1-5-1957 sez rm Mimarın rolü bir şefinin rolüne ço Yazan: Doktor E. Egli imarın rolü, orkestra şefinin ro- , derse, tuğla ile işlenen bir dıvarın Jü ile kıyaslanmıştır. Bu muka- | muntazam yapılmasına imkân var mı - rçokları gibi aksamakla beraber | dır? Aynı düşünce kereste ve diğer ya. doğru udur. Bu mukayesede, yapı orkes - | pr malzemesi hakkında da variddir. rasınmi, mimarın idaresi altında müş - Aşağı değerde malzeme ve işçilik terek bir eserde birleşmiş olan muhte - imarın mükeş bir sey lif işçilerden teşkil edilmiş olduğu kay- dedilmektedir. Bu orkestrada, hepsi de bir plâna göre m e vaffak olmasında payları olan damee a e lar, alçıcrlar, taşçılar, demirciler, ma kestra ile, çalman eserde âhenk ve mü- rangozlar, çatı kaplıyanlar, doğramacı. | kemmel bir ifade temin edemez. ii e, ini K urtarıcı ve Büyük Önderin giriş- tiği es nm iyi olması neye bağlıdır ? Bu e9- esere kendini vermek ülküsü tranın iyiliği müzisyen'in kendi ik nç ide ve canlılığı yarat. âletine hâkim olduğu tekniğe Serin Or- | makta, ihmal edilmiş olan şeylerin ku- kestraya sunduğu “esere kendini ver - | ruluşunu huzlaştırmakta, başlanıp yarı- mek ruhuna,, gördüğü, ve duyduğu sa - | da bırakılmış olan işle k- at eserinin vuzuhuna ve nihayet şef tadır. Yapıcılık da bu esaretin bir parça. tarafından vaki k ikazları her mü- Zil midir? Nasıl olurda, bu ülk IN zisyenin kav vray e bağlıdır. | genel kalkınmanın her sahasında ken - Bu düşünüş şeklinden ne kadar uzak ol- disini gö uğumuzu iin abilmek! için, biçi mükemmel bir Seki getirmekliğimiz istermez? im temiz bir işçiliğe ihtiyacımız vardır. BE işçilik mükemmel işi mey - (Arkası 7. inci sayfada) ra - bei önüne kâfidir. bir tarafa yapıcılıkta bil bize ek az olan istisnalar bırakılacak olursa, bir göz atış bile orkesira benzer — mmm , eo İyi işçiliğe dayanmayan bir ya. ! pı sanatının ktymeti yoktur. i öyle bir yapı sanatında tecrübe- i ler muvaffakiyetsizlikler can sıkı- cı olduğu vi kötü de olan ba- ; ri arasında sallanıp durmak- ır, dan birini teşkil eder. Mi 7 i Anıtların bakımı Eski eserleri nasıl korumalı? Yazan: Dr. Egli € bakımı ile sanat ei bir para alması lâzımgeldiği İmemektedir. Fakat bu usul ka « ce ü bil üstün- i mek mukabil üstün. z İİ din önündeki al ağırlığı kar. işi yaşatmaktaı Azab kapısındaki çeşme :tamir edildikten sonra yim korku mpaşa' Di iş camii ile Un- ei asılı, b layla ek- seriyetini, zanaatlarına iyi hâk'm in köprüsü yanındaki Sokollu ii ve kendilerinde amil iş Mehmet Pat ve Azabkapıdaki k isteği e) z olan kimseler teş- çeşme önünden geçen bir kimse, yapı sanatı ihmalini ifade ed. li il, etmektedir. Pek eski ol olmuyait devirlere gelince- öyle dei ni muhafaza ve güven ali i iyeceği i, b dürmektedir, azı sahibine, vaktiyle, güzel u yi sanatlar akademisinde milli yapı verilmiş, ve i iliğin mükemmel olması, evarüs ettiği güzel camileri ve | fesiyle vazifelendirildiği zaman, ususiyle bunların mira bir mii tarafından aşağı yukarı > iyi daha yerine konmasına imkân olmıyan | içinde ölçülüp tesbit edilmiş olan bir - b olmak « bü. an kurtarmak maksi sie Evkaf “Genel | yük bir kısmının ortadan kalkmış m takdire değer gayret. | büsbütün mahvolacaklarını ii bile leri, Kültür Bakanlığının, mevcud sa - etirmemişti, at değerlerini tesbit ve bir türk sanat İster a ister bilmiyerek olsun, topografisi halinde tanzim hususunda - | her halde imhanın temposu, muhafaza ki eee aynı yolda yürümekte - ve tamir etmenin klora ir çok da- dir 5 hi tarzda izah e: de tamir ve ye bolup ana yekünuna yeti mektedirl. unu da unutmamamız lâzımdır ki, vaziyet adar uzun sürer ve şeyde el, atel, yaşamak ka- LEZ, a çal Ki 1, kazanç ve istikbalini emniyet altına alacak olan Süpelim değişip Jen kurul. şekil alırsa, adil ar hızlanmış sağl millet varlık - ıştukları bu mu- Zi ılâpta, Tedi evler, yeni işyer- leri, yeni yala yeni ve yeni bağ er, te ruluyor e kurulac: ik Ehemiyez olan bazı şeylerin inkrlâba edilmesi e. 3 $ » Hal emi verimi sayılan m lke yazlığı» den, inkılâbın himayesi slemdzder. | Bu itibarla, anıt bakımı genel ima wn v3 muvazi olarak yü: mii e hi ihmal, rüzgâr ve hava te. Ai irisi yahud kötü niyet ve osuna 'durmamalıdır. cak, işçi yapı lella mükemmel olmasına bağlıdır, İN Ankarada görmeğe e bir manzara arze- ri halk yapıcılığı eserlerinin tesbiti vazi- Sultanahmed çeşmesi spekülasyon gibi imhaların temp: yak u ( Arkası 7. inci sayfada )