Ev kadınının oilmesi iâzım olan şeyler ve tuzla me işler görülür ? AMONYAK- iyecek olursanız gayet İyi netice. ller BLTELAIZ, #monya . ... Huşaratın ısırığını çabucak iyf etmek için şişen yere birkac damla amonyak damiatırak ha fifçe oğunuz, çok faydalıdır. ... Başağrıları — için, unoıı)ıku buhar banyoru alı ... | ırgun bir günde banyo yapıp ıhıt amı—k isterseniz banyonun içine iki kaşığı amonyak ayu rahat edersiniz, TUZ Diş fırçalarınızı bir -bardak sıcak tuzlu suyun içine bırakmız böyle yapacak olursanız fırçanı. dökünüz, lanabilirsiniz. ... Renk'i kumaşları — yıkadıktan sonra tuzlu suya batıracak olur- sanız, renkler daha güzellegir. ... Deniz tuzunu banyoda eriterek yıkanacak olursanız pek çok fay- dasinı görürsünüz, *.. Şişe ve sürahileri iyice temiz. liyebilmek için bir kaşık sirkenin içinde bir mikdar tuz eriterek te. mizlenecek şeyin içine boşaltınız ve iyice çalkalayınız. Bu rob çizgili Kolsuz bir er. kumaştan — ye. kettir. - Böyte gılmıştır. Kol. bir ceketin al. ları uzundür. tinda beheme Yakası kücük hal dar bir etek ve — devriktir. giymek lâzım- Beli deri bir dır. Bu ceket sentürle srkik eski bir mare miştır. Cepleri todan — yapıla- dışardandır, — bilir, H zi uzun müddet eskitmeden kul | Basit bir blüzdur. Uzun kollar — gitgide darlaşır, Uçları bağlıdır. Yakae sında bağlanır. Önü de düğme. lidir, Nikel ve gümüs takımlarmız:. Üzerine birkaç damla amonyak damlatılmış yünlü bir kumaş parçasile silecek olursanız, gayet yi parlar, 0 Çamaşırlarınızı iyico beyat - mmak isterseniz suya on İitre. le bir çorba kaşığı hesabiyle &. nonyaa ... Sönmek üzere olan bır ıııçe bir miktar tuz atacak ol ateşi luwulaı'dı'rlrıımz * Çay lekesini çıkarmak için; henliz rutubeti sail olmryan le - kenin üzerine ince tuz serperek arışlırımız. ... , tarak, fimçalarınızı mü rette temizlemek ister S0fuk suya birkac damla ymonyak karıştırarak bu işi gö abilirsiniz. iYA iyice uğuşturunuz. Bir müddet : böyle bıraktıktan — sonra leke İt? BLÜZ yerini iyice yıkayınız, Bir spro blü” **« du blüzün v 'Tabaklarmızı kusursuz olarak ulısında uygu A " temizlemek için birkaç saat tuz. venkli iki l_ım la suya bırakmak en iyi usuller. pona — ihtiyar den biridir, vardır.. Aynı AYŞE TEYZE model üni ola. vok da yap'la« bilir. VAKIT'A —.. ABONE Camlarınızı, aynalarınızı - r- monyakla karışık su ile temizli- OLUNUZ azmini tebarliz ettirerek tından hiçbir. endişe duymadığı ve icahederse doğduğu yere dö- nerok ülküsüne orada hizmet e- deceği yolunda verdiği cevaplar muhataplarının takdirlerini mu- cip olduğu için kendisine; erbise |yaptırmak ve yol hasırlıklarında bulunmak üzere 85 lira verilmiş- VaKIrT arç tarıfesi kanunun- da yapılacak değişiklik Ankara, 80 (Vakst) — Harç ta. rifesi kanununun bazı — maddelerinik değiştirilmes hakkındak! kanun pro desi büğgün Milet Meolislne — sunul - muştur. Bu kanumun 49 ve 52 inci maddele. Finin #on şeklileri gu olacaktır: “Mindde 4D Bir ceza devresi birden fazla suçlulara taallük cılıynrb 66 her bir suçludan mahküm olduğu gezanın Miktarına göre Ayrı — ayrı | harç alıaacaktr.. k o zahkikat yapıl mamiş ve son tahkikatın loramı ea - nasında Huçlu tarafından — yeni delil “ikame edilmemiş bulunması — G0 aei maddede yazıltı kararlarıp yarım mir nacaktır.,, Bir davada saçlular taaddüt ettiği taküirde bunların yalniz yeni — del ikame edenlerinden tam harç alına caktır. Kabahnta *mallük eden davnlar dan da Mmüt'air wiretta yarı harç a Mnacaktır. Yeni vergi zamları hakkında dün Detterdartığa 4226 sayın kanunun damga, tayya ve, GiDema ve tiyatro ve — takliyat resimlerine müteallik hükümleri bak. kunda zabat; 1 — Damga resmi kanununun 11 nei maddesine bağlı tarifeye göre alın makta olan maktu damga retimilerile aynı kanunun 33 üncü — maddazinde yazılı evrakın vesimlerine 4040 saydın kanunun 26 ner maddesile — yapılmış olan yüzde elli ai bir mlali arttırı. iarak zam miktarı yüzde yüze çıka rımıştır. 2 — Tayyare vesmi ifa edilmemiş veya noksşan ifa edilmiş olan veyahut iptal müameleri Kanuna mubalif bu. Hunan evrak haklkında damga - resmi kanusunun müsddel 56 inci maddesi bükmü tatbik olunur. 8 — 8709 sayılı kanun — mucibince sinema, tiyatro ve konserlerden alr naAan resme 4040 sayıli kanunun 38 ün ü maddersile yaptlmış alan yüzde 18 zam yüzde otuza çıkarılmıştır. Bu su retle resim miktarı yüsde kırk ol muştür. Asker ailelerine yardım pa vası buündan hariçtir. Bu hususta bit | değişiklik yoktur. Suikast davzs gelen tebliğ 4 — 3828 sayrlı kanunun maddesinin (A) fıkrasile 9 uneti naktiyat | | reamina yapılmış olan zamlar birinc mevkide yüzde on bege, ikinci mevki- de yüzde o0 İki buçuğa ve Üçüncü mevkide yüzde ona çıkartlmıştır. Ha. lea nükliyat resmi niabeti bütün zam Tarile bürlikte birinci mevikide yüzde yirmi beçe, ikinci mevkide yüzde yir miye ve Üçüncü mevkide — yüzde ona gıkarılmış bulunmaktadır. Yataklı vagonlarla seyahat eden . lerden Türkiye hudutları dahilindeki kısmm için yukariki zamlara Hüvaten yatak üÜcretlerinin yüzde onu mizbe tünde nakliye resmi almır. 3828 sayıtı kanunun 10 uncu mad- des; mücibince yolcu nakliyatı hari . cindeki ber nevi naktiyattan alınmak ta olan yüzde baş nakliyat yesmi yüz de ona çıkarılmıştır. 9 uncu ve 10 uncu müddelerin diğer hükümlerinde bir değişildik. yoktur. Muafiyet vesair hilkümler cakisi gibi. dtr, 5 — Yukarıda dört maddeda hti sa edilen hükümler haziranın birinci gününden itibaren tatbik — olunacak tur, ında müddei- umuminin İddianamesi mücadele fikrini ve hayg- Ömerin ; tir. o m tokrar — buluştukları zaman ertesi günü Anka> raya hareket etmesi lâzmı geldi- Zini ve övden ayrılırkon — gerek Abdürrahmana ve gerekse haş - kalarına İzmire gitmek üzere yo- la çıktığını söylemesin! ve Ab- dürrahmana hakikati açınaması- vı bilhassa tenbih etmişler ve bir gün sonra saat 13 de Dolma bahçe parkında buluşacağını Ab dürrahmana söylemesili — ilade eylemişlerdir. Ömer çok sevdiği ve kandigin- den hiçbir şey saklamadığı Ala dürrahmana, Bobek lokaütasın- lunmaktadırlar. Bu iş gölümü- nün neticesi olarak Pavlof; İs- tanbulda kalan Abdürrahman ile meşgul olmağa Kornilof da Ankaraya hareket ettirilen Ouv rin idaresini ve Ankarada var ncak İşin tanzimini Üzerine nlmu; bulunuyorlardı. Filhakika Ömerin hareketinin ertesi günü Abdürrahmanın, Pav lof ile buluşmak üzere Dolma - bahçe parkına davet edilmiş ve bu biluşmaları yı-kdiğerini kışa fasılarla takip etmiş olması fik- âlmııı kolayca teyid eylemekte- Ankaraya hareket ettirilen Ö. merin Ankarada nerede kalma- sı icap eylediği de bittabi düşü- nülmüştür. Bir otelde ikamet etmesi yolunda yapılan tavsiye- yeve kargı Ömer, muhitin yaban cısı olduğunu İleri sürerek ber- ber Süleymanın yanına gitmesi nin muvafık olacağını bı.dlrm.ş- tir, Bunun üzerine kendilerince | itimada sayan olan Süleymanm YTET KIKLER Dil ve milliyet meselesi H. Namık tasnifi doğ Hamanaaanaa Yazan: Rıza ÇAVDARLI Tasviri Efkârın 4 mayıs ta- iTihli nüshasında "Dünya dilleri jve bunlarm tasnifi,, adlı, Hü- seyin Namık Otkunu.u bir. ya- zısını gördüm, Muharrir yazısmım — başlancı- emda, ilimde mevcudiyeti güphe Hle görülen “indo-german” — dil- lerinden kısaca bahsedeceğini söyler, Ve bundan sonra, tek İbir r—cnba'x istinat ile, 1904 de Lecog He Grünweld'in, Şarki Tür *kmund.akı (Taurkan) da buldu- |ğu ve dördüncü asra ait olduğu Zannedilen bir metni, kat'i bir ifade ile “şüphesiz,, indo-german [ol:ııık güsterir. Ve der ki: bu Tohar dilidir. Bazı âlimler arya, bazıları da kelt aslımdan telâkki etmişler di, Son zamanda inde-german dil gurupunun ayrı bir şubesi ol- duğu anlaşılmıştır.., Bu şubeye muharrir, Trakları, Frigleri ve ilh, idhal etmekte ve hatlâ Hitit dilini de bunlar arasına sokmak istemektedir. (Sami) — diler meyanma da Akadların, Keanlarm, Finikeli- lerin dillerini oturtur! Şimdi kendisiyle küçük bir İl- mi hasbühalde bulunalm: Bu in- do-german dediğimiz lisan gu- rubu nereden çıkmıştır? Ve no- ye istinat etmektedir? Bazı lisanlardaki kelimelerin german lisanındaki kelimelerle olan milşabehetinden ise, be mü- gabehet bir gurup tesis edecek kadar kuvvetli değildiz. Çünkü biz ârfilerin lisan mengelerini, Turan! dilin doğduğu topraklar- da aradığımız gibi, bu dillere ana lik ottiği zennedilen (Sanakrıt! dilinin mengei de, Dravidi ismini verdiğimiz, Hindin ilk Türk se- kenesi arasmda buruluz, | Woolley, Dravidi Türklerinin | |Sumer Türkleriyle aynı ırktan olduklarmı pek güzel göstermiş- tir (1), Hattâ değil insan büyük mezhepleri Budanın bile ârilikle hiçbir. alâkası yoktur. Buda- dan iki bin beş sene evvel, ayniyle Budayı gösteren heykel- cikler, Türk medeniyetinin eğcri Mobenjodaro hafriyatında pdt güzel meydana çıkarılmıştır. (2), Âriler )ılnıı Haan ve medeni- yeti değii, hi yaşamak tarzı- B1 bile meselâ köy komunutasını, araziye tasarrufu ve vergiyı, mali rejimleri bunlardan, bu Türklerden almışlardız. (3) Açıkça diyebiliriz ki bir âri dili yoklur, Fakat P'orani dlin tesiri altlında teşekkül ctmiş bir ârf dill vardır. Eğer ârilik de bir ırk olarak tanılıyorsa,, Unutulmamalıdır ki ırklar ikli- me, tabiatin kanunlarma tübidir. ler. Değiştirdikleri iklim nisbe- tin! 'ısuhıımdı da bır değişik. Tik ausüle gelir. Bunun en can- | sanda Urar kelimesi yükseklik da cereyan eden muhavereyi ve ertesi günü Ankaraya hareket &- deceğini ve tanıdıklarına dx İz. mire gideceğininden bahsedece- #ini uzun uzadıya anlatmıştır. 15, 1. 942 günü Ömer, Abdür- rahman İle buluşarak muhtelif mağ, rdan beraberce panta - yırımdı kalmasına rıza gösteril- |lL isbatını nebatat ve hayvanat diği için Ömer, Ankaraya vasıl | göstermektedir. İnsanları noba - olur olmaz Süleymanı Günuş Ler- |tat ile hayvanalın haricinde bı- ber selonunda bulmuş ve mumaı |rakmak istiyecek olursak, bu, Teyhin ikamet ettiği Lozan mey-|'ım ile eğicndiğimiz kadar kendi- danında Lozan apartın. uki İmizle de eğlenmek olur, odasında 14 gün misalı Bu makalede en gar.b! Frig- Mişlir, Boklemediği ve ümi ler'in lisanlarmın da, ayâı gu- meıııi. bir anda Ümers kargisı- İTupa soku uasıdır. Bunu nere- den çıkarıyırlar? TÜRKiYE "saük T-emrruf IŞ BANKASI 1000 . e B000— . Hesanları l S S Re MAZ “RAMİYE PLANI 300 . — 1ölü— 220 - B0l— YELEK: * ,ıuıı * Şutet « FKŞ DEREE Pa düm İA yünend ereilnağzeynaz $0 « a Bödüm siteşrin tarinderinde N . eü0ll- saplir w . e 2Üdüm on, gömdlük, kıravat, yapka gibi bazı eşya satın almiş ve evinden Bavulunu allp Hayaarpaşava gitmek üzere arkadaşma yolda veda ederek aynı günün aaşamı Ankaraya hareket eylemiştir. Burada, Ömerin Ankaraya #areket öylediği 15. 1 942 tari- hinde aynı trenle Kornilifun da Ankaraya hareket etmiş oldu - ğuna işaret edelim, Görülüyor ki Pavlof ile Kar - nilof bu andan itiharen — arala- rında bir iş bölümü yapmış tu- ukaaş olmasından şaşkınlığa vc koradya düşen Süleyi,.an her ae kadar Ömerin Ankarıya niçin geldiğ'n, ve seyahaliaceki haki- kİ rmasadının ne od.kinu Öğ- rermek arzüsiye çok uğraştımı- n) faka, her defasında — (talebe yurduna meceanen kabulünü te- minen parti nezdinde teşobbüs- lerde bulunmak üzere — geldiği) cevabinı aldığını bildirmekte de hâdiseler ve bilharşa Ömerin bilâhre İstanbula avdetinde Ab (Devamı var) DEMİRYOLLARI Ve LIMANLARI ISLETME MN VIDARESI ILANLARI aa yeti m-wlm" V SMKUŞ GK aNt Hmkin denims mouşluğu ile komple) 90 adat Ender tesadüf edilen bazı ke- 31-535.1942 Orkun'ün 4 ru mudur? . Ve bu hususta en büyük şahi- dim de tarihte, —Asuri xn-dl Sarzon'a ait bazı künciform )'l* ziyle (Milâttan evvel 705), b Urartu ülkesini Kasku, | veya Kasdi denen ülke j a turtur (7), Muhtelif müel! ıt'krl muhtelif şekillerde telâffuz ıvyir* dikleri bu isimler, metelâ: Cale: hide, Chalyb, Haldi kelimeleri #lim Oppert'in da pek iyi dikkaf ettiği gibi netice itibariyle BU Kaski kellmesinin tebeddür et- mmiş bir şekildir. (8) Buna kelimesini de idhal etmek |d zimdır ki hâlâ Hazer denizinze WW sükkânına verilen isim — budur. Zaten Strabon da bu hayali sük kângaa bu ismi verir. (9) Demek ki bu Urartulıları, dani dediğimiz Türkler, Sumef" illerdir. Urartu kelimesini de tetkik © decek olursak aynı neticeye vaft rız, Bu kelime Yunancaya suretinde geçmiştir. Yüksek ya yüksek dağ manasını ifade der Fakat bu kelime nalmi Urar-taç'dır. En eski Altaik ifade eder, Bilâhtre zamanla harfi | olan ural gibi. Bu kelime üzerinde Rawlinason pek ince tetkiklerdt bulunmuş, bilâhme Fr, Lenors mant da, aynı tetkik netlcesindi Turani asla sahip olan bu keli menin yüksek dağ manasıma diğini göstermiştir. (10) Diğer taraftan elimize geçeli en eeki Urartu kltıhelorl bıı Pai nen bügünkü —Türk K lalim ) olduklarını gösterir. Her ne kl' dar bazı müellifler, Yunıncı!'ı benziyen kelimelerin bulunmalâ” rin; itibar nazarma alarak — bü halkı “âri,, aırk arasma o!t mak isterlerse de çok yanlıştır.. “Uralur dilleri w (1) Bunların en klâsik lisanlı mintan, siyah ve ilh,, ilh, ,, Ve san'ata ait birçok kelimel de bu birlik kendini gösterir setâ bizdeki (yazı) ya — onlal (BEsi) dendiği gibi (12), İşto Frigler bu Urartulılardı!" Zaten Horcetote bunların ilk tanlarmı Asyaya oturtur. (13) O, Abel de derin tetkikleri n& ticesinde Friglerin ilk vatanı O” buraya geldiklerini isbat, etmiş” tir (15), Bütün şu ilmi hakikatler gös teriyor ki ırk Türk, dil Türk! KA Türsüğü alâkadar edeı. bahis- lerie gayet hassas davranmami! düzimdır. Tek bir kaynağa bıf |lime müşabehetlerinden ise, bu. nu yukarıda dediğimiz gibi tabil görmek İâzımdır. Çünkü hem “Ari,, hem de “Sâmi,, dilleri do- Ruran Turani yani Türk dilidir. Nasil Sanskrit dilini Dravidi dili, lâtin dilini Etrusgue Türk dili (4) doğurtmuşsa, daha doğ- ru bir tâbir ile yaratmış ise, Sâmi dediğimiz dili de, bunların kardeşleri Türk Sumer dili ya- ratmıştır, Babil ve Ninivede söylenen lisanda Sumer dili, lâtincenım | Fransızca ve İtalyancada oyua- (dığı relü aynamıştı (5), Usuğa Juridi « ııuos dest astyriena na- mındaki eserine bakmak, aslı ile tercümesi — Asurice Sumerce #a abdasthane su haznesi yamandırası (126.1049) Cuma günü aaat U“-ıraımdı pek az fark — bulundu. « dürtle Haydarpaşada Gar binası dahilindeki komlsyoa taralından açık ğunu görmek oler. ketitme üsülile satın aunacaktır. O Sumer dili ki, en eski Türk Bu çe girmek Gtayanlerin (188) lira (11) kuruşluk muvakkat temizat | manço lisanı ve Mogol lizanı ile © kanunun tayia ettiği vesaikle birlikte öksütme günü saatina kadar ko. | tam bir mutabakat arzetmekte- Usyona müreesatları Jâzrmdır. dir (6), p *eİ Hu işe nit seriname'or komluyONDAĞAN DAFASIZ Olarak dağılımaktadır. öt lanıp kalarak kesip atmamalı * yız, RIZA ÇAVDARLI () Ben Sumörtüne, p. &. () Sir Jahn Marsbali; the prohif torle elvilization of the indus, (3) Davids, T. W, bya; Dialogutt ©f the Buddha, TI, IV. ($) Carm de varam: Ka langütf vilisatden; L p. 177, (6) Parmelce, M; Orlantal and eceklental oaltur: V, (7) Annales: L &. (8) Oppert; insariptlan de Dour * Sarkaya, p 18. (9) Straboat XI MK, 15, (00 Levormant; les orizimce dt Phistatre, T. U, pp. 3840. (11) Tho örigine ol the Aryaatı