AY SAYFA İkiye ayrılan Avrupa La Repüblik'de yazıyor: İtiraf edelim, Avrupanın istikbali Yalnız Piyer Dominik görünüyor. Av- rupa devletleri, bugün, 1914 Ke cekinden # bön ibirlerin: değil, yal im iye le lde için fakat iki partiye ri veren Vi > “karulduğu i için. öy dan Yi hakkımız vi vazi; 'ransız milleti, o ka dar mutedil, o kadar sabırlı, o kadar tedbirli olan fransız milleti biribiri - birlik halinde anlı nuz? İspanyadaki geçen hâdiselere b vaş ne kadar kanuni sa da, la mevzuubah: basit si 1 toplanmakta ve cil Ya Gil Robles, ya Largo Kabilla. ÜLUS Alman silâhlanması, Fransa Pariste çıkan L* Homme Li ga- zetesinde 1. Masson - Fore: ya- yor: Nihayet İngiltere uyanmıya hıyor yi ve defa Almanyanın vala ikâ d tir. Fakat ingiliz milleti, bir kendi $ı- nırlarımız içinde bulundukça hareke- te geçmiye aslâ razı olmıyacaktır. “Esasen olimpiyat oyunlarının nundan evvel bir sey yapacak. Fak yi müdafii olan muhafaza- yada işçi saylav Miss tad medi Vilyansın tara eşi şe #celerini neşretti. Vilhemştrase memurlarmdan biri, m kuvvetli hi iğ zaman, Al. e dn al balıkla, ingiliz ne şöyle ai miştir “Biz vie bir harb için hazır de. ğiliz. Bir sene daha geçerse iler çok değişmiş olacaktır. Avrupanı ya biri, ya öteki: İşin ortası yokr. garbindeki iz El silâhlı, Mü i â ribirine dedikler ya | in şarkında elli mil genişliğinde bir ben!. biz ar heniz ni ezeli kendisini askeri hareketlerde gelmedik. Bununla misie her attı. lunmaktan meneden bir vaziyet: ğımız adım bi hezeyi yak - ahammül edemez. Bu husuta, e: in Bi laştırıyor. Bu hezeyanı Bini 1917 | teferruatına varıncaya kadar hesab eden bir plân hazırladık. Bu bölg: den 1921 e kadar, İtalya üç dahili i da, n letleri ile Çekoslovakya ve ingiliz, Belçika ve Holanda demok- rasileri Pe masun e la dır, böyle e şey ne sep pi ne Roma'da, ne Moskova'da tanılıyor. Yarın Madrid'te öbür gün Fransa' - da mevcud olacak mıdır?. asal savaş, 1917 denberi çok kter almışi çeve içinde yapılmıyor; ya daha bu sa i sal hası oluyor; bu savaşlar şimdi, içle - birçoğu mut! i uş ve altnda Kİ devletler arasında yapılıyor. di, on yerde vukua gel olan şeyin her ve yaksa gölmiyeceği - kaybetmişti, ükümeti vazifesiyle mükellef olan eğ si i bağırıp çi — kat İngilteresiz olarak ferber ein e Samed mizin içinde askeri kı! kete geçirdik diye, Ri ciddi bir teşebbüste bulunacağına inanırmı- sınız? “Gerçi, B. Baldvin, İngiltere sınır- rin vazifelerini iyi yapmış ol ya kanun! ıkabilmesi için ka- rarnameler itmeye mecbur kal . mış olup olmadığını münakaşa ede - ve bir devletin mea kurul- sından büsbütün masun değiliz, gün, hususiyle Moskova ve Ber. lin'in ideoloji vaziyetleri değişme 'i - ği takdirde, en ük manevra hür - riyetine sahib olmak bizim için çok s veo ten, inkâr edilemez ki, hit- lerimzin Almanyada zafe- rin ertesinde ital, gazeteleri, bir şakirdin muvaffakiyeti karşısınday ibi, d ve sevinç: # ş beri, Roma ve Berlin biribirinden yo benze. yedili almı lerinin siddeti, bu ani skla DEN ae Şüphesiz, bize g olacağının haber e nu YE EA değildir. Fakat Almanya ile Fransa arasındaki GERE kati ei ten uzak ol e ae ei EE “e sini den sonra, artık il memleketi hiç bir toprak meselesinin kebizinnie e ei adığını söyliyordu. bir çok defa. lar m Km bu sözleri w- nutmuş olsa aksi takdirde ken- di namına söz söylem adamları Ren bölgesinin tel silâhlanmasından bahsetmeye PE cesaret edebilirler- di? Bu; üçüncü Rayh'ı idare LE bize yaptıkları v sürpr ğildir. Esasen yarın Ezim ne olduğunu e ki uzun fasılalarla Ren ötesin- den gelen ni ural gü venmemeye bizi kısa Bu yalm arzusu bize, B. St- rezman veya B. Brüning tarafmdan y e bu be abe ami ökdeei ileri Perii Ez üni Hitler için aynı şey söyleneme: halde fransız - alman münase- betlerini hoşa gitmiyen bir gerğinlik. ten zoraki bir dostluğa sevkeden bu s0 ü uyordu? 1933 de, Führer'in an hakkın- da çok dostça bir söyl iye, Vinte şöyle haykırıyordu: “İşitmek pile ei var ama, e İk 1, böylelikle ya çin gi sebebi oldu; buna fazla güvenmeme- Me vi el BE yi le ml erkkeb kurmaylar, hitlerizme ve bu itibarla dazAl ile anlı 2 meylediyorlar. birleşm: wyor. , Sovyet Rusya, iki numaralı Sovyet devleti adını verdi- ği bir devletin doğuşunu a ima çalıştı. bugünkü günde, Almany. lerine eek anılmıyor; İs panya veya en daha fazla hatr. ra geliyor. ve İspanya'da ii rer halker ai hükümetinin kurul duğunu tasavvur Jim. Bunlar ez mokratik ve parlmanter kalmakta ve İngiltere sevimli sözlerle, tehditli hareketler arasındaki tezadın her fransı dırdığı hayreti ifade emi Anlaşılan şimdi Al Imanyaı ikin. ci tavriyle, kuvetli tavriyle karşıla; gidiyoruz. Ren ötesi, i; fı inde sö- n deal müdahale etmekle mükellef- ei kaç aydanberi Almanyayı gör- mesini bilen İni giltere, Almanya Sr fından isteğin, kötü bir darbeye karşı alman - ingiliz mu- kavemetini ölçen bir “kuvvet dene- mesi” olduğunu anlıyacaktır. İngiliz eğe ME sürülen Bu erdi süküt, vi biri olmuştur e ümasili görünüyer, içiler gibi uha zakörlarda tehdid önünde dalma bo- yun eğmenin tehlikesini anlıyorlar. nn ki, Ni mü- e a bir ingiliz - fransız - bel- a bi i olsun! ni Il ki bu suretle felâketi ön. ye yoksa... Çocu m Ho- tek başma üç Küriyas kzn Sefai sebebini düşünme, mecbur kalacaklardır. devam edecek midi de Pratik ola - rak günl evam tir, fakat bu emini ahud her ikisi bird. am edecek - İs veya i, yal n açıkça vyetleşsinler, saral Berlin ve Boe'dki, bilhassa Ber - lin'deki gülür! ikisi r ve devlet edin o zaman” Fransa, bil seçimler solların lehine verirse, nasıl Mad . bir netice rid'le Berlin arasmda sıkışıp kala - caktır. 'araziyelerden ir şey değildir, denecek, Şüphesiz, fa - kat bunlar da lüzumsuz bir şey de - ğildir. Claude etmi faraziyeyi, âlemin büyük silâhlarından biri ha - line getirmişti; ml bunu küçüksememelerini istemek hakkı - mızdır. ZMART 1936 PAZARTESİ Yunanistanda kabine La buhranı Mara gazetesinde Piyer i imlerin meclise bi yük bir — per ti, olduğu bir sırada, Yuna an kendi- ne bir kaibne bime ik çeki. yor. 26 sonkânun Beri; Yunanisi tan- da hı karşıkar: dur: inis eli, N Gene Fakat ne biri, le elde ede- omünistlerin sahib olduk- ardan birinin ve. le almasını im- ama, her üçü lecek engellerle büyük rakib p. illerini içinde toplıyacak bir uzlaşma kal i ta sarlanamazdı, çünkü dilis grupu- nu halkçılardan olduğu kadar liberal. i in bir kin rdu. Hiç iberalle ılar a- rasında ei Li yapa miydi? pun başka yesi kalıyordu; daha önüşü- nün ertesi B. Demercis bu ne- 0 bir kombinezon vücuda getir. mişti, etmesi hatı- > gelebilirdi; fakat hedefi aksine o- olan bir seçimden sonra bu- a e karışıklığa yol açacağı şüp- İki hâdise era ardından vaz yeti daha sad. herhalde B. Kondilis elinde olan 12 mebusun kalmış namma anlak kendi iradesini hâkim sma kalkışamazdı. E: aç gün sonra, liberal- lerin iktidar mevkiine geçmelerine şiddetle mukavemet edecek, hattâ bu bir hükümet di si de ya pabilecek olan adam hayattan çekili. Tefrika: No. 28 e Tanrı'nın kudret hürriyeti alak mü- msebeti, islâm v3 hıristiyan dininden baş- a ka ti azan: Norbert von BİSCHOFF © çi onlara Türkçeye çeviren: Burhan BELGE ; 3 z cey lu; ğ Türkün bu düşünce ve yaşayış tarzını, jan: şıp çırpınmağa alışmış olan batı, tabi- sırda yi Tri hıri wohkta olduğundan daha Eivoetl değildir. amıştır. Yalnız si udretli spekülasyon kabiliyetle- a ön nsan n İradesinin münakaşa islâm skini yi Bu sedyi müslüman dinine atfedilen eti ve rahmet'i ile bir e y emitik aşayı çi sini tetkik e Türk mill fatalist determinizmi reddetmi: dünyadaki işlere karşı biler olduğ imdi, Tü yal ve poli an iç ve dış bünye- muş olan yahut vücud bulmakt lere karşı çeniari bir bağlılık beklenemez Halbuki izel edilmiş on sekizi unu göntemiş olduk. de erin ini meleri so0s- noktası, ta olan şey. ğudakii e ötedenberi umumıyetie zinci ve on dokuzuncu yeiyebeebiei m vaptığı, bundan ibaret tir. Batı, her defasındaki haval İEiEMHİMİE na rağmı vücud bulmuş yahut bulmakta uk sö; oli eri hayali değerlerin çabuk sörpü- milleti, bizzat kendi tarihinde bir. yen çelenkleriyle süsl: ve onları hakikat çok değişle görmüştür. dünyasından idea) dünvasma çıkarmak iste- Türk mi milleti, öyle bir iye Üre de mi nlardan kendine semboller, bav- ünyanın Ve mif- ş ve yanlış tefsir etmişti e “kadiriler” ile “cabiriler” tarafından kendi mizi içinde bu kadar em kay- Jetlerle insanlarn ei be bunların Eşya ve madde âlemi, ki iyetlerine hicretin daha ikinci yüzyılında yapılmış! etmemi etrafımda çarpışmıstır. rşı temin edilen bu hürriyet ve eN utezilenin bu hususta nükteli ve sofis- Türk ri öyle bir din e e ki, gudaki insan için böyle bir a takı karşı ce bir tik bir mantık a attıkları görüş ya 'adaki hayatın deği: ve bekasız- > yy verici kendindengeçiş meçhul- teslimiyet ve tebdili kabil olmıyan ri ve “ni Tamrı'daki ve rahmet'in insandaki İrktan ibaret olduğunu teyid va edir. udaki insa ile ölüm ara kısmet'e şı gönülsüzce bir inkıya tam mesuliyet ile telifi davası ise, nerede İşte bu üç sebeb yüzünden, Türk milleti- ei dizi e kendine ideal yap- mıştır. Türkün, hayat mücadelesi mil ie v isi akaşalarmda nin, dü gi hayatı, bu hususta çok daha maz. İna; ml 1 din bir kere, böyle“ bir işi nuniyet ve hikmetleri reddedişi, tanrısal tak- ep aynı şekilde karşımıza çıkmaktadır. tecrübesi daha kin “ vru- “şirk” edimi başka da, ondaki ha- dir böyle ve bu olduğu i için değil, hayat mü- Şüphe yi ok ki bu davayı, müslümanlık da palılar gbi sddi telakki ti ii hassası, ona bütün bu dünyalık cadelesinin i ava çünkü, halledil e kadar kolaylık ve icyetanla Kalk veya işlerin, hep aynı değerde yahut aynı değer- ve değerine inanmadığı içindir. ez mahiyeti ile, insanlığı fikir hukuk dilemesi i verir zÂIr. izlikte şeyler ol ğretir. 1 NİS- slâm” ın “teslimiyet” Balan geldiği din sahanda Bai meşgul edecek ve Türk milleti biliyor il ber vücud bulan bette kayda değer vahut kayda değmez şey- - doğrudur. Şu var ki, VER de “bağlanma” ona yeni din ve mevzuatı içinde yeni şey ademe karışmağa lâyıktır. Bunun böyle ler ki, kavıtsızca edilmelerinde hiç demektir. Bu teslimi ile bağlanmanın e değerler ve ölçüler bulduracak olan olduğuna rma vakıf olandan, vücud bul bir mahzur yoktur. Ve dan dolayı, dogmatik ifadeleri Ain isti- tükenmez kaynaktır. olan a do- i insan, dünyalık işlerin iz olacağı- na efendisi kalır. (Sonu var)