da a mas m se nferans ümen İL. pri dilleri time devam etmiştir İla Esat Beyin darsindi hin muharririmizin tuttuğu Şunlardır; memleketin u o gün şefin arma öz olduğ h eninde kongresinin nasıl ne hal , mem- » ğ İlet için neler düşündü- u gibi l mim da esas yerine getiriyordu. Belki bazı Die nasıl diye bir istifham olur Birinci millet ——— tn esasiye kanunu nup kabul edilirken o vakitki bü- ük hukukçulardan; biri merhum Celâlettin Arif Bey birinci vi eclisi: ci teşkilât esasiye Erzurum Mag resinin bul ederek “hakimiyet bilâkaydü şart milletindir,, diyor. Celâlet- tin Arif Bey buna ii itiraz lada bu- undu. Noktai nazarını müdafa- aya çalıştı. Fikri geçmedi. Ad- liye vekâletinden çekilip gidinci- ye kadar fikrinde sebat 'nsip mi midi ve rejimine di Buna göre vi milletin reyinden az çok fedakârirk etmesi o milletin akimiyet Milletindir.. lâp Tarihi Enstitüsünde Mahmut Esat Beyin dünkü dersi aneye gönderilirse, öyle adam kl se igili” lr ir. Celâlettin Arif Bey Osmanlı kanunu esasisi üzerinde fazla is- ar etti. Buna göre birinci millet meclisinin teşkilâtı m . ul etmek imkânsı dü padişahın be a ar- VAKIT ! 15 MAYIS 1934 i Memleket Haberleri i yağmurlar.. Kuraklık tehlikesi geçti Çankırı, 1 ü Çankırı ve rl çok fay - lar yağmış ve kurak - lık tehlikesi zail olmuştur. Konya, 14 (A. A.) — Bütün vi- lâyette çok arm ee yağ iha i AY e Konya a Kğ hire öden otomo- biller yağmurlar hâsıl olan çamur lardan dola RİN doğ» ayı ancak ru Akşehire varabilmişler rrdir. Yağmur merkez ve mülhakatta devam etmektedir. di e 14 bn Sir — Bogün p tı. Birinci millet meclisinde böy- le olmadı. Meclis kabul etti. Der hal tatbika geçti. Bu meseleyi hire tahlil edeceğim. O vakit- ki büyük hukukşinaslar - bunda haklı değildi. Çünkü mesele pa- dişah lehine müdafaa Fal O padişah toplamağa mecbur Pa m wa alm asiye riayet esasiyi ta İ varlığında bir gayri meşruluk ifa- Kanı ul nımıy: de eder. tacidara karşı bir milletin Mia emi Bee a gn a Şimdi millet nedir, devlet ne-| la hareket etmesi doğru olam. i A9 >. ir genç e a ir? dı. Mevzuu » bahis değildi. Ma | letle bir köpr yuvarla- İlmi iyle millöt:' Ayni di-| tel di narak ağır surette yaralanmıştır. azaya uğrıyan genç İzmi li öyli iyen, ayni #nensup,| nunluk değildir. Bir pille di il a ü bi © isi ve e duygun bir,| tediği zaman teşkilâtı asiye er Mi ie EN ya değiştirip değişti ez ustafa e'endinin oğlu Sa birli inni inin i seri eğiştirmemesi me: KEİ tutuğu eti izah-ediyor nleketi nasıl parça- a n e bu - için esas olan nokta- anlatacağım bugünkü i milliyeyi hâkim kıl- ir? Bunu halk di- mi letinin iütediğini in etiyle izah e- ar — ed her şey hâkim ir, ö im en na esa- l sası ka» n bu ista? Ma padişah gara Stili Payı vardı, milli vi U bağı, di Hattâ dal e Bilip İşah denilen adam | ipa, *dede milli hakimi- lk mil faz'a yk (kim otesi” bu ami mu ha- yi etiyle millete ç ye iyor, hak. 3 kongresini izak ede tini ifade etmek vi m hadim olmak için milletçe vücut verilmiş, kurulmuş bir “cihazdır. Bix.alettir.. Bix makinedir. Millet devlet millettir. Bit tende| bir can gibi bir varlıktır. Fert bile kendi şahsi hayatin: da, kendi kendinin nazımı olmak davasındadır. Kendi hayatında, ken iradesini hakim kılmak ister. Elbette milletin kendi camiasına mutlak surette hakim olması icap eder. eclisi mebusanı osmani zama nindaki Osmanlı kanunu - esasisi ve onun hukukçülarndan Celâ- lettin Arif Bey ile arkadaşları akıl ve selim haricinde mi kalıyorlar- Bence o devrin kanunu esasi ve hukukçuları da hakikatin dışında kalıyorlardı. Türk genci senin şüphen olma- malıdır. Her hangi bir (devirde milletin hakimiyeti mükelleftir. Senindir.. Bunda tereddüt eder - sen esaret vardır. Mutlâk hakimi- Bir milletin Eğe zaman ka- tmeğe hakkı a anun bakımın « da'değıl, Hak bakımla mü - talea olunmalıdır. Padişah hukuku mü felsefesine gelince bunun felsefe- si şudur: Gasıplık felsefe ile ne kadar izah edilirse hak vi aki kat önündeki | sinin bunları felsefesi de o İla #iukayen gösterir. n hukuk gemi göre “Padişakım milletin haki tine ortaklığı bilirs ve istihkaktı Böyle irs ve istihkak milletin .. Pp kimiyetinde rolü olması lâzımdır. miz Kralız! mia göre, Türkiye bir gift) lik al yaşıyan öz Türkler > likte yaşıyan kurunuvustai idafilerinin| ye üzeri haberdar olmuş, (müdeiu- mümi müavini Hilmi Bey > et tabibi ile birlikte © kazi lir yağmıştır. Halkevi binasının önüne bir yıldırım düşmüşse hasar olmamıştır. ie 14 (A. A.) — Melat- ya ile civarında iki ogündenberi tadır, Mahsulâtın bereketli olaca- er vetle tahmin edilebilmekte-| g “Bir bisiklet kazası adi Yeniköye gitmiş ve orada- ki nüfus tezkeresini aldıktan son -| se; boğüzmdekt yokuştan bızla i iner- ken muvazenesini kayi vE az ileride bulu: nan köprüden aşa yuvarlanmıştır. Sukut kula seri sizin yes efendinin sol vücudunun mehi yatili bereler hası! olmu Müdökknklürinee kazadan öğk halline giderek kaza siklik tahkikat yapmıştır. Salim efendi bir araba ile şehrimize getirilerek memleket hastahanesine yatırı! 2 de ku: Memlekettefaydalı Izmir — Torbalı yolunda kaza Bir ölü, bir yâralı! İzmir — Torbalı arasındaki ş0- sede Torbalının Çamtepe mevki- inde elişi mezarlığı önünde f tomobil kazası olmuş, bir kişi & ilme bir kişi de ağır suret- te m mmaaea ır, Kaza şöyle ol- ruştur. Nazillide İzmire gelmekte o©- lan Nazilli belediyesinde bir nu- marada Ci tlı kamyon; « İzmire demir baru getirmekte imiş; “İz- edi belediyesin- ayıtlı ve şoför İsmailin idare- kamyon da mirden de Se; sindeki 5 numaralı Torbalıya gitmektedir. Mezarlığın önündeki |, yo- ştu. Nazilli delzeği olan kâmyon, yokuştan aşağı inerken ve > arttrımış ve sağ ' ta- lan Seydiköy una çarpmıştır. Kamyon- laki borular, Seydiköy kamyonu» aamış ve otomobil dev- kamyon: nu. parç; Ke da u otomobildeki (yolculardan abe Dirmil ele Ka- kam; yolculardan Tepeköyün- de oturan Adalı Hasan oğlu Hü- in ağır surette tomobili istenmiş ve ağır © yı olan yolcu geti: > tahanede tedavi Gn alınmış” imei Halkevinde İsparta, 14 (A; A.) — Halkevi ubesi bugün o Halkevinde toplanarak Kızıl çağlayan piyesi- ni temsile karar vermiştir. Temsile bütün köylüler davet edilecektir. temsil şi çi ve istihkak sahibi oluzlar, ruf ederlerdi. Modern hukuku esasiye bakı- mından bilirs ve istihkak sahibi olmak için babadan kalma tasar- mal, yet Be adı. gibi güzel v isim | mülk o'malıdır. Mirasçi olmalı- dır. Türk vatanı gibi il aksini söylüyorsa akılı selim se las çiftlik tasarrufu gibi ricinde bulur;ıyor. Bunda şüphe) tasarruf etmenin yanlış olduğunu edilmemelidir. pe ederiz. Bir milletin hakimiyetine biz- İngilterede de krallar icin böy- ler gibi olan bir adamın başlı başı-| Je bir hak ileri sürüldü. Kralı â- nı müstakilen si hakkı ol- mak ne demektir Erzu alilankiymilir milli ira- de ile sinde attığı tez bu mana- sızlığa karşı bir hareketti, Bizim gibi insan... Bir padişah, sultan, halife ortaya cıkıyor ve is» rarla iddia ediyor. Buna karşı yapılacak muamele hastadır. Tr-| marhaneye gönderilir. Suikastçı: dır. — a hâkimin “io çıkarmı elledi > Beyin itirazları Celâlettin Arif Bey nasıl olur, dediler, Buna (basbayağı) olur de a prensipi| diler! Böyle bir adam nasıl timar edebiyatımıza bile hakim oldu. Milli belçimiyetin. hesnda, bile Bizim kavgalarımız sonu; bizim ii bie e beşeriyet için ve as yırlı oluy. yapmama e disi tanı keedecğiz dana te te- memlekete sahip- dal Sör — dem oğlu yaptılar. “Âdemden varüs ede e tir,, dediler. Sidney cevap v: i, Ben © yp olayim, ii söylerdim; Biz de âdemin oğluyuz... O halde hepi- miz kralız!,, Memleket padişahların hed eğildir ME üns Mile 5 pedi, nokta daha vardı. Bunlara göre, bu memleket ve bu mi'let padi » şahlarm Türk milletine kılıç hedi- yesidir. Bu fikir sade hukukçu larımızın değil, bütün bir tarihte, İstanbulun almışını düşünelim. Türkler İstanbulu almakla bütün beşeriyete yeni bir devir açtılar.. Onun adına da kurunu ahire des diler. Bundan sonradır ki beşes riyet dönesansıra kavuştu.,, Bu vatan, bu topraklar, y Türkiye toprakları, Türk milleti nin kendi kılıcınm payı ve kendi eserinin, kendi dehasmin eseridir. Padişahların eps değildir. - tarihine ve ve- sikalarına bakılırsa yeni in raklarının en eski sahibi Türk mi'letidir. Hiç bir millet bu topraklarda bizden başka sahiplik iddiasında bulunamaz. Fatihin, Selimin küçüklüğü, bü- li bahs değildir. Bir adamın, bir milletin al ki meşrep'iği mevzuu bahisi Fatih kumandan, idare adamı, as- ker olarak büyük adamdır. Ne yazık ki Fatih bir padişah idi.. O. bunun nakisesidir. Eğer Fatih yalnız bir kuman pe olsa idi, çok AREĞİ ocak. Fatih padişahlıktan alma- dı.: Ona zinet — z büyük bir Türk kumandanıdır.. Fakat orun milletin hakim'yetine iştitok etmesi bir cürümdür. Selimin de, hepsinin de ö kas" ar... Bu memlekette yalnız bir pa“ dişah Fatih yetişmemiştir. . Fas tihten de büyük Türk kumandan: ları vardır. Pek çoktur. Bunun hepsinin büyüğü milletin kendisi» dir. O veriyor, o yetiştiriyor. Erzurum kongresi aklı selime uygun olduğu kadar bu de- vir hukuku esasiye rejimine de tetabuk ediyor.