Bir Japon kıt'ası, , Merkezi Şimali Çinin Reisicümhuru Ma- *eşal Tchang Kai Chek'in istifa *tiği telgraf haberi olarak bil- (Nankin) de bulunan drilmişti, Bilâhare gelen malü- Mat bu hadise hakkında şu taf- “ilâtı vermektedir. Malüm olduğu üzre Tchang Kai Chek Çinde hakiki bir dık: b” vaziyetindeydi. o (Nankin ükümetinin Maliye nazırı ken- ihin O kayınbiraderi (olduğu ye kabineye o dahil (diğer çok aza da gene kendisinin yakın akrabasından bulu- Müyordu. Bu suretle Çin, sdeta Tehang Kai Chek'in ailece bir balikânesi haline gelmişti. Eski darelere atfedilmiş sui istimal emi tamamen yeni idare za- Mavında yol almış bulunduğu Wmumf bir kanaat şekline girmişti. | u sui istimallerden bilbassa Reisicömhurun kayınbiraderi San Maliye nazırı T. V. Soon Mes'ul addedildiğinden uzun ra- Mandanberi efkâr umumiyece ifası talep ediliyordu. İşte böyle bir vaziyet içinde Yaponyanın Mançuri üzerine yap- n 1 son harekât vukua gelmiştir. ançuri hadisesinin zubüru. yal- Mz Şimali Çinde değil, Şimali ile arasında ihtilâf olan Ce- şabi Çinde de büyük bir mili uyanmasına sebebiyet etmistir. Her tarafta: “Her tür- dabili ibtilâfları unutarak düş- #üa karşı birleşmek! hedefi «rar edilmeye (başlamıştır. Mi vahdet sözü umumi bir ar olmuştu. «Bu ihtiyacı kâfi derecede zeki “wn Reisicümbur Mareşal Tchang | ii Chek anlamış, bizzat (Kan- | Yy Sy pg ; : : " Kesesini “ Nedamet edin ya Misir nehrinin kenarındaki) Canavar, hâlâ taht Üzerinde o -| Yor. Ben mucizeler devrinin ne A, , ekrar huldl etmediğin; anlamıya Pi sırrını keşfe çalıştım. Nes| * duydum. Dedi “5386 e ( Mordakay Sevi ) ye Ven doğacak ve onun ismi Saba» Olacak. Bu adam koca canavarı| Ma öldürecek, | olan bu adam tahta oturacak.| Mi, * Saltanatı ebediyyen devam ede- Mrk kurtaracak olan odur ve başkası da değildir. 'P edeşek ve yılanı Japonyaya karşı Şimal ve cenup Çinlileri birleşecekler mi ? Çin Reisicümhurunun istifası hadise- lerin inkişafında mühim bir safha teşkil ediyor izmirde çıkan Mesih.. | yy yg yg Ayy ( Köşedeki resim 7 Çin ceneralı Çang Kayşek ton) Canton bükümetine müra- caat ederek birlik teklifinde bu- lunmuştur. Fakat bu teklif Kan- tonlular tarafından itimatsızlıkla karşılanmıştır. Tehang Kai Chek ile onun akrabilarından müte- şekkil olan idareyle birleşmek Şimali Çin diktatörlüğünün nüfu- zunu takviye etmek bahasına memleketi feda etmek demek olruğuna hükmedilmiştir. b Fakat Mançuri meselesi bas- tırılamamış, hadise herkesçe ma- lüm olduğu veçbile gittikçe bü- yümüş, mütemadiyen Çin aley- hinde inkişaf etmiş olduğundan Şimali Çindeki münevver Çinli tabakaları öârasında diktatörün idaresi aleyhine büyük bir mem- nuniyetsizlik bi şlamıştır. Bunun üzerine bir gün cebren Mmevki- inden“ iskat “edileceğini anlıyan Tebang Kai Chek kendi arzusile istifa ed p mevkiinden çekilmeyi tercih o eylemiştir. e Binaenaleyh Tehang Kai Clekin istifası mün- ferit bir hadiseden ibaret kal- miyacaklır, Nankin hükümetinde büyük tebeddüller vuku bulacaktır Bazı rivayetlere göre (Nan- kin)de vuku bulun bütün bu tebeddüller Şimali Çinle Ce- nubi Çini idare e'en (Kanton) arasında Japonyaya karşı birlik cephesi teşekkül elmesine sebep olacaktır, Maamafih Çin dik- tatörlüğünün birdenbire ortadan" kalkması bütün bütün bu mem- leketin “kanşıklık lar içine düş- mesini mucip olması. ihtimali de yok değildir. Görülüyor ki Çin Reisicümhu- ru Tchavg Kai Chekin istifası Çin badiselerinin inkişafında mü- him bir safha teşkil etmektedir. A gg hang Ömer Rıza altınlarla Yazan : doldurdu ve... . Mesih Sabatay geliyor!,, Bunu söyliyen Natan... Subatay bu vesikayı sonuna kadar okudu. Sonra dostunun yüzüne bak- tı ve sustu, Abraham Jakini bu vesikayı tasmi etmişti. Fakat sahatay, bunu anladı. Zım sezdirmedi. Bilâkis bu hediyeyi kabul ederek dostuna veda etti ve yas! Mi çıktı. Jskini İstanbulda kalacak ve onun namma hareket edecekti. e e Sabatay, arkadaşı Jakinin temin et-! tiği vesikayı kullanmak ve yenj bir tes! şebbüste bulunmak niyetile Istanbul:| dan ayrılmış ve İzmire dönmeyi düşün müştü, Çünkü aldığı haberlere göre! 'Bu çocuğu boğan kim? ikiyüz Ingiliz polisi katili arıyor İngilterenin meşhur (Iskonlan- diyard ) ının bütün taharri me- murları boğulmuş bir halde bu- lunan 11 yaşmdaki bir çocuğun katilini aramakla meşguldur. 11 yaşındaki bir kız çocuğun boğulmuş bulunması Londrada derin bir infialle karşılanmış ve bu hadisenin sırlarını öğrenmek için büyük bir merak uyanmıştır. Maktul çocuk, geçen pazartesi günü öğleden sonra dört buçuk- ta evinden (kaybolmuş, arana arana evinden bir mil mesafede bir bahçenin çalılığı içinde bu- lunmuştur, Cesedin (muayenesi neticesinde çocuğun taaruza uğ- rıyarak boğulduğu tahakkuk et- miş ve polis derhal (o tahkikata başlamıştır. Polisin şimdiye kadar buldu- ğu iz, bundan kısa bir müddet evvel, 55 yaşlarında bir adamın, maktul Okızın arkadaşlarından birini korkuttuğundan ibarettir. Maktul kızın arkadaşına taarruz etmek istiyen adam çocuğu yakalamak istemiş, fakat çocuk ondan kaçmıya muvaffak olmuş- tur. i Bütün İngiltere polisi, bu es- rarengiz adamı aramaktadır, Bu adamın elde edilen evsafı, onun şık giyinen, karabıyıklı, esmer ve yanaklarında bir yara izi bu- lunduğudur. Bu senenin başından itibaren Ingilterede vuku bulan on cina- yet faailinim bulunamaması ha- diseye daha fazla ehemmiyet verilmesine saik olmuştur. Bu on hadisede maktul düşenlerin hep- si de genç kız veya kadındılar. Polisin elde ettiği ikinci bir İzmirdeki dostlarımın gayretile taraf- tarlarr çoğalmıştı. Sabatay bunları görmek ve bunların yardımına ne des rece güvenebileceğini anlamak istiyor. du. Onun simdiy kadar devam eden tet- kiklerden aldığı netice, onun en çok güvenebileceğini iki merkezin Kudüsle Izmir olduğuydu. Yalmz Kudüse git! mek için daha iyi hazırlanmak lâzım- dı. Sabatay, İzmire dödü ve orada bir! kaç ay kaldı, Onan dostları ve arka. daşları kendisini tezahuratla karşıla” muşlar, ona her türlü İzzet ve ikramda bulunmuşlardı. Sabatay, İstanbuldan getirdiği vesikayı, arkadaşlarına güs- termiş, bü vesika, onların itikatlarını! sağlamlaştırmıştı. İzmirde Sabataya düşmanlık güs- teren yok gibiydi. Kendisi; burada ke sesini altınlarla doldurdu, tekrar yo» Ja çikarak 1660 da Kahireye vardı ve burada Rafael Yusuf Çelehi'le tanıştı. Yusuf Çelebi, Mısır valisinin sarraf başısıydı. Son derece zengin bir adam olan Çelebi, Sabataydan hoşlanmış, ikisi arasında dostluk tecssüs etmişti. ———————n khk 5—VAKIT 23 Kânunuevvel 1931 Korku ve ihtiras! Ilham menbalarının en başında gelirler .. Kadın, ilham etmez. O, sadece bizim Ingiliz muhar- riri Cilbert Fran- kau'un “kadnla- nn erkeklere il- ham verdiklerini inkâr ediyorum,, serlevhalı ve de- dikodulu yazısım bir kaç gün evvel nakletmiştik, In- giliz omuharriri, kadınların o er- keklere © ilham vermedikleri ve erkeklerin omu- ivaffakıyetine amil olmadıklarını, et- keklerin (o kendi teşebbüs ve ham- lelerinden ilham aldıklarını iddia etmişti, İngiliz muhar- ririnin bu yazısı ve noktai nazarı bir çok müdafaalar bulmuştur. Ingiliz mubarriri Bailey bunların biridir. Bailey diyorki; “Birçokları muharrir, şair, res- sam ve sair san'atkârların ka- dmdan ilham aldıklarını, fakat kasaplar, ekmekçiler, terziler, mühendisler ve manavların böy- le olmadıklarını zannettiler, Hal- buki bence terziler, mubarrirler- den daha çok iyi elbiseler keser ve dikiş dikerler. Nedense bir kimse bunların güzel bir kadın- dan mülhem olduklarını ve tek- niklerini kadın — gözlerinden aldıklarını iddia etmez. Çünkü umumi kanaat, bunların ancak çalışarak, hem de fedakârane, azi- mkârane çalışarak san'atlarında temayüz ettikleri merkezindedir. Hakikatte muharrirler, ressamlar, şairler de bu şekilde çalışaruk muvaffak olurlar. Gerçi Şekispirin bütün sone- lerini, karalar giyen bir kadının ilham ettiğini, bu karalar giye iz, yaralı bir parmağı sarmak için kullanılan kanlı bir bez par- çasıdır. Polise bazı ihbarat da vuku bulmuştur. Bu meseleyle meş- gul olan 200 zabıta memurunun katili bulması merakla bekleni- yor. yekâsınm yüksekliği, Çelebi üzerinde! o kadar tesir icra etmişti ki Çelebi ©! nu evine almış ve onu orada misafir etmişti, Sabatay burada ki buçuk sene kaldı. Çelebinin evine devam e- denlerin hepsi ona meftun olmuşlar- dr. Sabatay, Çelebiye içini açtığı za « man, bu zengin ve nüfuzlu adamın o» na karşı beslediği itimat zerre kadar! sarsılmamış, bilâkis bu adam ona inan! mış ve onun evi yeni mesihin merke» zi olmuştu. Sabatay, bu muvaffakıyeti kazan - dıktan sonra Kudüse gitmiye karar verdi, Ve Mısırdan hareket etti, Onun (Gaze) de rasgeldiği bir a- dam mazarı dikkatini celbetti. Bu adam, mesihin zuhurunu tebşirle meş»! gul olan Natandı. Natan, bütün ya « hudileri nedamete, takvaya davet edi- yor ve mesihin çıkmak üzere olduğu - nu söylüyordu, Natanın mesih olarak | tanıdığı adam, Sabataydan başka bir kimse değildi, Onun için, Sabatayın| Kahireden hareketini duyan (Natan) onu karşılamış, ve ona büyük bir zi- yafet hazırlamıştı. Yemek masasında, Sabataya tah» en büyük dostumuzdur! kadın olmasaydı bu sonelerin yazılamıyacağını söylerler. Bu doğru değildir. Çünkü bu kara- lar giyen kadın, olsa olsa, Şe- kispire bir mevzu vermiş ve Şe. kispir bu mevzuu ebedileştir- miştir. Tarihi derinden derine tetkik ettiğimiz takdirde kadınların er- keklere ilham verdikleri iddiası- nın kuru lâftan, yahut bir peri masalından ibaret kaldığını gö- rürüz. Meselâ büyük kumandan» ların ve Fatihlerin plânlarını ka- dınlar mı ilham etti? Yahut bü- yök siyasiler, kadınlardan mı il“ bam alarak yaptıkları işleri ba- şardılar?. (Bunlardan hiçbirine ihtimal verilemez. Fakat buna rağmen, kadınların erkeklere ilham verdikleri musır- rae iddia edilir, Bunun büsbütün aslı olmadı- ğını ispat için şunu söylemek kâfidir: Büyük muharrirler güzel & serlerini aşk çağını ge çirdikten ve kadın füsünuna mağlüp ol- mak devrini atlattıktan sonra yazmışlardır. Insan, aşk tesiri altında da yazabilir. Fakat aşk, alkol gibi insanın üs'übunu bozar, mu- hayyelesini teşevvüşe uğratır ve ' (Lütfen sayfayı çeviriniz) ta benziyen bir yüksekçe (sandalye konmuş, yemek neş'e içinde bittikten sonra sıra nutuklara gelmişti. Cema- at, Nafana işaret etti, Natan kadehini alarak ayağa kalkmış ve söze buşla « neştı: — Baruh Hobay başem adanayl, rabbım namına gelen omübarektir. Cenabhak, o hükümdarımız Sabatay Seviyi taziz eisin! Bütün cemaat heyecan içindeydi. Sabatay hemen sıçramış ve Natanın yüzüne bağırmışlı; — Sus! Natan, susmuş ve Sabatay odadan çıkmıştı. O gün hadise, bu kadarla kaldı. Çünkü Sabataya göre henüz hüküm « darlığının ilânı zamanı hulâl etnemiş ti, Fukat Natan, mesihin zuhurunu tebşir etmekte devam ediyor ve onum« Ia Sabatay arasındaki dostluk gün « den güne inkişaf ediyordu. Sabatay, Gazzede kısa bir ikamet» ten sonra yahudilerin tezahürleri ara smda Kudüse hareket etti ve Kudüs te tam üç sene kaldı. —Bitmedim