Na 7 Marie - Theröse Picrat Hayatı—Kudret ve dehası—ölümü e Madame M. Tl. Pifrat'nın son resim ii > ve Sauvterre'deki malikâ - i mesinin iki güzel g çün evvelki sayılarımızdan Nine ölümünü kederle kkrdğimiz i e Frans sız > sanatkâr Mada | Meşhu: Marie 7 siyeti yaşat Süsundaki kudret ve kabiliyeti, bir Bi emi etmekteki mahareti baki idi; £ bu kadın Pirat ir idi. Hakiki yu yı n vg nnek ali kuvvetli i bir a ln ya tabi tutmuş olma» de, lığı 4 Bira bir kaç a e beri şiddetli ” Ky yi, Aİ lüzumundan çok daha şiddeti mağ jimi takip e ve De uğraşıyordu. Netekim, bir sene nda ön üç kiloğram zayiflam; in Ne afak den e kğ silin gelip Kim telefonla Tiki m * “Kuvvetli bir akşam ye- Ni e kanilm.” Demiş ve bazı but e nin şiirlerini Türkçey den Puşkin'in “Boris Godu: ge manzum piyesini gene mai m güzel san'atleri,, namın çe bir eser yazmıştır. Eser Azerbaycanda arlığı, ressamlığı, heykelraşlğı, li musiki v. her sebe dair fotograflar var» dı Bakü rma göre Baküd. tesi,, adında türkçe bir gazete çık- mi sinin mul mn o. Haki Dirin. çe yıllık Ga Azerbaycan yazıcılarından Beh- Selimbeyli fransız arar e çe- irmiştir, Şale Mehmet Saitjrus şairlerin- ee i olarak Türkçeye tercüme > m Fridolin “Azerbaycan ihtiva ediyor, içinde ır, gazetelerinin yazdıkla- la “Edebiyat gaze- a başlamıştır. Azerbaycan Milli Dram sahne- aktörlerinden Hü- da türk- hat y Ankara, heyecanlı bir kr. ni. hai "Masiki mu- alim mektebinin salonu çok canlı musiki kyikeine sahne Aldi 1 Me konserde yeni i Türl k musil ikisi- i de denemek fırsatını bulduğu de sai kudret ve hevesle bu ie olmaları İZ. Ankara Konserleri tkârlarımızın emsalsiz bir Ko piyass zl lâ hek Mey Ee bir ve aşkla çal- dı. si vela e 2 Cemal "Beyi tebrik ederken bir ri ar ni çalmak suretile Ankara orkest- terddüt vardı. vi İşte Ulvi Cemal Beyin iki eseri- iç e tırlatmak iste, nkü bugü-| kendisine bu yen işte muvaffa kadar orkestraya mahsus Türk| kiyetler di eserleri Paris ve Varşovada çalm- Riyaseti öl filarmonik or- 1 (meselâ geçen sene Cemal kons vi 5 934 cuma günü — Beyin “Türk. sakğalri,, Pi) musiki mua! im mektebi meli behil diği ie idare e halde, benzer te-| ne parlak oldu. Musiki ir İl şebbüslere Türk orkestraları yak-| mektebi sop sıf talebesinin has ye istememiştir. Daha doğru- zırladığı küçük mu rtada anlaşamamazlıktan ile-| da günde dinli Men n'un Hel rilen. KL - h güzel san'atler cemiyeti Halil Beyi tebrik ve-30 yıllığını tes'it. etmiş- tir, Bakü Seyhan musiki ir. çi Riza Bey —— ME halk >. İvi i maharetle çalmıştır. okumuş, halk şairlerinin eserleri çok - ei gitmiştir. almasını ve istirahat etmesini iştir. eti m 801 rbelerini a) başlamıştır. Bi - sonra sanatkârın inci karalcağı hakkımda Di mepie e tekrar kendini göstermiş ve sa- lik bir cançı ekişmeden sonra m İÜ yebank ve büyük a aktri'in presteşkârları nazenin teşhir edildiği eve giderek ta- ee bulunmuşlardır. Fransız > Perşembe günü merasimi saldı için 6 gece piyesi oynama - öröse Pidrat 1901 sene - almıştır. var ve harekâtiyle seyircilerin ruhuna payansız idealizm duyguları ilan büyük sanat hakiki bir kadın, cin siyetinin bütün hırs ve DK sa mimi bir surette yanan, sevdiği zaman bütün ruhiyle seven, bir kadm olduğu zamanlarda bile genç kızlık ge idealizı yaşatı u natkârana biliyetini Vİ gesi ol » ramız yeni korunda 3 üncülüğü kazanmış ol- 'u. Konserin birinci kısmında Fer- m Re- Be s3 ga z ist Si refakatile söylediği Hın du,,, “Romeo - Tuliette,;; “Cap-| pella,, ve bir Polonya halk ademi nı dinledik. Lirik Soprano Mat- Konferanstan sonra musiki ırdu- nun saz heyeti milli parçaları GE mazelin çok sevimli bir sesi var. pir Be- muştur. ie ea ve münek- | yin pi undan Sez: Tank'ın Fransa tarihinin “en güsel erin ye meri Var- Madame Recai Ulvi Ce: Diane de Poitiers ve Gabrielle d'Es- ider gibi saman İrgil e nülde sevdanın tatlı mu: <p ee b bal yale talik et in kudret ve dehayi sa. kreminin aşa tehlilerinden vi ye kadar muhafaza edebilmiş olması - dır. Evet, Pirat bir piyesin birinci per- EK ilk'yaz şe gibi narin, hassas ve rakik görü e ayni pi- yesin inci ve İk üçüncü perde - sinde > al gaşyedici ko- kular yvesi . tesirini yapmağa sil iv bir sanatkâr- “ Bayd sanatkârın en çok muvaffak Maris ve bilhassa Marionnettes idi. Hele bu sonuncu piyeste Pirat, ayni g e gi 8 5 Paris hayatma bak etmiş ele avuca sığmaz bir mon- den,i yaşatıyordu. Büyük Fransz aktrisi Pariste 1885 senesi Eylülünün 15 inci günü a muş idi. Tiyatro sanatkârlığı ve mer kendisine hem dl . em de baba sikti geliyor Fransız sanatkârı 29 Mayıs gözyaşları lim edilmiştir Bs ani ölümü yn ve hürmetle ananlara dünyanın her köşe- sinde ve bilhassa İstanbulun tiyatro eraklıları ık sık tesadü Yunur. Zamanımızda böyle müstesna sanatkârlar ne kadar seyrek ve güç yetişiyor. “Come: da, hiç şüp! m çi Pidrat” ne de bir köşe ayrılacaktır. K.M, nin bü: rançaise” çatısı altm- lü. e Birin piyanosu, sevdiği eser- İrde cilalı yaluka ckesirabii Nüans zıddiyetlerini hal alıyor. renkli bir çalışı var, Gelelim Ulvi Cemal Beyin eserlerine: A) “Poliritmi,, var. Gene ritim işçiliğinde: Tamtam, tenbal ka gibi vurgu aletlerini e arkasma çeviklikle ve fasılası larak kullanmak ye çok oriji- nal bir tesir çıkartmış B) Poli! dei itibarile: ainnili kon: serin asıl hususuiyetini teşkil eden| tali, per. ir; şekile müh ie iri uğu gibi hakimi Mabilmek ty iyi li —— sayım lı meziyetlerindendir. İşte Ekrem — — de bu meziyetleri görebili- ikineş kısımda ilk mektep tal lim mektebinin son sınıf ar- kille tarafından Maili bu talebe korosu, muallim, Naciye Mann salışi i belimi hiç te aşağı olmadığı ve hattâ faik tarafları bile bulun- duğunu gösterdi. Çocukların korosundan sonra, bir sene son konserde - çalmması mutat olan Haydn'in veda senfo- nisi lal Proğramm baş re dp - Issohn ro- > ns ZI hakkile belli ediyor; bu itibarla ala Men- delssohn, musiki ile hulyalı — rane ifadeler yaratmağı &sas gay& edinen şair - srenişik iel in dır. e tatlı nağmeleri yoktur: ml ve zarif bir armoni ku Eni alm İd di İma de ise, bilâkis daha evvelki klâ C) Kı AİŞE birinci kıs siklerin “inte lerle duyguld yatay “tem,, gi eee a mrk masikiler yaratım ak, yollu i z zi edir. : > “. rin inceliğini haiz ve li ir, Ü- üncü kısımda bir aralık bulanık bi yor, Kısımlar kısadır. Her iki eser developman itibarile çabuk biter. Ç) Ork yon: Tamamile Şehekdir. Klâşi ik sız grupu Terk aydn, bir ara hizmetinde am — Prens Esterhazzi'den $ — istediği halde o ne kalas larma saray- dir ki bir emrivaki e her sazın müstakil olarak kabili - yalin istifade edilmek düşü- nülmü: D) ali karakter itibariyle tam bir Türklük havası yaşatıyor.| ; Ulvi Cemal Beyin nükteci, iğneli kahkahalar atmasını seven, bunun| ç la beraber daima asil ve nezih kai lan halini eserinde apaçi "| üstat e derhal bestekâr b Eserin beşinci kısmında; - het saz, vazifesini bitirir bitirmez sah- nden çekilir; artistleri birer birer azalan orkestra, en sonunda şef ile son derecede mütehassis lane izin ruz ki, bu da sanatkâi yetine en güzel bir delildir. Ulvi Beyin her iki eseri icra iti- bariyle son derece güç olduğu hal» e eserin “Veda Sen» onisi si bu hatıranm bir neticesidir, Nüri çelik de diğer orkestracıl dedi dışarı çıkmak iznini bir türlü” vermemişti. İşte bunun My