i.e — VAKIT 29 ŞUBAT 1932 Arap ittihadı | | o kocaları harbe gidince ve Yakında Mekkede bir leyen seke lily — kongre toplanacak © Deyli Telgraf gazetesinin dip- — lomat muhabiri tarafından veri- > len malümata göre Arap itthadı © hareketi günden güne kuvvetlem- a “mekte ve Mekkede bir kongre “akti takarrür etmektedir. Mek- © ke aktolunacak kongre, bütün © Arap memleketlerinde manda ik sisteminin ilgasını istiyecektir. © oHicsria Necit manda altında adığına, Yemen de man- © de altına girmediğine, sonra Irak mandssi da nihayet bulmak © Üzere olduğuna göre mandasının — İlgası istenecek omemleketler, © Fransız mandası altındaki Suriye Dile Ingiiz mandası altındaki Fi- Mistin ve Maverayı şeriadır. © Mekkede toplanacak olan bu © kongre iki ay evvel Kudüste - toplanan kongrenin zeyli sayıla- bilir, — Fakat Kudüs kongresi, islâmi z mahiyette olduğundan ve birçok islâm devletleri ona iştirak et- o mediklerinden hiçbir resmi ma- ni alamamıştı. t Yeni konferâns için Mekkenin © merkez olarak intihabile kıral © İbnissuudun müzahereti kazanıl- © mak İsteniliyor. Yalnız İrakla © Maverayı Şeria hükümdarları o şabsan kıral İbnissuuda muhasım olduklarından onların kongreye iraklerinin ne suretle temin 1 teği henüz anlaşılmamıştır. i Siyonistler, kongrenin toplan- - masını, kendi varlıklarına karşı © tehdit mahiyetinde telâkki et- “ mekte ve Arap ittihadının Filis- > tindeki Yabudi yurdunu tehlike ii ye. alocağım . söylemektedirler. siyonistler, yalmz Fransız — 35 umu TARİH EL KİTABI Kırallığın parçalanması : Japon kadınları ölmeleri için dua ederler ! İ o Japonyanın en garip hadise lerinden biri, Japon kadınları ve kızlarının kocaları ve sevgi- lileri harbe gittikleri zaman ma- betlerde toplanarak onların se- lâmeti için değil fakat ölraeleri içn dua etmeleridir. Bunlar mabeterde bunu o kadar sami- miyetle temenni ederlerki bu mapzara karşısında hayret et- memek mümkün değildir. Bunun sebebi bütün Japon- ların şerefli ölümü, dünyada en aziz ve en kutsi şey tanımala- ndır, Şerefli ölüm, ya harpte ölmek, yahut ailenin hançeri ve ya kılıciyle kendini öldürmektir. Japon kadınları, şerefli ö.ümü temenni hususunda erkeklerden hiç te geri kalmazlar, Rus, Japon harbinde bir ta- raftan erkekler harp sabnelerin- de ölüyorken, kadınlar da erkek. ler gibi evlerinde kendilerini öl- dürüyorlardı. Bunun makul bir iş olup olmaması onları alâkadar etmez, Vaktiyle Japonyada profesör- lük eden bir İngiliz muharriri şu vak'ayı anlatıyor: On sekiz on dokuz yaşlarında olan talebeye konferans veri- yordum. Salon talebeyle do'uy- du. Söz söylerken dikkat ettim. Talebenin biri takririme dikkat | “mandasının Suriyeden kaldırı! masını bile Filistin için bir teh- like sayıyor ve bunun Filistin Araplarını fevka'âde müteheyyiç edeceğini sörlüye:lar. edeceğine pencereden dışarıya bakıyordu, Çocuğun nazarı dik- katini celpetmek için göz'üğü- mün muhafazasını onun önünde düşürdüm. Gözlük, onnn masa- sına düşeceğine omuzunun Üs- tüne düştü. Odanın havası “birdenbire de- Zişmişti. Bütün suratlarda hid- det, gayz ve mefret okunuyor ve bütün hiddet, bütün gayz ve nefret bana gösteriliyordu. Acaba ben ne yapmıştım da bu bale sebebiyet vermiştim? Bakındım, fakat bir şey anlıya- madım. Sonra talebeden biri izah etti; — Arkadaşımız hiçbir vakit bu kadar mütbiş hakarete uğ- ramadı, Siz ona bütün arkadaş- ları karşısında hakaretin en çir- kinini © yaptınız oOOnun uyku uyumasına imkân kalmamıştır. Gene anlıyamadım: Hadiseyi daha yaşlı adamlara açtım. On- lar da hareketinin bir hakaret teş- kil ett ğini söylediler, Ve şayet bu çocuk intihar etmezse benim çok talili olacağımı üâve ettiler, Çünkü Japonların şeref hissi, ap ayrı bir histir. Bunu makul bir surette tahlile imkân yoktur. Hele bir kimsenin üzerine her hangi birşeyi atmak, hakaretle- rin en müthişidir! Bu çeşit ha- karetse, bir Japon için ölümden beterdir. Ve hakaretten kurtul- mak için ölümden başka çare yoktur ., Fenike gemileri yelken ve kürekle hareket ediyorlardı. Gemiler her ak şam bir iskelede demir atarlar ve yahut gemiciler gemileri kuma çe! > .. . İtalyan rejisi Memleketimizden 2 | milyon tütün alıyor Ecnebi şirketler tarafından memleketimizde yapılan tütün mübayaatı devam etmektedir. Öğrendiğimize göre Italyan re- jisi namına Samsunda mübaya- atta bulunan beyet, alacağı tü- tün miktarın iki milyon kiloya çıkarmıştır. Inbisar idareside eksperleri vasıtasiyle mübayaata başlamış ve piyasanın hararetlenmesi için tedbirler almıştır. Tütün müba- yaatı İzmir, Bursa, Samsun, Dr. Ibsan Sa Istafilokok Stafilokoklardan mütevellit (er genlik, kan çıbanı, koltuk altı çıbanı, arapçık) ve bütün cilt bas talıklarına karşı pek tesirli bir aşıdır. Divanvo'u No. 189 Yeni Neşriyat Vatandaşlık terbiyesi Şimdiye kadar ilm ve terbiye Kö tüphanemize pek çok kıymetli eserlef nakletmiş olan güzide muallim ve mü” barrir Hıfzırrabman Raşit bey son gün lerde lisanımıza yeni bir eser daha ka” zandırdı. “Vatandaşlık terbiyesi, adın taşıyan ve Kanaat kütüpbanesi tarafından basılan bu kitap, beynelmilel şöbretli büyük Alman terbiyecilerinden Georg Düzce ve Hendek mmtakaların- da yapılmaktadır. Avusturya rejisi de tekas üze- i rine müsbet bir itilâf olmadığı için memleketimizden yapacağı tütün mübayaatını tehir etmiştir. Tütün için yeni bir komisyon Haber aldığımıza göre, Iktısat vekâleti, Balkan konferansının iktisadi meselelere münhasır ola- rak tesbit ettiği esasları tetkike başlamıştır. Bu cümleden, tütün- cülük - üzerinde Yunanistan ve Bulgaristanla mesaimizi birleştir- menin bizim için faydalı olup olmadığını tetkik için bir komis- yon teşkil edilmiştir. Kom'syon; Iktisat vekâleti namına Habip Edip, tütün inhisarı namına yap- rak tötün şubesi müdürü Nesip, ihracat of si müdürü Cemal, tüc- cardan Nemli zade Mithat, Kâ- tip zade Sabri, Kavalalı Hüseyin beylerden terekküp etmektedir. Komisyon, Türk, Yunan, Bul gar tütünleri için müşterek bir organizasyon tes'sinin bizim için faydalı olup olmadığı hakkında karar verece''fir. Komisyon içti- -..2525555555 5545555555505 55 5555550000055 5000555550 ranır WU BK Kersehensteiner'in eseridir. Kitan, mem” leketinde umumt faydalı ilimler #kağe” mişi tarafından mükâfatlandırılmıştı. Pro fesör, Münih gibi büyük bir gebirde yirmi beş sene maarif hareketini sevk ve idare ermiştir. Kör hocalığından d# rülfünun müderrisliğine kadar çıkan pro fesör bu eserinde balk terbiyesine, kitle terbiyesine, o halkın İlk mektebine Ve meslek mekteplerine, mektep haricindeki gençlik kitlesinin terbiyesine » servet Ve” : ya nisbet mevzubahs olmadan » her ve” tandaşın sahip olması lâzımgelen fazilet” lere temas etmiştir. Onun için bu eserik okunması sade terbiyeciler için değil gençliğin ve halkın sevk ve sözü ve emeği geçen her vatandaşı ali” kadar edecek mahiyettedir. İnkılâp rubü cemiyere faydalı ve cemiyet iça ii vatandaşlar ister ? Bu kitap vatanı terbiyesi için rehberdir. malarma başlamıştır. Balkanlarda tütün meselesin! tetkik için Balkanlarda tütün meselesini li tetkik etmek üzere ticaret ve 13" nayi odası tarafından memur edi" len Hakkı Nezihi bey dün Atins” ya hareket etmiştir. Nezihi beyi " seyahati bir ay kadar i MAD, —amammum 3) Süleymanın ölümü İbrani kırallığınm dağılmasına sebep oldu. kabileleri cenup kabilelerini çekemi -yorlardı. Süleymanın oğlu (Veliaht) olmuştu. Onu tanımıyan şimal kabileleri kendilerine baska bir kral intihap et- tiler. Bu suretle iki kıralirk meydanaçıktı. Şimalde on kabileden mürek- kep (İsrailiye) kırallığı cenupta (Bünyamin) ve (Yahuda) kabilelerini ve Kudüsü ihtiva etmek üzere (Yahuda) kırallığı teşekkül etti. Yahudileri evvelâ mba milâttan evvel (925) te yağma ettiler, İs- railiye krallığınm sukutundan sonra Asurlular Kudüse girdiler ve kralı hu- raca bağladılar. m el (585) Kudüs de Babil kralı tarafından zapte dildi. Ve tahrip olundı va Yahudiler esir cilek (Babil)e götürüldü. Yetmiş sene (esaretten İran aa (Kurus) Babili zaptettikten sonra yahudi esaretine nihayet verd Gin ve Yahudilik : Yahudiler Babil esaretinden sonra küçük bir kavim haline gelmişlerdi. nda yalır zdini rabıta mevcuttu. Yahudi kavmi siyasi teşkilâttarı mdu. ( Palestin) İranlıların, ve İskenderin, milâttan evvel (70) inde de Romalıların eline geçti. Romalılara, Yahudiler isyan ettik- eri için katliâm edildiler. Ve ondansonra yahudiler dünyanın her tarafı na yayıldılar. Hiristiyanlık da burada zuhur etti, Iran “İvan yaylası Dicle, Firat vadileriyle (İndüs) mrmağı arasındaki sahadır. VAlan) dağları, Hazar şimalinde Basra körfezi cenubunda hudutları teş « Gi Sini evvelce (Eran) şeklinde telâffuz olunurdu. (Arya) (Aryana) im (Eran) aslından çıkmışlır. (Er) kelimesi (Kahraman ve mert mânasma gelen Türkçe (Er) den a- Muhtelif Türk dalgalarının Avrupa akınları esnasmda bu (Er) ve Ar) kelimeleri muhtelif kavim ve kabile isimlerine karışmıştır. irk: mn Asyada nHint ve Kaldeye gelen kavimler İranda da yerleşmişlerdi. Bu zamanda İran sade coğrefi bir isimdi. Bunlardan sonra gelen kavimler © Tisan ve din noktai nazarından istihalelere uğramışlardır. Bu ii neticesinde müşterek bir İranlılık hasıl olm , Milâttan asırda İrk mevzuu beher yal dini şe Şimal kanunen orada konaklarlardı. Gündüzleri karayı gözden kaçırmadan bir Gi tur tarlardı. Fenikeliler bütün Akdenizi böyle dolaştılar. Fenike gemicileri büyük seferlere de çıktılar. (Atlantik)ve Hint denizlerin? gittiler. Milâttan(600) sene evel Kızıl denizden hareket eden Fenike gmi * cilri üç senede Afrikayı dolaştılar. (Septe) boğazından geçerek Mısıra döndüler. Bir başka seferde de Septeboğazından çikarak (Kine) görfezine kadar gittiler. Bir takım Fenike gemicileri de şimal isti! ilerledi” ler. Şimal denizine ve Britanyaya kadar gittiler Baltık sahillerinde dola” tlar. Fenike gemiciliğinin vasıfları şunlardır: 1 — Kâşif. 2 — Korsan. 3 — Tüccarlık. Fenike müstemlikeleri : Fenike müstemlekeleri üç kısımdır: z A — Asıl müstemlekeler. Fenikeliler burada yerlileri hükmleri size K alırlar idarelerini tesis ederlerdi: Şimali Afrika, Cenubi İspanya gibi. B — Ticaret müstemlekeleri: Emin bir limanda ve yahut emin bir bu” runda satış yeri vücuda getirirlerdi. Buraları ahali için pazar yeri C — Medeni olmıyan yerlerde gene ticarethaneler vücuda getirizleri bir mâbet yaparlar oralarda yerleşirlerdi. Fenike ticareti : Fenike ticareti iki kısma ayrılabilir: Deniz ve kara ticareti, Bütün A*” ya şehirlerinde (Sur) dan ve (Sayda)dan getirilmiş malları satan Fenik* tacirleri vardı. Fenikede hazardan gelme bir ticaret yolu vardı. rr ve Babilden gelen başak bir yol da mevcuttu. B uyol ile Hint ve Çr Arabistana raptederdi. Bu yol” Fenikeye gelirdi. Bir başka yol Fenikeyi dan çöl mamulâtı kokular, hurma getirilirdi. Mısırdan (Keten, pamuk) Hindistandan (Fildişi, baharat) Afrikada” (Altın, abanoz ve kuş tüyü) gemi yn (Buğday, gümüş ve yün) Yuna" adalarından (bakır, mermer) şimal wemleketlerinden (kalay) ş (halı, kumaş) gelirdi. Esir ticareti Fenikeliler için mühim bir şeydi. Fenike sanayli : Fenikede sanayi büyük işletme devrine gelmişti. Eşyayı bol ve mi yapıyorlardı. Vazolar, mücevherler, kumaşlar, mâbut heykelleri leri bol bol yasaya sevkediliyordu El . Fenike alfabesi ; Fenike alfabesi (22) işaretten mürekkeptir, Fenike alfabesinden ki yazılar çok karışıktı. Fenike alfabesinin diğer alfabelerden farkı lerin değil, işareti olmamdı. Fenike lfabesi milâttun (1 1000 ii 1200) sene evvel icat silmiş Fen'ke alf-hasi Gi Yunaniler tarafmdan taklit edilmiştir. .