TÜRKİYE FİLM GAZETESİ Ötedenberi Avrupa ve Amerikada| film gazetelerini en büyük vesaiti neş-| riye olarak kullanırlar. Propaganda iş erinde, halkın, bilhassa okuma ve yaz) İde tecessüm ettirmek için bir kuvvet ve zaman sarfetmek | film gazetesinde y üzımdır. Halbuki alnız ve yalnız çöz) Jmeşguldür, düşünmeğe hacet yoktur, çünkü beyaz perde üzerinde hayatta) mak yet. Halbuki bir de lâzım gelirmiş, Misal; “babası olmak, Anita Page: ma bilmiyen kısmın mektebi bu gaze-|olduğu gibi (şekil) ler tecessüm etm iş) M. Pomares meşhur yıldız Atina Pa elerdir. Bu eser — maalesef — henüz memle. ketimizde yoktur. Sinemalara eğlenmek üzere giden söyük halk kütleleri, hiç fikri bir müş külâta duçar olmadan, zihnini yorma- dan ve sıkılmadan, hatta biraz da te cessiisle karışık bir hisle memleketin mühim şahsiyetlerini ve mühim hadi- selerini gözlerinin önünde, tecessüm et miş ve cereyan eder bir vaziyette gö-i recek.. Memleketimizin büyüklüğü, iki şeh rin, hatta iki kasabanın arasındaki u zun mesafeler, ve buna nazaran pek mahdut ve bazı yerlerde mevcut bile olmıyan nakliye, ahalimizin yerlerini tanımağa, Âdet ve ahlâklarını öğrenmeğe mâni oluyor. Faraza Trab- zonda oturan bir vatandaş, İzmir veya Adanada oturan vatandaşın tarzı ha faaliyetinden bihaberdir. vesajti yatından, Film gazetesi, bir an içersinde b mesafeleri kaldıracak, ve pek kısa bir nanda — on dakikan farzedelim — uzun senelerin bin mihnetlerle öğrete bileceği malümatı — güldürerek değil ise de alâka, haz ve memnuniyetle — verecektir. Şunu da ilâve edelim: Vesaiti ted- bütün yada alelümum lak, ağız ve gözle Ders verilir: Kulak ve ağız va sıtası İle, Ders okunur: Bu sefer vazi- Te ağzım ve gözündür... Görülüyor ki her iki takdirde zih. ni v6 rWhddi meşguliyet ikiye ayrılır. yor. Halbuki film gazetesinde yalnız! göz meşguldür. Ve bütün dikkat bir! noktada toplanıyor. Saniyen: 'Tedris usulü ile ders Kelimeler ile yapılır, o- kunülan kitaplarda da yazılar vardır. bunların yeni (kelime) ve (yazı) ların manalarını anlamak ve onu müfekkire 0- k,, suretile ku İtir. Bunun için bir yorgunluk yoktur. gen b Yorulmadan anlıyoruz ve tesir kuvveti) çoğalıyor. İşte bunun için sinemaları seviyoruz ve film gazetesi de insunm bu haleti ruhiyesinden istifade edi. yor, , .. Bütün ecnebi memleketlerde “Kor- tenjantman,, denilen bir hadise dir, va Yani, sanayini ginde bulunan sinemalara, yen miktar yerli film mecbur etmiştir. her o memleket kendi film korumak için, hudutları & bir muay göstermesini Bizde yerli film sanayii yoktar, Fa kat böyle bir tedbir alındıktan sonra bu mecburiyet sadece havadis gazete konarsa, film © sanayii do- Pek tabii, başlıya! bilmek İçin. “sessiz, film rinden başlamak lâzımdır. Bu gazeteler, bilhassa halk mele) de da yapılacak olan mesai çok yüksek ve mühim neticeler ve gabilir. bu güzetele teplerinde gösterilirse, bu uğur Böyle bir eserin, Turing klübünü de alâ adar edeceği şüphesizdir. Çünkü, bu gazeteye almacak re simlerde, memleketin en leri de budunacaktır. Hulâsatan ve pek sathi olarak yaz/| idığımız bu fikrin, alâkadarlar tara- fından nazarı dikkate alınacağını ümit etmek isteriz. Bu alâkadarlar kim olabilir: Me- selâ şunlar: 1 — Sinemalar, 2 — Maarif vekâleti, 3 — Matbuat umum müdüriyeti, 4 — Turing Klüp. güzel yer. fa Foto ; M«G- M Edvina Booth, sinemada yıldız mertebesine çıkanlardan en çok ıstırap ve m şakat Afrikanın hususiyetini gösterir bir #lim. Resimde, enidir. One, gelecek mevsim gösterilecek olan Boynuz tüccan islmli de göreceğiz. Zdvinayı, yeni model bir deniz pijaması ile görüyoruz ıdır. Bu ba kızı daha de- ğar doğmaz ona hayatta takip edeceği yolun plânını çizmiştir. Fakat kızı sinemaya girmeğe karar verdikten son bu plânı yırttı. Po- mares daima ilerisin; hesap eden bir adamdır, fakat vukuat tahminleri hi- lâfma çıkarsa, noktai nazarında israr etmez. oYani zaman ona uymazsa, o zamana uyar, Pomaresin konsolunun gözünde bir endislik diploması vardır. Şim- di belki Ode mühendislik (yapmıyor, fakn' -ıkkamlardan < çok hoşlanıyor. iki Anita Peyg İstatistik meraklısıdır. Atina biraz para ka dığı zaman Po; bütçesi yaptı, Atina için böyle bir bahaya maliki- Bu bir baba de muhasi yet bir talih eseridir. gil, bir rehber, bir ise sinema ordusunda boyuna terfi e İdiyor. Şimdi miralaydır, yarın ral olacak. retini kaybederek, ni de düşünmüş ve Anitayı bir İbi olması lâzım geldiğini tır. Anita, © vakte kadar deği! ha Babasi iken... Saniyede On Bin Re Paris, 17 (AA) —M fen akademisine M. Huguenard ve M nı zannetmesin m ma ahizesi hakkındaki tetkikini etmiştir. Mumaileyhim hareketle, dımı düşünmüşler ve sani İresim almağa muvaffak İlik teerübeler bü de 90 olduğu görülmüştür. iraf kelimesi (Kinema — hareket, gra- anmağa başla. res derhal bir masraf Anita jene Babası, kızınm günün birinde Şöh-| yıldızının sönmesi stud. yoya bağlıyan mukavele bitinciye ka- dar kızının muhakkak bir servet sahi- hesaplamış yâtmın sonuna kadar açıkta kalacağı. Dörsonval Magnasanın fevkalâde süratli bir sire- tevdi böceklerin ka- nat hareketleri gibi fevkalâde süratli tetkik için bir makine ica- 10 090 olmuşlardır. ik bir sinek üzerinde! yapılmış ve kanat hareketlerinin sani Fore ; Paramesft Klara Bov, kâtibesinin aşk mekt deri talanmış, bir sanstoryoma girmişti. Artık, Klara iyileşmiştir. ve yeni filmler $ mefe başlamıştır. Klaranın şöhret iş bulmuştur. rini ilşasından Soptta si bulan kâribesi de Brodvey tiyatrolarından birinde ken Sellülit kâftiru, kallodium; ve ğın karışması ile meydana gele MAKİNELER maddedir. Bu maddenin başlıct ”. Eski Yunancadan gelen Sinematoğ|zuru pek kolay alev almasında” nemalarrmızda gösterilen filmle” fon — kaydetmek) zamanla kısala kılbu selllüleit fülmleridir. Bundan #5 sala (Sinema) ve nihayet (Sine) sekli-İ yı kücük bir dikkatsizlikle pafl ni almıştır. | ıemanın tatbikat sa bu filmlerin tehlikesinin önüme teğin 2. ima, İNİEİ mek üzere sinemalardaki makin 'ğ lü binnispe yeni olmakla beraber esası çok eskidir, evel (1823) te Doktor Pârinin Tomat- rop, M. Platonun 1833 te Fenakistikop, İrelerinin betondan inşâ edilmeleri y g” filmler mevcut ise de bunlar (seli çin çabuk kırı Bu mailarlar, ve beş on defa makinede Bügünkü şeklini almadan) i.diyeler mecburi tutmuşlardır! almıyân filmler namı altında pi Zootrop, ismini verdikleri ilk sinema)ile yapıldıkları âletlerini zikretmek icap eder, kineler ancak birer oyuncaktan ibaret) tikten sonra kullanılmıyacak bi ti, elde edilirdi. Fotağrafın icadi sinemaya ve hareketler el yapısı resimlerle|gelirler, 6 FİLMLERİN KITALARI V DELİKLERİ öğ anıta bir yol açtı, onun adeta temelini kur; (| Her makinada Kullamılabi du. Amerikalı Muybridze (1975) Fean icin mevcut bütün filmlerin ban y i rikanın mamulâtı olursa olsun 4 sız Marey ve Demeny (1889 — 1892), ayni kıt'adadırlar. Genişlikleri Edison (1594) uzun seneler vi a fotoğraf) beş milimetredir, resimler vasıtasile sinema hareketlerini elde et dını muhafaza Irındaki mesafe # miilmetreyi tecavüz etmez. E da mevcut bütü makineleri saniyede on altı “yi ve bu suretle dakikada * «t kaydetmiş olurlar, # 35 sene evel Pa | Bu hesaba nazaran bir daf gi bir kâhvenin zeniin!18 metre, ve bir saatte 1094 metf* milimetre eb'g meğe çalıştılar; ve ancak Lumiyer bi ; Resimlerin İraderlerin muvaffakıyeti ile 1835 j i li i j nesinde ilk sinema projeksiyonu elde j edilebildi, evm piyası 2 FİLM Bu ilk filimler 1595 bundan tam alır) sinde, yani/re iste K püsin caddesinde P lımmaktadır. katında gösterilirdi. Filimler i Filmlerin projeksiyonu da İsa idi, ve her oyun yarım nlerin projeksiyonu di yaf rekete ve zamana tâbi tutulduğ”. filmin kaç meli hesap j yp 1 j vüz etmezdi. Bu yarım saatlik pro snasında altı yedi filim göster Tüm esnasında altı yedi filim gösteri olduğunu dan kestiği lir ve en uzunu üç dakikayı tecavüz i çok kolaydır. etmezdi. Bu filimler.bir trenin hare) o Makinenin makaraları I|ken filmin, kaymaması içi ketini, bir bebeğin ağlamasını veya ilâve edimiştir. Bu “gf ve mesini, merdivenden yuvarlanan bir a yeti gibi basit hare Her film idi etre enindedirle düöri adet isabet eder. f! de in bir faidesi de a ubtelif seb / lecek bozuk projeksiyonu” yi anın hef yi si filmlerin. †Bu sureli gf damın komik v ketlerder ğu 5 ilâ2 ibare me K plerle delinmesile Bu ilk filimler ile bugünkü mukayese edilir cmesindedir. Dün nema sanayiinin bariz surette mey Sinema ile meşg ima! edilen ni kıt'ada bir kined dilmiştir. na çıkar, Volan âlimler İ A eöğiediiii iy Negatif filmler ekseriyetle * yi WenZ,İmişer metrelik olarak teneke e (h ıda sarılı ola” müspet neticeleri elde ettikten sonra kullanışı mahiyeti pahalı mın yerini tutmak İçin daha üç, ve olan ve daha kullanışlı ve yumuşak madde aradılar ve sellüleidi buldülar de ve siyah kâ tılır, birli