Dolayısiyle Fakir ve hasta bir muharrir ın günler mi Şu eserler akid barriri | Ö, ei İsrael okurken Edebt anketimiz p Sİ üyor mu Şair Ömer Bedrettin söylüyor Fransız resmi e e Renoir 1841 - 1919 Yıkana, n Kız o kadar tekrar Mei ki ideta fikirlerin, bazı tali farklarla, e orijinal bir y7en keli taktı terkip yap iligli bir fayda mülâhaza etmi- insan, müsaid. şartlar -arlanmış, milyon- mızda sezilen bu lünü ulı Jarca ayni ei kul Janılmı a emi eşki kabi 1 olsay- dı da Şiirin ifa: ie vasıtası, kimi er mevkidedir. Yenilik kati bir ihtiyaç Bugün ie iett y pal boş aile erini, ruhan mütemayil | na: olduğu bir ihtiyacı tatmin etmekle emeğe, tatmin et- Mİ Wer isainamı e) şartlar ktur. EH “İğü iel de musiki gi a ma- ii li ibaret olayı ve zaruret olduğunn göre, zamanın Katherine Manafild'e dair har sanki tarifini teşkil eden bu ezel Şiirin dünyada ve bizde bugünkü vaziyeti ve air hakkın- tıralar var. Bu hatıraları düşü da genç şairlerimiz arasında açmış olduğumuz anket büyük bir Mansficld'in kocası münekkid John ten insan kendini alamıyor. alâka ile el Ahmed Ku Kudsi, Ziya Osman ve a Middleton Mu Be ei i Kemalden sonra bugün de kıyı metli | #airlerimizden Ömer karısiyle nasıl tanıştığını, ir #vvel ve evlendikten sonra diş il ii Geçirdikleri macera | Ann ba b bene » sizi bezabe- em tesirlerdir ki meyzuumuzda Es anlatıyor. Biribirle ık derin | na istismar e ına düşerler ve Henl -i ihmal etmek elbet imkânsiz- ir sevgi ile bağlı olan buiki insan, |bu ve ia a sefaleti e a iğ ie i romana, ti bidirle; kalan göreli e ek ilm iz roya see in sir gri bu gürül a Ii âlem lal Ayn: zevkleri taşır ve ayar şey- |leğimizin, meselâ Katherine am a ie e başka kayguları eJ ve aşa itibariyle, bu se- Grey lerden biribiriyle alâkadar a Hi mara ii m Cİ gibi | anacak kahramanlar yaratan asaleti diğer bazı sebeblerin tesiri altında doğuyor. Fakirlik ol > bu duğunu o yolu tutanlar bilir e me kabul etmek lâzım, gü- yal e biri olmıyacak. Daha e, meslej eme varlığını feda a ceinliği yüksekliği ie b. — vim gin Tipi gi elemek Teba K ika bir iş tutmağı mütenasip olarak, zaten mahdut kim- eri KEİ isle çel getimiye ler hayranlıktan selerin anladığı ve sevdiği bii t- itin ao, ği “ edemezler. tır. Karli esasen azdır. Ve bu sebeb| ...., cesmi ai vi y 1, daha TA ki kadar mühim olarak; ta, anladığımız | ———— e 5 gk okunan bu |naıkâr, cemiyette resen mevki als manada şiirle, va e manzumeyi tef- Marie Cassatt 1842 - 1926 aralarda “fakir ve hasta edib” Ân| çakar Ceki eld sanatlar gibi, KİR asırdaki tipi büyük. bİ| vazife almak demektir. İyte sanstki- musiki gibi md vasıta ve ri Ann elik udretle > Bila İğplez yaratmış olan biri var | m müstakbel vaziyetinin doğurduğu içindir ki e ei Manstield'dir: — he keke ia ilen o hrareb Ömer Bedrettin atlar arasındaki kıy- ö Le ak i pi 5 ağ gamamiy i a yil a İni Şiirin dünya ölçüsünde bir buh nazarında âdeta şüpheli e: Mmahlük zengin olmuş değildir. Fakat | mereketler meseleyi ş an geçirdiği, mukadder bir. ölüme| | aendan da esasen diğerlerind ii z ö diği ik mi skrr | bakm m diğerlerinden t bir asır evvelki fi ibin aksine o- |7eti€ balletm EE aminler Beniz) in Li m rel lise ir atı ve erinli İarak fakiri Sn ieiiilei ç | balledilmediği muhakkak ise umumi sebeblere, bizde okur N ik ve hastalığın iniltileri çileği simi İiiiielliez de iL Ev ea Gpld dük ak Nİ Eaydetineeği; öğrenmiş olan yi in Sina inek — Bugünkü teknik ve ekonomgk | Yazarın azlığını, tenkid sahasında ATMAN ili çi ike gil: B şerait, yalnız şiiri değil, bütün a . tamamen alâkadar Se dil“ Edebiyatmezin en o ten, hastalıktan onları ta e etili gibi sanatın | metlerle beraber insanm duyuşunu, Jerinden Birimi. zil, eleği z aykırı olmıyacak, | görüşünü, zevkini, nihayet bütün ru- itiraftan Bilir miyiz ? Sathi. © k suretiyle De iştirmi kolay rağbeti / görüni 5 bilikde. e olack. Sanatkârın | hunu değiştirmiştir. Bu itibarla ben, od bd hi en de yaşadığı | sadece şiire münhasır ve ilerisi için leşriyat âlem le şiirin bu de- va e emsalsiz ikiye şartlardan ilham aldığıma göre onu endişe verecek bir buhran görmüyo- rece la 28 Bollukla ortaya il uz. (Bu hikâyelerini b ge “ kesti: Bizde en kolay cüzi imei bir edebiyatta tesadüf oluna-| ha zenginleşecek ve - e kurulalı | Anladığımız manasiyle şiir her VA-| jamdur ki, Anatole France, “Sur la tarz 2 mini e la maz): Onları ve yet Pierre Bk isimli ıbında alm ili ursa olsun, şiir olarak“ kalac: z ii i Senginli at telâkkisinin, sa, | ir. Z ln Büyük şair ahmed Haşimin de dediği ? yağ "7 Kafiye ve vezin Sielen.ee asan e beakınz v4 Büyük Bi geye: İli Kayiamen gönüşlik bee seline stan ede yi ya gös kunç teknik ve medeniyeti, şimdi O aş zik te ki k hayran olursunuz. Ekmek endiğesi -| ça kerem etüğiniz mesela bal Hari dökük Yarar aşi yila ei hafanazdan | ar. olması bile nadirdir. H Bin her ve e kendiliğinden buldu de nails sale a ik Teze Bir hilesi, bir olmamın in ayı başkâ bir , melekten Verdiği acılığa sanat eserlerinde tesar cektir, te “Kr midelenpi Gel yapti muhafazası ve beşyüz bin kişi-| koymak işin yarım saatlik zaman | bekldyen ve SeBEYİLİMN ise asıl işin- kinin ifade. eplediğini Na > e De el © yemeyi Mi EE el DU lik bir orduyu toza döndürmek İŞİN | size yetece, dez grte, kalan ii same — ii raci gelinciye ka- bir düğmeyi -çevi e bir nı büyük ölçüde, büyü L ziyade meslekten emmi imren bizgokları “fakir ve | de, dün olduğu gibi, yarım da şiir YA-İ cek a emer il Aramadan pek | en romen İK sini beklemek bir ” d hastalığın ede- muharrir” rolünü muvaffakiyet. | ratacaktır. icap | dönenler, ön dönen ve. yerden güç edebi nevi pi İN gimek | hayaldir. akisleri itibariyle il edecek ve Bununla ye me: semalariyle, Büyük eser, fakat bu her şeyden il malık göz önünde tutulursa | mantizmden beri sefaletle hastalığın | eder e Ni ir özü ii rn we daralmış uzun a e in izm set nadir ve az ye 2 zaman ve sabır Yani yatını zehirliyen bu iki a sa- | döktürdüğü göz yaşlarmın heyecanı şka İl âlem şeklinde me iyor. Üstelik, ed. ii Matını kirletmesine müsaade tmiyen| gene edebi bağ bayağı fakat ca-| aza ür e e kadar abi bi lar edilen ve her sahada tekniğin hi ları tetkik edi i imkânl ME kadınım fikri ei zana zibeli levhalarndan biri olarak yaşı- | $a olsun, hiç kimse şaheser de olsâ| olduğu Mi cemiyetini bile şa- xinin, bazik lik ol ların işi, İssedilir. Fakat irsiz yaj , yalı irk Ya ibaret e ü li ü Murey'nin, kitabında, iki ir Reşad Nuri DARAGO | mak ve e sanatkârın, hi e geni ini Gi fikrin gizi eki - Vi pozlar İrini Mi kn işin Yal eni a “aşa ii eşreder kafiyeleri kendine mahsus | miyet manzarasını tasvir etm e. bir| Gard hayatını vakfedebilir. Fasıl a pil ni ga m a fasıl intişar ettikçe bu eserin kendi- olduklarını farkedersiniz. Çünkü ü kal serinin, ele güne çıkarma; cağıma şu kadar söylenebilir kü, i hiç olmazsa aç fen iylenebilir ki, maksat güden romanın Zu gös iti min olan şairin bu şiirinin de, el indi bulunduğumuz bukleler “yel Şili pe e ilme) ak e lâyık olduğu ir mal ri ei AE izli ii niz olmayan şir yer yüz > insan mellerini i çok di laik vi viii ayağına geleceğin. halde kut e yan âşikârdır. Ni Yl i pim Di tini ie günkü madâf, yorucu ve sıkıcı maki-| fedilmesi İzm. Gogol, ye matkârı sanatkâr yapan, yetiştiren Â| na hayatın” sakin ve müreffeh bir dan da| bir tek eserine Ölü Ruh ie borç iller arasında cemiyet, muhit, ten- per e vit, in Ta a bekenilmek rm m i rn ir eski revacını bulacak | ibaret değildir. Essal ve edebi ten-| ludur. Fakat bu i, bir sabit fi“ , kid, belir | ön il — Şiirde bir yenilik, bir şekil ve| yında ili. sötenluk çırpıştırmaların | ca süren mah- bebi öğ ve ni / ruh reformunun lüzumuna e Kaleli hududunu aşmaya henüz niyetli Sali olarak Esa iliğini an- ie bei li niçin go ppi a görü: dir. lamak için, 1841 de Romada eserini hacmini e cevabı. bizi — İşte şiirin en talisiz tarafı. Mu-| Böylece ik bir izahını yap- yammaklı eteel kim kendisini a ve dışarı adar aydınlatılmış iy , edebiyatımızın satıh-| M. la çıkan bir mecmua liğini | yazı en arkadaşına Gönderdiği (Sonu 10 uncu sayfada) YAŞAR NABI tinden di deri in şiire yakı: şark bi ahenkle ade "eimekte iz, en güzel ye olmayan dı; > girin münkiye nazaran ü ii vuzul Fakat sebetlerin ış sdü zor sanat şair, bu kelimrin saylı mizi) diği yenil ir, vezin kâh ir. ve e hay yerde kâh ruh veya ri m yerinde ayar güzel vir şir Di acağım diye uğraşır duri enileşme ala dn muhakkak olduğuna ii misal ei e icab lazım Hikmet soğa a vellid maddeci gmiye o in şw-İ pi müllüdür ki, bir mezununun, e tema; ir sikeeyemk pe kaza, anan bik meslek seç” inde bi- e Hayali sela bu isbetin: e dü eğildi 201 iel ken sanatı akat » İnkâr) 1€ edile ki onun eserlerinin nilik li düşm uzaklaşinadan nyal ve her ke de şiirden anlayanlarca beğenilip se- vilen yeniliktir. — Şiire ire eski rağbet ve itibarını ia Jar. Pi ne de olsa iii im klişelerin seridir o memle- | <€ kette kazandığı muvaffakiyeti ve sü- el pamadı. retten doğan bü nie gö-lr spin iliniz, iğer taraftan, fennin bugünkü Hile “Şimdiki dar zamanlı, e ye yere ela insanı daha o kolaylil ire e BN zaruret olan een i- | yenileşme nisbeten imislei er içinde kalmağa mahkümdur. Şair tehlike mma Bayilik ve yarabet ii daha im iz, kli ME emiri öden e e gülünçlük. Bü- tün bu sebeblerdendir ki, şair, aile m abi daha müşkü yeni Bu tabi ayrı bir mevzu. Yenileşme- nin şekil ve m ni bei Bunun için bir bulmağa im- kân yoktur. Yal diyebilir ki, bu yenileşmeyi, vezin ve kafiyeden le bugünkü dünyanm felsefi lelerin şair ruhiyle münasebe- r teşkilât ve sistemle bali umayı sevdirmek, - kıymetli € serleri yaymak, i gazetelerde edebiyata da hiç olmazsa sporun ya- gelen faydalr. tedbirler- mek hatıra dir,