Tarihte benzeri olmıyan bir Kadı Efendi Kad Geceleri Hıristi mahkemi tıyor, mnnennsana emeeremszn sekizinci asır muharrirleri ara » ya Mirza zade Mehmed Salime- di «Şüsra tezkeresi» ile bu div, in pek çok noksanlarına reiğmen İş ©debiyatı tarihine büyük hiz - rde bulunmuştu. i islâmlardan Mirza Mustafa e - “2 oğlu olan Mehmed Salim e - hakkında «Osmanlı müellifleri» wrsalı Tahir merhum, şu satır fendi sakibi B, yaziyor; «Fazıl gajı dir İşt Şairle Tu ve SEM Tden vekazaskerlerden - anbludür; Mesnevileri ruh - Hişam ii dır. 1156 tarihinde Trab-| Ende Sİvarında Bozdoğan kemeri kur - ndeki Kalenderhane sokağında ba - inin kabri yanına namına o mensub mezar taşı dikildi.» çöslim tezkeresi», o 1315 de İkdam ghibi Ahmed Cecdet tarafından İk - Kn olark neşriyatının 15 inci ! olârak basılmıştır, Mehmed Sa - tin N 337 inci ge; v de kendi tercümel halini, kısaca yle anlatıyor: «Asıl ad dim Mirza Mustafa efendinin ye - San Oğluyum. Fakat bizden evvel o - €vlâdının, kız erkek, mürüvvetini memiş, üçer dörder yaşında hepsi “imüştür. Kimin yanında sekiz on Yaşında bir çocuk görse ağlarmiş: *1097 tarihinde Mekkei Mükerreme olmuş. Şevk ve garamile sürmeğe (giderken, Şama 'lâdından bakiye kalan 4 indaki kızın de orada O gömmüş. ak Bözlerinden evlâd hasreti yaşlarını İşrak Kâhei Mükerremede Cenabı- Mi bir erkek evlâd niyaz ve istida gel Seyhlerden biri benim dünyaya Yat o ni tebşir etmiş. Mekkeden ma- bi, UP da İstanbula o döndüğünden Ni AY sonra İstanbul Kadısı olduğu Boğmu 1099 o Cemaziyelâhirinde ben Li şam, Dört yaşında iken, ilk de - bah, evrin meşhur ülemasından Yeni - küy Vİ Çelebi efendi merhumdan o - Kaç A4 başladım. Ondan sonra hırsusf Li tayin © edildi. Bir çok ülümu İpe zn talim etti Dz ep, ç Würihinde, beş yaşında #aülâ - Siya “idurm, 116 da 17 yaşında Eyübde Poşa medresesi müderı ol - Tek 113 derece derece terakki ede- ü, in de Selânik kellısı oldum, 1127 Ür gı, ke Pay , Ayni yal için - i meskenimiz ol - mila otururken bâna Ke| ilg ör v 1132de İstanbul) . Meh, Payesinş nail oldum.» med Salim efendi yukarıdaki sa-| | yan evlerini dol eyi meyhaneye dönd kadınları dışarı attıkta n sonra saz takımlarile i ( Son Posta'nın tarihi bahisler muharriri, tırları 1133 yılında, tezkeresini yazdı - £ı sıralarda kaleme almıştı. Bir şair olarak, tezkere sahibi Mirza za Şairleri arasında sayılamaz. Fakat, onun hayatını, vesikadır ki, on sekizinci asır o üslübu üzerinde ufak bir rütuş yaparak aynen naklediyorum, ve bu şayanı dikkat ve- Şam arasında ölmüştür. Şeh | sikaya hiç bir mütalen ilâve etmek is - düz sarhoşmuş. Kola bini temiyorum: «Sabık Selânik kadısı olan Mehmed Salim ile Selânik ahalisinin (davaları! için mübaşir tayin olunan dergâhı mu- allâm kapıcı başılarından (Daya zade Mustafaya hüküm ki: . «Bundan evvel Selânik kadısı olan i; hoş olarak cam - efendi, eserinin bu matbu laa. Mirza Mustafa efendi zade mezkür| mışlar, Ertesi gür sarl yfasna düşen bir ye - Mehmed Salim, beş aydanberi Selânik-| baz seyrine gelen Mehmed Salim mah- te bazı kimselerden cürümsüz, şer'işe- rif hilâfına otuz beş kese miktarı akçe ım Mehmeddir. Babam Şey-| almış. Nahiyelerde zabitleri ve raaya-| demiş. yı ber suretle incitmiş, cezalandırmış. Bundan maada kendisi mahkemenin i- çini, haşa sümme haşa meyhaneye dön dürüp geveleyin kefere evlerine varıp gece yarısına kadar şarab içmiş: Balyo- su ve metrepolidi ve birkaç (kefereyi toplayıp hemmeclis o olmuş. Bundan başka gemilere erzak verip hayli para almış. Sonra kendisini o gizlemek için ehli islâmdan bazılarına iftira ederek cezalandırmış, Şehir dışında © kefere bağlarına ve mesirelerine çıkıp feseka ve kefere ile horoz dövüştürmüş, İngi- liz ve Felemenk gemilerine varıp zur- na ve nekkare ile meclis kurup dört beş|rasimi birkaç gün sonra yapılacaktır. | s9haSina çıkınca kadınlığını kaybediyor. — a nn nan nm aşarak her birinde birkaç kadeh içki içiyordu, ürmüştü, adamlarına kadın hamamlarını bastır- SON POSTA ee unasnmea s0 sns0008 090m0 hamamanAsnsehamn saa mask ama, Y çeri girip zevkediyordu yazıyor | vi Üniversite talebesi bir gen Ev mi, iş mi, kadm mevkii neresidir? Niçin okuyorsunuz? Bu birbirinin içinden çıkan üç suali, bir tek mesele halinde yük sek tahsil yapan genç kızlarımızın önüne | Genç kızlarımız “Son Posta,, nın sualins cevab veriyorlar ının yeri evde mi? iş hayatında mıdır? de Mehmed Salim efendi, asrının mu | cebren hamamdan çıkartarak kendisi hakkak ki güzide ustaları, hassas, içli) ve adamları saz ve şarap ile hamama bugün bana | mamiş. Eser rezaletlerin yazılmasın - bir tarih konuşması mevzuu olarsk seç| dan hicab olunur. Şehrin içinde dışın - tirmeğe sebeb, divanı hümayun vesika. | da bir ferdin rahatı kalmamış. Şehir ları arasında bulunan şu şayanı dikkat halkı feryad edip evlâd ve ayalimizle girmiş. Yapmadığı fisk ve fücur kal - yurdumuzu birakıp perişan Oolmamız mukarrerdir diyorlar, Mehmed Salim mahkemede gece gün şehir içinde çarşı ve pazarda yapmadığı rezâlet kef- mazmış. Kelomeriye kulesinde birkaç mahpusları kulenin üst tabakasına çı - karmak için dizdarına emir vermiş, bir kaç gün sonra bir cambaza da izin ve - rerek hüner göstermek üzere mezkür kulenin üst katına çıkartmış, Mahpus - i i saat frenklerle şarap içmiş. (Vakitsiz| kadınlar hamamına varıp &lamlarını kadınların üzerine saldırtıp kadınları koyduk. Üç gündür topladığımız şayanı dikkat cevabları eşre devam edioruz. Bütün dünyanın iklısadi, içtimai, ah - lâki bakımlardan endişe ile takib etmek- ten kendini alamadığı, kedırın iş saha- sına hücumu meselesini, genç kızlarımızın ağzından dinlemek hakikaten enteresan ve istifade oldu. Münevver genç kızla - Tuzdan pek çoğunun, hemen denebilir ki kısmı azamının evi müdafan etmesi, ehemmiyetle kaydedilecek bir neticedir. Bugün de Üniversite Edebiyat Fakül - tesi, tarih şubesinin muhtelif sımfların - daki genç kızlarımızın cevablarile bu ne- tice daha iyi tebarliz etmektedir. © Belkis Kazasoğlu (Edebiyat Fakültesi tarih şubesi ikinci sınıf): «— Ben liseyi bitirdikten sonra, yüksek tahsili de elde etmiş olmak için Üniver - siteye devam ediyorum. Bitirince hayata atılmak, çalışmak niyetinde değilim. O- kumak kadar ev işlerine de büyük bir sempatim var. Halkın ekserisi zannedi- yor ki, yüksek tahsile devam eden genç ler yalnızca ihtsasları olan tarihçi, hu «- kukçu, filân gibi yalnız meslek adamı yetişiyorlar, ev işlerinden, daha başka bir tabrile ev kızlığı vasıflarından tamamils âridir. Kendim de dahil olduğum halde, bütün erkadaşlarım için böyle olmadığını söylyebilirim. Yani Üniversite tahsili ile hiç bir zaman bir kısım halkin bizi ta. nıdığı gibi maddi, sinema âşıklısı, bira? hoppa meşreb oluyor değiliz. Bunlar ge- lip Üniver anlarında birçok talebeyi gayet ince ve zarif el örgülerile meşgul bulurlar, Hat. tâ bu yüzden lisan hocası, münekkid Nu- rullah Atanın bile tenkidine maruz kalan birkaç arkadaşımız olmuştur. Nurullah Ataç diyor ki: e— Kuzum kızım, Üniversiteye gel - mişin, hâlâ mı, yün İşlerini ev kızları gi- lar cambazin bağladığı iplerden kaç - pusların kaçtığını işitince «getirin diz- dar bozmasını cambazı ipine asayımh Mehmed Salimin bütün ahvali gizli ve aleni olarak tahkik olunup yaptığı rezaletler kaleme (( gelmiyecek kadar bi çantanda taşıyacaksın? Mektebde yün öreceksin? Size hiç yakıştıramıyorum doğrusu!...» Bu itabı hepimiz şiddetli ve makul fikirlerle müdafa etmiş, işlerimiz kadar derslerimizi de sever ve ihmal et- meyiz, cevabını vermiştik, Binaenaleyh hülâsa olarak söyliyebiliriz ki, Türk kızı mensub olduğu cemiyetin İstediği gibi hem kültürlü, hem de iyi bir ev kızı ola. çok olduğundan, Mehmed Salimin Se - reze sürgün edilmesine, hempaların - dan Küçük Ahmed nam şekinin de im | ağa si ücüncü Eli ni adasına sürülmesine fermanı âlişa - nım çıkmıştır. Sene 11263. Reşad Ekrem Saldıray Halice girdi : iteyi bitirdikten sonra İl ik Yeni Saldıray denizaltı gemimiz ev. | Versi çalışmama) velki gece Hallce alınmıştır. Gemi Ha - | Kavarındayım. Yüksek tahsili malâmat liçte temizlenecek, bayrak çekme me- | Köy kâtibleri kursu açıldı | bir köy kâtibleri kursu açılmıştır. Resim âyet kazalarına bağlı köylerdeki kö y kâtiblerinin bilgilerini artırmak üzere Sultanahmeddeki 44 üncü ilk mekteb. de köy kâtibleri kursuna devam edenleri ders eshaşında göstermektedir. seemsssasananm | tr, Ben kadının yalnız kendisini dınının bütün gücile katılması lâzımdır.» te tarih şubesi ikinci sml): ....., Fakat bügünkü hayat şartları bizden ev- den uzaklaşmıştır. Ben erkekle kadının| dan ayrılmışlar, rak yetişmektedir.» © Beşire Hasırcıoğlu (Edebiyat *— Çalışan kadın, başlıca vazifesi olan €v işlerini halile ihmal edecektir. Hal - buki kadınım ilk vazifesi ev kadtm olmak. eve hasretmesini doğru bulurum. Ben, Üni. sahibi olmak için yapıyorum, Kadın, iş Kadınlığını kaybeden kadın cemiyette za. rarlı bir mahlüktur., o Tendu Erdelhün (Üniversite tarih şubesi ikinci sınıf): «— Ben evi tercih ediyorum. Tahsil ya- pıyorum, fakat Çalışmak Bâyesile sanma- | yınız. Ancak şu kadar var ki, yüksek tah. sil görmüş bir kadın yuvasım, erkeğini, her şeyini daha yakından anlayıp, tahlil ederek daha temiz bir yuva kurabilir. Münevver bir kadin, erkeğini daha iyi anlar ve mes'ud :debilir, Aile sas€ tinin muhitini görseler, istirahat | £ Sayfa 7 ç kızın cevabı: “Kadın iş hayatına çıkınca kadınlığını kaybediyor. Kadınlığı tı kaybeden kadın cemiyete zararlı bir mahlüktur,, rek çalışmasını doğru buluyorum. dın hayata atılmakla asla evini ihmal etmemeli, çalışmak mecburiyetinde ka « lırsa bile, evine hasredecek zamanı ya - ratmalıdır.» © Hikmet Onay (Üniversite ta rih şubesi birinci sınıf): «— Evi tersih ediyorum ve her kadı nın mümkün olduğu takdirde, iyi bir ev kadını olabilmesi için tahsil görmesini doğru buluyorum. Mecbur kalmadıkça hariçte işlerle meşgul olmak istemem, Ka dın fıtratan ev diploması almağa müsaid ve mecbur bir mahlüktur. Lüzum gör - medikçe kadın hayata çıkmamalıdır. E - vinde birinci derecede işleri kendisini beklerken. ikinci derecede, daha az en. teresan işlerle uğraşması doğru değildir. Ben tahsili eve iyi hazırlanmak için yapmak isterim. Ev kadını şüphesiz ka- dınlığı daha çok yükseltir. Kültürlü ka » dının yetiştirdiği çocuklar daha faziletli, ahlâklı olurlar. Bu çocuklar, harici ha - yattaki muvaffakiyetlerile takdim ede - cekleri eserlerden daha kıymetlidir.» © Nebahat (Üniversite tarih şu » besi ikinci sınıf): «— Elbette ev. Yüksek tahsil yap « makla bu cevab arasında bır tezad bulur. sanız, diyebilirim ki tahsil muhakkak çalışmak için lüzumlu değildi», Bir erkek okur da, bir kız niçin oku . maz? Yüksek tahsil yapmış olmak bir ev kadını olmağa müâni değildir. Bir kadın ne kadar malümat sahibi olursa o derece iyi bir ev kadını olur. Benim #sas fikrim yudur: Kadin evde, erkek dışarıda. Ka » dın hayata çıkınca endişe edilmekte hak: lıdır, Birçok zürarları oluyor. Ben yük. sek tahsil yapiyorum, daha da büyük bir tshsil gene olsa yaparım. Fakat evim başlıca sırlarından biri kadınm erkej vw Jemasıdır. Mü > e anlemasıdır. Münevver kadın bunu daha sühuletle yapabilir. Kadın yuva kurmağı | Cevabları yarın da meşre devsm ode- dalma işe tercih etmelidir. Biz nüfus gi. |ceğiz. yaseti güden bir milletiz. Buna Türk ka «| © Seniha Demircioğlu (Üniversi. «— Eski zihniyetle, eski şartlarla ev. Nusret Safa Coşkun z bandıralı Lettilia vapuru ile dün şehrimize muhtelif milletlere men sub 350 seyyah gelmiştir. Seyyahlar şehri gezdikten sonra, göce limanımız. dır,