———— “Hayal ve Millet davamız Bir insanın kendisine “ Müslüman ,, denmesi için nasıl İslâmlığın şartlarını, iman esaslarını bilmesi icab ederse Türk olmak için de Türklüğün şartlarını ve esaslarını herkesle beraber bilmesi lâzımdır Ahmed Hamdi Başar | Evet, bir kimyager size ihtısası'nına tek damla başka kan karışı Yazan: I B" günden diğerine (o geçim zorlukları içinde herkes, hiçiki cehaletinden sıkılmadan, hattâ uğraşmadığı bir takım işlere akıllzururla bahseder. Bir erdirmeye çalışıyor, Öyle insanlar tarırız İki bunlar ömürlerinde bir delta gıda maddeleri nereden, na.) mühendis) «Böyle şeylere siklum ermez. der- selelere ne müthiş akıl erdirmişi #1 tedarik edilir, fiatları nedirjâdam olduğunu da, ayni zaman. iyisi ve kötüsü hangileridir gibil herhangi bir suale verecekleri teki birinde hidiseler hayatta hepim cevab ben ne bileyimden ibarettilzin aklim başına getirmeye zor. Hayat güçüükleri yavaş yavaş bu! en alğkasız ve cahil olamlarımızı bile bu mevzulara çekti. Ekmeğin miktarından, fiatından, fasulya.i nın, etin durumuna kadar her şey/kâf: gören, emdi yaşayan insanı alâkalandi. rayor. Gene birçok insanlar, hattâ bil ya sürükleree © zaman bu, mes leklerindeki ihtisam o hayat insanlar apışıp kalı lar. Vakrü hiç kizmse, bir devli şinin başına geçtikten sonra, ih. İgiriler ve bilhassa o mütehassıslar'dığı, yahuri orada da «Benim bu uğraştıkları meslek dışında biç bir bilgiye ehemmiyet vermemiş. memiştir. Fakat ler; tapluca hayat görüşüne götü. tecek tecrübe ve malümattan ker. dilerini uzak tutmuşlardır? Dür. vanın davaları nedir, ia: dişi nedir gibi birçok münakaşa lara, bütün dünyada fikir ve m eb ayrılidarma yol açmış olan) mevsuları bir tarafa bırakalım; memleketimizde şu içinde bulun- duğumuz buhranlı Oo zamanlarda| kendi derdlerimiz, mili davaları-! miz, mii ideslimiz, iman esasla. Turz nelerdir diye herhangi bir aydın ve bilgin Türke sual sor. maktan &onkunuz; çekininiz. Ala. cağınız cevab, yurdun ancak bir an kalesi halinde ei heyecanla inanmışsanız, sizi W gere aklım ermez» dediği görül hayatın o bütün safhalarında devamlı şekilde ayrı vaşarım'ş, alâkadan mahrum kal. mış bir takım işleri, yalnız iyi ni. «Ayetlerle ve enerjile halletmek im. mı yoktur, Onun için, ekseriya! ş başına geçenler, şayed toplu biz görüşe malik değillerse, srkıntıl da, söylemek isler. Fazat günün ilar, tesadiifler bizi bir takım ev 3 veke bilmediğimiz işleri yapma. tasas depnda bir mevzuu yara dışında saydığı bülün bu işlerde-Jmamış olduğunu isbat evnesi ki. fi gelmez; belli bir budud içinde yaşayan bir millete bağlı olmasi için osun o iwilleti topluca yaşa” İken, onun kendi ihtısasındaki melmaya hak veren davalara herkes le beraber bilmesi, anlaması 1â4 zımdır. Bu bilgiler insanın eti, ke miği, vicdanı gibi kendine bağlı r şeydir. Bir milletin efradı gi. lecek yollarda farklı istikamet. .ere inanmış gruplara ayrılabilir. ler. Fakat nihayet varılacak vok. ta, yani milli gaye ve idea! hi içinlkimee için şüphe edilen bir şeyi olamaz. Art'k onun üzerinde biL, isizlik, alâkasızlık, yahud ayrılık, millet halinde boplanmış #sanla. rin araları çölemüş eski bir duvar gbi parçalanmaları demektir. Bir mmğlleti ancak ve her şeyden üs. İtin olan bu müşterek bağ, bu top. lu ve beraberce görüş bir arayaj getirir ve toplar. Aralarında böy! bir anlaşma dimayan, her biri, kendi #htrsası icindeki işle meş .. gul olduğu müdkletçe, ha millet görüşü gbi mevzul bilgiye ihtiyacı olmadığın. zamanlarda yanlış bir yol dahilinsanlardan ibaret bir topluluk! tutacak, onu görmiyecek derece-İmillet değildir; bu, olsa olsa, ihti. de işin cahifi olurlar. sas bölümlerine ayrılmış ve ara Türkiyenin baş davası nedir?İlarında müşterek bağ kurulmadı. Mili enerji nasi (o kullanılmalı?lğı için millet haline gelmemiş o. Liberalizm, (kapitalizm, sosyalizmilan bir iş topluluğudur. Mesele! ine demektir? Ekonomi politik nelbir ihtisas topluluğu haline gelin. demektir? Para nasl bir nesne.İce, millet ortada kalmaz. Ben bi dir? Türkiyenin hududları içindelTürk doktor yerine daha müte. davam, hududları dışındaki işlerilhasas bir ecnebi daktorunu, gene nelerdir? Bugün ideal ne manayaj|bir Türk mühendisi yerine bir raba sü ; Bunlar benim Mıtısasım dı. sındadır!. gelir? gibi mevzular, İhtisas o İşilmerikalıyı bu ğtwas bölüm! eri, İdeğikir. Bir insanın, Türk olmaklde kulanabilirim. Fakat dünya icim bes vüz yılık seceresini, ka.! (Devami 6 nci sayfada) Gençliğe canlı bir tarih duygusu vermek için harcanacak her emek yerindedir. Çünkü bu duyguyu uyandıramazsak genç ideal ihtiyacını başıboş bırakmış ve onları yabancı ideolojilerin zehirli havasına terketmiş oluruz Yazan : MI 5 var ayakta atan unsurlardan birisi de tarih duygusudur. Bir milletin kalkınış ve yükseliş devrelerinde tari duygusu canlıdır ve bilâkis tarih duygusunun zâfa düçar olması, mülleti bekliyen felâketlere delâ. kt eder. Buna dünya tarihinden pek çok misaller getirmek kabil. dir. Fakat bu sahada en açık şe. hadeti Türk tarihinde bulur Tarihimizin bütün büyük leleri kuvvetli bir mazi h'si şarılmıştır. Sakarya ve Du N nar zaferleri, tarihi melahiri can. landınmak, hattâ bu vakıslara gü- yenmek ve güven uyandırmak su. retile yaratılmıştır. Atatürk mil lette tarih duygusunu uyerk Sut mak için en çetin o mücüdeleleri yapmıştır. Bu mücadeleleri, baş. langıçta şüpbe ile karşılayanlar; 'onda mübalâğalı bir milliyetçili. 'ğin lerini gövenler olmauşlur, Fa- kat dünya hüdiselerinin son inki. şafları, hepimize Larih tezinin ö- İnemini bütün sarahatile öğretti. Tarihi istiikar ve istibza ile te- Lilkki etmeye meyleden Fransa ha. zm bir akibete uğradı. Amerika! 've Japonya tarihlerinde mağlübi yet bulunmamasını ele alarak bü. yük hamilelere hazırlanıyorlar. “Tarihten haz alamayan hareket lar inkişaf edemiyorlar. Bu ba. (2. t 5 — Boyn ak, NE 2), Arabın ba, 73İ ba (di, Nola (2) Profesör doktor Sadi Irmak lde ehemmiyetlidir. Keza cümhu.J lerimizi şu şekilde şümullü İriyet * devrindenberi milli omahi.İşünmek zorundayız. yetteki abideleri harab olmaktan 1 — Bunisrn harab olmaları korumak için bir cereyan da oldu.İna meydan vermemek, ğu inkâr edilemez. 2 — Abiğelerin bulunduklar Fakat bu Husustaki (faaliyeti) çevreyi ayni mimari esaslara ire? kâfi saymaya imkân yoktur. ederek estetik tesirlerini! tebarüz Milli abideler bakımından vazife! ettirmek (Devami 4/2 de) dü. | “Son Posta, nın bulmacası: 23-0 Bunlardan 30 tanesini hellederek bir orada yollıvan her okuyucumuza bir hadiye takdim edeceğiz rn Sultan sağa: 1 — Bir renk ve bir emir (3), Ke, ME Şrg76* ge der (4), San'at İİ 12). r 2 — Yakın işa, * ri G8). z 3 — Temiz ve * lekesiz (8), Rün 4 gür 13). A4 — Miser Hâl & (3), Bir usrumınz lemdan yeni hamlelere hazırlanan milletler için tarih bir kuvve kaynağıdır. Tarih te iki vasıta ile canlanır, tarihi hâdiseler, tarihi eserler. Birincilerini iyi yazmak ve i öğretmek ne kadar bâzımsa ikinci. lerini iyi muhafaza etmek o kadar ünemisdi ir. Acaba bu vazifelerimizi hakekile basar'vor muyuz? Türk tarihini frenk gözile değil, kendi görüşü- 'mützle yazmak için Atatürkün aç- tığı muzlu çığır şüphesiz, fevkalâ, &in ilk hecesi (2), $ 2) Uzak ndası 4 | Emmeiter emir m. 7 — Vilâyet (8), Nota (3). $ — Sopa (3), Çok çalışkan bir hay, ilram (3). 9 — Neta (2). 19 — Hayret midas (2), Bir paygam, ber Yukardan aşağıya: Bir hayvan (2), Gök (4), Se, kece meşalesi 3 — Soru oda (2). 3 — Bir eğlence yeri (5), Bir pey, ı amber (31. 4 — Nota (2), Nola (2), 5 — Acemin suyu (2), Bir gıda mağ, di (2), Acemos yüzün wfaltılmışı 0). 6 — İçtiğimiz (2), İle anlamında (2), Arkadaş (8), 7 — Bir emir (2), Arabın suyu (2). 8 — Madeni sicim (3), Büyükçe (3). 9 — Soma bir «iy gelirse cogkam - m. 10 — Nelg (2), Çehre (4), Parça (8)