—— 20 siz rlizma tecrübelerinin i iç yüzü ispritizme rik tekârları, fotoğrafla ruh resimleri almaya nasil muvaffak oldukla- TI ında bir fi. kir vermek diyle yaz: tar. Bir kimyager, bir fotoğrafçı, bir gi mütehassıs, lektrikçi bir acı bir fizik- a bir Okâhine (has bütün malümata sahib olmadıkça, ir bir fotoğraf med unun hilelerine karşı iy hiçi ştır ve li Pe ari) pek azı bunları ek ılan usullerin bir iel bile sümer. Sekiz yaşında iken fotoğraf eski tarihti kı pek kolay aldatan foto; oğrafçıların hi- lelerini taklid ederek yüzlerce per eri fotoğrafilerin doğru olmasını icabettiren bir sürü deliller sayarlar ki, bahse bile değ kadar bei sizdirler. Haki ise, bir tek ruh res- minin alnımış olduğunu ispat edecek ciddi hiçbir etil yoktur. pB ir fotoğraf camının veya filminin hassas sathı üzerinde hileli ola- ir kim ci daki başlar gibi), ya recek bir ii ahu, , müşterini: görünmesini istediği şahsa aid eski bir fotoğraf veya Seyi selin de edilir, M r Moss, bö: irik ampulüne sahib bu bir fotoğraf camına e bu camın üzerinde SE BTE resmolunmasına kâ- fi geliyo Ruhların fotograflarını! almak mümkün mü? Eski bir ispirtizmacı resimde yapılan hileleri oley Yazan Harry Price Marian'da Fakat Ke bir apeme cemi- n B. Mac Car- gr g - G ap fotoğraf camın. nin daima mümkün olduğunu ispat et- mek için yapmıştı. B. Mac rı aletinin tecrübesini 26 haziran 1935 de Londrada bir kon- cağını söyledi ve Light erinin şu yazı inti . Mac e hususi bir komite- nin arzu ği her türlü kontrollarma tâbi lm gartile ruhları aki Zini i iddia iş mı iddiası kal iştir. 5 disinden istenilen Dd ir her türlü'hileleri önleyecek mahiyette görünüyordu. Hususi komite emi ci rafçı tarafından kullanılacak, medyumu! üstü eyice bela ve sonuncu tedbir olarak, B. Mac Carthynin elleri serbest bulunmuya “Bi keçi Gary bütün bu şartları ti rağmen camlarda resmi em ve bunlardan üçü, seyirciler tarafmdan tanındı. Zahire: imkâ: n bu WEE nasıl eJ- olduğ bulmuş “Ruhların camlar üzerinde çıkması için kullandığı e gelince, B. Mac Carthy, bunların istenilen yerde elde dilmeslii için çok itinalı bir hazırlık ve büyük bir meharet icab etmekte oldu. Kun Böyllmiştiz. miş esası insan ld bir fotografilerini ga mini mini bir ün içine koy - u küçük Ee O e olma. NEDIŞ Pi t ettiği usul projektö; tasiyle bağlı olduğu serbest olmadığı halde) mesafeden fotograf makinesine doğru uzatmaktan ibaret olmuştur. B u kadar mahirane hilelerin önü- ne nasıl geçmelidir. ler şeyden evvel fotograf camları- nı bizzat tedarik edin ve camlara rönt - ken şuaiyle bir a koyun. Medyumı doktorlardan mürekkeb bir heyet alk runda çırıl eki soy: mecbur edini, da: sı uwdunun bir tarafina sürülmüş kimyevi bir madde varsa bunu tesiri kalmıya- tır. On dar sonra sizin tarafınızdan ha- zırlanmış olân bir mayoyu öylece tecrübenin yaprlacağı odaya ge- giyecek w tirilecektir. Hiç bir veçhile fotoğraf ma- ma: yum gittikten sonra kendi elinizle ni yacaksınız. Bu tarar tatbik ettikten gene camınızın üzerine ruh resimleri sonra, ar VaR muvaffak olacak bir medyu- rastlarsanız, böyle bir adamı tanı- heri ale hazırlar (eğer ca lan Grade ük ul ce ife bir fon lanmalıdır.) ve ruhu temsil e olan şahıs medyumun ya. nında mevki alır ve bunun kısa bi şeyi mlar, müşteriye e kse si ka- n insan veya eşyaya istenilen verilir. 2 sanieynin kesri alınır. Sonra “ruh” ortadan im medyum hiç Il bil Fotoğraf fiyotına çalışan im r şey gibi ve hattâ her şey: a sanat üzerinde de taribkâr izlerini emi geri kalmadı, mü. ellifler eserlerini, kompozitörler bestele- - i ve nil essamlar resi; i az lar. Büyük bir amaz oldular. B işsiz sanat. vii kütlesi meydana geldi. Bunun netice, poz veriri. di vr ei örtülü > ilk çeki alıdır öiba) Eğer bu başın yi ve e ei Yenin e bl ağa hiç iz Di resim elde edili; sonkânununun bir öğleden şinden y kalar kücül ç reyanna ve bezelye Haçminde bir elek- ması li didir. Pariste çıkan Lö Jurnal gazetesi de bir sanat e mevcudiyetin- den in bahsediyo; Bir el sokaklarda dola. rkasında, artistlerin til ismanlarına, seileni çalıştık. Pariste bu neviden iki ağaza var. dır, fakat bu neviden mağazalara Fran. sarın ea şehirlerinde de tesadüf e. ş bir teşkilâttır ki, rekabeti Ta iş gö: pek vE olacak ki te. dir. Kırk santi: e büyüklüğünde bir agrandisma; anga a ndan ei den tedarik etmek her zaman mümkün. dür. teşebbüsün nasıl doğduğu. nu ai Anlatalım Bir sanatseverle sanatkârın hayır. iy bu manzara ki ında süsle kiri Sin silik fotoğraflardan Hikâye İkimizden birini Sea İnsan ık bir vapura bir ar- ra kendisi de di ye İse lede kadaşiyle beis binerse, li bu tekinin olan koc: ni il nini arkadaş kendi karı i, | na geldiği zaman, m bir şey o her zaman onunla yanyana bei mamış gibi güler yüzlü ve sakin bir tas, imkânı mir İşte bu defa da öyle | ver almıştı. 3 uştu: bir yaz günü Kadıköyden va- * Pp inen Pakel ile karısı Münire, üst şamba' akşamı F: işinden çif güvertede iki kişilik boş bir yer bula - a ittiği Ta iy madıklarından, Fahri en öndeki kana- iş Ke pelerden eğ pe Münire de | öyordun Karısına o gece Meslek sek © salonun dip tarafındaki kanapenin bir bulunduğu bir toplantıya gi“ köşesine ili deceğini, toplantının geç adar Münire ye: oturur oturmaz se- | dı ei i li bulunduğunu vinçli bir çığlık kopardı. Yi: ia mek- | söyliyerek en temiz esvablarını i k kün bu mi sy Simdi li bir bankada çalışıyordu. ç, güzel, biraz da hoppa bir kadın- — Gektesi e hasret ka - I takarak kı ra başladılar. Bir ara- ie Cavide Mirim kulağına fısıl. e taraftaki kanapede gazete Me aran bize dönük adamı görü- — — tutkundur. re, başma bir topuz yemiş gibi alk Çünkü Geride 'nin gösterdiği adam, kendi kocasıydı! fakat işi çaktır- mamağa çalışarak — Neden anladın sana tutkum oldu- ğunu? e gün Ka: dünden ei üm. Derhal eğilip aldı ve vin meni liy silerek nezi ri hâdise umduğum isi bir e kapısı a a çabuk açıldı ve vaziyetlerimizi anlat tık. inire halecanını belli etmemek için pon gıcık gelmiş gibi öksürerek rdu — Neler konuştunuz bakalım? — Adam, Kadıki Galata tarafında bir yerde çalışıyormuş. öyünde oturuyor ve raber yürümeyiz. Çünkü adam evli imiş. Karısının bizi bir arada görmesinden — de ne halt etmeğe başka kadın seviyor? Münire'nin bu sualinden Cavide si- nirlendi- — Gönül bı Karısı- nı — ve ayrılmak için baha- em sana ne oluy e ki irli mlm Bir de sinek kaydı traş olmak üzere idi ki telefonun zili öttü, Fahri hemen koştu. Telefondan ince bir kadın sesi geliyordu: — Allo, sen misin Fahri? Ben Ca- vide. Bu akşam saat onda buluşacaktık nal korka korka sordu: — Yoksa bir mani mi çıktı — Hayır, gene baluysağır Fakat e Kadıkö yünde başka bir Şimdi ves receğim adresi ve saat dokuzda mutlaka oraya gel. — Sesin bana bir tuhaf geliyor. — Sesimde tuhaflık falan yok. Sen öyle zannediyorsun. Fahri bir kâğıd parçasına Cavidenit detti, Kas Olsaydı bile he kıtır atmanın kolayını bulurdu. İki râ ri, yüreği Şi sını çalıyordu. Kapıyı aça! çi kız, Fahriyi güzel döşeli bir salona aldı. evgilisiyle nihayet baş ba: ir ve... Karısı Münire dudaklarında acı bir tebessümle içeriye girdi! Fahri, sında dimdik durarak sert ve kati ifade ile sordu: — Şimdi kararını ver bakalım: ya Cavid. o ânda nasıl kapandığını Hâdisenin bilmiyoruz. Yalnız şunu ie rı koca o gece orada kaldılar ve er « tesi gün hiç bir şey keremi gibi bera» berce çıkıp gittiler, İşin bu neticeye nasıl varmış oldu- ğunu anlatalım: Münire, koc. videnin arasındaki müni rıncaya kadar, en ince teferruatiyle ra e e e imi arkadaşlarından Nahide'ye me- ley aç, İkisi baş başa vererek bir raki bir Münire, İn şakaya boğmak için 20- plân tertib > İşte Nahidenin — Sizi e ini da... Peki, e: ni vererek onu kendi evine davet etme- ri arasıra buluşuyor musunuz? si ve enli bu Mn kapana düş - — Hayır. mesi bu p PP İZZET Fakat önümüzdeki çarşamba gecesi... —E, isimi 98 gelecek Böyle sözleş- tik. — ere bırakırsa ona varacak G3 — Tal 7 değilmi be Bundan âlâ kocayı nerede bulacağım? Genç, güzel, hali ari yerinde vr adam.. Kimbilir eki ne çirkin, ne godubet birşey ki u br a istiyor. — Her halde ği olmalı! Münire a a fazla dayan: rı. Bir bahane bulup (arkadaşından iL EM gelince, Cavideni an çıkıp uzaklaşmasını ğe ill mmel portreler vücuda syreiyarlr rdı, e işler yolunda gitti. geldiğini “Daha düne b r e hem patron, hem iş- lan bu artistler sanat sahasında mu- rtmasına, hem de hay: ilemi kazanmaya muşlardır. muvaffak ol- CENGEL HİKAYELERİ (KİNCİ CENGEL KİTABI) Meşhur ingiliz muharriri Rudyard ipli bu güzel eseri de: “Srikci ENGEL, Kİ KİTABI e z gözüm ii muharririnin kendi dı hakkında yazdığı: “KENDİME DAİR adlı eserini de ihtiva eden —— kitab bütün Kitbılarda 7