— alim ” sea —- IHalkevliler Günes - Dil | Çocuk gazeteleri ne okuduklarını k arı hüviyetleri üzerinde yapi in tesirlere hiç dil ttiniz mi? Bir genc bana ğum gazeteler- ve gördüğüm sinema filmlerin- den anlıyorum ki Ve - yan mektul Fakat, İiküyeye ni ne e var! ümde d birkaç çocuk ga- zetesini birlikte tetkik eli m. tanesi, ki karde düm muharel besi arasında her rar Kim Ee ötekini istisl akal edişini hikâye eden ki a 3 Son e yapılan futbol maçla- irinin nasıl başlayıp nasıl 17 bildiren uzun bir ea Bilm. eceler, resimler iii ozet Kli mk mik ark soğuk müktelerişr karşı yü EH a iş in Hirka İri katürü, İkinci dergi birincinin hemen hemen eşidir. Onda da aynı cinsten roman tefrikaları, Di karikatürler, tığı için, Kirma gözden geçir kaytağ Bu gur miiahalarca sürüp rikalarm, bitmez tükenmez a yalnız satışı artır- mak ve sadını güttüklerinden vi yalnız e mi temin eden he nlı yazılarla sayıfalarını doldur. duklarından ir edildiğini her gün işitiyoruz i Unutmadıkları ölülerini ziyaret ettiler ii 1. inci ei dergileri tetkik edenin, bun- larda da aynı düşüncenin hâkim ol- Germir ei Dn Li acıklı bir li görmemesi imkânsızdır; he- | sesle Reşid Galibin ülkücülüğünden yecaı e resim: liği tarafınd. dai nda, dil, ve ebiyat şubesi ler... Bu edebiyat ile beyinlerini yo- rarak büyüyenlerin gündelik gaze- telerde kalite aramalarmı ne cüret- le istiyebiliriz? Ancak bu, ye in en e ik tarafı ise az em kir- İmiycak çocuğa insani ve milli cel hatini mi düşüncelerini, lıklı ona yüksek hisl le va ik e mak i çalışmalarım hayranı ln Kültür Bakanı sa- yın 'a sunuyorum. Nasuhi BAYDAR Başbetke TEK ÇLİK m 1. inci ins DİNEN ) a; yrılık hav: şark vardır: serilik Şaş yani a Ea si vardır. Türk birliğinin en büyük sem bolü gençlik birliğidir. Şarkçılar ma anıldığından bahsetti ve Akçako- ca da ülküden ve ülkücü olmaktan konuşulurken bir gencin ağladığını sebebini sorduğu zaman Reşid Galibi Ke söylediğini anlat Meh N Eogin Reşid Gali- e a kuruluş kei sosyal yardım şu- inin idare komitesinde çalışan Ali mezarı etrafında yardım şu- r. Ragıp Tüzün, Ali Rı- hım ne temiz bir kalp taşıdığını ve e büyük feragatlarla çalıştığını içi Kk bir anlatışla söyledi. di saylavı ve ğini ildi. anlattı.. ve halkev - ruhları için birer ölül bei ikika süküt ettikte Bu gazeteleri ben, daha çok ilk i elinde ğen ve hattâ vuran çocukların in mağındaki ihtilal acaba nereden ge- a) ukarda işaret ettiğim iki karde- türkçe sidir ra türkçe diye bu külhanbeyi 'mi öğreteceğiz? Yüzde doksanı adapte veya doğ- > " mk pa çocuk li eserine, rastlıyamadım. a © giden tefi ve geriler en ayrı oldukları ten sonra onların iz r peki kadar, biz kendi aramızda birle- | hatıralarını anarak mezarlıktan Su nız cümlelerden o birkaç örnek: | şeceğiz. Onlar bizden uzak olduk- | rıldılar. Ankara Halkevini ve halkev- *.. Kızımı öldürmüşlerdi. Birinci ları Erem biz kafalarımız, kalp- | ileri bu yksek la i intikamı bu idi... İkinci intikam ne Ve Ri Gi ribiri- | dolayı kutlarız. lah var Bn ek e kler ey e ba bak vardı... Dul çı .. ee .. : a İN memed Eee NE in dl a Gönül, Güzel İzmir betçi kurşunu mutlaka yemişti... He- pususuna düşerek kavgalar ” Rakıları Âmili riflerin birisi: atın, vurun, irem ve © aylık sebebleri haline gelmi- diye bağırıp dı yeciktir pe yi E.R ATAY ALİ FUAT E —.— il muh- onun yiyeceği bir lokma ekmeğe göz > N : Neşriyat Mü. FAZLI em bayi al o epin Ulus Basımevinde basılmıştır. alli atli, O oni idiz i — Bu zavallıya benim de yradımım dokunduğu için büyük bir zevk du. — Yanına bile gitmedin, senin nasıl bir narin ei olabilir? Teorisinin Ana Kanunları ve Analiz Başı 1. inci sayfada) Sev ardı aliz edilmiş! anası “yürekte bulunan bir ate- süje veya objeden olduk- ul a tecellisi” dir imdi bü ana kelimeden çıkan sözlerden (sevgi) nin analizine devam edelim: : Süje veya obje göste- a biri deki ateş ve sıcaklık! birinci v. nin için: lanır. de (ev) elemanı e (eg) elemanı da ikinci süjeyi gös- bu mefhi Gezisi ana kök- n başka mevcut olan elemanlar, yakı ie veya obje sikerim yi elemanla biri saha gösteren, öte- ki de elimeyi asmlenikı iki ek- ten ibarettir. (Sai iy emin kuruluş iğ) dir ki bunda sal aşka si je veya obje üzerinde ecelliğinii ii dir. 55 i eli ni sike olursak, m da ana" Tizi şöyle olur: 0 2) bulunan * Ge süje veya e ie elemandır. Bu ele- ses) ei (eg) ele- minin (3) Ek: eğ tamamlıyan, ii eden, ifade eden, isimlendi. 'n ektir. ) şeklinde vg se (sevmek) ıkar EE bunun sa em) in O kelime isyan da ası “bir süj. apıl- kon- sini ! limesi Türk lehçelerinde doğru- dan doğruya Sn manasına MN u kelim iie akid dillerdeki ben- eno luna (o gelince: evda), id ve a me) kelimelerine bakm: Yolları albuki, Türkçenin (sev) fil Hi eri göz önündedir. (Sevda) dahi şöylece analiz edilir: EE Se (0) Sı 3 Yukarda vali edil miştir. Bir süje veya objenin ol. dukça dirda bir Ml ateşinin tecellisi” demek tir. sahada bu ateşin yapılara: ola, bulunmuş oldu- österir. Bu mi nayı tayin ve it- e) isimlendirir. e a vokali ve (ağ) da konsonu düşe: (sevda): olması cam ei 11, — ça fas hi Male "es kelimesini a a- edelii naliz (d ) (2 (3) 1. (ağ $ aş * e IL GE kiş e ye ei ç ayık) kelimesi; sidir. Ana köke “zıya” era reel (ışık) olduğu gi- “ai in abstre manası veri- leri ie (aşk) olmuştur. (1) Ağ,ığ: Ana e tre sk ği dem. obje- sahada ana va kök mef- Abs- ni ve s0i şerek (aşk) veya bulunan bir ateşin oldukça ui ni ir iyle (sevgi) ve (sevda) ii e 1, — (Aimer) sözüne gelince, fransız etimoloji lügati, bunun lâ- âre) Idiğini ve eski fransızcadaki şekillerini izah ikten sonra - pek dil e değer olan yu sözü söylü; iyor “Wi le J sözünün “şikeli takdir etmek — estimer” manası- na ii ve lâtince (aestimâre) der gelen eski (esmer) “füllinden gel- diği faraziyesi zaruri değildir” |2' İşte (ai) nin yerine geçen bu (es) elemanı ve onun lâtinde linde ee nen) ei (ağ. i es) kuruluşu, künü, eği meydan: armakta yi - etimoloji lügati zannettiği gibi zaruri şöyle mii bir hakikat şekline sokmaktadır. Çünkü (ai (esmer) den alarak analiz (0) ii ©» em -- er) la müellifinin kılmamak imer) sözünü böyle eder. Ceğ e ortaya ç (1) Eğ: ellisi anlamına ana kök tür. Pa (2) Es: Bu ateşin ana meeii ve ya balla oldukça uzak bir hada tecellisini anlatır. (3) Em: Süje veya objeyi gös terir. Bu üç eleman kaynaşmasiyl Si (sem) şekli (sev) sözünür eni (v) ve e 7 > tego: daima birbiri ye sirri (4) Er: Mananın tekarrür an ri bari e (aimer) sözü de “süji ol uzak sah ir e e tekarrür wi L il a) MN bizim arapça “siyah” pe t i mapa “siyah” manasma gelen yn geldiğini i ispat eyle ed) in in müennesi olarak göste- i noktasın- na “sevda. kalb” denildi ğinden dolayı bu kelimeni vgi (21 Dictionnaire etymologigi de ngue İrançaise, par O. * m şılm lrkle yani tikl çete içti kayı yı göre sını na İ.N. DİLMEN mn