SAYFA 4 Düşünüşler. İbretle görülecek rakamlar Pransaının 1934 ve 1935 seneleri va hareketlerini kıyaslıyan ve ansız gazeteleri han bir isla- eğ çok dikkate değer il ta- la görü, şıyor. Burad: Fr de evlenmeler 1935 de kire sene önce- , 298.192 den 284.604 e 840 kişilik bir fazla gös- lânçosu 1935 de 19:476 kişilik bir ENE Kayinmamnlz” Bu rakamlar bizi düşündürmesi mn bir v. ifadesidir. Gö- rüyoruz jimin son ardcı- tiklerinde, evlenme ve len hanelerini her yıl bir. - ka kabartan rakamlarla karşılaşıyo- Tuz. şılık Si ae rastlıyan - (totalitaire) istatisi Bu esaslı farkın meşin rejimle- rin min siyadı e tatbik ettik- leri nufus mlm yle yığınlara aşı- mistik ve ideallerin tarzında aramak a. mek ise pek tabi. dir. Ferdi hürriyeti « geniş manasın- da anlıyan ralizmi, Pran- sa'da demografi kı ün gös- ili temayüllerin büyük haykıran ü rağmen, arlı bir menfi nu- fus propaganı Pa ? yapıl- masına ea etmektedir. Fransız fransız me Ye espirine, gazeteleri dolduran siklet merkezi fikri ihti. enüz kontenjante edil. mübedelemizin ağa olmasına rağmen yaçlarımızı - he, mediği için - eskisi gibi Fransa'dı hal etmekte devam ediyoruz. Gi "irme, gündelik gezetelrimiz xe arasıra şöy- le bir atmak Me ihiyerları aka dn ve lizmmlerı gösteren müsbet yazların ve mekslelerin yane ba- ya imi iğine ii yürüyen im da Faşizm imparatorluğu De, Algemayne Saytung yukardaki mis ık, altında yazli” başyazıda, Mi. artık eri ban bulmama, rp ği Jadığını, Tsa. nün Suları EM da pileli gl geti - eği ne göre, İtal ile İngihere ara- sında bir anlaşı ii n çıkmasını dü- şünmeğe artık EN bir sebeb bulun- madığını söylediğine işaret ederek di- r ki: ri la yeni faşist impara- tuğ anlaşmazlığa düşmek is- temezse, ei böyle bir anlaşmazlığı Direlee tabii böyle r ve tam em- peryalizmine bağlanmal kileri Bu vazi- Afrikada faşist fikrinin temel- in ehemiy: zamanda talya, la yeni bir örneğe adır; bu örnek Bri- taya çıkmaz. 5 impratarlğu tarihi olarak bir şuurla eski Roma vet ise, di çesi bugün Kıral m - Hindistan ru unvanı, vekil Dierelimi ia, resin daa sulh ve tr masasma ın içinde koy- yn h ime li ın büyük boğazlaşmanın üzerinden iş orluk, n- u kadar bir sürü De yeriyle | me rilmiş bir halde idi. Ora şey ok maş bitmiş, imparator unvanı en sona lmıştı; bu işde ise basl: a Bu ilan keyfiyeti ile yeni İtalya kendini eski İmar sırasma getiri. yor. Umumi unvanın veriş de, hinda Dİ e hatırlatma! *adır. talyadeki son iki nesil, İngiltere nin şahsında İtalyanların ananevi dos- tonu tabif müttefikini görerek büyü- müştü. Fakat, indi eri inkişafı iie ri görülün- lmak bir mukavemete, hattâ İngil- ii wukavemetine karşı bile hü- kümranlığını genişletmeğe muvaffak olduğu yerlerde, İtalya, ingiliz aleyh. tarı vaz germeğe hazırdır. $- Rabindrat Tagor Yetmiş beş yaşına basan bir hind şairinin sa ve mesleki hakkında birkaç söz 40 s 1946 tarihli Mançester RE kn 5. K. Ratklif inm- asiyle “Rabindrant Tazor” hakkın- e 3 alan bir makelede denili- ei şöhreti bütün dünyaya iş bir tane büyük muharriri var» Hintli şair Rabindrat Tagor dır. Bu haril ikulâde Me şair ve simi riri, romancı müti fekki ve e ar pi Kezbiyeci ve evaml ir. Orun, bil el Araya da 2 ret kazanmasiyle baş- uyan r hayatların ii Eh Myra değer bir hikâye ol- gi dranat Tagor, 6 mayıs 1861 ta- rihinde Kalküta şehrinde doğmuştur 1912 yılında Bengal'da hararetli bir surette jübilesi yapılmıştı. Hati da aldığına göre bu hâdise, İngiliz gaze- telerinde hiç bah: ui olmadı. Ta or o esnada bir Bengali şairdi ve on- dan fazla hiç bir şey değildi. emişti > adı İngilterede ve Amerikada geniş kazı 0 yaz, kendisi de İngiltereye geldi. B şerefine verilen ts başkan- bü- iye mr Kendisi yazı- cu asırdan e- vel Bi iy Be Bengali di- Tini iü 3 ii ei ilk defa, ön cali siri neşideler mecmuası vizmemiş. miş sari vet Tagor, Kalan için t de muvaf- fakıyet elde anar korku- yordu. Bu tarihten bir sene ser basıl- MIŞ, ilterede ve Amerikada her kü- tüphanede yer alan bu kitab karşısında şi e kadar meçhul ış büyük bir in keşfedilmesi herkesin zevk ve la uyandırmıştı. Citancali ve Nobel mükâfatı yanya- na Tagor'a in konu: lünyada büyük bir şöhret bağlamış oluyordu. 'Tagor, bir müddet sonra kendisini gayet iyi ş olan in ikan ha- yat e tenkidden daha fazla bir eda ile çatmış, bundan başka Hindu Vi seli mı hırpalamıştı. 1921 senesinde Almanyaya ve İs- inavyaya bir e yapan hi şairi bu memle le hararet ay lm Artık kitabi: eye, almancaya ve ili için daha italyancaya tercüme edilmiş bulunu- ee anya ve İtalya a e nma! susamış ya Bundan başka MN pi de onun terbiye ii ia yazmış ğu eserler büyük tesirler EE balkı uyandırıyordu. 23 MAYIS 1936 CUMARTESİ Bu seti mir lm — saatı e Konserler ; 1 mi (Askeri müzik) 19— Münih (Orkestra) 21.30 peri (Senfonik) 2 10 vi (Senfonik) Senfonik) 5 e (Şen konser) müziği ; -T.T. (Elavsen) LR. Fransızca (Salon müziği) 19.55 Buda; apeşte. Dr Chopin) 2415 Radio Parie (Hafif im) Tiyatro ve Varyet. 18.30 Moskova (O, 21. Droitwich (Varyete) 2130 Paris P.T.T. (Piyes) 21.35 Roma ( ga 140 Milano (0) ra) 2145 R. Paris Girik piyes) Dans müziği : 20.15 21.10 Poyyami 45 23.30 iie 24— Kapenhağ Budap: 2440 Droitwi i RADYOSU 1330 Plâk yayımı ajans haberleri 19.30 Toktö zle (Karaciğer, safra taşları) Karpiç şehir lokantasından naki? 20.30 Ajans haberleri 20.40 Karpiç şehir lokantasından naki ———— —— e yaz- dığı ve içinde man çetin ve acı ime ii 'bir dille anla- tan ve bu vesile ile dört le iz un ye vE valisine irt sene evel ken- Onun milliyetperverlik yolunda yaz. | disine verilen şövalyelik rütbesinden mış olduğu bir piyes Gandi'ye bu yol- ılı ica eden mektub bütün ük bir mücadele teşkilatı yap- | dünyanm kulağında çınlamıştı ve temelini vermi: iündistan bu hareketten & i, Şair, ta 1900 senesinde Bolpur'dak i tma Gi gali 'or'un sivil ita- kendi e eski e sİS- atsizlik hareketinde elele verecekleri- kain diriltmek maksadiyle erkek ço- | ni sanmış! at iş böyle olma: bir mekteb kurmuştu. | bunların Mek konuşmaların. ini senesine kadar böyle devam ede- bir ı. Bu ikisi, biri elen bu mektebi Dr. Tagor ondan son- Bileiz ri e olmakla ra daha yükseltmiş ve bir şark ve garb | beraber programlarında v ışmâ yol- üniversitesi baline ie getirmiştir. anlaşmadıklarını ir Burada şairlerin hind milliyetper- Tagor gayet derin olarak şu kana- werliği ile kri biraz bahsede- | attedir ki şarkile tam bir zıddiyet lim. Bir müddet kendisi ve taraftarları, | “antogonizm,, hali: bulamazlar. gençlerinin Lord Kürzon siya- lerinin bir Avrupa dille hindeki ii ketlerine ön ü ştur. Bir kısmı Av- ayak olmuşlardı. Onun gi rupa dillerine çevrilmediği gibi Ben- hür. silim #eriri yapiyoğ iwe;balir vi dışındaki hindliler tarafından da ii Bu ir, kendisi, icin kat bir müddet sonra böyle pes evirenin “Bu makale maden telkin eden pa kötü vene tedir ki, haritaya m yi atış bu iddiz. | Ji bir ingiliz eded iş “ ya Nİ Ge yetmiş çam > les iiş ir şair bu tercümeleri, ratıcı karakterine lr iyi rk şına e dolayısiyle yazılmıştır. dap; vakilzii kle iktif, dan N iş olan Sir William | gören şair, bu hayattan yı. | Bu münasebetle Hindistanda bir takım ceğim. Rem enteresan ve hemde | Rothenstein'e verirken kendisine niçi; lmda Mar m öze ei ihtifaller de yapıldığını gazetelerden YAŞAR NAFİ ve ere bir vaziyettir. başka piyes ve şiirlerini ingilizceye çe- tekrar meydana atıldı. Bu münasebet. | öğreniyoruz.” 7 Tefrika No: 95 ev müzakereye koyulan terbiye ile op haricindeki kuvvetlerle çar- e sosyal, politik ve nasyonal bö- hat ı çarpışa za) n üm- ümlerin hi ik rine getirlimiş olma- "sl ANKARA RA. uş ve e ayet Köni F evini cumuri; cumuriyet nda & ma Gebe ni arsasına oturtmakta, onu millet ei ile i in- dünyasının yarattığ. dei lir dev- ep diğer SE ani beraberlik ve kar- i rilmez, bu birlik erbiyesi AR dileri, derhal deşlik'e gelince debiyattan Yazan: Nr? von BİSCHO: ve “devletçilik” i i kabul etmektedir. Vet ri “millet” mefhumuna inkılâb etmiş vedevam- ibaret kalmıştır Hele bugün, eski ve unutuk Türkçeye çeviren: Burhan Yeis e le oturacak olanlar kendileri ve çocukları İzlık, ei iddiasiyle Simin yüzyı lin e bir edebiyat! torunları, geniş yer, ışık ve hava bulsun- sahnesine ayağını basmıştır. u ikisi, hıristiyanlık, mistik tanrı te- isini ifesi, şüphe ar diye, arşitekt, dönüp bu sefer, evin plân- ii tanımıyan, regional başka- al ve filozofik spekülasyoh (ki her üçü- götürmiyecek kadar mevcud olan bir devlet larmı evin sahibleri iyle müzakere "eylemek ıklar ve sınıf ika farkları tanımıyan münde geldi doğudur) kanalmd: kin e asi tedir. Kabul edersiniz ki, ve her şeyi milli camianm potasında erit. 18 inci yüzyılın hukuku esasiye tasavvurla- da doğrulukçu bir beraberliği temin re, reylerin 7 51 inden emi ri mek etiyen ba fanatik ia arman, v tina girmişlerdir. Girmişlerdir ama, hiç bir ktir. Tü ebe vönifezi 5 diği urmadığı kuv- zaman fikir sahasında litik realiteler sa“ Sg eğ 5 is NEZ yn TE YEZMSS” reisin şirket ln dal eme ktadır. Bu kuvve vg ir me kick ny ve a yabancı olan bir kuvvettir. Garb dünyasınt a idealleri bir talrm filozoflar ilan ete a İste ürk Fi a miyem biyere Bel #neydana ge pi İkuvvi eler rında bi ktiv- — ba ideallere bir takım âşıklar tapınmış . 5 İş yap da yatari şkalr ve gâye r. Ne vet, mevcud 2 ve onlardai âyri Ve ve yayı ıslah iddiasmda dali a — irk Ea ei si bi Ser ye m miele ne de ii başka bir te af kartala kezml ei garb mitletlerini j palnarak ri emiyi e karşı müdafaanm silahını İ Pr beren kardaşlık( işte, gi idare ede: mlar arasmda hic kimse, ç yetsiz işleri mda müzakereler yi" Ta 'ki, millet inin iniz başla. â arm arkasmda yürü ide sileri bi bir dk içini ki el ciddiye almamığ” ? tısma benzer. bir ml ime Partiler, a üç parola arasında h afmda bul: fabakala; Ar Li arbınidır, garbli iisâhin ir halelemir mi zamani için a gs 2 Be : e Tür demokrasisi ise; başlarımı sokacak > beri lie Zât eta, ie : li liği içini, ie Si: gişitekde yaptira- yi terbiy vE 86 ve sy birliği Zil ber böllmimde; alalim eliz elndla ii