8 Temmuz 1929 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

8 Temmuz 1929 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

a İSİTINLA Rüşvet ve sui istimal Miri kök - ten kazınmıya muhtaç bir has- talığı da vE sui istimal işte bu rüşvet belâsıdir. Zaman zaman vatanın şurü- sında” burasında o patlıyan bu manevi Iâğımların sonu gelmiyecek, kuruduğu gö- rülmiyecek midir? İşte gene yeni baştan iki ehemmiytli vak'dan bah- sediliyor. Dün Havuz, Yavuz sui istimali, evvelki gün şimendifer odalaveresi ile kulaklarımz dolmuştu. Takvimin her yaprağı gevrildikçe: başka bir mem- leköt derdile mi karşılaşa- cağız? Ve bune vakta ka: dar böyle sürüp gidecek? Bu fenalıklar, sade mem- leketin bütçesini, falanın filânın alilâkını sarsmıyor. Yeni yetişen nesilleri de korkunç misaller karşısında bırakarak çürütüyor. İki sene evvel bayrağı dalgâ- lanan “ fazilet mücadelesi. çok hayırlı bir başlangıçtı. En yüksek müakamlardakiles rin boynuna yapışmaktan çekinmiyen o adalet pen- çesini hep beraber öpmüş selâmlamıştık. Eğer o bay- rak, birinci zaferden sonra çıkarıldığı şeref tepösinden indirilmese idi, hiç şüphesiz irtişa canavarının yer yer hortladığı | görülmiyecekti. Bizdeki bu derdi teşrih ve tahlil ederken kabahatin bir kısmını da kanunlarımıza yüklemek lâzım geliyor. Bir kere şu kanundakı raşi ile mürteşinin ayni mücrim hüviyetle görünüşünü kak dırmalıyız. Gerçi, rüşvet verene de cezü kesilmesi, teklif cür'- etini ortadan o kaldırmıya matuf bir tedbir gibi görü- nür. Fakat kitaptaki şekli ne kadar mühterem görü- nürse görünsün, hayattaki siması tamamile lekelidu. ruyor, Açık söylemek lâ- am gelirse, kanun adeta vicdanı çürüklere yardım- cılik, hırsızlara yataklık e- diyor. Rüşvet veren, elbetteki gönül rezasiyle kazancından bir yabancıya hisse ayırmaz. Çok kere ıstırarla bu yola döküldüğü görülmüştür. Ka- nun da: "ikinizide cezalan- dırırım!, derse iş onların ittifakına varır. Öyle değil mi ya? Raşi ile mürteşi ayni cezayı görür demek, biri- birinizi ele vermeyin de- mekten başka nedir? Mes'- elenin iç yüzü deşilöcek illet boğulacaksa, şimdiye kadar yürünen yollardan başkasını bulmak ve temiz- lik tepesine oradan çıkmak lizımdır. —— Asılsız bir haber re e ep gideceklermiş Vaşingrondan © Kotidyen Gazetesine bildiriliyor: Büradi bulunan bir ağariş muhabirinin verdiği” mal meta göre Türk Hükümeti sıhhiye vekili Refik beyin Şimali Aerikuya vuku bulan e resif seysikinti. refelciime ur Müstafi Kömal hazreğ Tetihin yakin Bitarde Bürmyi Ziyaret edeceği — intibamı etmiştir. , Dine selesine maliye müfettişleri vaz ıyet ettiler Maarif beyti teftişiye | zararı. mühim bir yeküna reisi Rıdvan Nafiz bey ta ralından Devlet matbassin- da yapılmakta olan sui is timal tahkikatı devam et- mektedir. Tahkikatın bidâ- yetinde zannedildiği gibi Sui istimalim yalimz kâğıt münakasalarına münbastr olmayıp tahkikat ileriledik- çe diğer bazı safhalara da şamil! bir vaziyet görüldü- gü: söylenilmektedir.. Hasıl olan İüzum üzerine mösele- ye maliye mülettişleri de vazıyet ederek (matbaa muhasebesinde (| tetkikata başlanmıştır. Söylenildiğine' göre Dev. let matbaası bir kaç ay evvel bir müesseseden 1000 top kâğıt satın almıştır. Bu Kâğıtlar piyasada diğer ti- cârethanelerd€ © numunesi bulunmıyan bir nevidendir. Kâğıtların Matbaa mu- bayaat komisyonu ile bu ti carethane arasında hususi bir anlaşma ve kırışma ne: ticesinde yüksek fiatla sa- tın alındığı iddia olunmak- tadır. Sui istimal ( iddiası Kohenka biraderler ve di. Yer bazı yahudi kâğt tüccarları tarafından telg- rafla baş vekâlete ve Ma liye, Maüarif vekâletlerine serdedilmiştir: Bu: meselede hazinenin Ceyhanda 14 kişi tevkif edildi Ceyhandan yazılıyor: Sabık kaymakam Ata Bep zamanında yapılan bazı sui isti mâllerden dolayı Ceyhan tapu Memtiru Sabri, müavini Önler ve vergi memurlarından Mah» mut elendilerle barı köy heye yeti ihtiyariyeleri de dail ok duğu halde on dört Kişi cebelikereket idare İieyetince mevkufen Tizumu muhakeme lerine karap verilmiş ve bu az Kitimilen tevkif edilmişler Adanada — Bir kadınla çocuğunu yaralıyan şerir Adanada Taşçikam mahalle sinde oturan Teviik Oğlu köş ker Necimi sarlaş olarak bit miras meselesinden, Ayni evde” oturan teyzesi Nefise Tipini yanma çağırarak ani bir hara. ketle bıçakla yaralamış, bütün üzerine (Nefise hanım feryat ederek diğer odada Bulunan müsteviri Hatice harınn ya- sına kaçmış, fakat Necmi elins de Bıçak olduğu halde gene arkasından koşmuş, dü defa Ha- #ce hatme baldırma bir be Çal atmış, SONA salıncakla yatan bir buçuk yaşında bir yavrunun. üzerine hücum ede Yek kulağından yaralamış, ço“ cuğu kurtarmak için, yaralı annesi çiğlik Kopararak salim cağın üzerine kapamış, yavruyu öldürmek Kastile atılan ikinci bıçakin. da. elinden yaralanmış» tr. Kadınların feryadına gelenleri tam zamanında. yetişerele bu şerifi yakalamışlar * ve polis teslim etinişlerdir. baliğ olduğu söylenmekte. dir. Rıdvan Nafiz beyin bu. büsustaki tahkikatı bir kaç. gün: kadar inkişaf. ede celetir. Tahkikat esnasında mat- baa amelesinden ikinci bir sui istimal görüldüğü. söy- lenmektedir. Bü: meselede de kâğıtların tesellümünde 400 kilo kâğit noksan it hal edislerek faturaları ta- mam gösterilmiştir. Bu 400 kilo kâğıt malı satan tica- rethane ile ambar memuru arasında kırışma (suretile sui istimal edilmiştir deni- liyor. Matbaa müdürünün Hu zurile yapılan ikinci vezin- de bu fark bulünmüş ve sui istimal meydana çıka- rilmiştir. Ambar memuru Kenan bey yeniden istic- vap edilmiştir. Matbaa muhasebesinde bahsedilen istimalin verilen avanslar üzerinde yapıldığı iddia (edilmek- tedir. Muhasebenin defterleri tetkik edilmiş ve dün mu- hasebeci Mitat bey de is- ticvap edilmiştir. Maliye © müfettişlerinin tahkikatı daha bir kaç gün İ sürecektir. Sul Buhra Antrepolarda son had- dini buldu Antrepo buhrâtir son Bir iki günde son Haddini bulmuştur. Haliçte Limütr şirketinin ine vunaliri tamamen dolu bir halde bulünmaktadir. Bu may nalardaki eşyalar antrepolira boşaltılamadığı için Liman şir- keli vapurları tahliye edecek vessit bulamamaktadır. Liman şirketi dün İktisat vekiletine tekrar o müracaat etmiş, bu vaziyet devam. ederse yapur- ları tahliye edemiyeceğini. bil dirmiştir. Tedavi” edildiği O Viyanadan birkaç gün evel şehrimize ge len Hariciye vekileti şifre müs dürü Suzt B. bugünkü trenle Ankaraya avdet edetektir. — verem Mektep defterleri Türk maarif cemiyeti bu sene piyasâya mektep" def- terleri çikarmıştir. Bu def: terler Türk maarif cemiyeti etiketini taşımaktadır. Dün bu defterlerin nü- munelerini gördük. Hakika- ten nefasetçe fevkalade olmakla beraber rekabet edilemiyecek' kadar ehven ve ucuzdur. Maarif cemiyeti bu: deflerlerin (o hâsılatını Türk gençlerinin tahsil. hu- susunda yardımlarına tahsis edeceği için tüccarlarımızın bu defterlerin sarfiyatına ehemmiyet vermelerini şid- detle arzu ederiz. Yeni iektöp' defterleri” nin umumi deposu: (İstan | buldaFincancılar yokuşun- da iyi hanında 18 muma- ui 3 YAKIT S Temmuz Pari Kadınlar Mihalâkopale Zeki paşa Teftiş seyahatine çıkanı arma kus | #mandant beyanalla bulunuyor miz vilâyeterindeki Karadetize çıkıyorum. Z0* güldak, Sinop, Sanisun, Ordu, Öiresen. Trabzondaki jandarına kıtaatırı: teltiş edeceğim. Rü de. epi bir müddet kalacağı elyevın şarkta bulunan delili ye vekili Şükrü Kaya bey'e birleşiem iMuhteeldir. Türkiyetim her | tarafında #sayiş çok mükemmeldir.» de HiyLnue tremiye “ mural kasları Ankarada Maliye ve ile temaslarına devan etmekte” dirler. Suracoğlu'Şüktü bey bu bustısta demiştir «Düyunu uinumiye , fitilânes mestifin tâtbikatı esnasında 18“ rafeyni alması lâzım gelen bs2t tedbirler vardır. Onlanı müşte” reken aldik. Mukavefenin bazt maddelerinde anlayış fak var” dir, bunlarıda görüştük. Hak letmek üzereyiz.» « Milli müdafaa vekâleti 30 ağustosta kesbi kat'iyet edecek olan zabitarın terfi İistesini Maztrlamaktadır. » Maarif veyili Cemal Hüs- nü bey, Devlet matbaasında yapılan tatikikat hakkında: «Bar ilbarat üzerine Dev let matböasımı teftiş ettiriyorum demiştir. » Bürsa Kaplicalarım asrileştir” mek için teşekkül edâ şirketin heyeli umümiyesi evvelki gün fevkalâde bir içtima aktetmiştir. İ Kaplicalarda 50'odiyi asri bir ötel: yakılacaktır. » Konya, Sıvas , Yozgat , Kayseri vilâyetlerinde bı sene geçen seneye nazaran Zeriyat çok fazla yapılmışlır, Her se we bire yedi mahsul alınırken gelen habrelerden anlaşıldığına göre bu sene bire yirmi mal sul alınacağı tahkkuk etmiştir. « Emaflet cenaze merasimle rine iştira” edecekler için bir otobüs” Satın aliil 20 Mİ alan. bi otobüse kiriiizı taksi takılacaktır. » Paris sefirimiz Fethi bey den gelin maltmata devam” edilen Türk-f'ransız uğ lâşma: hakem: naleödesi müza“ keratı bilmek üzerdir. « Sariyer yolunda “kışın bos zülüm Katranli kısım tamir edik mektedir, « İğinirde alıcalarda feci bir cinayet olmuştur. Sırrı atı bif sarhoş Kizi kendisine verm - yer Avram ismili Dr yakdiyi tabanca ile öldürmüştür. « İstanbul avukatları tes” muzun yiiisicd? taşıyacak ölani tai müddetinde yapı cak Avrupa seyahatı için ha zırlarımaktadırlar. ; Avukatlar i Almanya erdir. Şehrimizde bügün açılacak olan. Balkan. talebeleri kon» feramsna iştirak evel üzere dünkü konvansiyondtenile © Mücat ve ? Bulgar talebe murahhas gelmiştir. Öğleden sonra da” vapurla 4 Romen darülfümunlusu geliniğtir. Romen darülfünunluları # rasindi Safaaitin Riza B. is minde bir Türk geneide' vardir, Bu murhhaslarddi. başka 5 İtalyan senlebesi, akşam üstü vapurla gelmişlerdir göre” gençler tarabi şlarimıslardır, 4 Sırp daşülfürumüğ * münta: zam telebe teşkilâu olmadı. Kından Odâvet o cdilmemiş, Yunan darüllününü,. talebe ittikadına dahil olmadığı halde, müşahit siitğle davet edilmişe dö bu divete ite bet etmemişlerdir. Şehrimize" gelen ; talebe murahbasları. Bristol. oteline « inmişlerdir. * net cede henüz haberim yoktur» öre Pariste; 'Murahhasler perşembe gecesi gezintisinden sonra cumaya Murabhaslar yüksek tahsil | (Şahıs) mı'dırlar? | Kanadada çıkan | sesele Londraya intikal etti Şimali Amerikanın Kanada | tül ümelinde kadınları şalis İ olup olmadıkları: hakkutla bir | İ öntümi basıl olmuştu. Kanada wwunlarııdaki şalı kelime- Kadinlars da şamil olüp meselesi Kanddâda | | ! ! sin olmadığı nalledilemediğinden mesele İn- dediki! mahkeme laratiye- ye verilmiştir. . Bürun için wüddeinmümilirden müteşti dil bir heyet İngiltereye git miştir. Biw meselenin böyle bir şekle girmesinin sebebi, Kanada dinilârmin Ajan meclisine inti- istemeleridir. l hap Olunmayı Bunun üzerine mesele Kanada İ mahkemei âliyesi (tarafından rü'yet edilmiş; mahkeme kadin» ların ayan meclisine intihap edileniiyeceklerine Karar vermiş tır. Yeni Yunan hariciye nağırı bizimle ânlâş- mak hizumundan bahsediyor ina, 7 (Apo) — Yeni air M. , Mihalakos pulos ga- zelecilere hariciy İ natta bır NN — Ke © Tatabili zakeratirt- Mihalâlopüle; o da harici ye encümeni tarafından çi- zilmiş olan hatı harekete harliyen tebaiyet: edeceğini. Bu: hattı hreketten iki: s€ bepten dolayı inhiraf olu- namaz. Evvelâ: hariciye en cümeni bu. mesele hakkusr- da kat'i bir karar vermiştir. Saniyen-ayni başvekil mev- kii: iktidarda bulunuyor. Ötedenberi. hakemlik, bitar Kanadann. teministleri But va- ziyet karşısında harekete geçmiş ler ve davayi mahıkemei kır liyeys sevke muvaflak' ölmuş- lardır. Heyeti. Vekile Heyeti Vekile içtimanda vekâletlere mütaallik hust- sat müzakere edilmiştir.He- yeti; Vekile bir ay kadâr içtima etmiyecektir. Gazimizin esimleri Yağlı boya ta 1. Ta, G. taralinilen sureti mahsusada (o celbedilen Berlin sanayi” nefise Afadömisi redsi resaın profesör Artür Kapt tarafından yapılan Gazi Hiz.in yağli boya resimleri Viyanada pek nelis bir surette bastıril- unşlır. Bu; resimler İstanbul viliyet ve Kaza şübelerile m- rul ticaretante ve kütüpânelerde satışa çıkarılmıştır, Miüşür“elbiseti 120770, 1000 855/50, 500,14Xg, 5, 104 81 1000, 58-45, 5000, 14-9, 5 Furüştur. binasında metâsim salonunda Darülfünun emini Neşet O mer B.. tarafından. açılacak; murahhaslar o sölâmlandıktan sonra divanı riyaset intihabı yapılcak, kömleyönlr tefrik | edilecektir. ş Bugün bu messi ile iktie silecek ve müzakere yarına tüik olünacaktır. Müzekerelere Türk Talebe: birliği - namına aşiz, Tahsin Bekir, Hale Bey- Boğaziçinde memleketlerine dönecekler Balkan talebeler: Darülfün. raflık ve ademi. tecavüz misakı akti siyasetini: terviç ettim. Kezalık ötedenberi Türkiye ile anlaşmamıza hararetle taraftarım. Zira fi böyle bir itilâfın iki mer leketin iktisadi menfaatına hadım olduğuna — kaniini. Ankaranın. da. ayni arzuyü izhar edeceğini ümit edi yorum. , Türk - Yunan itilâhı © sasları: aleyhindeki neğriyar tile matuf Estiya: gazetesi M. Mihalakopulosun harici: yeye: gelmesile takip edile- cek siyaset hakkında Türk gözetöleri tarafından izhar edilen endişelerin! varit' ok madığını yazınaktadır. Atina; 7 (Apo) — Yeni | Türki sefiri Enis B: perşemr- be günü Reisieümhurar iti- matitamesini verecektir. » Azkara, 7 — Bu sabah Türk - Yunan messilinin Halli için bitarafların işti: rakile üçüncü” bir içtima olmuştür. Yunan raurahhins- ları müzâkerâtin neticesin- dön nikbindirler. mektep Murahhaslar şerefine bi gece Bebekte Türkuvüzda bir ziyafer verilecektir. Perşembeye kadar kömit- yonlar mesailerine devam edötek, Bu mesi perşembe günü bitecek, ve o gün Bo- Küğiçinde ve Büiyükadida bir mehtap gezintisi yapıla “yar memjeketlerine dünesel” ? laylıkla am- cak, cuma, saba; murahhas |. bip < aiverir; düşmez. Nişanlisndan'4 intibar si ta Şekerci e bir tacir “ sabah” Ai mış,. fakat gün geçince izdivaç” fnd bazı dedikodular miştir, Hilmi: Beyin dedikodulardan n