di P ml ği e p Ti Darlilbe AT m e Lİ Y > Cİ # edi p dayi'in eski günlerini “Baykuş,, u nasıl yazmıştım? Yazan : Halid Fahri Ozansoy XV B üyük Harbin içinde iki ylı. dir biz de kanımızı akjtiyor. duk. Akisleri kulaktan kulağa ya. yılan şanlı menkıbeler genç Türk #airlerine bazen ateşii misralar yaz.! dıriyor, fakat İstanbulun bu edeli biyat havasi, orta halli bilhassa fa-! kir ailelerin gittikçe: kendini gös. teren sefaletini de terennüm ede. mediği için yarım ve kisik bir ha. pmaset desianindan öteye geçemi. ordu. Aslan sesli Namik Kemal bu devirde de na kadar lâzimdı! isreda onun kahraman sesi, nerede| Büyük Harb esnasındaki O mecmi Ayşe. Bir de küçük kardeşi, liğını henüz kavrayacak bir yaşta ve bilgide değildim, gördüğüm se İdece, harb yüzünden memieketin ge içirdiği sefnletler, uztürablar ve mah| rumiyetlerdi. Bunun İçin piyesimin çerçevesi, meçhul bir Anadolu kö- İyünde bir fakir Türk köylüsünün kulübesi oldu. O kulübede hasta bir çocuk, ihtiyar bir baba, iki bük İlim bir nine gördüm, Hasta Meh. İmedin masum bir nişanlia vardı: Nail ki, karakişta doktor aramak İçin şehre yollanıyor ve yolda kurtlar tarafından parçalaniyordu. Netice, ide Mehmed de iztyrabindan ölüyor ri dolduran cenk ve yalan yiirve © gece © kulübede tanri m'salizi lerinin ekseriyetle kak ve yorgur perişan ahesgi? Ortada yalniz bir dereceye kadar dil davası hulledil JMİŞ, aruzun yerine yavaş yavaş he ce kaim olmağa başlamış. maziye nisbetle İisan bakımında mühim bir merhale sayılabileceki o bu hareket bile henüz tun n olgun ve heyecanli eserle.| ini yaratamamıştı. İşte ben, Bay. uş'u aruz ile hecenin yanyana yü. rüdüğü bu tarihlerde yazmış bulu. muyordum. Bu eseri yazarken, y niz bir şey düşünmüştüm: Kudre. tim yetebildiği kadar açık sade bir İlan kullanmak, bilhassa yabanci kaideleri misralarımdan tamamile) itmak... Buna, muvaftak odum sa.| Müren, Fakat bu hareket, çok de evvel, Selinikte Büyük Ziya Gi İP'in riyasetinde çıkarilan Genç tanat Türkiyesinde Janlatmalıytn. olan bir dervişin bütün tesellileri boşa çikarak zavallı o ihtiyar ba. ba - çaldiriyordu. Ve bütüm bu fa. elanin üstümde de, rüzgârlerin, fet fakatlalarn, kar tipilerinin ve kurt ulu. İmalarıam cinnet ve cehennem kon serini bastiran bir ses vardı: Bay. sesi, Bölün bu felâketlerden mes'ul olan o sesti, bütün bu ölüm. lere sebeb olan o sesti, o ses ki sal bedbaht vala. nın kara tallini haykızan ölüm çığ- lığı idil Esasen o bedbaht devirde kan ve göz yaşi devrinde, bh genç şairin neş'eli öir ilham arama. İsina hiç İmkâm ver mı idi? Bu eserin Darülbedayide tetrsili? hâdisesine geçmeden, mevzuunun! İbende bir gece nasil uyandığını da! Bunu kendimden bahse bir vesile bulduğum için de. O tarihte. yanı Büyük Harbin ilk yili içinde, Şahabettin Süley. man, şair Hanımla yeni ov. İlenmişti. Şahab. Fecriatidendi am. ma, Rübab mecmuasında o edebi zümreye çatan biz gençlerin de bü. 'misi idi. Adeta, oturduğu dali ka siyor gibi bir şey... Fakat biz o. na, hepimiz, ben, Hakki Tahsin, Salâhattin Enis, Ali Naci ve diğer. lerimiz pek 'büyük sevgi ve saygi İgösteriyorduk. o da bizi, hem mi inekkid, hem bir edebiyat mualli. mi arfatile,, nasihaz ve İrşadların. lan hahrum bırakmıyordu. İşte a. nunla aramizdaki bu dostluk, izdi. 'vacından sonra, yeni kurduğu saa. 'det yuvasında da hafinda iki gere İbizi kend ve ayni zamanda çok kibar ve zarif hanımı İle kasşılaş. tıriyordu. O toplantılara. bazan, Yahya Kemal, Fazıl Ahmed gibi Fecristiden de gelenler olurdu. Hi. köyeler, şiirler okunur. o piyanolar içalinir ve bol bol edebiyattan bah. İsolunurdu. Gene bir akşam, Osmanbeydeki İRaifpaşa apartıman'na gitmek üze. re, Hakkı Tahatüle beraber, Beşik. taşta Valdeçeşmesindeki evimizden içikmiş (*), Maçka kişlasina doğru çikan yokuşu tirmaniyorduk. Kap- karanlık bir geceydi. Üstelik yağ. mur da çiselemeğe başlamıştı. Ev. den çıkalı galiba hiç lâkirdi da et. İmemişt'k, Çünkü o gün harbe dair üzümülü haberler | İşitmiş. şehirde birçok iztirab Tevhalerile kerşilaş. İmiştik. Bunun için ikimiz de ruhu. lemler © mecmunsile başlamıştı.!ğil, fakat bu hatiraları eksik bhak.| ein e Ben, ancak; oem çizdiği yoldanınamak için anlakmak mecburiyetinİmiz eğilir rahumuzun büznünü yordum, Gözlerimin (önünde “e, misal olarak, yalniz onun Turan vardı. Maamafih bir manzumebir hazırlığa göre. nasl birdeni © Üç perdelik bir temnşa eseri al deyim. Hiç değilse, bazan bir es& in -ruhtaki bir temayüle. adeta) e doğpbileceğini (gösterir. ndaki farkı bir tarafa birakir. mevzu cihetinden deşu Fa Şarpabilirdi; ben, üstad Ziyal nkü Baykuş ta böğle bir şimşek izile ilk gölgelerini muhayyileme! aksettirmiştir ve belki bu cihetten nı geniş mikyasta Turanci.lınlatması, faydalı olacaktır. dinliyorduk. Ne İse, uzatmıyayım, İbu sessizlik ve bu hafif yağmurla İbu karanlık gece altında Maçka kış İlasimın önüne yarmışlık ki, analizin, 49) O zamanlar Hakkı Tahsinle bir evde oturduğumusu, çünkü onun Ü, İvey anamın ortamın erkek kardeşi ol 'duğumu barada hatırlatırım. tam. miyim Tavan) ,.) bu ağacın üstün. den sert bir kanad sesi duyuldu v. aci acı bir baykuş öttü, Ben dehşetle ürpererek durdum. Yanında da Hekkinin böyle bir, Da sezer gibi oldum. Galiba İr şay söyliyecekti. Fakat baykı bir daha ei K ie eninde (, Sonra sinirli bir gülüşle: — Tühafi; arasa konuşuyorum. diye ilâve ettim, Ve birden. nasıl oldu bilmiyo. ram, arkama döndüm. Senki, gö. rünmez bir el başimi o tarafa çe. virmişti ve gözlerim, Taşlığın üs. tönden, karşıya, Üsküdar ufuklar. na dalmıştı, Gene nasil oldu, bi! mem, ufuktaki kara bulutları ya: rak kızıl bir ay mı yükseliyordu, yoksa bu, benim bir tevehhümüm,, bir kâbus görüşüm mü İdi, bir ânin İçinde korkunç ve esrarli bir man- zara İle karşılaştım. Karacaahme- din mezarlarini görü i oldumi ve birgok aşıklar, Üsküderin işi lar, mezardan bakan ölü gözleri, gibi solgun ve sonsuz parliyorlardı. Ve arkası, bu İevhanin ötesi de hep böyle servilet, mezarlar ve türbe, kandilleri ile uzayan garib ve bed- baht bir diyardi; yar bakımsız! ve mruztarib Anadolu idi. İşte bir saniye içinde bötün bun lari gördüm. bunları sezdim ve bun larin arasında gözlerimin önüne, a. iz ağir bir taktın hayaller de bü, cum etti ki, ihtiyar babalar, hasta Mehmedler, gözleri yaşlı Ayşeler. di Bunlar... Hastlı «Baykuş» un mevzounul böyle bir gecede yaşamıştım. Son. ra bu tohum kafaain içinde filiz. lendi, siyah ölüm rerklerile kap. landı ve iki perdelik bir facis halini aldi. Şimdi her gece, sabahlara kadar içimden İten bir kuvvetle, bu eseri yazıyordum. İki perdeyi bitirip te babama okuduğum zaman beğen - di. Yalniz: — Peki, dedi, ya netlce?.. — Netice mi?.. — Evet, netice ne olacak? hurafelere hücum ederken. haklı çikiyor. Buna bir üçüncü per. de lüzim!. (Devamı 4/2 de) (99) Şimdiki Küçük Çiltilk gçazine, suna İnen yokuşun başı, Diğ YERE z D NÜLİSLE Okuyucularıma cevablarım Bayan «B. Can yaz <ih etmek meselesi &tiye aid dil — Çocuğunuza kendiniz bakı İşincelerinizle alâkadardır; kendi niz. Bilhassa küçük yaşta yabanci. |hesabıma bu zamanda bir çocuk © ya teslim edilmesini aslâ caiz gör.|için yalniz bir ecnebi dilini kâfi mem. Beş yaşından sonra mfreb-| görmem, Birkaç tanesine İhtiyaç i biyeye verebilirsiniz, fakat bu tak. |yardir. Ve mademki böyledir. işe (| dirde dahi geceleri kendi yanınızalen zorundan başlamak lâzimdir. almanız lizmdir. Hangi dili ter. TEYZE G Vs “Son Posta,,nın bulmacası: 2- o Bunlardan 30 tanesini hallediye takdim edeceğiz okuyucumuza bir hederek bir arada yollıyan her eme ağa etmemi yayi Bir uzuv (2. m eden (5), Yam «4. “İl 1 — Ber kümes ç İf hayvan: (3), Bey, İ gir (2), Bir yavu 10 muz (2). 8 — Mahkeme, pa den alinan kağıdji 0 9 — Merd (5, Babanın kardei2 0. i 10 — Cennette bulunur (7. 11 — Vilâyeğ (2), Başkasına devret, mek (8. 12 — Bi kâdım ismi (5). Yukardan aşağı: 1 — Bando (6), Emniyetli (4), 2 — Çıplak, boş, usak (0), 51 değ! 5 — Geride kalan (6), i memiş (5), Bir nota (0), 9 — Kol ve becaklarımızdaki hara, 3 — Haminne (4), Bir nevi kayık|ket eden ot parçaları (5). Asker (3), | (8). 10 — Kir, morartı ($, Isihm (©, 4 — Ram olmak (4), Bir göz rengi'Bekibir barbalei (0), ..... 1. İş m. X 5 — Abideler Ce, Baya (3), | 6 — Sonuna «R> gelirse kolayın ak. sidir (3), Beraber (3), 7 — İpiiimiş sigara (7), Sevünli, gi, zi (6,