Bir hayat n unsuru İstiklâl; “Türk, doğmak e aradıkları bir hayat un- Surudur yem içinde o bulun- dakları o vahşet âleminden kurtarıp* onlara insanca yaşa e en çi İstiklâl mücadelesine pi r her zaman ve her ni *takip ettiğimiz ; karsi! düsturu hür yaşamak ve ica bında hürriyet uğrunda ölümü bile göze almaktır. Yalnız tabii tesirlerin ar- zettiği müşküller ve im sızlıklar karşısında değil, bi, tün kütleyi sevk ve idare decek kadar geniş malik bulunan ve bu zunu yurdun bütünlüğü ve istiklâlimizin aran) hinde kullanmak isteyen şa- hıslar karşısında bile zerre adar sarsılmıyan hürriyet aşkımızın büyüklüğünü anla- mak için son bir tecrübe daha yapmağa lüzum yoktur. YENİGON Röntgenli görüş ( İsmail Habib'in « Atatürk için » al eği ) . Zaten onun yaptığı bü- ie işin temeli iki görüş ü- zerine kuruldu: Yarı dünya ile çöktüğümüz zamaa galip- ler sonsuz bir her tarafından dermansızdı k. lig galipleri dev görürken, O, devin için deki cüceyi ve gene herkes bizi bitik görürken, O, bite nin cevherindeki şahlanma- a hazır devi gördü. Biz k işin bütün destanı bu ikizli görüşten çıkar. n acar, fakat denk iki yen fakat kendi de bütün veli tini tüketmiştir. Yeneni oan a bir cılız bile yenebilir. O çeşid galipten korkma. Dünyayı yenenlerde bu zâfı görmek; bu, keskin bir fera — g. Herşeyi bitmiş, dört ta- rafı ölümden Abir çemberle çevrili; kendisine su düşman bu mevzuun delillerini teşkil eden vesikalardan ibarettir. havsalamızin istiab PM Kii geğrike gaz bire; şayış,, olar. telâkki pr milletlerin vazi yetleridir. Zekâsını, hassasiyetini vel rin muvaffak olabilmesi için halkın yardımına ihtiyaç var- Kütle ile temas takip ettiği sakat prensipleri için addeden saltanetin, halktan alar “ee tabiati le imkân y çi rk bözlünimde ve Türk etmeği; idarenin hasıl mad malik. bulunan insanların; ken di cinslerinden olan diğer iosanların ihtiraslarına boyun! eğecek kad zaaf gösler meleri, hiçbir suretle eifedi. inyecel bir karakter nok- sanlığıdır. Bizim bütün mücadeleleri miz ve bilhassa istiklâl sava şekilde o muahi ze rene işin yapılmış- On altıZyıl önce memlekete! i yeni bir, idare, sistemi geti ren Şeflerimizin,esas mesne leri mensub oldukları ırkın bu hususiyetine vakıf oluşla- rıdır. Yurdu yeni bir taarruzun tahribatından korumak, yurt daşları kendilerinin ve hükü metin refah ve selâmetine matuf mesailerinden uzaklaş tırmamak için her ferdin ru ilk andan itibaren eşilileki ve tahakkuk ettirdikleri ide- al işte budur Halk için yapılan hamlele de menbai aynı olan EN ie enerji vardır. mecrası tayin a ar Eiki erik zayi edilen bu enerjiye şimdi gösterilen isti kamet; birleşmek ve Türk istiklâlini, Türk cümhuriyeti- ni ilelebed korumaktır, Çünkü halk Cümhuriyetin ve Cümbhuriyet milletindir. İstikbale ait bütün endişe leri bertaraf etmeğe yele cek kadar kuvvetli olan reji min esasını, kütlenin itimadı teşkil etmektedir Asırların teksif ettiği bu lutlarla bir gece manzarası arzeden Türk ülkesinin üze - rinde ilk kurtuluş güneşi 19 d Mayıs 1919 da doğmuştu Millet ve memleket, bu güneşten aldığı ışık ve ni retle yetişen mahsulü de 29 rimel 923 te gördü. edi ve milli şeflerin ihtimamlarına mazhar olarak büyüyen bu Omahsulün 20 milyon Türkün kalbinden al dığı sevgi ve sadakat üsare sile ebediyete kadar yaşıya- cağından şüphe etmiyoruz. İstiklâl ve o Cümhuriyeti Türk doğınak mazhariyetine erenlerin ve Türk olarak ya şamayı şeref bilenlerin her şeyden önce aradıkları bir hayat unsurudur Salahâttin KUTLU an,ve başındaki bi eli devlet de düşman larla beraber; o hale gelmiş bir milletteki ölmez cevheri görmek: bu, derine inen bir imandı. İki görüşten biri ak- lin, öteki kalbin mahsulüdür, Şef, kuracağı binayı akılla kalbin bir ikizli birliği üze- rine kurdu. Ona “ordu yok ,, ri ler. “yapılır ,, Mei ya Vo dediler ; Rİ ane i dedi: “ düşman çok ,, dedi- ler : “ yenilir , dedi: bütün dedikleri oldu. n ölümü karşısında bü- tütün dünyanın günlerce ve haftalarca umumi bir saygı- ile nasıl sevgi ve hayranlık gösterdiğini, her türlü hayal ağızdan adeta şöyle diyordu “O yalnız sizin değil bizim- dir de,, Büyük ölünün hatıra sı dünyayı çerçeveleyen ha- va gibi dünyayı kapladı... . Dev görünen dünya iplerinin içindeki cüceyi, aman, görmek; bizim “ röntgenli Sile Mei görüş » yenenlerden hakkını ak istiyenler hay» di bi söylesin; fakat iç ş, dost ve düşman, bü, tün 7 Lı) uhabbetle anmakta nasıl birleşti? Onun ölümile koskoca ve yepyeni vi hakikat daha öğrendik: tatürk meğer yalnız yaptık ne değil, yıktıklarına bile müspet bir sembolmu; anzimatçılar bir Osmanlılık yapmak istediler; olmadı. Kaynaşmadık, savaş- uk. Atatürkün “Milli Türkiye, “Cümhuriyet Zamanı ölçme yılla, yılları ekonda ke hem bir Tür Tarihe bu zaferden vereceğiz hediye; Bu devrin şerefinden âtiye de çıkar pay!.. Asrın mucizeleri yıllara sığdı diye, bir asır say; Bu nesil ışık aldı inkılâp güneşinden, Gönlünü tutuşturdu memleket ateşinden, Bir yıldırım hıziyle koştu(O)nun peşi tekrar dalgalandı yıldız, ay!.. inden ihtiyaç, hem şandır Cümhuriyet; Damarlarımızdaki al kandır Cümhuriyet. ir dindir vicdanlarda, imandır Cümhuriyet Ne Sultan kaldı artık, ne halife, ne saray!.. Salâhattin Kutlu Milli kültür hareketinin başında Halkevlerinin kurulu şu geliyor. Ebedi Şef; büyük nutku .nu söylediği günlerde, ilk defa gözleri dolu dolu ko nuşmuştu. O, anda, eserini gençliğe emanet ediyordu: “Ey Tür k gençliği — diyor tini ilelebed muhafaza ve mü dafaa etmektir... Muhtaç ol duğun kudred, damarlarında ki asil kanda mevcuttur., . Gençliği vatana ve Şefe ii yetiştirmek için,O nuu büyük emanetini 'omuzların- meleri için onlara verilecek ruh ve beden terbiyesini teş kilâtlandırmak lâzımdı, İşte bu maksatla halkevleri mey- ana geldi ve spor teşekkül leri gitgide iakişaf ederek bugün esaslı bir şekil | al- mak yoluna girdi Yaptığımız büyük inkılâ- bın milletin gigi sindi- rilmesi lâzımdı. İnkılâp en erin manasile di yeni bir hayata ve yeni bir di. da ve kalplerinde taşıyabil-g si Osmanlılığın Oo gömülüşü- dür. Fakat onun ölümile ne görüyoruz? Vatanın Rumu, Ermenisi, Musevisi... Onlar da bizim gibi o ölüme ağla: dılar. Meğer yıktığı Osman- lılığı bile o yapmış. tatürk dinin o hay köstek olan zincirlerini 3 ve Türkiyeyi tepeden tırnağa kedar “lâik, yaptı. Bu, müslümanlığa (odarbe mi? Vicdanın vecdi olan dini ha: yen si yapmak; hüs- eva bizim tuttu- eliz eltiy Müslüman milletleri (Odin politikasile değil, medeniyetle erleri diyorum ,, Anladık, Atatürk vi e kurtuluşunun a Önderiyi aymis yi Saşe garbe getirdi, dedi. İstilâ devirlerimizde Avrupa Rea korkardı, inhitat devirlerimiz 2 2 zi korkuttu. Avrupayı rukladık, ya ona diş ne kin, Avrupa saygiyle bi- zi aniyor. Atatürkün ölümü meydana çıkardı: Meğer bütün medeniyet âleminin, kalbini en geniş çapta fethe den bir fatihmiş. İki asır Avrupanın göbe- ğinde oturduk, bir kırmık bile Avrupalı olmadık. Avru- pa bizi Sakaryaya kadar attı. “e nuni devrinden daha şerefli yl sırn urada geliyor. Şimdi m me dihlerin binde b manki cedlerimiz iyneli. yalnız taş, toprak bu millete bütün düne kap hyan bir şeref getirdi. Ölü- mü bile hayat gibi. Büyük ve yüce ruhu ebediyen aziz olsun. biledik, “İk defa ne korku İsmail HABİB ve ğe yükse Halkevleri istikamete götürüyordu. yeni görüşü halka a ederek yeni zamanın anla yışına göre milleti tek ferdler gürüş, anlayış ve yapışta bir birlik (o haline (o sokmak ve O iç varlığını o inki- siz kıymetleri meydana çıkar İ mak vazife vidi. artinin görüşüne göre miletimizin İlini vasıfları a yollardan yürü tahsil dışında onu bir halk terbiyesi ile senmi iyi Bunun için cemi yatının da Kültür hayatının yeni anlayışlar ile ve 'cemi- yetimizin kendi unsurların- dan kurulacak yeni ve mil li bir teşekkülün çalışmasi» A ra e Bu nin O üçüncü böyük e yapılan nizamnameye (o Halkevleri» nin soxulmasını intac etti- Halkevleri dikkatli ve uzun o hazırlıklardan sonra ilk defa 18 şubat 1932 del4 vilâyet merkezinde açıldı. Bugün yurdun her tarafın: da iki yüze yakın halkevi faal halde bulunarak yüksek pren siplerini memlekete yaymak- tadır. Buevlere yazılı aza- lardan başka vatandaş devam ederek fay» dalanmaktadır. Halkevlerinin samimi v “Oradan şahlanınza Avrupalı | ti le kurul uş o çatıları oluyoruz. Dumlupınar,yalniz altında bütün vatandaşları bizim zaferimiz değil, orada toplamağa itinalı bir kültür Şark gerili yendik ve Av.| çalışması içinde milli birli lanCümhuriyet Halk Partisi tur, Bugi ün Halkevleri küye bağlı bir halinde çalışmasına devam “| etmekte Halkevleri, yetişmiş vi tandaşları kendisi gibi yeğ miri fırsat bulamıyan va- andaşları da yetiştirmek üze mek için seve seve koştuğu Sonu 6 ıncı sayfadada a her de resmi i pe bu işte de muvaffak olmuş di milleti şura biribirlerini ans 3