20 Şubat 1942 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

20 Şubat 1942 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Birinci Sınıf SARAY LOKANTASI Seçme ve eşsiz yemekleri, Fevkalide Taze Levrekleri ve bilhassa (Levrek Kiğrtta) sı birinciliği almıştır, Kuzu çevirmeleri Pudding- leri ve diğer güzide ziyaretçi takdirini celbetmektedir, Karaköyde Bebek tramvay durağında No, 31 Telefon 49005 CUMA 20 SUAT 142 * TANEVL Telgraf: TAN, İST, Telefon! 24310, 24318, 24015 İstanbul Ankara Cad, Ne, 18 * YEDİNCİ YİL2336 5 KURUŞ İKTİSADİ YÜRÜYÜŞ Bankalar Fevkalâde Sayısı Çıkti, Bu sayıda milli ve ecnebi büyük ve küçük, Türkiyedeki bü tün bankalara alt malümat ve döküman mevcuttur, 100 sayfalık bu fevkalâde nüshayı tavsiye e Sultanhisar Torpidomuz iskenderuna Geldi Gemiye Dün Sancak Çekildi Ankara, 19 (4.4) — Anadolu Ajansının haber aldığına gö- »cı evvelce İngiltereye sipariş edilmiş olan harp gemilerimizden “Sultanhisar,, torpido mubribi, esas mukavelesi mucibince bize «slim edilmek üzere bu sabah İskenderun'a muvasalat etmiştir. Makamatı oskeriyemiz tarafından usul asimi yapılmak üzeredir. İskenderun, 19 (A.A.) — Bu sabah İskenderun limanma z€- Ten torpido muhribinde sancak töreni yapılmıştır. Saat 10 da tümen bandosu tarafından çalınan İngiliz milli marşı ile torpido muhribinden İngiliz bayrağı indirilmiş ve yerine istiklâl marşa 5 ile 'Türk bayrağı çekilmiştir. Törende vali Şefik Soyer, Tuğge. $ neral Şiikrü Kanatlı, İngiliz deniz ataşesi ve kalabalık bir halk $ hazır bulunmuştur. Bir bahriye müfrezesi ihtiram resmini ifa etmiştir, Tuğgeneral Şükrü Kanatlı, bu akşam misafirler şerefi- $ ne 150 kişilik bir ziyafet verecektir. : .AvrupaHarbini Milli Şefimiz. Talebe Birliğinin Kurulması Dolayısiyle Londra Halkevi Dün Açıldı Mr. EDEN BİR NUTUK SÖYLEDİ: | “Londra Halkevinin Açılışı, Türkiye İle İngiltere j Arasında Artan Sıkı Dostluğun Bir Nişanesidir,. Bitirmeği | Düşünüyorlar Gene Avrupuya asker çıkarmak ie- ine yanaşmaktan çekiniyor. skat buna karşılık Sovyet Rus- yaya muhtaç olduğu malzemeyi #ümkün olduğu kadar bol mik- tarda vermiye karar vermiş bu- İunuyor, Ve görünüşe güre, Al- #fanyanm bu yaz şark cephesinde bir kat daha zayıflıyacağ ve © vakit müttefiklerin var kuvvetle riyle geniş ölçüde bir tasrrura geçmeleri #irasmm geleceği hesap İ olunmuyor. | M. Zekeriya SERTEL | ingapurun Japonlar tarafın İ dan zaptından ve Uzak Şarkta vaziyetin . günden. güne İcnalaşmasından sonra herkesin İ sorduğu sual şudur; giltere bu biribirini tekip *den hezimetlerin altından nasıl , harbi nasıl kazanacak- tır? İngiliz Başvekili, Uzak Şarkta daha başka felâketlere de hazır « | anmak lâzım geldiğini söylemek ten çekinmemiştir. İngili askeri Mütehassısları da Cava ve Su , Matra adalarının, hava üstünlü » ğü olmadığı için, uzun müddet müdafaa edilemiyeceğini söylü - Yorlar, O halde Japonya bu gir diği yerlerden nasıl çikarılacak, Ve İngiltere ile Amerika Pasifik- İS uğradıkları bu mağlübiyetten başlarını nasıl ve ne vakit kaldir Kabileceklerdir? Günlük hâdiselere bakarak gün lik hüküm veren kimseler için Vaziyet hakikaten demokrasiler için karanlık” görünüyor. Fakat isini gören ve işin iç yüzlerini bilen devlet adamları günlük hâ Giselere göre değil, umumi vazi- etin icaplarına göre vaziyeti mü etmek mecburiyetindedir « ler, Meseleyi bu suretle tetkik e- Gen salâhiyettar müttefik ricali- hin ise nikbin olduğunu görüyo - 3uz. Onlar Avrupadaki hezimet - lerden sonra yeise kapılmadıkla- m gibi, Uzak Şarktaki mağlübi » yetlerden .de, ümitsizliğe düşme. işlerdir, Onların ileriyi aydın- lik görmelerinin sebepleri olmak imgelir, Bu münasebetik, Japonya har. girer girmez, Vaşingtonda top anan demokrasi şeflerinin ver - dikleri kararları, kararlaştırdık » Yarı harp plânını hatırlamak fay. dalı olur, Bu kararlara göre müttefikler, 42 de her cephede birden kuvvet Mi olamıyacaklarını düşünerek, İr numaralı düşman telâkki et - tikleri Almanyayı ortadan kaldır- Mayı ön plâna koymuşlardır, On. İsr da Almanyanın takip ettiği plânını taklit etmiye karar vermiş gibidirler. Yani düşman! birer birer ezmiye çalışacaklar - dır, Bu düşmanların başında Al - manya vardır. Almanya bu ilk rda son kozunu oynamıya ka Tar vermiştir. Şark cephesinde lıyacak harp, değil yalnız Sov et » Alman barbinin, hattâ Av- Tupa harbinin mukadderatını ta. Yin edecektir. Şu halde bü yıl ya Pilacak iş Almanyanın ilkbahar taarruzunu akamete uğratmaktır. Avru; Almanya yıpranırken müttefikler harp İstihsallerini art Kıracaklar ve 1943 de kat'i darbe- Yi vurmak için hazırlanacaklar » 477 Sonu; Sx 2; S6 Yüksek adalet divanında sorgu- | fim. Kurumun Üniversite gençli» iki Fransız bay: | ği için her anlamiyle birlik ve ları yapılan eski vekili; Daladier ve Bloom Riom'daki | Belediye Vergi 've Resimlerine Adalet Divanında Fransız Hezimetinde Alâkası Görülenlerin Muhakemesi Başladı Bloom'a Göre Tek Mes'ul Gamlin Harp Başlayınca Elde Tek Modern Bomba Tayyaresi Yokmuş! Riom, 19 (A.A) — Riom yük. sek adalet divam bugün sast 13.10 da toplanmış ve suçlu sanı lanlar, önlerinde polis komiserle- ri olduğu helde tevkifhane ile ad liye sarayı arasındaki yeraltı yo- lundan çıkmışlardır. En başta Da- ladier, sıgarasrı içerek ilerliyor, arkasında Gamlin geliyordu. Onu Leon Blum gülümsiyerek takip ediyor, Guy, Lachambre ile Ja- comet onun peşi sira ilerliyorlar» dı. Mahkeme salonunda localar, AZ Sonu; Sa: 3; Sik 4 İki İngiliz Zırhlısı YAKINDA HİZMETE GİRECEK İki Süper Zırhlı da (BeaverbrookÇekiliyor 1943 Yılında Üniversite Gençliğine Üniversite talebe birliğinin kurulması o münasebtiyle Milli Şefimiz İsmet İnönü, kendilerine çekilen tâzim telgrafına şu ceva. bı vermişlerdir: “Üniversite talebe birli temiz duygularına teşekkür ede- İltifatta Bulundular feyiz kaynağı olmasını dilerim. 'smet İnönü Ankara, 19 (TAN) — Reisicüm hur İstet İnönü ve refikaları, bu akşam Çankaya Riyaseticümhur köşkünde başta Başvekil Dr. Re. fik Saydam olmak üzere Vekiller Mr, Edön'in Ankarayı ziyaretine ait bir intiba: Başvekilimiz Dr. Refik Saydamla Mr. Eden bir hasbihal esnasında Parti Genel Sekreteri Fikri Tuzerle beraber Heyeti âzası ve refikalarına bir akşam yemeği vermişlerdi Zamlar Yapıldı Tanzifat ve Lübiyat Resimleri Azami Hadde Çıkarıldı, Kontrat Resmi Bir Misli Arttırıldı! Şehir Meclisi dün toplanmış, bazı belediye resim ve vergileri. nin arttırılması hakkındaki tekli- fi müzakere ve kabul edilmiştir. Arttırdacak vergilerle bunlardan elde edilecek fazla gelir miktarı. nı şöyle hülâsa etmek mümkün - dür: 'Tanzifat resmi âzami hadde çı karılarak 100 bin Hira fazla gelir temin edilecektir. Lübiyat resmi de âzami hadde çıkarılarak 10 bin lira fazla varidat elde edilecek . tir. Pazar yerlerinin işgal resmi- İnin de bir misli arttırılması 28 bin lira fazla gelir temin edecek tir. Hallerdeki ardiye resmi muh telif nisbetlerde artırılmak su . retiyle 150 bin lira, levha ve ilân resmine yapılacak zamlarla da 60 bin lira fazlalık elde edilmekte - dir, Süs köpekleri resmi de 1 li. da beş bin lira fazla gelir vere - cektir. 100 bin lira fazla gelir te. mini için de kunturat resminin bir misli arttırılması kararlaştırıl miştar. Zamlar 1 mart 1942 den itiba- ven yürürlüğe konacaktır. Vergi ve resimlere #sm yaplmas için hazırlanan projede şu mücip se- bepler ileri sürülmüştür; Kabinedeki değeşiklik dolayısiyle yeni bir vazifeye getirileceği anlaşılan Sir Cripps Churcihl! Kabinede Değişiklik Yapacak Tokat Mebusu Hasip Aytuna Men'i Muhakeme Kararı Aldı Attlee Başvekil radan beş liraya çıkarılmıştır. Bu| Halkevlerimizin kuruluşunun yıldönümü münasebetiyle dün , İyurdumuzun muhtelif yerlerinde 3 Halkevi ve 22 Halk Odası da ha açılmış ve ayrıca 3 Halk Oda $ı Halkevi haline konulmuştur. Bu münasebetle, pazar günü, ye- ni açılanlar da dahil olduğu hal de bütün Halkevlerinde merasim yapılacak ve Başvekil Dr. Refik Saydam Ankara Halkevinde bir nutuk söyliyecektir, Londra Halkevinde merasim Londra, 19 (A.A) — Reuter'in diplomatik muhabirinden: Bugün Londranın sinesinde, |Türkiye büyük elçisi Aras'ın riya setinde töreni yapılan Türkiye dı sındaki ilk Halkevinin açılmasiy le Türkiye ve İngiltere arasında yeni bir bağlantı daha vücude gelmiş bulunmaktadır, Açılış törenine Türkiye büyük elçisi riyaset etmiştir. Törende yüksek şahsiyetler arasında İn- giltere Hariciye Nazırı M. Edenle Britisch Council'in ve İngiltere Haberler Nezaretinin mümessille ri ve Türkiyeyi seven birçok dostlar hazır bulunmuğlardır. ATIF Sonu; Sx 4 s1 HESS'E DAİR İFŞAAT İskoçyaya Nasıl Gittiği Tamamen Aydlandı Dük de Hamilten Londra; 19 (A.A) —Dük de kendisinin düşman- larla bi yaptığını ima eden azıdan dolayı, komünist liderle- İli 6 RBi Birmanya Muharebesi 'Şiddetlendi Avustralyanın Darwin Üssü Ağır Bir Hava Hücumuna Uğradı i Çin Kuvvetleri de Siyamda İlerliyor Arafure 02. iile se AVUSTRALYA 0 kp gösterir harita Melbourne, 19 (A.A) — Hava Nezareti bildiriyor: Japon tayya- releri bu sabah Port-Darwin'e ta arruz etmişlerdir. İlk alınan ra - porlarda taarruzun şehir üzerin de toplandığı kaydedilmektedir. Ar” Sonu; Sa: s3 Port-Darwin'i | zırlamıya çalışma! Mihver 35 Macar Tümeni İstemiş! Amiral Horti--Bu Yüzden Çekiliyor —— Yerine Oğlu Etienne de Horti Seçildi ve Dün İşe Başladı Budapeşte, 19 (A.A) — EL enne de Horiy ittifakla daimi na- ip halefliğine seçilmiş ve yemin ettikten'sonra derhal yeni vazife sine başlamıştır. Değişikliğin sebebi Ankara, 19 (Râdyo gazetesi) Z Verilen haberlere göre Almanlar ilkbahar harp hazırlıkları müna. sebetiyle Maçarlardan 35 tümen asker istemişlerdir. Naip Amiral | Horti Macaristana bu kadar ağır bir yük yükletilmesine taraftar olmadığı için, kendisi yine dey- let reisi kalmakla beraber idare yi başkasına bırıkmak istemiştir. Bir naip vekilliği ihdası da, yine verilen haberlere . göre bundan doğmuştur. Macar Basını, halkı harbe ha, adır. Bu ara- da Macaristanın üçlü paktla iş birliği belirtilmekte ve Macaris. tanın tarihi vazifesini yapmakta olduğu, yeni Avrupada lâyık ol- duğu yerin kendisine verileceği ileri sürülmekte: Bugün herkesin Olamadı? BU HARBİN EN BÜYÜK RÖPORTAJI sorduğu ve cevabinr aradığı bir takmm soaller vardır: 1 — İngiltere Bu Harbi Nasıl Kazanacağımı Zannediyor?” ? — Sovyet Rusya İlkbahar İçin Nasıl Hazırlanıyor 3 — İngiltere Niçin Uzak Şarkin ve Mısırda Muvaffak 4 — İngiliz Kabinesine Niçin Hücumlar Yapılıyor? Donanmaya Katılacak| Muavinliğine Geçiyor Londra, 19 (A.A.) — Anson ve Howe zırhllarının inşatına son haftalar içinde büyük bir hiz ve- rilmiştir. Bu iki gemi “Kin Geor. ges V,, sınıfındandır.. Churohül son nutkunda Seharhorst ve Gnei senau zırhlıları muharebe edecek bir hale gelmeden evvel donanma ya pek büyük kiymette birkaç birliğin iltihak edeceğini söyle - mişti. Bu sözlerden Anson ve Howe zırkılılarının hizmete gir şmek üzere bulundukları mânası Son; Su: 3 Sü: 5 Londra, 19 (A.A.) — Revter A- jansınm parlâmento muhabiri bildiriyor: Zönnedildiğine göre, M. Chur- chili, harp kabinesinde değişik - likler yapmak ve harbin sevk ve idaresine dair olarak Avam Ka - marasında cereyan edecek iki günlük müzakereden evvel kabi neyi küçültmek kararı vermiştir. Strafort Cripps'in kuvvetli bir ihtimale g5.c Vs ede yer alacağı zannedilmerte ve harp kabinesin AS ani Sa xsk7 Türk Maarif Cemiyeti kolejin de talebe notlarına ait cetvellerde yapılan tahrifatta alâkası olduğu öne sürülen ve adli tahkikata in kün vermek için teşrii masuniye- ti kaldırılmış bulunan Tokat me- busu Hasip Ahmet Aytuna hak- kındaki dosya Ankara müddeiu- mumiliğince üçüncü sorgu hâkim liğine sevkedilmiştir. Sorgu hi kimliği, bu meselede Hasip Ah- met Aytunanım hiçbir suretle alâ ka ve mesuliyeti görülmediğini tesbit etmiş ve hakkında men'i muhakeme kararı vermiştir, 5 — Amerika Bu Harbi Kazanabilir mi Bu ve bunlara benzer daha bir çok suallerin cevaplarını en salâhi- yettar bir ağızdan dinlemek istiyorusner, Pazartesi gününden itibaren Deşre başliyacağrnız büyük röportajı okumanız: tavsiye ederiz, Bu büyük ve mükim röportajı aparak © vaziyetlerini yapan Amerikanın en meşhur ve ve bütün bu müşaher #n büyük gazetelerinden birinin | delerini tetkiklerini ve temasları” sahibi elan İngersol'dür. Ba set | nı büyük bir o röportaj halinde Çinden başlırarak 40-90 bin ki- neşretmiştir. Denilebilir Mis“ lometrelik bir seyahat yapmış, ter İngersol'ün bu yorar, vütüm harp cephelerini dolaşmış, selerin içyüzünü anlatmak baki Sovyet Rusyada, Mizrda, İngilte- | ından, bu harbin en büyük rö- re ve Amerikada en salâhiyettar | portafıdır. Bir (ki güne kadar) devtet adamları ile konuşarak ve ' mere beşliyoruz, ——d rinden bazrları aleyhine açtığı ha karet davası neticelenirken Hess. in İskiçyaya ne suretle geldiği tamamen aydınlanmıştar. Dük de Hamilton'un avukatı Dükün vatanperver bir zat oldu ğunu, Hess'le hiç buluşmamış ve ondan hiçbir zaman mektup al - mamış olduğunu söylemiş ve Hess'in gelişini şöyle anlatmış - tar; 10 Mayıs akşamı Dük, İngiliz hava kuvvetlerinin husus! kısmının harekât sılonunda nöbette iken bir düşman ÂIF, Sonu; Sk: 2; S7 ie