1 Nisan 1939 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

1 Nisan 1939 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Telgraf: Ulus Yazı Müdürlüğü Tdare Atatürk muvakkat kabrinde Ankara, 31 a. a. — resmidi Ebedi Şef Kemal Atatürk'ün tabutunun defnedileceği Ra- sattepe'deki anıt - kabirin inşa- sının hitamına kadar elyevm bulunduğu Etnografya müze- sinde ihzar olunan muvahkat kabire vazt ameliyesi - bugün, 31 mart 1939 cuma, saat 11 de Türkiye Büyük Millet- Meclisi veisi Abdülhalik Renda, Baş- vekil Dr. Refik Saydam, Genel Kurmay Başltanı Mareşal Fev- zi Çakmak, Cümhurriyaseti U- mumi Kâtibi Kemal Gedeleç, Cümhurriyaseti Başyaveri Bin- başı Celâl Üner ve Ankara va- li ve belediye reisi Nevzat Tan- döğan hazır olduğu halde ya- pılmıştir. Bu muvakkat defin yukarıda ismi geçen zatlerin imzalarını havi bir protokol tespit edilmiş ve bu vesika Türkiye Büyük Millet Meelisi riyasetine takdim - olunmuştur. Ebedi Şefin daimi istirahatgâ- hına nakli anıt - kabirin inşa- sını müteakip milli merasimle yapılacaktır. Büyük Britanya ve Türkiye — Fevkalâde nüshamız münasebetiyle — F. R. ATAY Ulus Basımevi Çankırı Caddesi, Ankara TELEFON | Matbaa Müdürlüğü » Ankara 1144 1371 1062.-1063 1061 1064 İngiltere ve Fransa Polonya istiklalini garanli ettiler Polonyayı tehdit eden bir hâdise olursa İngiltere - Fransa bütün kuvetleriyle Polonya'ya yardım edeceklerdir Londra, 31 a.a. — Kabine bugün saat 12 de Avam Kamarasın- da toplanmış ve Çemberleyn'in bugün yapacağı beyanatın metni- ni tasdik etmiştir. Bu beyanat esas itibariyle bugün öğleden evel toplanan nazırlar komisyonunda tetkik olunmuştur. (Sonu 5 inci sayfada) KUYKUNMANAAL AUAUA Polonya Alman tekliflerini reddetti bugünkü — fevkalâde Büyük — Britanya'ya tahsis etmiştir. Bu nüsha, Times we Financial Times gazeteleri ta- rafından memleketimize tahsis olunan fevkalâde nüshalara bir teşekkür karsılığı olduğu aar, Ikı dost millet arasında da- ha iyi ve yakın bir tanrşğma temin etmek maksadı ile neşrolunmak- tadır.. Fevkalâde nüshamızın fihristinde üç nazır, bir amiral ve birkaç başlıca ingiliz şahsiye- tinin imzaları vardır. Times gazetesi 2d mart tarihli baş makalesinde bir münasebet- le diyor ki: “...Buna parlak bir misal olmak üzere söyliyeyim ki| İngiltere kadar Türkiye'den da- ha fazla hürmet ve itimat gören hiç bir memleket yoktur." Kara- bük demir ve çelik fabrikaları- nen temeli atıldığı zaman ingiliz sermayesinin mümessili, İngilte- re imparatorluğunun Osmanlı i- daresine hiç bir zaman kredi aç- mamış olduğunu zikrettiği de ha- tırlardadır. Bir de hattâ Lozan konferansı günlerindeki vaziyeti tasavvur ediniz. İki memleketi biribirine asla isındıramıyacağı zannolu- nan şüğük, bürüddüt ve limatsız. lık yerine, 16 sene içinde, tam bir emniyet ve dostluk iki mem- leket münasebetlerine hâkim 01. muştur. Bu netice, doğrudan doğruya Trakyave Küçük Asya. da — yeniden tqgkkql eden Türkiye Cümhuriyetinin, içeri- de medeniyetçi, inkılâpcı ve imarcı idaresinin, ve dışarıya karşı, asla değişmiyen dost ba- rış ve tesanüt politikasının eseri- dir: zayıf ve itibarsız Osmanlı saltanatı, 1914 de, tasfiye edil- | mesi lâzım gelen bir harp tehli- kesi telâkki ediliyordu. Bugün ise kuvet ve istikrar sahibi, ileri ve medeni Türkiye'nin bir sulh zarureti olduğuna kani olmıyan kalmış mıdır? Balkan antantı ve Sadabat paktı âlemi içinde yeni Türkiye'nin, nasıl bir. barış ve emniyet âmili olduğunu, İngilte- re eneyi takdir edecek vaziyette- dir. Beynelmilel her türlü barış ve emniyet dâvasına dahi Tü kiye'nin ne kadar hulüs ve sami-| miyetle müzaharet ettiğini gene | İngiltere pek yakından bilir. A- sıl kıymet şundadır ki yeni Tür- kiye devletinin bu siyasetini, her Bek Londra'ya giderken Paris'e de uğrıyacak Paris, 31 a.a. — Öğrenildiğine göre, Bonne, yakında Londra'ya gide- cek olan Beck'i Paris'e uğramıya dâvet etmiştir. Beck, prensip itibariyle bu dâveti kabul etmiş ise de bilâhare yapıla cağını bildirdiği bu ziyaretin tarihi henüz tesbit edilmemiştir. Polonya alman tekliflerini reddetti Pürls, 31 aa. — Polonya - Almânya münasebetlerinden bahseden Sen Bris Jurnal gazetesinde diyor ki : “Alman tekliflerinin hepsi, polorni - yalılar tarafından kati surette rede - dilmdiştir. Mamafih bundan müzake - relerin nihayetlendiği mânası çıkarıl- mamalıdır. Senelerdenberi — Polonya Danzig meselesi üezrinde almanlar ile müzakerelerde bulunmaktadir. Filha - kika, polonyalılar, bu süretle hareke - tin, kendi menfaatlerini müdafaada en iyi yol'olduğu kanaatindedir.., Jur gazetesinde Pietri diyor ki : Sanıldığı gibi Polonya, Polonya"- 'nm hâkimiyeti çerçevesi içinde Danzig ( Sonu 3 üncü sayfada ) | Polonya Hariciye Nazırı B. Beck Fizik - antropolojinin pedagoji üzerine tesiri Çok enteresan olan bu konferansı da şehrimizin münevverleri tâkip ettiler Cenevre üniversitesi profesörlerinden Pittard dördüncü kon- feransını dün saat 16.15 de Halkevi salonunda vermiştir. Konfe_. ransın mevzuu “fizik - antropolojinin pedagoji üzerine olı_ıı tesi- ri,, idi. Bu çok enteresan konuşmayı dinlemek için şehrimizin doldurmuş bulunuyorlardı. Profesörün, bir saat kadar süren konferansı, evelkilerde olduğu gibi gene türkçeye çevrildi. Ve mevzaun daha iyi anlaşılması için ptofesör Pittard tarafından projeksiyonla da izahat verildi. Muallimi olduğu kadar talebeyi ve daha şamil olarak bütün münevverleri Alâkadar eden bu konferansın metnini 'Dr. Göbbels Atına'da Atina, 31 aa. — B. Göbbels, dün sa l Samuprava'nın bir yazısı : wI’ROF. PİTTARD'IN DÖRDÜNCÜ KONFERANSI ! Bugün 24 Sayfa münevverleri, birçok profesörler yüksek mektep talebeleri salonu | İaynen ökuyucularımıza takdim ediyo- ruz: Beşeri morfolojinin iki karakteriştik tipi Beşert morfoloji tetkik edildiği va- kit, nisbeten mütecanis addolunan bir hangi bir devlet veya devletler (Sonu 6 ıncı sayfada) arkın çerçevesi içinde bile beden ya- (Sonu 6 mcı sayfada) at 16 da tayyare ile buraya gelmiş ve yere inmiştir. Kendisini Atina valisi B. Kotzias ile alman elçisi karşılamiş- tır. B. Göbbels, yarın Rodos'a gidecek- tir. Selâhiyetli mahfiller, mumaileyhin bu seyabatinin husust mahiyette ol- Jduğunu beyan etmektedir. US İÇİMİZDEKİ ŞEYTAN Yazı 3 nisanda Ulus'ta an; Sabahattin Ali tefrikaya boşlıyo:uz & Dün Avam Kamarasında mühim beyanatta bulunan Çemberleyn 4P Türkiye seçimden sonra taze kuvvet kazanmıştır,, Belgiad, 31 aa. — Geçenlerde Tür- kiye'de yaprlan teşril seçim hakkında mütalealar” serdeden Samuprava ga - (Sonu 3 üncü sayfada) İngiltere'nin Türkiye Büyük Elçisi. Sir Robert “Huyae Montgomery — Knatchbull - Hugessen İLÂVEMİZ BÜYÜK BRİTANYA Ingiltere Hariciye Nazırı Lort Halifaks'ın, Hariciye Vekili - miz B. Şükrü Saraçoğlu'nun, İngiltere'nin sabık Ankara yük Elçisi Sir Perey Loraine' Türkiye'nin Londra Büyük El- çisi Dr. Aras'ın mesajları, İn giltere Harbiye Nazırı Leslie Hore - Belisha'nın İngiltere Ha- va Nazırı Sir Kingsley Wood' un, İngiltere Sosyal Yardım Na- zırı Walter Ellict'un daha bir- çok tanınmış şahsiyetlerin ya- zıları. Müvezzilerden isteyiniz Gazetemiz bugün gene her günkü gibi 12 sayfadır Çocuklar Çocuk ilâvemizi gazetemizin iç sayfalarında bulacaklardır | rendan, |tetkik olun İKİNCİ İNÖNÜ Laferinin yıl dönümü İnönü, o gün yalnız düşmanı değil âküs taliini de yendi milletin Dün gece, tari - himizin koca bir yaprağını 18 inci defa olarak - re daha devirdik: İkinci İnönü mey- dan — muharebesi 1921 yılının 31 mar tnı 1 bağlıyan gecesin - de kazanılmıştı. İ kinci İnönü zafe- ri adiyle Türk ta- rihinin yaprakla - nesillerin hafızasına geçecek olan © gşehametli günlerin muzaffer kumandanı, Büyük İnönü bugün başı- mızda ve tü leti dalma yeni i- leri hamleler ve inkılâplar yolun - dadır. Türkün küs talihi, nildiği © gecenin 18 inci senesini kutlarken, o gü - nün kahraman ku- m nisanına ye- İnönü zaferinin kahramanı Garp cephesi mandanının — ve Milli Şefimizin i- kumandanı, Erkânıharbiyet Umumiye daresinde — olmak Reisi İsmet İnönü türk milleti için mazhariyetlerin en | harp hareketini naklettikten sonra der büyüğüdür. İkinci İnönü'nün 18 inci | k: yılında biz, Metris tefedeki garp cep-| — “— Bandan sonra sıra bize geliyore hesi kumandanının — kahrarsanlığını|du. İsmet Paşa, 31 mart günü, muka- bir defa daha anıyor, ona milletçe bir | bil taarruza geçti ve düşmanı mağlüp kere daha hayranlık duyuyoruz. |ederek 31/1 nisan gecesi ricate mec- Cihan tarihi bazı meydan muhare- | bur etti. Bu suretle tarihi inkılâbırnı belerinin, harp tarihlerinin dar çerçe- | zın bir sayfasr, ikinci İnönü zaferiyle vesinde kalmasına tahammül edemez | imlâ edildi., ve onları kendine mal eder, Bir mille- | — Ve gene Ebedi Şef, bu sözlerinden tin talihine yeni bir istikamet veren | hemen sonra ilâve eder: meydan muharebeleri, yalnız askır “— Etfendiler; düşman çekilirken göziyle değil, belki tarihçi göziyle |garp cephesi kumandaniyle 1 nisan İşteikinci İnönü z2- | günü cereyan eden muhaberat, o gü« ferleri bunlardandır; e« | glin tahası tespit eden vesaike "in diliyle — “Tü: tir. O tahassüsatı ihya için müsaade küs tali! san gecesinde mağlüp edilmiştir. bazı telgrafları aynen okuyacağım... Atatürk, büyük - nutkunda, İnönü Bu sözlerden xonra — Ata meydanımdaki harp safhalarını anla- | telgraf okumuştu. Bunlardan bisisi, tır ve düşman lehine tecelli eden bir (Somr 5 ine) sayfada) ARIAKINAA TIT IADDA DA YAKAYAAIYALIYAANAKAYI DKUN LANLA YAYAY IAOA milletinin mâ- 921 yılını 31 mart - 1 ni- |buyurursanız © günkü muhaberattan Cümhuriyetin güzel bir eseri Ergani madeninde saf bakır istihsâl ediliyor Madende tam bir surette faaliyete geçildi Bunu 1940 senesi sonlarına doğru Murgul bakır madeninin işlemesi takip edecektir Ergani bakırında atölye binası ve vagon asansörü İnşaatı ve tesisatı şubat içinde bitirilmiş olan Ergani bakır madeninde 21 marttanberi yapılmakta olan sâf bakır istihsali tecrübeleri muvaffa - kiyetle neticelenmiş ve madende tam bir surette faaliyete geçilmiştir. (Sonu 6 mncı sayfada)