1 Birinciteşrin 'Ğ —3:—(00) Derdin âmilleri Derd, dedik, 1929 danben başladı. bundan evvel Türkiyede serbest birleşme ve nesebi gayrisahih çocuk Diç yoktu değil; fakağ içlimal bir me. nu Medeninin tatbikine başlandıktan onradır ki, manele bir yars şeklini aldı. Binaenaleyh derdin âmillerini Kanunu Medenlde daha Goğrüsu bu kanunun ale ahkâmında aramak Jâ. . Medeni Kanunun nlle ebkâ, nasıl ve ne suretle bu derdin çık.! masına All olmuştur? İşte mesele. misin lk can boktası budur. Bir an için ham yani krit'ksiz ve muhake. mexlzee yerleşmiş fikirlerden, dimi ve Hkukçularımız bülrter ki, Medeni Kanunumuzun ahkâmı, beyeti umu. miyesile, dört büyük esasa dayanır. Bunlar: i — Tek zevotii sile ©$040, 3 — Prensip itibarile evliliğin datmi. ipi esazı, 8 — Kvlemmenin İâdinliği yahud Tâyikliği esna, 4 — Evelliik ha. tında prensip itibarlis kan koda. nın müsallığı osasıdır. Hukukşularımız gene bilirler ki yani 1928 dam evvelki elle huku- kumuzun esasları da dörde irea olu. abilir. Bu hukukta alle: 1 — Çokl zevcelidir, 2 — Dini ve mukaddes bir müeasesed!: — Kocunın bir taraf olarak örmde izharlle infisah eder, Kocanın hâkimiyetine müstenid! dir. Görülyor ki, eski ve yeği !ki huku.| kun ana prensipleri birbirine #ubani babana ve ak ile kara gibi zddır. Bu! ayrimeşru Birleşmeler Ve Nesebi Gayrisahih Çocuklar Meselesi ırk şartlarile de Belki alla müessesesi doğmadan ev.| velki ipidal devirlerin (promüscult) yani cinsi münasebetlerin tesadütül, ğine müstenid heyet tarzının bilinmex işebebler altında bir devmindan iba retiir, Bu hayat tarsi de poligami şeklinde devam bayılarında İse Şabucak monogamiye yali tek sevceli afleya tabavrül edi. vermiştir. —— YAZAN—— Dr. Ali Fuad Başgil İstanbal Hukuk Fakültesi dekanı ve esas teşkilât hu- kuku ordinaryüz profesörü | iki nevi a'le nizamı ve telükkisi sında tabiatile bir mücadele yaral. miş ve müslüman Türklük dünyasın.) da on iki asırlık bir hayata malik“ lan eski alle telâkkisi ve itiyadı, D#Y. iletin yasağına rağmen, yaşamakta de) wm etmiştir. Devlet yasakları Devleti Jelinin kolayes uzanabildiği yerlerde iyani şehirlerde kolayca tatbik edilir. /Fakat Xontroldan vak yerlerde, KÖY. lerde ve küçük kasabalarda yasaklar İekseriyn tatbik edilemez ve eski iti. yad ve an'aneler hüküm sürmekte de, sam eder, Meselemizde de iş böyle omuştur. Eski hukukun âile iiyad v gi ia kaynaşarak ve akla büyale gel İmes muvasasisra bürünerek köyler. İde yaşama imkânı bulmuştur. Kanu. 'nu Medeninin çök zevceli ale yasa. İsmi köylümüz dini nikâh ile yahud uzun müddeti hizmet mukavelesi mu İyazaası ile karşılamış ve çok zem. aileyi gayrikanuni de olsa gene kur.'k muştur. Bunu anketinize cevab veren) bam değerE hukukçularımız köy ik.) tusadiyatı ihtiyacınm bir ifadesi gö. rüyorlar. Bence azls değil, Köy ikti, İzadiyatının fhtiyacı kalabalık alledir. Kalabal'k aile ie mutlaka çok zevce, hi aile demek deği'dir. Sonra, köy ik. lwadtyatının İhtiyacı muhakkak su- irette çok zevceli aile icab etse İtin ziraf teemleket'erde poligam! ya. İni çok zevceli ale esası cari olmak! İdmmgelirdi. Halbuki tarih bize gös. di kı (9) İlk yazı 39 Eşiği tarihli vüzha Jieriyor Ki, poligami iktsadi bir #hti./Peul Böurşet'nin ela metresse iğgi. cin Madex olr ğı gibi iklim vel am'aneleri tesiri monogaminin gerdarlığını yapmakta. dır, yacın ifadesi gözlle bikmek “doğru almadığı gibi; bunu nüfusun çoğal, masına bir vasıta görme de doğru de ğildir. Çünkü, bir kere, artımı İleride bulunan o memleketler monogamdır. El scnedenberi ve telâkkileri iktisadi ve zirai ihtiyaç.İximsenin aklına bile gelmemişti ra, şunuda nie ki, meselesinde kemmiyet kadar ve belki daha çok keyfiysi ehemmiyek; haiz. ahlâk bakımından aşağı ve mütered| di bir ailedir h monogami vardır. Hattü yuvada ya yan kuşlardan başka hayvanlarda po Ulgami dahı çoktur sekiz on tvuğu tek bir horuzun çekip p non gün görürüz. Bu mü.İ'n karunlarda münmseebei ve Jb'iyaç. rum ki, Ins dandır. Tek sevceli mlle ösasinm asır, lardanberi cari olduğu garb memla, kelderindeki metres hayatı göstermektedir. SON POSTA Sayfa 37/1 Ma dir, İnsanı tek zevce ile iktifaya mec bur e dini ve ahlâki düşünceler, w üşk aile muhabbeti gibi çok in. ca ruhi inkişaflardır. Du aşk ve mu, habbetin #ayıf olduğu gönülerde ve, husuzile din ve ahlâkın müsaade ot. “ği memleketlerde hayvani tabiat hükmünü lcra etmekte ve erkeği op.! iigamiye sürüklemektedir. İşte bence buğün köylerimizde kı nun barlet birleşmeleri ve bu sebeb. le çok gevceli ale sisteminin gizli bir halde yaşımasının en müm ve pisi, kolojik acbebi budur. Köylü halkımı. wn nazarında ve ahlâki vicdanı önün de dini nikâh ile olduktan sonra bul birleşmelerde hiçbir fenalık yoktur Köylümüz bundax! fenalığı, sncaki derin bir zevce aşkı duyduğu, Zevce. sinin şahsında alle ocağına hürmet, terbiyasi aldığı ve kadın gönlünün hassasiyetin! iylee anladığı saman hissedecektir ki, bu du ruhi meleke. lerinin inkişaf edip seviyesinin yük. selmesle mümkün olacaktır. Bu Za. mana kadar eski aile hukuknun azir. İlar içinde yarattığı #iyad, telâkki ve İhayat tarzı devam edecektir. Bunun devam etmemesi için Mede- ni Kanun alınırken, aile ahkâmında, bazı rötüşler yapılmak ve bu ahkâm! Türkiye nüfusunun yüzde sekseninii teşkil eden köylü ve küçük kasabalı halkın asırlar boyunca tekevvün Yi tahacetir etmiş Itiyadlarını ve hsyai İtarıma, psikolojik temayiiilerime int bak ettirilmek lâzımgelirdi. Bu yapıl. madı ve derd buradan doğdu. Yalnız bu noğ/ada iyice anlaşma, mız lâzımdır, Br memlekette kanun, İların iki nevi solü vardır, ve birbi! rinden farklı iki maksadia yapıdır: Bir, hayatta mevcud o'an ihtiyı ve bunların birer Madesi olan bak'ki, İmürasebtleri tanizm etmel türlü kanunlar mevcud İye mürmsebetlerin ve bunları, cephe gerisindeki bir ku. ndan gibi, sevk ve idare eder. Ka. alanın dir diğer rolü de yetiştirme, seviyeyi muayyen. bir eceye çıkar. ma, hayat ve münasebetleri rasyonel, suretle abiü! edir, Bu tür, alâkadar değildir.) bez milletleri etmiş: arab'arın — kadim lında islâmiyet po igeminin; garbda da gerek lâtin KUL ürünün tesiri altında Bugün şarkta hiristiyanak Çok zerceli aileye iktisadi bir ihti nüfusunun binbir sreye başvurulmuş, fakat pollgami . Bon nüfus ir, Çok zeveeli bir. ale keyfiyet ve ger Yalnız, şa noktaya dikkat edelim ki ayvaniyette hem pöligami bem de Kümeslerimizde a ben öyle zannediyo. İların önünde yürür, bunlara yolunu da polgam hayvanlar-İ aydınlatır, bunları yüksek bir ideale doğru çeker ve sürükler. İşte Nede. Bİ Kanunumüz ve bu kanunun husu. #ile sile ahkâmı bu çeşli kantnlar, dandır. Devlet, Avrupa milletleri ai Je ahiklımını kabul etmekle Türk ek Jlasına modern bir aile teşkiliti ver, Dev n sayfa 4'2 de) da bunu Nitekim Içbmai pek oloji mütahaatıslarından meşhur de bu tez üzeri | Söz Arasında | > Yorgunluk şuaı, a e bahriye sabiti yenilmekte ve «2 sonra düşünme ksbül > — dişe Bu şua sâniys.| yetlerini tamamile kaybetmektedir. im isin m yapan bir mân. 'Krugör Icadını askeri sahalarda kul, cihazından istihsal edilmekte. Yanmak için tetkiklerde bulunmaz dir. Bu ihtizazlar yüz metreden işti. | tadır, j Jen seri tir sada çıkarmaktadır. Mu.| > , 2928 kilometre uzunlu cildin adı A, P. Krugerdir. Amerikan| ğunda petrol borusu ahriye netareğ fenri #eikikat g resme menswbdur. Yapılan tesrübe, den anlaşıldığına göre bu mâtkinenin| Birleşik Amerikanın petrol ihtiyaç, yanında birkaç dakika duracak olanllarını temin eylemek üzee, Teksas adam müthiş bir yorgunluk hisset.) (Devam: 6 ber sayfada) “Son Posta, nın bulmacası: 23- o Bunlardan 30 tanesini hallederek bir arada yolliyan her okuyucumuza bir hediye takdim edeceğiz Soldan sağa 1 — Yalan O), Bir renk (2). 3 Uzuv (9), ir erkek ismi (4) 3—bBi gün ik mi (5), Yemeni nin kenarında bu. Nunur (3). 4 — San'at (2), 6 — Amerika ve Fransada bulunan bir meclis (©. ığının içinde bu. lunur (5), İçki (9) 9 — Muvafık, pek iyi (8), İç. meklen cnr hazır (». 10 — Hastaya bakar ( 11 — Bir bayvan (4, Sonuna gelirse teknik, ilim ölür 'D. 1) —Bir noa (2), Yunanistanda bir şehir (8). Yukardan aşafı: 1 — Küisede dua okur (3), Büyük. mek, göndermez (4). 3 — Payiamak (4), Temiz kanlı <6),| Bir rota (0. 3 — Karadeniz. (9), Beran (Si 4 — Evtibün üstü (4, Düz yer (3). 6 — 1918 suhünün imsalandığı yer <N») (©, Tenis oyuanır (5). 8 — Sinirler (9. 7 — Atlas Okyanusunda Portekiz a, dalar: (4, Haff slaklık (9), Fvun » sız ağanm (3), 8 — Sarhoş deği (4, Bir mola (3), Almanyada bir nehir (2) 4 9 — Objektif (5), Pena deği (8). / 10 — Bir nota (2), Bir edat 'b, Sİ, "lâh ölçüsü (3). 1