Ci B Sayfa Büyük resimil roma: a— 68 a Yaran/ Sermed Muhtar Alus İKİ GÖNÜL BİR OLUNCA.. Samanlık Seyran Olur ! T-& 0935 SON POSTA Yekta, Kocasından Korkuyordu.. Yekta renkçe bir mumyadan farksız hale gelmişti. Beyni uğuş- muş, kulakları uğuldamaya, görz- leri kararmıya başlamıştı. Bayıla- cak raddedeydi. Ikl çenesi kilit- T lenmiş, dili tutulmuştu. Koca- sının ağrından çıkan, baştan aşağı soğuk, her kelimesi müna- sebetsiz sözlere tek bir cevap verecek halde değildi. Yaşar, kırmızı fesini, cicilibi- cili setresini gelin sedirinin arka- sına fırlatmış, başı açık, sirtinda frenk gömleği, yine bir sandalya çekip ata biner gibl Üstüne bin- miş, karısının karşısına geçmişti. Eski velime cemiyetlerinde, gelinle güveyi kapı aralıklarından soyretmek mutat değil mi? Gelinin ve güveyin anası, danası, teyzesi, halası, etraftaki çanak yalayıcılar kanadı aralayıp, önüne erkân minderleri sererek içerdekilerin muhabbetlerini temaşa eylemek adeti malüm ya. Affan Paşanın ki, Atâ Paşa- nın hanfendi, ortanca hanfendi, pek candan birkaç ahbap, kâhya kadınlar ve — falanlar — fistik- lar da bu adete uyarak hemen minderleri kapıp kapının önüne sekretmişlerdi. Delikanlı: — Öne oyahu, pandomima mu seyrediyorsunuz. yoksa Kam- bur Mehmedin komedyasını mı? Diyerek kapıyı şarkadak kapamış bir âlâ da kilidi çevirmişti. Yaşar, evvelâ güç kuvvetten tutturmuştu :) Akkâ'da, daha bacak kadar veletken akranlarının hepsinden atik, bepsinden kuvvetli idi ki.. Şamda, kendinden beş altı yaş büyükleri bile, bir el ensede, bir çelmede yere serdiği; gökte; yık dız” saydırdığı... Arkasından binici'iği... En ha- şarı, en azgın küheylânların ona vız geldiği... 10, 12 yaşında iken Şamdaki cirit oyunlarında, en sayılı ve çetin Hacı Hamdo'arı bile solda sıfır. bıraktığı, beygiri dört nal koyuverir zermez rüzgür gibi uçurduğu, diridi fırlatıp fır- latıp havadan kaptığı, herkesi önüne katıp katıp kovaladığı, Bırığı yapıştırır. yapıştırmaz attan aşağı yuvarladığı... Daha arkasından cambazlık- taki meharetleri ibiliği, gambazbaşı Rıza 4 B'Ğ:.ı".ıa.ğ;. dersler, — meşkler. Adamcağızın çıraklığını — ettiyse de — bugüne bugün onu da geçtiği, ustasını yayan bıraktığı. Görmesi, denemesi bedava... O, 80 okkayı sağ elle mi kaldı- rıyor? — Getirin buna, — soliyle havalasın... O, tek - zincire sarılarak gerilipmi — kopartıyor? Buna çiftesini sarın, hıırdılııı' etsin... Göğsünde çekmece kadar taşlar değil, karşiki konsol kadar kayalar parçalatsın. Kocağında balyemezlerden — büyük — toplar patlatsın, Bunları birer birer sayup dö- kerken öyle bir aşka gelmiş, çoş- muştu ki. — Elmasım kocan olacak he- rifin ne sıkı, ne acar bir her'f ol duğunu şimdi göreceksin. Küçük dilini yutarsan sayım suyum yok! ' diyerek sandalyadan fırlamıştı. Geri çekilib çekilib: ( Varda!.. — Dalya birl) nârasile bir perende atmıştıki tavandaki avize, ayna- ların önündeki gümüş şamdanlar, saatler, masalardaki vazolar, bib- lular yerlerinden oynamıştı. Kapı önündekiler, içeride ne oluyor diye bağrışmıya başlamış lar, güveyin: — Korkmayın yahu, canbar- hk ediyorum bel Diye haykırma- s1 Üzerine, çarpıntılar İçinde sus- muşlardı. Biçare Yekta büsbütün bitik, harap, perişan bir hale gelmişti. Bu nasıl genç, nasıl müşürza- de?,.. Yarabbi nedir bu başına gelen? Bu ne felâket?... Kar- şındaki şu bu değil, kocası; bundan böyle bir arada yaşaya- cağı, ömrünü beraber geçireceği adam.. Böyle bir kocaya taham- müldense ölüm bin kat hayırlıdır; kahrolmak, sürünmek nimettir. Yaşar artık aşka geldi ya, sıraya arkasını getiriyordu: — Korkup yine avazı bas- mayın kadınlar, haberiniz olsun yine cimyaslik yapacağım! de,lp ortada taklaklar mı kılmalar.. — Buna şinav hareketi derler. Soluk almadan tam 200 kerre yaparım. Fazla değil, 20 kere becerecek babayiğitl getir, alnını karışlamak benden! deyip yere upuzun uzanarak, inip kalkmalar.. Üç dört sandalyeyi üstüste koyup altındakinin bir ayağından kav- rayarak havaya kaldırmalar.. Dışarıya bir bağırtı daha: — Zilhanım!. Nerdesin hanım teyze?, Lâlalara söyle, selâmlığın önündeki şu benim gülleleri buraya getirsinler ! Yeni Neşriyatı Kapitalizmin buhranı — İktizadi dev- Tetçilik müilellifi Hamdi Başar, Parla Ünl- versltesi profesörlerinden Piranun “Kapl- tallzm bubram, adlı eserini “Dün ve yarın, külliyatı aramında dilmize çevirdi. Eser, hacım itibarile 110 ahife tutmakta ise da uğraştığı mevruların ehemmiyeti bakımın- dan dikkadle karşılanmaya İâyıktır. Bu #ser, Faşlat İta'ya slsteminin kurucuların- don Bottenin isteği Üzerine her memleke'la «e büyük 1 tarafından yazılan eserlerden Framsaya ait olan kısımdır. Gerek bu eseri yazan Pr. Plrou ve gerek bu serinin diğer kısımlarını yazan ilmler, her yerde İlberal — kupita'lzın manın btmiş, ve dünyanın şimadidan ııı':!' çiz- yam yalmız piyasaları saramakla kalmamış, fikri bakımdan da bir anarş! doğurmuştur. Profesör Piru, birçok Avrapalı muharrir- lerin biribirin! tutmayan ve birarada bir- Teşmesi mümkün olmayan mütalâalarını tasn!f ederek, ba Finl bitaraf bir tahi mekte olan ökon ve kararaız'ığı güzelce #avlatan bu eser dikkatle okunmaya değer. Beyoğlu 4 üncü sulh hokuk mah- kemesinden: Beyoğlunda Yüksekkal- dınmda Anadolu — apartımanının 14 sayılı dairesinde oturun ölü Nesim kızı Reyusn atehe uğrud mutahassıs rıpııı“ı'ı.ıl ile ıuluıi.dığı'şı:ın 30-3-935 günlemecinde hacrine — ve kendisine ayoi yerde oturan kızı Coyanın — vasi tayinine — karar — verildiği — ilân olu- nür.> (204) Aklı başına gelmiş olacak ki peşinden, hemen bir daha hay- kırma: — Kara Ahmedin kaldıramı- yacağı o kallâvileri getirmek çi- rozların haddine düşmemiş. Git- mesinler, ben getireceğiml, Çarçabuk odadan fırlamış, se- Jâmlığın önünü boylayıp güllelerin ikisini kapar kapmaz, yalan- cıktan — soluya — soluya - gelinin karşısına getirmiş. — Nah, demişti, alâmetleri görde hem gözün açılsın, hem ibret al. Bunlarla top gibi oyna- yan kocanın nasıl bir herif oldu- ğunu anla; biraz da bu cihetten fiyaka etl. Üstlerinde 80 kıyye yazılı olan iki kof gülleyi ( bir; ki, üç!.. Bir, ki, üçi ) diye havalayıp hava- layıp indiriyor, küttedek yere bırakıp odadaki şıngırtılı eşyanın hapisini yerinden sarsıyor, yılışa yılışa, nefes nefese, terlerini siler gibi yaparak, soruyordu: — Pardon mu be - karıcığım, aşkolsun mu bana?.. Demir gibi genç miyim, çelik gibi oğlan m» yım söyle; yüzüme karşı de de biraz keyifleneyim yahul.. Ulan Kel Hasan, Şevki, Hamdi gibi komiklik maskaralarına bile el çırpıyorsunuz; Kuşdili tiyatrolarını yıkıyorsunuz; — ne olur, sen de bana bir el çırpta göreyim gözü- mün elili.. (Arkası var ) $80 7 NİSAN 935 151 3 Müharrem 1354 Vaklt Vasst Exant |Vasatil VaLit |Ezanl Ni S6 | 5 34 | Akışam 13 — Bar|iz 16| Yata (1 se Vis | 13 54| kasas İ09 13 18 39 20 18 351 Teşekklr Ölümü yüreğimizi yakan — sevgili refikamız ve annemizin cenazesine gelemek veya telgraf ve mektupla taziyet etmek suretile matemimize İştirak eden dost ve orkodaşlarımıza ayrı ayrı teşekküre âcımız manl olduğundan derin ve sonsuz minnet- tarlığımızı yazımızla bildirir ve maze- retimizin kabulünü di'eriz. Yetanbul Sıhhat — ve İçilmat Muavenot Müdürü Dr. Ali Rıza Baysun Galatasaray Lisesi tarih muallimlerinden Cavit Bayena & istanbul halkına müjde... Bu mevsimin en güzel filmi KARİYOKA Pek yakında Şehzadebaşında MİLLİ SiNEMADA BITMEYEN MIRYAM YAŞAMAK Pek yakında T ÜRK Sinemasında BITMEYEN İZTIRAB - 20 senelik hicranın tarihçesi IZTIRAB - Bir dakikalık hatanın müebbet cezası BİTMEYEN IZTIRAB - Oğlunun ve Karısinın şerefi için hayatını manen öldüren adam. En güzel filmlerin baş artisti FREDERİC MARCH ve Güzeller güzeli tarafından emsalsiz bir surette oynanan filmi MELER sinemasınin yeni bir muvaffakiyetidir. HOPKINS KORKUSU Nitan T , Ct ADYO I 7 Nisan Moskova (Stalin) 361 m. — 18,30. Büyük akademik tiyatro- dan: Bir opera temsili, 22,45: Dans havaları. Varşova 1345 m. — 18, Tirio konser. 18,35 çocuk yayımı. 18,50 gözler, 19: Marş popürileri. 19,45. #özler. 20,15. Opera havaları — sözler, 21, küçgk orkestra konse- ri. 21,45 duyumlar. 22, sözler; edebiyat vesaire. 23,15 senfonik orkestra konseri. 24,05: Hafif musiki, Belgrad 437 m. — 19,25, Sözler. 19,30, Keman konserl. 20. Reklâm ve plâklar. 20,15, Sözler. 20,30, Ulusal yayım. 21. Orkes- ra birliğiyle şarkılar. 21,30 Rad- yo orkestrası, 22 Radye piyesl. 23. Spor ve duyumlar. 23,20. Kahvehane konseri. Prag 470 m. — 19,50, A manca duyumlar. 19,55.plâk. 20,5 sözler. 20,50 Hafif musiki, 21,25, sözler. 21,20 “Orge de la Montag- ne,, adlı Conradinin opereti, 23: son duyumlar. 23,20: plâk. 23,30 Almanca duyumlar. 23,30 plâk. B Nisan Pazartesi Istanbul — 18 Fransızca ders, 18,30 dans musikisi ( plâk ), 18 hafif musiki plâk, 19,30 haberler, 19,40 bayan Babikyan şan. 20 Gavin kardeşler mandolinata or kestrası, 20,30 senfoni Erolka, Bethoven, 21,15 son haberler, borsalar, 21,20 bayan Bedriye Tüzün, tango ve caz orkestraları. Moskova 361 m. — 16,30 söz- ler, 18,30 mikrofon tiyatrosu ya- yımını nakıl. Varşova, 1345 m, — 18 çocuk şarkıları, sözler, 19,10 piyano birliğile şarkılar, sözler, plâk, sözler, 21 hafif musiki, 21,45 duyumlar, 22 senfonik konser, 23 reklâmlar, 23,15 salon musikisi Leipzig, 372 m. — 20,05 şar- kılar, 20,30 Lisztin eserlerinden balladlar, 21 duyumlar, 21,10 Leipzig bestelerinden parçalar, 22 Köylü kızı adlı temsil, 23,10 du- yumlar, spor, 23,30 dans ve hafif musiki, 9 Nisan Salı Istanbul — 17,30 üniversiteden nakıl, inkılâp dersi Manisa Say- lavı Hikmet, 18,30 jimnastik ba- yan Âzade Tarcan, 18,50 Favst operası kısaltılmışı, 19,30 haberler, 19,40 piyano solo plâk, 20 Maliye Bakanlığı namına konferans, 20,30 Demircaz, 21,15 son haberler, borsalar, 21,30 radyo orkestrası, 22 radyo caz ve Tango okestra- ları, Moskova ( Stalin ) 361 m. — 18,30 Moskova operasından nakil Volf Ferrarinin “Ouatre Despotes,, adlı opera Semsili, 22,45 dans musikisi, 24 Inglizçe, Varşova 1345 m. — 18,15 Kuartet oda musikisi, 18,50 sözler 19 hafif havalar ve şarkılar, 19,15 tiyatro bahisleri, 19,30 reklâmlar, 19,45 plâk, 20,07 aktüalite, 21 Paderevskinin eserlerinden konser 23 hafif —musiki, 23,30 gsözler, 23,45 hafif musiki. — 25,05 hafif musiki, Paris— kısa dalga 19,68 m.— 14 duyumlar, borsa, 14,30 konser nakli, 15,30 Ingilizçe duyumler, 15,45 denizcilik duyumları, 15,50 Parls hayatı ve saire, 17,55 Henri Tomasinin — Idaresinde — radyo orkestrası. Prag 470 m. — 18,05 plâk, 18,15 sözler, 28,25 plâk, 18,30 Alman ders, 18,45 şarkılı piyano konseri, 19,05 zirsat, 19,15 Al- manca yayım. — 19,50 duyumlar, 19,55 plâk-sözler, 20,10 plâk 20,30 — aa ae A — ——— —: — örkestra konseri, 21,30 konferant 21,45 keman konseri, 22,30 kıi artet konseri duyumlar, 23,10 plâk 10 nisan Çarşamba Istanbul — 18 Fransızca d! 18,30 jimnastik Bayan Azade T: can, 18,50 muhtelif operet par” çaları plâk, 19,30 haberler, 19,40 Bayan Haiide Pişkin teyze mono log, 20 konferans maarif /İstanbu kız muallin mektebi muallimle: rinden Hüviyet — Bekir, 20 Balayka orkestrası ve koro, 21 Bayan Ateş Şan piyano refakatile 21,20 son haberler, — borsalar, 21,30 stüdyo orkestrası, 22 stüdyo cax ve tango orkestraları. Moskova, — (Stalin) 361 m. 17,30 Büyük operada verilecek senfonik konseri nakil, 1930 ke- man konseri, 22 - dans. Varşova 1345 m. — 18,15 Solist konseri, 18,50 sözler, 19 müslkili ve sözlü skeç, 19,30 sözler, 19,45 plâk, (Bach) 20,05 sözler, 20,35 Koro konseri; 20,50 Aktüalite, 21 plâk (Yen filimlerden) — 21,45 duyumlar, 22 Cbopinin — eserlerinden konser, 22.30 kkonferans — Esperantc 22,45 keman konseri, 23 reklâm: lar, 23,15 fif musiki Paris, (kısa dalga) 19,63 m. —14 duyumlar, 14,30 konser nakli, 15,30 Ingilizce duyumlar, 15,40 denizcilik duyumları, 15,50 Bözler, 16,15 sinema duyumları, 16,50 karişık konser. 11 Nisan Porşembet Istanbul: 17,30 Inkilâp dersi, Üniver- siteden nakil, İzmir saylavı Bozkurt, 18,30 — jimmastik, Bayı Azade. 18,50 — muhtelif plâklar erkestra ve gan, 19,30 haberler, 19,40 operet parçaları plâk 20 sağlık ve soysal yardım bakam hğı namtina konferans - çocuk* larda akıl hıfrısıhhası - Ordinar” yüs profesör doktor M Osman, 20,30 Ay tango orkeste rası ve şan: 21,15 son haberl ve borsalar, 21,30 radyo orkes'> rası, 22 radyo caz ve tango or” kestrası. Moskova, — (Stalin) 315 m. 18,30 Dargomiskinini “ RO! SALKA,, orkestrası, 22,45 dan musikisi. 13-15 Gündüz plâk ya 13 salon okestrası. 20 konferan 20,35, Bethovenin — eserlerind “Fidelio,, operası, Budapeşte, 550 m. 18,30, Raj ter idaresinde opera orkestrask 20, sözler, 20,40, Verdinin «R kuimbl ( Isviçre muallimler birliği korosu tarafından) 22,40, duyum” lar, 23, salon orkestrası, 23,05 “Hunnla,, filminden sahneler (fileb südyosundan nakil) 24,10, çing musikisi, Paris, ( kısa dalga ) 19,68 14, duyumlar, borsa, 14,30, ser nakli. 15,30 İngilizce du ları, 15,50 Denizcilik duyumli 16,30, radyo kuarteti konseri. 12 Nisan Cuma Istanbul; 13,30 plâk meşriyat! 18, daans musikisi ve — muhtel? parçalar plâk ile, 19,20, çoc! saati, Mosut Cemil, 19,50, hab ler, 20, Viyolanist Nejat, 20,30 havayen kitar, Siret ve arkad ları, 21, Bayan Rita Mahmut piyano refakatile, 21,20, son berler, 21,30, stüdyo tango caz orkestralarile beraber Ba Birsen Türkçe sözlü. Moskova, 361 m. 19,30, fonik konser, 22, oda musik konseri. ( Devamı 9uncu yüzde )