundan bu ük sinemalara bir tecrüke edilecektir . * Barem lâyıhasında — Bütçe encümeni barem lâyıhası tetkika- tını bitirmek üzeredir, Cumarte- siye Mecliste müzakeresi muhte- meldir. Söylenildiğine göre memur dereceleri 17 den 20 ye' çıkmıştır. * İskândan kaybolan nerede? — İskân idaresinden kaybolan bir dosya hakkında tahkikat yapılmış, neticede memur tevkif Sedilmiş ve iki memura da işten el çektirilmiştir. dosya dik, si Hali biyatı cedideye karşı düğümüzü — söylemek — isti Bilâhara bu gençler mekteplerini bitirdiler ve hayat hepimizi bir yola sevkelti. — Bu günkü edebeyatımızı na- sıl buluyorsunuz ? Bu günkü edebiyat nasıl suali biraz mübhem... Lâkin zaman iti- barile ona ayrılabilir * 1- Hamit devri 2 - Edebiyatı cedideciler 3 - Edebiyatı cedide hari- cinde kalanlar: Hüseyin Rahmi ve Mehmet Emin B. gibiler, 4 - Fecriüticiler, 5 - Fecriâtinin bari- cinde bulunanlar Ruşen Eşref, Mehmet Akif, Midhat Cemal B. gibi, 6 - Selânikteki Genç kalem- ciler Ali Canip, Ömer Seyfeddin, Aka, Ziya Gök Alp. 7 - İlk hece- ciler ve hemdevirleri: Yusuf Ziya, Yesari, Yabya Kemal, Orhan Seyfi, Faruk Nafiz, Halit Fahri, Enis Behiç, Selâmi İzzet. 8 - Der- gâhçılar devrinde yazanlar: Vâlâ, Sadri Etem, Burhan Cahit, Nazım Hikmet, Necip Fazıl, Kemaleddin Kâmi, Etem İzzet, Ali Mümtaz, Necmeddin Habil B. ve Halide Nusrat, Şüküfe Nihal H, 9 - Mceşaleciler. 10 - Mekteptekiler... — Reşat Nuri B? — Reşat Nuri Falh — Rıfki, Ahmet Nuri BF. ve Halide Edip H. Fecriâti haricinde ka- lanlardan.. Nasıl oldu. bilmiyorum söz birden bire dedikoduya çevrildi.. Behçet B. beynelmilel edebiyat ölçüsünden, bizim eenebi Ksanla- yına tercüme edilen eserlerden bahsederken — Nazım Hikmetin lafı araya girdi. Behçet B. — Nanm Rusyaya — gidince tüyünü ve derisini değiştirdi.. Dedi. Hikmet Feridun | Kadriye hanım tahkikatı (Baş tarafı birinci sahifede ) malarından ve bu işten muvak- katen sarfınazar etmiş olmaların- dan ileri geldiği delâille sabit olunmuştur. Suikastla maznun olan eşhasın bugünkü vaziyetleri ceza kanunu- 'nun 156 ve 171 inci maddelerine temas ediyor demektir. M. 156 - Reisicumbur hakkında sulkastta bulunanlarla, buna teş- ebbüs edenler, filleri teşebbüs tam derecesindeyse idam cezasiyle, nakis ise müebbet hapis ile ceza- Tandırılır. M. 171 — 125, 128, 146, 149, 156 ıncı madelerinde yazılı cürüm- lerden birini veya bazılarını hu- Susi — vasıtalarla işlemek — üzere bir kaç kişi aralarında - gizli; ittifak ederlerse... sekiz sener 'on beş seneye kadar ağır ha cezasına hükmolunur. İşte, istintak hakimi, Kadriye hanım ve arkadaşlarının “ arala- rında gizli ittifak , olduğuna ka- naat getirmiştir. iki hamal arasında Kadıl dün gece hâmal Abdullahı sustalı çakı ile bir kaç yerinden yarald- mıştır. 34 Orta tedrisat ve sere best — muallimlerinin - terfileri —& Orta tedrisat daimi ve serbest muallimlerinin terfileri hakkındalti lâyiha ile Şark demir yolları, kasaba hattı ihtilâfüâmeleri mec- lise tevdi edilmiştir