7 —VAKIT 12 NISAN 1934 — zi ee e e MV ın Sa ann aki mi i da gördüğümüz araba ile eler mükâlemeleri ü EEE Tiyatro tarihi tacihi Mümazlık Musiki Mektep binal Eski Yunan tiyatro- aslen Koro heyetleri teşkil sunda aktörler vaz m yi ra etmemiz lâzım ! 'nasmın bir kısmını da teşkil e se bu müstesna aim ve: kuvveti kaşırılmamığı fer- hiç bir devirde gözden gla istifade etmek . meselesiyle kaşası etrafında sana! c- Tiyatronun, ilk zamanlarda oyunları nanistanı dolaşıyordu.. Bu türnelerde| mualarında “ Far k mütalealar ile- |, Musiki, ruhlarda v. rarattığı derin eee bilinen bir zarurettir. Şimdi bunu den dul riye sürülm r. Bu arada bil- yecanlar kyani Mike güzel san'at-| yapmak için yukarıda bahsi geçen musi- üz gibi Tepirlu! — pakil vasıtası olduğu kadar tiy si hi eş sesi mir e lar arasında mühim bir yer tutar.. O- > m en Lek ay le? şunlar ardır: pe emsil ediyordu. Bunda muha' e nn li kısmı mr ileri da hem ühi in lu. İ-lerın tesiri olduğu muhakkaktır. Her rin arası kolisti. - Tespis t dry 2 haf fzıssıha > ma, hem | ders |bir st kısım ise e idi. erleklerin » lâboratuvar salonlarının bina için- | tarihi >y gibi o da takbih edilmiş, aley- m nıyor, burada kıyafet lmıştar. ei çal bir muştu Ust © halk liz tutulduğu arasından hazır olarak çıkan mi ni aras İ de almaları lâzım gelen (o yerlere misalleri ihtiva etmektedi ziyade ihmale uğramış mahiyet aldığı zamanlar tem benm ü üzerine e orada mükâleme- idir. | Her milletin kür anca musikisi, yani insan sesleri topluluğun- | hususi bir ehemmiyet! verilmelid ler. tarafından aktörlere ter lerini temsil ediy: yordu. Ayrıca mektebin görünüşünün ço- baş rolü üzerine almiş olan musiki; ha:|dan yapılan musiki nevidir ki o da koro- i nraları bu. arkın daha bür| YE zerind 8 bırak 73 sima opera, orkestra, (Mili İdi orkestranın her bir sa- e suretle yazmak ve vez'ı sahne gi-| ğile değiştirilmesi ve maiyetine — uğun eri e — tairemusigüe) dedikleri bando ve * köro ; yetişmesi ve iki yorucu eğin üzerine bir de tem m kaç arada daha ilkvesi zim geldi. Te-| MAS lüzum! r. Zira ço- » Teşekkülleri halinde bu vazifesi-İçok istidetlr unsurlara muhtaçtır. Mas- sil külfetinden kurt Ke ömül yoluna: girmiş olan trajedi. artık| cuğun mektep ie ilk kar ni yapmı rafı ise bugün karşılığı edilemiye- re ei saraya e iste-İtek:$ ahıslr sanat halinden — çıktığından e laşmasından aldığı ( intiba onun likid bu “e en cek kadar çoktur ve onu çalıştıracal bi u eserlerin vaz, sahneleri de| Tep yi e aktörleride turnelere| sonraki hayatı üzerinde de vesirli çok e lin etmiş, ç sesli musiki | yerlerimizde veçhile değil- izzat müelliflerdi. rak ediyorlardı - k ; la; rbitüikdi inkâr aliyi hizmet-|dir. onlar tespit eder, lem Zarnala Dash bu seyyar oyu ER ilk görünüşün a i üs olan bandolar: da i iel onlar tanzim E-|temi büyümiye başladı. Joplar Yunanlı cağı tesirle çocuk mektebe karsi |. geden musiki terbiyesinde dah ne olduğunu kâfi dercede izah etik Bi “ e konulmasma 2 in er in fını dolaştıktan maada A-| sevgi veya nefret duyabilir. mall il ld e “a naenaleyh bu teşekküllerden en müsaii 3 üze doluya, Makedonyaya kadar vzanıyor-| o Mektep mimarisi, maksatsız a aeleni di iz ve İnen hasas masrefare olanı, e törler eski Yunan tiyatrosunun in de olamaz. Male görünüşü mü, İmatlüp derecede aym ayi eri ediyoruz, korolardır. hsiyetleridir. Halk tarafın-| Nisan ayındaki diyonüzi bay-| © oksa koğ bir kompozisyonu mu ei yan gördükleri iltifat ve muhabbet Ee Ja Atinada bulunan iyi bu yoksa hoş bir o kompozisyonu mu (zerere e uymetslzr| — Eiiveki ses san'at etütleri, saz tab- vakır ve gururdan ziyade şımarık bir hal suretle senenin diğer aylarını da boş -f tercih: etmeli? Bilgi Dö e İm iri lar ğe bl den daha kısa bir zamanda başarıla- ulmşlardı. Kendilerini müelilerle bir girmiyordu... i ye e e utuyorlar, bazan onlarla istihza etmiye Turneler kalabalık truplar halinde Mekep bir mabede mi mi ? lay teşkil bile kale yiyorlardı. vanlı yordu... Truplar bazan şair, 'oksa mimar, mektebin cephesi- bn elpameize — ml sar öm ei ya de çabuk yetiştirilir. Bun- lardan el di tofan mütees-|törler, koro, muzikacılar, sahnenin il Sİ nm terbiyesi |dan başka koroların bütün dünyaca tanın sir İn tür Gözle e ii ph pemi e ider e ne skip emi pie moltk menfi önle yaratan, Ski miş si bir mevkii vardır. Korolar ya Sökkiya' eder tı. Atina - hizmetteki Mn terekküp ediyordu. onları mektebe ( bağlıyacak peri bir taraftan dg » ikta nd yermi arlar veren |cemiyet hayatında mühim rol oynarlar.. ie bir çok âdet 'mtaz simalariyle| Yunan trajedi eserleri göz rin bu. | nakışları mı yapmalı? alay eden elin takar kimse ce - nda lursa bu heyetlerin e kar n bu suallere (verilen ce- ve a ama ve. ilerleme vaziyetiJaynı zamanda ve belki daha mühim ola, se Nas 3 balık olması lâzım seleceği elk! vaplar eli en ziyade dikkate | üne dn yağmak li ecanların |rak milli terbiyeye vasıta olurlar. yara KR örlerin bi? ama meziyetlere rs r : İ çarpanı şudur İtak > vğisi VE. v e H ii a Milli ve umumiyet etle era Yandi Evvelâ, güzel ve kuy-| , , Görüyoruz Ki, Yunan, trajedisi tur! Mektep binası, küçük çocuklar | ğe maki > tAN| tezahürat © mütemmimdirler:“ Ec —. a Kl | ve mul ütçelerin yardım. dan N a Sm in mübalâğalı etiketine imtisal|tır' mi var z bir tek şey istisna > > lise tahsili yaşpım gençler | ii mühim birer propaganda vasıtası ve ebileceklerdi. : “M lnır. Jer: di Dehnsönra a yüksek birJdilir: “Ma Bir ka: eti ve il lar. Korolar mensup oldukları memle - ii İki I ve hüssiyetler göstermelidir. lari ir rae si ketin musikideki -yökseliğimi, : kniieek vi üyük bir taklit kabiliyeti söve Bi ii şekil sip ve sür sanatını) > Sön zamanlarda Pariste Sen İl e ediniz lehasını bütün cihana » haykırırlar, Bu “Bu tk a yade bi moi Klo kapısı civarında iki yeni mek- İc ie deere İŞ 2 öz ler Sai cümleden olarak almacak misallerle sez ziyade bir nefret İni ağ ça aş vi derimsi Şadan Salim tep yapılmaktadır. Bunlardan biri- yn NN mm mlm melnen ile e İ Ezeli si kız, birisi erkek me! ektebidir. Kız e Yi kei Romanyallar, sil meki yat eye inşaatı bitmiştir. Bu Pie teşkiline çalışmış olan selâhiyet| den ağ a kütle el a a kya, malik olarak ebin inşasındaki üslüp hoş nd sl değişti mi bu iş büsbütün kânme buldular. Ermeniler dört ii aktörler müelliflerin nezareti al ı 1 ihtiva ediyor. Erkek terkedilir. Aletler bir tarafa atılır. Yüz iyli i da yetiğirlerdi. Temsillere muhteşem Maksim Gorki delikle i vi üslü “4 li — eee ee e İk özneyi. KE, EE PA elbiselerle çıkarlar, mübalağalı hareket. mektebi de ayni üslüpta olacaktır. |heder olur, gider. Diğer taraftan başk i lerle Si byocanlan 66 yaş şında Mekte' ia cazibesini teşkil e- İbir kasabada ayni suretle yeniden ma Koro musiki en güzel kısımiların- y, Bunların arasında A kai) e İn güel side Wi eylerden biri kırmızı sapi lirik ge VR varan birdir lü leenme ei nlere Ta gili bir çok meşhurları vardı. AL to larda yapılmış olmasıdır. pm ay sonra a rük tie yaratmışlardır. e even bayisi bü ihtilâlci mharlrinlen iye 8 im bire Par Bu teşekkülleri çoğaltmak, himaye ve yret ” il da e Maksim Gargi 66 Yı ve) Pe 'ncereler, Gö 4 > v ya eşekikile KeşiiNE > zi vik > van ili 2 Salli v İkikilinde verildi 8 tens e Şlğdi- bu münasebet, pir lemiğ ee BE ii * | dai ir olan mu- |“ Düğer teşekkü si Paramızla tahminen on bin lira kadar iel uğla lar bü ir buçuk im sikinin tâ kendi dir. e iü A ir şey gz ta - m .i alli leminde, | P palm N ni ifa sen m sip gala balayi. rün la kadın artist içinden vim ab > | dan gözü ayrıca ok$i or. Bu iş pa- |düşüncesiyle işe başlansa ve e Edi man il alarmda wi se —— sınıfının sesi: en beraber manzara- |takdir edilse her kulağa LE N "ii nız m lan bii müşkül yds iii > il Mİ dü Ball -İaşemnle, Baner e eümeileşimei Sokak tara. |olabilen sesleriyle bandolardan sille e idare edecek, işin ehli başlar > > söller bilâhare Fri im ai ei er şeyi ifadeye çalışan mu- lk mil e ou : çok mühim istifadeler edil- ve ar meselesidir. . Bu ciheti k İN tafkona, ihl lim arrirdir. 1 e pencereler iş olaeği ikindi. de halkevleri, güzel sanatlar (şubesinin » Aktö, i —. İt to bir çerçeve ile çevril* ” i eğ Lai ka zama e larda ss tara- Kendisi garağ yorulmaz, doğ. > çimen 0 çi çi Oyle yapılmadıkza, bugünkü vaziyet: ei heyetleri k bu İl tey; “Yalancı,, ismi veri-| ru bir düşmanı idi. Çarlığın zül- |” İĞ) çorak meme lal aıle kerşiky e İkiye Yö hakkında şöyle bir hi- vaki anlak Sci iii Baş pencereleri geniştir. bir şey değildir. Sözün bu yerde biraz külleri kendi içlerinde helletmek imkânı- a en id z “İni bulmuş olurlar. o Halkevlerinin bu Trajedi zalistlikte İniladel izi Dıvarın içine, pencere! erin altına (uzanmış olması fena bir tarafımızı mey- za imkâ im « ilemi ve eğme Fakat Gorgi, bu kadarla da kal- radyatörler yerleştiirlmiştir, rad- dana vurmak ve bu sakat ve yanlış ha- ml hş ras ül vaffak i törl, abi ükâlemelerini ari vi Onun “Anne” gibi eserleri yatörl See pi e a ii le ik li ımda van ei miz eriyle beraber bütün Yunanist | istismar. iii kökl yinatı vardır. ie ya ekleri vadı. O ARE Şar RR İlana 7 ; ğ iriyor, alkışlarla beraber iti ler de he rek iri ik Yener tasiyle mektep ve tamami- parla A alla nl e sriecak, Seneler dila Mi i da ı söküp atmanın yo- Li © ii Timer doğmuştur. letlerde bol mevcuttur. Onlar i.e w ri iz de ö lm m me San .. ida unu es lu. — diğ Hale programın güzel sanat yapmışlarsa biz de ö; Ilk za i hami, endisi, maksadına rek, manlarda milli eser okutamazsak, > - ne ihtiyarlamış, a " İçi bir muharrir sayılabilir. lan mekle ayrı ayrı binalar. |ini teni t ederken * gerp > iile göm Si Deki Ais gevirerek işe başlarız. syadaki bugünkü rejimi | “X okuyacaklardır, fakat bu |rulmuş bir milli musikinin hayatımıza |Milli eserlerde kendilerini İyegii erii ma kı, ayatm çalışma devrinden oy: siri gram ge hariçte bir is iki meki yemekhanesi birdir. barışması ei ee Halkevle pe balina delmeye kederi ve - Kısmına geçmişti. Buna rağmen Te s| düş azanmasın Yemekhanenin üzeri açık hava |, yı dönümleri katllamasında vs e re hemem Pisin — GE a, bahsinde gem nutuklar hep bu direk. bulmuş olur. Mu i hoş görmedi. Bu yeni şey 0- ihadı ia de daha çok ei dershanesi veya talebenin dinlen- | öfleri bize vermektedir. Yeter ki, bu teşekküller resmi ve hür « Hiddetle Tespise: “Bi e p? beğen ln U YAP| mesine sebep olmuştur. e yeri olmak i ei > en il — vi hâlâ dünyaya duyurmağa /susi makam ve şahsiyetlerden heri ol- ya linde: i Se böyl Gorgi, fikirlerini müdafaa için bir taraça ha ıştığımız, — dünyanin Milâttan|duğu şerefli itibar ve himayeyi görsi rn Te vr yl deği Pir çak risaleler, müdafannameler Bu mektepler. ta Md ün “. ane kullandığı ve bugünkü ler, halkın alâka ve rağbetini la ve aktörler > mku mini! Ya yazmış; fabrikalar tarihini, dahili k kadar ba, |aiklerini teşvik için muhterem gazetele- hârp gibi bir çok eserleri yk a e yalnız nâğmelerden — ibaret olan rimiz her ileri hareketteki yol gösterici” ser Türk musikisi diye sut ar..İliklerinde yaptıkları gibi bu işe fazla ışık ydalı yazılar tiği şey a nefret, çirkin bir hare- Bilihare tu bel “e Li Ni hususunda ön ayak olmuş miştir. tık tahammül etmem. gi iz. — Kabiliyetli|ve besleme kuvveti veren fat Yohizog. İşçileri, va yerine on — ie ile eyl eri a Geminin edebi nüfuzu Sovyet | Türk milleti tabiatın mebzul ses grupla rss Az zamanda muvaffak olaca- & 5 beniz kağan nd kadar olm usyaya münhasır kalmamış, dün. |»d2n istifade erimi sini ımız Çünkü musikisiz ç e Şii Gorgi, al de, Ri muhitleri hazırlamak ve behemehal o ilet, dil demektir. Biz dilsiz olma- b gi, son ve erde, Rusyanm 8 rt vt kö esindeki v ni millet, e ir Tiyatro tarihinin bu € X Y yanın dört KOŞ eki işçiler ka: sikiye berkesi elim milletin işitme dığımızı cihana ispat etmek mecburiye- “ör 8 İlk önceleri yalnız Sü saflığını muhafaza etmek, " Sep dar müneyverler dm onun vena a abe ni alıştırmak ve terbiye et:İtindeyiz. | . temsil ederekten Yur! Y tedebiy sevgi ve sayğı şi le işe giriş kl Md) ” M. H. A