zi -VAKIT— 4 Biemsitânn 1948 İİ Grtg»* DUŞUNDUKÇE: ———— Ucuzluk nerede? ies 5 SİRİN e m “Karabibik,, ve Realizm Tercüman Mahmul Sanat ve hayat: am 4 I ie Bi a) 2 7 i< Bi tetifin i bozmadı. Kasap dükkân lâri, orta hal “mi hâlâ yas Realizm, hersey - zan : tazelendirilmiş ger- Vi fi | ln ykdn sapyan len ez Eesisi Ya "1 sek bir havar www Ji Viyana SEfİFİ O dı Tağun asıl J0 | alşın tacı, devlet eği ie ye. İ has bir ruh işleyişi D C A K rudur, Ama, biz bu 1584 yılı 4 birincikânu: © İ varlandı il nin verimidir. Bö; r. eyhun tuf anSu Yk iç te İl tercüman Mahmut efendi ii ul at Akdenizle Karadeni a || bir ruh işleyişi, ha- edebiyatımı senâ için yenilenen ahişsameği! - & Ni ahi elinde || Yat. gerçekçi bir ölçüyle denemek ve dünya || zın Tealist edasını edi niyetinde değiliz götürmek üzere Viga sefi tutan İstanbulda kilosu 7 « 8 Ji» ına, hiç bir hülyacı renk katmadan kend; || V€ aslıma bakılırsa, halk edebiyatmın öz verim- di ira bali siye 2 kkını vermek ister, leri deyipler olduğuna köre, deyişlerde tam anh mi ararişniz?. eğ Hayatım değişmez unsurları arasmda, of- | | lamivle realist bir işlenme *arzına w Denizlerdeki dukça tabjt ve uysal bir bağlılık kurmak iste- | | göre, biz şöyle diyebiliriz alkan emi li balık kırımına sebep oldı * bir realist i, Mikle edebiyatta, | | edebi verimi, ek hayat duygusu , si >İ nu bile söylemekten dinl yön endihi akıp hayatın İçine bırakır ve bu | | tutar, eni onu bir iç duygusudur; i etiketle; birakıştan, elde ettik! ir mı gerçek realizm ;se, bu tarz, bir yapıdır. hiz in 'n id ni göneriyor » dalıp çıkmış ve sonra, k dibinden bir avuç Divan edebiyatında da, bu hayat aaygasu li rümüz. MM ei çakıl SL insan ii eri doğruya | | vardır. Ama, yaşânmış şiir, realji r demel | siyle boğuşmak ii yer bize yin verir. değildir. Bir bakıma, her san'at verimi yaşan. çi kadar çirki İl a im Sin niz iM edebiyatımızın, realist çeşni — mıştir. Realizm ise, İmer Dez bir yaşa- i pırlanta fiyatları konulmuş. | E iü , “ei i lie Olduğu gibi, kendi. .| medet umar, tersek, ün iri armış buğdayı a ir m gündür. e tütmak dik cen vice lek b verişleri- a; şey, kahve diye sattlıyör, ti di 4 Halk Si elk al ği verim ia rn Tai tansi i «| Çünkü büyük se ) Ee kapkara saraşlı aş İ a vi © lerini reçme bölüm! şayışmı akset- Edebiyatımızın, meni ş tarzı bakı kipsizi toz olunca ek$iyor. Er e e yâcak tirmesi tak imdan, Te bie edebiyat Çaylarda bm bir ot koku m dirhem sürerek çekle 0 Yatın Gi | |mından jik kalkınmaları, ilk duranlar yi- di leri "e il E miyi su seziyoru: ğin bahası | bl eri lardır ak ie in vi dağlar güntiye im 0d idi ayatı, da yirmi Ii i AKKI SUHA GEZGİN sin tek çesidi olan divan e iz, hayatm 4 tale bir tak k deyimle Kaymakamlar arasında | lü yatı yazm adalara İİ ,— *,.. £““ex deyimlerini işlemekle bera- | | de onun canlılığma hiç bir zarar vermeden, o- N ” İ ber, Bil 'bu gerçekçi Ee ie vii bir ın kal Di nakil ve İm Biri işliyecek nun kalp seslerin; kaydetmek! Bu çeşit şuurlu 1 intktu, ey edebiyat duygusunu uyandıra! bir edebi uyanmaya, İlk önce Nabi zade Nâzrm- i Seyhan İdare Heye RE ir İ Deniz Ticaret mektebinin emrinde e lçüyü bütün bütün darı, da rastlayabiliriz. Çok genç ölen ve eserlerini 1 kiye müjfettiği İhsan Nuri i< öğütlü ist edeb; ları aras ti b Ji i Dahiliye Vekâleti Mahalli Tnt | Denizyollarına devredilmiştir. Bu ya. İl cins realist roman yazma tarzı ile s1 sil yılları ee elişi eşi Keş U. Müdürlüğü D: ieisliğ (m Bayraklı vapuru gibi bir tenez. ” ji bi Mocan lr ek Bei İk #emidi haline sokularak “yazın |) Freak DE içi realist Yakış tartı edebiyatım: ardır, Karabibik (1) Nabizâde Nâ- lep Bismil kaymakamlığına, Bismil kay. | Adalar arasında işletilmesi düşünül. |) da ne zaman başlamıştır? Yani, edebiyatımız- ayatma $jirler yazmakla gir- İl Bey tayld makamt Sıtkt Uluğ Karakoçan kay. | mektedir. da e românm kökleri ve Kaynakları nere- lu şiirler arasından, bugün milli | Heidi l ik makagmılığına, İzmir nüfus müdürü Mere möeimneliş lere varır? hâfırayı besleyen bir kaç mısrağ bile kalma- | ——Zİ| ön ii , Meme ka o - Hava er Şilrle, realizmin barıştığı Henliz duyulma- je takim edebi yas; eğin ! dan , Dikili kaymokamı Fet as | vagazı btk erinin Gerçekten E t woğlu Kemalpaşa kaymakamı. | belediy ei li 3 zle sg imei illeri yan Nabi Sonu hikâyecilikte ve roman. VECİZELER i na, Kuşadası kaymakamı Fethi Sö. 1 Dir amy Olanı Yeğii da karar kılmıştır. Edebiyat tarihleri, onun bir f| : iy zen Dikili kaymakamlığına, Akçadağ | Yedikule . Kurbağalıdere huvagazı ğe meden kend; güzelikleriye ap ara, Naturalizmle haşr neşrolduğunu yazar - Yazan: M. Cemi Peki ö r muka Klee deere e re adetâ İl tar, Mustafa Nihat Özön “Son asır Tür | 7 FAmonyak, asiekarboni ix e e inişi barışasi ay ) İİbiyatı tarihi” nde, Nabizde'den bahsederken || havanın fesadını izale eder | Bia ia a li ge üzen iğ e: mazi - “Nabizâde, natüralistlerin iddialarından ha- p| gübre, havadan Ç e K esi, ye z * İl beri; bulunuyordu. Onların bir takım ;ddjala- | verir, deni iyor Bir yarafıan ia değ red en İ İsmi eserlerinde tatbijke kalkıştı, İnsanı f Ji li e olmek vi az İğ se ğe ii Yan İ | ziyolojik tesirler altında, ruhi hâletlerinde ha- b unlu na yar, gri RE : Kk hayat in aç Aİ İsi olan dekişikliklerden örnekler Vermek iste. a bilgilerde hafif de Gİ) © bir ta we — e. e ve ri ee ii ve e8erleri vardır.” Bu hükmü doğrula- İl pir tenakuz var gid; görünüyü Bi ça > By e il sar Bi ibik adir uzun hikâye, gerçekten, e- * “Temeddün ve içtima Ol I m ll. Kli İş BEADAl verimlermâe ik & yo ie debiyatımızn ilk realist ve natüralist eserlerin. İl! sa Bir Jokma ekmek şedari$ w I Süt neden a. dağ, bir ırmak, bir yol, bir kavga, bir haki den saytlar. — Şa eee bitaraf Mİ Maç B Tık, bir ei gelin, bir at, bir ke ve |, VE, j e ki atın i Bir gaz, Un fiya: ik, Antalyanm Matarlı adlı bir kö- le el zedarikinde mi tün bu, gerçek tabjat ve hayat unsurları, hal | taşi arı, 0 ia düş Fakat > iz 4 ünde yaşıyan, e yyl Bu köy, uydurma İl çe inden an'aşılıyo! Bun; eş vi den || Kın toplumsal deyi#lerinde canlı bir renge bürü hşilik ve odürüelli, ii in ruşta mede İl e sevimi; halk ruhu, “Gödük | | bid Köy değildir, Gerek tabiatı, gerek hayatı ba || deniyer, vahışilik ve p Dün düş 7 - i bii ip Çizilm; bir düziye aşağı yuvarlâ! yaa irçilin N | | kımından gerçekçi bir gözle işlenip çizilmiştir. Je bir düziye aş: İtmek sile. Ri ei a | “Sordu şeye bak, Bizim süt ai iç Geyişie, vonlizmış ANALUİE GEN Ele İmei ev hayatı, tarlada yâreni;k, bütün * “Medeniyeş n3 kadar a in iner efe! Biyetine içtiğimiz mayi, koyun KT deineni deri ilkeri Bu âil üreten bu köy hayatı unsurları, edebiyatımızın hiç (| refah o kadar artar ve mes İN yı ek memesinden sağılan s ma bir realist Geşi'yle canlandırılm me o kadar yaklaşılır., Mi hi ap sök gibi... mâdde midir ki, otla &rpa ile || icinde gödük Sıçanin yaptıklarını isler, Ne föhlerin fakirleşmesinden 0 FN Pamukiu mensucat yün | İmali dar hayat doludur: N PİLİ deriyi on ucüzlaşılmasını içimizde azı m kd EE yorulmuştu. imei din gayag, EM m kendir Gİ h #ayanlar bulunabilir, Piri taştı... ş gödük kesesinj çıkardı. Dolma gibi bir cigar miyiamlipin ME ii di Hn, Fasat karar, benim hoşumi ne yalar ii döndürü- Halk meri vini Güyite Yö Yür pe | Jak leşi yoktu Daki Alive bağıraret “ledi kiz. |) ser Gemiyeti bir mesut deği) ira gitti. Malâmya, pamuklu Li cü e şekilde r. Bu gi - İİ ratdayıp dahi — Ece, «eli Al) eto vü imi? ru değil, sie cehennemi tihg lar, pamuk ii ipliği sie yapılır. | dişle pirinç ee kik bize, > azam MN dedi ki: yuvarlanmaktı w Hira. İpidnei un yes Bitir. Yakında ucuzluk, inşal- | riborsaciya düşecek galiba! Ne nohud kodu ne bakla « Ankara nir “ tah, çorap söküğü gibi gidecek Acaba? Aman a a e — laik 'ya ünle, pörelkim, İ - ei en ” EMMİŞ Çe TEM A dn Hovarda olmuş göl Deli Al; çeteci oğlu Mustafaya “ataş!” d;- li Ankara radyan El TM ae Beyazın adı var! vas, son let resin buldu, Bu meğeli realizm, bu sevimli deyişte 50- | | ve inledi, mn dan teyi iki taraftan luk Kün |) muta Kadar, e Mustat; ğa di gömerek kim mukabilinde w ekmek y akıyor, kame çek defa i övendireyi il, |» iz cala satın iliki. varr ayıltmak için kullanıl” le çizer, Demekki, halk edebiyatınm kei Geler rak içinde bin zahmetle yürüye Tecekmiş, | ğına gö öre acaba Şu Kolonya ai de hayat unsuru bol-bol yardır, ve rek geldi, te ciftej birleştiler, birer ejrara Mi in ij il İğ unsuru, değiştirilmiş ve Gey in vi a Tarla Ti ei Sapanı Ce tadmdan yz bükalım ! getirebilecek m;? | yat unsuru değil halk neşesiyle canlandırılıp | (De 4 üncü sayfada ) in çok olacak m. CIMBIZ İ - — Haydi içelim! ia kanımadı ve kiçi | fanir e eğ sümle; İsi eN m | Teklifinde bülundu.. — Maksadiniz ne zda; — Mersi Tüliyet, kalkıyorum. tü, Mustafa, hiç sesini çıkarmudan,| Mustafa, hafifçe Şi ve ba su, Me onu kal bir bin. “am Madam'n uzattığı kadehi aldı, Ve o-' âle biten cevap vermedi. Madam | bir gece âlemire atmişti. Jüliyet, il yatağı birler teki nunla beraber, içti,, Madam Jüliyet, | olun tereddüdünü görünce, sündal. Xx yemek odi mi , Mustafa ik Sri « ($ (zaten hafifce sarhoştu.. “Gözlerinin | yesinin arkasindan kolunu uzatgı, Ve| — Montresor, kahvaht İçel birkaç —i , gerindi Yan YAZAN: ZEK MESUD ALSAN : parlaklığı, sözlerinin Açıklığı bunu | Mustafam başım kendisine doğru çe | Bunu söyleyen, yatağın kenârma | sonra bir hamle het ye a gösteriyordu, Bu İkinci ktdeh kerek, ve dudaklarını Mustafanın | oturmuş olan Madam Jüliyet ei yataktan dişart att 2 hk gin İyem da Mustafa üzerinde biraz tesirini | değaklarına yapıştırarak wen bir) Bu sözlere muhatap olan henüz valetni bitirip birkaç dakika ta dülyeti bulmak için. onun evvelce! göstermiş olacaktı ki, > soku, | btrseden sonra: | yatakta bulunan Mustafa idi, © | yemek odasına geçti Gerçekti e kendisine göstermiş bulunduğu o «| e hayır bera Başmı | lan Mini Jüliy&te, metali, | — Bövlebirarkadaş mt istiyordun| Ancak bu Yatak, Mustafanın, ve. | valtı hazırdı, Hem de öyle bir vg ya çöktu. Look boştu, Yalnız maki | Müstale?,, ğ hat Madam Jüliyet'in ds Ki Mustafa, pansiyon! Bİ dn Bip üstünde şarap ven boş veya k alabalık içi ide ay alm — İnsan böyle yerlerde Yalnı:/ Dedi, Hodeki Me pansiyonunda | sine sie değildi, südü yn R yari do'u kadehler Eğlenenleri, ve nü | olunca pek eğlenemiyor, | Haçtd yatağın yi VE Mustafa boş ame ği birini | seyrettim., Madam Jüliyet Mustafanm gözleri aya: şeyi bu defa, kendisi tekrarla. e yeri, peynirlerin. er daha | ln Ger doldura rek içti, Ve locânıa| — Demek iniz,, Vah | 'çihe dikkatle Baktı... Ve gülümsiye.| Yarak; fa doyur M dans yerini gören kenarındaki bir | zavallı çocuk! İnsan böyle bir balo. | rek cevüp verdi: — Evet, Jüliyet, eli yatak, gi esile a Örtüler, melezi aha beya, tit vade oturdu, Henüz pturmuş | va gelir de, eğlenemez olur mu?) — Mösyö Mustafa, siz Yaltır mu) Dedi, vürtnmn 33 numarali bir bar, daha kiymet idiler, “EE | YÜK Ye etrafi seyre dalmıştı, ki bir emen, cüretli A smiz?.. Baloya beraber gelmedik| Balo bundan sonra. Mustafa f, ç bereler oi ve Onun omuzuna dokundu, Mustafa dö / Ama sahi şunu unutmuştum . Cür'et| m1? Neden böyle söylüyorsunuz? / daha başka bir mina karanmıştı, | nin böyük bir odasında bulunuyor.) varda, Sofranm ortesndu #Üf yi müp bakinca, ki ing Madam Jül | sahibi olmfk vi de biraz içki lâ -| Mustafa, Madatam incindiğini sa! Madam Jüliyetin ince, bilgiç ve) da, bir çiçek vâzosu, tazt kokulü, ağ yeti gördü, M nn imdir. nârak; kırmaz dudakları, onu da puta ta.) Gözlerini açan Mustafa ei ve karanfillerle bezen:mişti. yy kil — Nerede kal “o bir kaç de) Diyen Madam, Mustafanim yanın, | — Maksadım bu değildi, Size çok | parlar zümresine ketmişer Bu du. Gğr manzarenm yeniliği dol Sotrahın bu manzara: um fa geldik, agi Şarap içtik. iç vi dlak! sandalyeye — oturdu. Ve sarap! müteşekkirim... daklar, artyk bisibivin! taki ele. biran tereddüt geçirerek, ——. Mustofantn havretini duy 70 rastlamadık, Galiba aşağıda yeni alan Skal daldı - Dodi,, Madam Jüliyet bu cevaba | büselerden hiçinin sonunda, ün si gm Jüliyet seslendi: > : > » dr ağ a i Ma te .—