28 Temmuz 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

28 Temmuz 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

| - 5 — VAKTT 28 Temmuz 1330 »— — — — — Hayvan ihracı Bu hususun tanzimini görüşmek üzere Kemal B. Ankaraya gidiyor Aldığımız malümata göre hay- van ihracatımız hakkında bay- van borsası komiseri Kemalettin B. tarafından şayanı dikkat bir rapor hzırlanmış ve İktisat ve- kületine gönderilmişti. Raporun vekâlette yapılan tet- kikinde mühim maddeleri ibtiva ettiği görülerek Kemalettin B. telgrafla Ankaraya çağrılmıştır. Mumaâileyh dün kendisile görü- şen bir muharririmize bu akşam Ankaraya gideceğini söliyerek ga İzahatı vermiştir. — Ankarada bilhassa seneden seneye sönen hayvan ibracatı- mızın inkişafı için alınacak ted- birleri görüşeceğiz. Çünkü hay- van ticareti bazı baytari kuyu- dat yüzünden salim bir mecra . Buna m olmak üzere ticaret ve baytar müdüriyeti umumiyelerle müşte- reken iktısadi ve sıhhi lüzumlar terkip edilerek yeni bir formül bulunacaktır. "Ankarada bundan maada bor- #anıh bazı dahili nizamnamele. rinin tadilile şimdiki bulundu- ğumuz binadan başka bir yere paklimiz için teşebbüsatta bu- lunacağım. Kaza mı, yoksa intihar mı? Kasımpaşada patlıyan bir bömba bir genci parçaladı evvelki akşam Kasımpaşada she bomba patlamış, bir genci öldürmüştür. Kasımpaşada Furun sokağın- da Raşit oğlu Yunus isminde bir genç geçen sene asker ol- muştur. bundan üç gün evvel Yunus efendi mezuniyet alarak Istanbula gelmiştir. Yunus Ef, öveelki akşam bahçedeki kuyu- yu tamir etmek için evin üst katındaki dolabı açmış, keseri almak istemiştir. Bu esnada kolu dolapta bulunan eskiden kalma “bir el bombasına takıl miş, bomba yere düşerek derhal patlamıştır. Odayı da tahrip eden bomba Yunus Efendinin vücudunun sağ tarafını tamamen uçurmuş, sol gözünü çıkarmış, sol elinini parmakları kopmuş- tut. Gürültü Üzerine yukarı kata üvey. validesi Yunus Ef, dinin cesedini kanlar içinde yerde bulmuştur. Polis raporu bu. kazayı intihar olarak gös- termektedir. Halbuki vak'a yaz- dığımız şekilde cereyan etmiştir. Zavallı genç dün ailesininin göz yaşları arasında gömülmüştür. —o— Borsaca! 'Doğru değil! Dünkü gazetelerden biri iki Kambiyo acentasının acix vazi- tine düşerek komiserliğe mü- râcâat 'ettiğini yazıyordu. Dün bu hususta malümatına ü t ettiğimiz Borsa komi- seri bu haberin kat'iyen asılsız —— Naki B. Bursaya gidiyor “Zirânt umum müdürü Naki B. dön Erenköy fidanlıklarını gez- miştir, bugün Bursaya gide- cektir. AR Sİ Lâleli cinayeti katili Asılmaktan kurtuldu! Boksör Adnan B. i öldüren Basri B. on sene hapsedilecek Katil mahkeme mızırunda Istanbul ağır ceza mahke- i mesi, bir müddet evvel Lâle- lide karısı Nevzat hanımın ak- rabasından boksör Adnan be- yi öldürmekle maznun tüccar- dan Basri beyin muhakemesini düh bitirmiştir. Nevzat Hanımı, akrabasından olan bu gençten kıskanarak, cinayeti işlemekle maznun Basri B., mahkemede bir takım iddi- aları ortaya atmış, karısı ile Adnan B. arasındaki tanışmanın mahiyeti etrafındaki bu iddiala- rm ispatına da teşebbüs olun- muş, : fakat gayri meşru bir va- ziyet tesbit edilmemişti. Müddei umumi Cemil B, maznunuu taammüt (suretile katilden tecrimini istemiş, ceza- yı azaltacak sebep de görme mişti. Buna nazaran, maznunun asılması icap ediyordu. Mahkeme, dün verdiği kara- rında katli tehevvüren ifa edil miş olarak kabul etmiş ve ara- da ileri gidilmiş bir münasebet mevcut olmasa bile Nevzat ha- nımın kocasının görüşmesini is- temediği bir erkekle konuş- mağa ihtarına rağmen devam etmesi dolayısile hasıl olan iğ- birar noktasından, cezayı on se- neye indirmiştir. Maktulün &- ilesine de 2000 lira tazminat verilecektir. Şevket B. i yara- lıyan Şevket B. Dava mahkemeye intikal etti. Fakat, meznun tımarhenede olduğundan, dün davaya bakılamadı il Bir kaç ay evvel, Ankara cadde- sinde muallim Ahmet Halit B. kitapbanesi önünde muharrir Vâ- lâ 'Nürettin B. e silâh çekerek, bu hareketini berlaraf etmek i- şin araya giren Akşam gazetesi idare memuru Şevket Beyin çı- kan kurşunlarla yâralanmasına sebep olmaktan maznun Remi Pş. zade Şevket B. hakkında tahikatı yapan yedinci Tgüstan- tiklik, maznunun deli olduğuna dair verilen rapora istinatla du- manın omuvakkı ili, game < aten tatiline Meseleyi itirazen tetkik eden Üçüncü ceza reisliği, kararı tas- vip etmemiş ve dava, mahkeme- ye intikal etmiştir. Tatilden istifade eden birinci cezanın davalarını da bakan ağır ceza mahkemesi, dün bu davayı tetkike başlıyacaktı. Fa- kat, mazmun Şevket Beyin te marhanede (olduğu anlaşılmış, sıhhi vaziyeti öğrenilmek üzere muhakeme onyedi ağustos pazar günü öğleden sonraya bırakıl mıştır. Bu davadaki şahitler şunlar- dır: Ali Hilmi, Sait, Rauf, Na- zım Hikmet, Ziya, Avadis, İsma- ii B. ve E£ ler. Emanette Belediye meclisi Dahilde kesilen domuz etle- rini himeye edecek bir ksrer verdi Cemiyeti belediye dün Tevfik beyin riyasetinde toplanmıştır. Sadettin Ferit beyin kırk günlük me'zuniyet otalebi ve emanet ve darülaceze için ağustos ayına mahsus olmak üzere birer aylık muvakkat (Obütcenin (o tanzimi kabul edilmiştir. Müddeli. biten (Karaağaç müesseseleri . mürakıbinin bir sene daba ifayı vazife etmesi kararlaştırılmıştır . Sahilde do- muz kesen ve satan tüccarlar emanetçe alınan resimlerin faz- lalığından Oove hariçten daba ucuz olarak gelen kesilmiş domuz etlerine rakabet edeme- diklerinden şikayet etmişlerdir. Hakikaten (o hariçten gelen domuzlardan sayım ve ihtisap resimleri alınmamaktadır. Bu nokta nazarı dikkate alınmış, kesilmiş olarak gelen domuzlara ibtisap ve sayim resmi alınması- nın kanunen kabil olamıyacağı da tetkik edilmiş, neticede yerli domuzların revacını ve rekabe- tini temin için hariçten gelecek ecnebi Oo domuzlarmın: beher kilosundan alnan 10 kuruş zebhiyye resminin 13 kuruşa iblağı kabul edilmiştir. Cemiyeti belediye çarşamba- ya tekrar toplanacaktır. Denize döküldüler Dün Çengelköyündeki panayıra ge Tenlerden Yani ve Koço ile bahçıvan! Lüzarinin kızları akşam bir sandalla gezerlerken ' sandal devrilmiş. hepsi! denize dökülmüşler, yetişilerek kurta- rılmışlardır. m “VAKIT IN SEHİR HABERLERİ J | Raşit Rıza Irop Afna ve Selânık furnesine mı çıkacak? Derülbedeyi de davet edilmi$. | wöbetçi — jandarma Şark vilâyetierinde bir turne yapan Raşit Rıza temsil heyeti şehrimize dönmüştür. | Gurup şebrimizde kir müddet NY kaldıktan sonra izmire ve Bur- saya gidecek bilâhare Atina ve Selânikten vaki olan davetlere icabet edecektir. Heyet bu seyabatten avdette Avrupada bulunan Eliza Bineme- ciyan hanımın iştirakile Beyoğ- lunda temsiller verecektir Diğer taraftan aldığımız ma- lümata nazaran Darüldedayi de Atina ve Selânikte on beş tem- sil vermek üzre Yunanistana davet edilmiştir. Bu davete he- nüz cevap verilmemiştir. Genç ressamlar Yeni idarö heyeflerini intihap etfıler Şehrimiz müstakil ressamlar ve heykeltraşlar birliği dün 8€- nelik kongresini aktetmiştir. Muhittin B. in riyaset ettiği bu içtimada evveâl heyeti idare ve hesap raporları okunarak aynen kabul edilmiş ve sergi nizamnamesi tesbit olunmuştur. Bundan sonra birliğin inkişafı için bazı esasat tesbit edilerek yeni idare heyetinin intihabına geçilmiş ve riyasete Muhittin Se- bati, umumi kâtipliğe Nurullah Cemal, muhasipliğe Refik Fazl, özalıklara da Hadi ve Cevat Beyler. seçi gişlerdir. Bündan riada dünkü Içtimada cemiyete ressam Cemal ve Eş- ref B.lerde asli âza olarak kaydedilmişler ve bir jüri heyeti teşkil edilerek buna Refik Fazıl Hadi, Mubittin, Nurullah Cemal, Ismail Hakkı B. ler intihap olun- muştur. Yeni heyeti idare cemiyet ve san'atın terakkisi için ehem- miyetle meşgul olacak ve şehir galerisi inşa ettirmek üzere hü- kümet nezdinde teşebbüste bu- lunacaktır. Şehitleri ziyaret Şehitlikleri imar cemiyeti ev- velki gün Hakkı Şinasi Pş. nın reisliğinde toplanarak şehitleri ziyaret için son kararları ver- miştir. Halkın ziyaret hususunda yıl- dan yıla alâkasının arttığı gö rüldüğü için cemiyetin teşebbü- sü Üzerine Seyrisefain idaresi Gülcemal vapurunu tahsis etmiş ve şehitlere hürmet, cemiyete cemile ve muavenet olarak bu tahsis mukabilinde — biç bir şey istememek mürüvvetini göster- miştir. Vapur 14 Ağustos Perşembe günü akşamı, Galata rhtımm- dan saat 19 da kalkacak, Cu- martesi sabahı dönülecektir. si gali | Berlin sefirimiz Berlin büyük elçimiz Kemalet- tin Sami paça Gazi haziretlerine arzı tazimat etmek üzere dün yalovaya gitmiştir. —o— M. Henderson Muhtelit mübadele komisyonu bitaraf azasından M. Henderson evvelki gün memleketine gitmiş- tir. Memleket haberleri Çingene karıları Eskişehir hapisanesinde mah- pus bulunan birkaç çingene ka- dın bapisane duvarını delerek pazar günü akşamı saat 22 de kaçmak istemişlerse de derhal tarafından yakalanmışlardır. Yeni Hitit âsarı Bir müddet evvel başlamış olan Alişardaki bhüyükte müte- hassıslar tarafından taharriyat ve hafriyata devam edilmekte olduğu malümdur. Son zamanlarda bu hafriyat arasında (mühim bazı eserler bulunmuştur. Eski Hitit devirle- rine ait mühim bir kale kapısı bulunmuştur. Bu münasebetle burasının Boğaz köyünden daha mühim bir merkez olduğu tab- min edilmektedir. Burada gene son zamanlarda bulunan birçok yeni eşya meya- nında etrafı geyik resimli bü- yücek bir küp de zühur etmiştir. Hafriyat meyanında elde edilen eşyanın (o Ankaraya getirilerek Etnoğrafya (müzesinde (teşhir olunacağı hâber alınmıştır. Küçük haberler BELÇİKALI RESSAM — Atelye haline koyduğu bir otomobil ile şehri- mize gelen Belçikalı ressam M. Amige dün Mudanyaya gitmiştir. YUNANİSTANA SEYKİYATIMIZ Memleketimizden Yunanistana peynir, arpa, yulâf gibi maddelerin ihracına başlanmıştır. Yunanlılar bu sene biz- den fazla hububat alacaktır. ASRİ TİYATRO — Emanet Taksim de bin kişilik asri bir tiyatro inşa ede- İcek bunun sahnesi Avrupadakiler gibi müteharrik olacaktır. 54.44 ss AMERİKAN HAFİYESİ 4 sAme rikan zabıtasma mensup bir müfettiş şehrimize gelmiştir. EĞLENCE VERGİSİ — Maliye ve kâleti eğlence vergisi olarak safi kârin ©; 10 unun alınmasını bildirmiştir. e vilâyette: Malullere para Dün vilâyette bir ko- misyon toplandı Malâl gaziler pazarının tasfi- yesinde hasıl olan paranın ma“ lâllere dağıtılması için dün Vilâ- yette mektupçu Hudai Beyin riyasetinde bir komisyon toplan- mıştır. Komisyon malüllerin şu- belerden kayıtlarmı getirtip tet- kik edecek ve kendilerine para verilmesi. lâzım gelenleri tesbit edecektir. ——— Su bentleri Pislikleri temizleniyor Kırkçeşme ve elmalı suları bazı semtlerde çeşmelerde pek az akmaktadır. Alâka-kadarlan biri şunları söylemiştir: “ Bentlerde su bitmek üzere filin değildir. Çeşmelere suları münavebeile veriyoruz. Suların akmadığı zamanlar da su yolları- nin pisliklerini temizletiyoruz.,, —— Balıkçılık mektebi Balıkçılık mektebinin Marma- radan Boğaz içine nakli düşü- | nülmektedir. Bunun için Bey- koz kasrı hem mektep ve hem enstitü olabilecek bir müessese haline konacaktır . —— Memduh Şevket B. Sabık Tabran elçisi Memduh Şevket B. in Varşova sefaretine tayin edilereği söslenmektedir, | i