SON POSTA — İktisadi vatanperverlik — .w. * Vatanperverliğin yeni manası ve devletçilik Yazan: Ahmed Hamdi Başar ktisadi vatanperverlik mevzuu'nız kemdi çikarlarini o düşünerek'dünyası, milletler arosinda da bü., zerinde sayin okuyucularım. hareket etmeleri vatsimerverlik duy yük farklar yaratmış; dünya Zengin, la bu sütunlarda yaptığım hasbihalİgularına aykiri olmayıp, bilâkis bu've fakir, efendi ve köle milletlere lerde (1) insanin hem kendi men.hareketlerle vatan ve bütün menfs. ayrilmı millev İaatini, hem de vatan ve bütününleti de temin edilmi ş olacağı kabul Jiwiça birbirine Menlaatini bir arada düşünmesi güçlolunur. «Fendlere faydali olan, va.rum eden bu ay İiğünden bahsetmiştim. İdeal insan tana ve bütüne de faydalidir» pren- felâketin, hasbi her ikisini birleştirebilen adamdir.İsibi Hberalizmin temeli sayilir. Şubaş sebebidir, Her tarih devrinde bu tip adam ya-hakle Bberal prensiplere göre bir! Liberal devir yikiliyor Yaptığı atılmak için uğraşılmış, ber rejim, adam kendi çikarlna uygun bir İşle fenalıklardan dolayi yikiliyor. Dün. her din bunun işin çalişmiştir. Re. meşgul olurken, ayni zamanda va.ya her sürlü ehlâki, bedii, dini ve ğimler, bir tekim premsipleretana ve millete de hizmet etmekte. fikri variklarını böyle yalniz menfa dayanir. Bunların doğurduğu birdir, İktisadi vatanpervorlik pura ka/aş ve para için hareket eden yenii ahlâk anlamı vardir. Her ahlâkin raktan, bunun içim durmadanye maddi temel Esyesi de, cemiyette ferd ve bütü yararak hatasmı acı acı çekiyor münasebetlerini birbirlerile ahenkli maktan, her türlü mücadelelere, Tena yaklaşan bir Luan ve intikal yapmaktan, İnsana kendi hareket. kabetlere göğüs germekten #barettir.'deyr; İçindeki harbler, buhranlar Jerince başkalarını zarara sokmiya.| Liberal devir bügün terihe ka.'ve İhtilâller gibi cemiyetin kirici v cak yollar göstermekten ibrettir. tişti. Onun bu İktisadi Biliyoruz ki Avrupalı miletler'verlik düsturunu şimdi doğru muli son yüz elk sene içinde hürriyet ve'değil ini diye inceleyeb'liriz, Görü. kedlerden sonra eğer yeni ve Taha! serbesti nizami yaşadılar. Bunun ia.'yotuz ki Avrupa müleğleri bu pren.bir devreye kavuşmak istiyorsak, mine Bberalizm denir. Liberalizmin sip sayesinde çok zengin «muşlar, bunun başlıca yolu fend, milet v esaslarından biri her ferdin kendi vatanlarını ndiemişlerdir.dümya ölçüsünde maddenin ve meni pmenİsatine en uygun gördüğü İşler.'akat ayni zamanda ferdlere men.faatin berbad ettiği, hayranlaştind de serbestçe çalışması, hükümetle.Jfaat getiren her işi vatana ve mille.ği eski, Hberal ve makine insan ye, in ve başkalarının bu İşlere karişlie uygun diye görmekten de bu m'İrine, hem kendinin hem de bütünün mamasidir.Ben bir iş tutacak, bir ti. Jetler çok zarar görmüşler; bu gayaç'karlarını bir arada göten hakiki zaret yapacak, yahud bir fabrika uğrunda insanlar ve milletler bir. ve ahlâklı insan y işletecek olursam, bunlari sirf bana'birlerini yemek, her İşi ve her yük. rat'lış biberul rejim yerine, yeni bir maddi fayda veten İş diye düşünü.|sek duyg para ile ölçmek biçimi.ldü : rüm,Bunlur vatana ve bi e fnyda,jne sokarak, Be ve dejenere birak yerleşmek!s mümkün olur. İl midir, değil midir. bunlarla hiçinsan tipinin yer yüzüne hi Şimdi meşgul olmam, Kendi çıkarını temin mas'na yol vermişlerdir. İnsanlarılran için yapacağım her harekette serbeş YAlnIZ şahsi menfaatler: tam. Bu suretle liberalizm #Bencislte soken bu liberal görüş sonundalletç. idareler ku ir ahilik dayanmış .İzengin ile fakiri patronla İşçiyi. ç ğin henüz hiçbi r. Acaba İiberaller hiç vatanper.İsermayadarla prolateryay! karşi karbedi ve ileri bir verliği kabul etmiyorlar mi? Bö getimmiştir. İnsanlar (o birbirine linde tatbikatini bir hüküm verilemez; çünkü sniflara ayrilmis, u ü emeli olmuyan hiçbir rejim me do.İhile ve madde âlemi bütün insani fl nim zaruri bir n bi , kabilir, ne de yaşiyabilir. Onkuralkirleri ve yükmek ahlik temel a göre insanların böyle miliyetçi, yal.aküst etmiştir. Bir mille dan sonra dünyanin yaşiyaca bari, İdoğruluk, temizlik, vefa, fedakâr.ği ye Onun bü, Ul Bu yazilar gazelemizin 15, 21 vejlik gibi her türlü ince duygulari si. gü 285 Mari tarihli sayılarında çikti. lip süpüren bu madde ve menfaat ana | her çareye baş n yapdiyr. Bugünkü büyük Felâ kuvveti D, ve Onun ana prensipİsri vel ç bulunduğumuz buh. ve İntikal devirlerinde, liberal maktadir. Devlet temeline içinde kas vatamper.y.kici hareketleri bu görüşü tas'İye, n hareke.'rejimin yerime her memlekette dev.ğ" Kb Sayfa 3/1 — EDEBİYAT — İki şiir ve iki nesil Yazan: Halid Fahri Ozansoy ün, lisanı ve hece veznini irlerin işliyen, şekle, k hiç değ fyeye lamayorla herjsiz erin cemiy kaç. n de i bir dille İade eden bir ne Bugün de bir hecenin muay altında bazı ak gör. genç rını garabete miş, ne çıka bakı m en ziyade yandığım. mahrum altaha & muş yığınlar ferdi, mâşeri her türlü duyguları. n: bihama garabetle im. aptarırlar? (Devamı 4/1 de) — ifadeyi hü- gençlik züm Mae Bunlardan 30 tanesini hallederek bir arada yollıvan her okuyacumuza bir hediye takdim edeceğiz 4 a ki kaymetler arasında sili yordu. Bugünküler a hakiki kıymetk posuzluğu şairlerin değeri bir taliksi, leri . reket (3), domea (6). 3 — Bir erkek ismi (5), Bir mey, a (3). 4 — Bir hayvan binbir çeşid, uânaz beri çıkan bir el çabukluğu » fet olmadığı y , o Habeşlerde «sürrealistler. ve hattâ «sür.| bir o ünvan (& eller» tarafından anlaşıla! Kötü (3) evek? çen Büyük Harb sonu 5 — Meshur bir da bir aralık Avrupa o edebiya'ın.| kanal (6). dan da b 6 — Komşu bir şimdi yalı; mem'eket 8, nan bütün o k Yalmaktan emri türizme © hasır (3) tada ne kaldı? Su — Asker (2), Kadın deği 13). 8 — Londralaki meşhur Nâzi Yan (8) 9 — Biç renk tabi (3). 10 — İlgi (5), Nola 13), Yukardan aşağı 1 — Habeş krali (6), Köy oteli 2 — Sarfta bie ostlan (4) fransızca (4). 3 — Tad, lerset (3 van (de, öe — Unak (4), Bir evi kayık (3). — Denis (5), Bir renk (2), — Aded (4). Nota (2), 4), mizdeki bu anarşi, » m 6 7 — Pencereye takılır (3), İ şanlağı nedir? İçi yer söyl ik Halic Marafık, iyi Geçmiş — Dava vekili (6), Beraber (3). — Pasaportlara yapılan (4), Sakın (3) 5 Seni) 9 14) Yırtıcı bir bay, | 19 — Zaman (2), Berlik (3), edeli (ım, an'ane çin mi şiir bahçesine uluorta atı. caklar? Böyle hareket r kasmı dâ, bir