SEBILURRESAD . Yenı cıkmaga baslaya.n Huıııyet gazetesı raPapalık Sarı cıymda bir Türk. veisi ruhanisin bashklı uzun bir. yazı nesıettı Gazetesının he- men bik: sa.hıfesı “buna: tahsis-etti. Buyuk pun> tolarla b shklar, muteaddıt fotograflar “Papalık h saıayındakı vılîalaıın resımlerı, bir” de b : : haıfler]e cerçeve 1cınde şŞu- yaz. : erabet vatanınâ ol an -der Ör (Katohk lu.h- ğ sesine mensup et 'y—ııksek rutbelı Teisi ruhan 3 M h- et Ali Molla.»” .. .Gazetenin . sahıbı Sedad Sı_mavı nesroîunan bu yazı, herkesm nazarı dikkatini - ” “eetbetmiş: * , — Ne” munasebet" dıyoılar Tanassur ef- nnzasıle seciyesiz bir . adamd'ın bu kadaı temtana ile bahsetmekte ü mana ve fayda n İ “Doğrusuü, bız de bunun; h_ıkmet xc ledunıy-îv 'vatını anlayamadık. Sedad. -Simavi ustadımız : Romaya gidiyor. Orada 'sabık: matbuat. ateşemil- * terı (şimdi Ankara basın yayın umum müdür | “miş, bızden ayrılmış, soysuzîasmı letile bu mürted papasla tanışıyor. Papanını a- '1ayında bu papasın vıllasına gidiyor” Bir mülâ:z kaât yapıyoı Bu mürted've mürteci papası ucok_ kibar” asil tavırlı bir zat. 'diye. takdim ediyor... 'Din 'değiştirmiş, hıfistiyan olmus, ama Türklü- günden bir şey kaybetmemıs' 'ürklere o kadar bağlı imiş ki ismini bile değiştirmemiş. Bagh ol- madığı şey, ancak müsliüm: ışlı ; ” Bu uzun mülâkattan anlasıldıgına göre, bu - papas, esasen Giri itli imiş. Kucuk yaşta Fransaya : _gıtmıs Franşız ve- hıristiyan terbiyesini almış; nihayet hıristiyan olmuş.. Sonra papas, mektebinde o - Kumuş, papashgı da öğrefimiş. Papâlık maka - — xnında kendıs.ne vazile veıı.lmıs Şunch Şark'. ç Ne halt edeıse etsin. Eu_ndan bize ne" Ha- F (kikatte, bir mürtedin, bir mürteciin tanassur e- derek Papanın y anında karargâh ku.rdugunu, : Şark memleketlermı hiristiyanlaştırmak — için misyoner yetiştirmekte olduğunu, Türk mille - tinin nazarı ibret ve intibahma arzetmek mi? : Yoksa bir Türk, dinini degıs'rnmekle yine Türk — kalabileceğini anlatmak ve buna bir mısal Vver - mek mi?.. Hadısemn bu kadar tantanah “deb- '“hasla ilmi ve dini bir münakaşa olabilir. Mıısl * mukayese yapılabil “ sinden sorulabilir. “sat ve mâna çıkmıyor. “palık - sarayında Karar gah Kürmüş, vekili) İzzeddin Beyle gorusuyoı — Opun delâ- Si " yını oradan rada Fransız- mektebine devam etmiş, | AHem îür!ğ izem Molla, lzem de Papaz Bu adam . Haymatloz mu nedır ç manhkla hnıstıyanhk akideleri “ar asında b_r r. Niçin bir' Allah akıdesını geri bir fikir sayarak üç Alîah akıdesım ve İsa-. nn Allahın oglu olduğunu 'kabul ettıgı kendı -. Fakat mu*akat’ran bu mak- : kuı Naz papas, muthıs hıristiyanlaştır Taak -için fırsat kolluyor, İtalyan- Tarın l,_ıuluhı müslihane siyasetine piştarlık edi- yor. Malüm oîduau “Üzere İtalyaniz gözü; mem- leketimizin ' en munbıt yerleri olan cenup 'vilâ: yetlerimizdir. Mussolmının Habesıstana hücu - “mundan evvel ewela Türkiyeye mi, Yoksa Ha> - beşemi hücüum etmek hususunda geçirdiği . te- reddütleri Sedad Simavi üstadırmnız bizden daha ciyi ibilir. Avrupalılar, göz:koyduklari memle - - ketin evvelâ içtimai bünyesine hücum & | deheh bn: <ekılde anlatıhuası muıtecı papasm .Türlü türlü yc]laıla, bıkmayaı ak, usanmıyarak, uzun seneler çalışmakla, evvelâ manevi etephede - lihane sıyase'cıne her devletten Lıyade ehemmı- yet : verdıklerı, bıanıyen bir şey değildir. * itibarla İtalyan siyaseti; Panahkt'm büyük hı.z- : metler beklemektedn Esasen Papalı_k da qaık memleketlerinde h_ııstıyanhgı neşr=tmey1 dını bir vazife saydığını, bunun için asu]a'rdanberı “rahne ağarlar. Soma da zamanı ge].mce ordüla - * hululü mus | mı]yonlar sarfettiğini, misyoner oıduları te=kıl : tadımız bıhr “Papalık sarayında sırf ile-meşgul olan bir daire vardır. Bur: ada en kur— naz erkânı harpler çalışıyor. Müslümahlığı için- den yıkmak için.- eserler hazırlarlar ve bunü _Tüı'kçeye tercüme edecek adamlar bulurlari * Kaytahno'nun yazdığı islâm tarihi, bunlardan. - —_'b'n'*idiî':. Hüseyin Cahit, bu eseri habasının hay- yına mı tercüme etti?. Papalık, bu eseri hazırlât- mak için ne kadar uzun seneler ve- milyonlar