14 Ağustos 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

14 Ağustos 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

TARİHİ TEFRİK İttihat ve (BAHAEDDİN ŞAKIR BEYİN BIRAKTIĞI VESIKALARA GORE) Her hakkı mahfuzdur. Arif Hikmet Bey Rumların hışmı- na uğramamak için vaftiz olmuş... Maamafih şu sözü, bu hizmeti reddetmek için söylemiyorum. Ev- © velâ müsaade buyuunuz da hak- licenabaneye “ denizin kadılığa iktidar ve istihka- m sizin hüsnü nazarınızdan iba- ettir. Bu hüsnü O nazardandolayı © cidden ift har eder ve kendimi size minnettar bilirim. Saniyen şurası kat'iyen malümu- İĞ nuz olsun ki dünyada aksayi eme- lim birinci derecede O mensup ol- duğum Türk milletine, ikinci dere- — cede Müslümanlara ve üçüncü de- recede insanlara müfit olmanın yo- unu bulmaktır. Girit kadılığı gibi bir hizmet fikrimce muvaffakıyet- li netice verecek olsa, hem Türklü- ğe, hem Müslüman! hem de in- sanlığa nafi olmak için o vazifeyi kaul ederdim. Ben o neticenin hu- sulünden emin olsam, iki yüz frank değil, iki kuruş verseler gene gide- rim. Binaenaleyh teklif buyurduğu- nuz hizmeti reddetmiyorum. Kabul etmek için bazı şartlar koymak is- terim. Şu halde likatınızı arzu ederim. Berayı mülâkat benim size gelmekliğim iktiza ederse de, sin- nime ve görüp gösterdiğiniz kadı- lık istihkakına mağrur olarak teşri- finizi istida edeceğim.,, Bu Girit kadılığı meselesi mayıs 1907 de mevzuubahis olmuştu. Te- rakki ve İttihat cemiyet o esnada faaliyet'ai gittikçe arttırmakta ol- 'duğundan cemiyetin kâtibi olan Sa it Kenan beyi Osmanlı memleketi- ne bitişik olan memleketlerde bir cevelân yapmağa ve orak dağıtma- « Za memur etmişti. Sayit Kenan be- ye yol parası (o olmak üzere 300 frank verildikten sonra temmuz 1907 de yola çıkarılmıştı. Bu pro- paganda seyahatinin neticelerini öğrenebilmek için Sait Kenan be- yin Pireden ve Atinadan Parise yaz dığı mektupların bazı yerlerini a- mez yüzlerce sandal etrafımızı çe- wirdi. Kayıkçı haşarati vapura tır- mand:lar. Çok şükür heybemi kap- tırmadan gümrüğe çıkabildim. Zi- ra yerli rumlar bile birçoğu pal- tolarını ve şemsiyelerini çaldırmış- lardı. Gümrüğe yakın en âdi bir ote le indim, fakat bir buçuk franktan aşağı yatak bulamadım, Bu küçük kasaba Paristen bile pahalı, Sabahleyin kalktım, sokakta do- laşirken yol üzerinde” iskemle at- #mış olan bir ayak (o kahvecisinden bir gazoz içeyim dedim. Bu aralık üç kişinin türkçe © konuştuklarını işittim. Derhal yanlarına yaklaştım. Onlarin kim olduklarmı anladım. Birisi Istanbıf'da İhsaniye cihetin- de şiirlerile, daha doğrusu saçma sapan hicivlerile meşhur olan ayaş- lardan Arif Hikmet bey imiş. Şim- di sefil bir halde burada kundura- cı'ık yaparak hayatını kazanıyor. İkinc'si gemilerde ateşçilik yapan bir adamdır. Üçüncüsü ise henüz on sekiz, on dokuz yaşlarında had. dehaneden firar etmiş bir mektep efindisidir. Üçü; de ceplerinde on para yoktu. o Bunlardanetrafı tahkik ettim. Pirede Jön Türk na- mına lâyık olacak hiçbir kimse yok- tur, Kundura boyacısı Arif Hikmet bey rumların nefretine uğramamak iç'n vaftiz olmuş, şimdi ismi Ma- noldur. Diğer ikisi (de iş bulabil. mek için yakında vaftiz olacaklar. mış. Bu üç Türkten maada Pirede eli ayağı ün birkaç Türk da: ha varmış. Fakat sefaret tarafın- dan ellişer lira verilerek İstanbula gönderilmişler, henüz genç ve ah- lâkı bozulmamış olan haddehaneli efendiden evrak tevziinde istifade olunabileceğini “anladım. Arif Hikmet bey de £ Pireye uğrayan Türklere para mukabilinde gazete iy 'ireye hergün vapurlar geliyor. Içinden köylü, aaker, memmur her sa çok iş görülebilecek, fakat şu- beyi idare edecek o adam yoktur. Elimizdeki bir sarhoş veikihay azla türkçe konuşana rast gelirsem hemen masanın önüne bir gazete koyuyorum. El altından burada İsmail Ke. mal hakkında © tahkikat yaptım. Simdi Napoliye gitmiş fakat heri- fin İn itibarı var. On beş gü- ne kadar kıyam et- Arnavutların meleri bekleniyor. Bu omaksatla | Terakki! Yazan: A.C, propaganda yapmak üzere bir er- meninin Golosa ve oradan hudu- da gittiği söyleniyor. o Ermeninin elindeki evrak türkçe olduğundan, onun Sabahatti'ı bey hesabına gez- mekte olması muhtemeldir . Saba- hattin beyin neşrettiği “Terakki,, gazetesi buraya de geliyor. Rum- lar vasıtasile Makedonyaya aşırı- layormuş., , “Dün gece Atina ile Pire arasın- da bulunan bir yere gittim. Orada bir gazinoda başları | fesli birçok gençlere tesadüf ettim. Bunlar mek tep tatili münasebetile İstanbuldan Giride dönen mektep talebesi imiş. Derhal evrakı © önlerine döktüm. Evvelâ korktular, (sonra kartımı görünce mutmain oldular. Kendile. rine milli bahislere (o dair bir nu- tuk verdim. Bu efendiler bana şu- nu anlattılar: o Bundan birkaç ay evvel adliye (o binasındaki meclisi mebusan salonu ta o zamandanbe- ri mühürlü durmakta iken nasılsa müruru zamanla ipi falan çürüye- rek kapısı kendi kendine açılmış. Kapının açıldığı görülür görülmez derhal mabeyine jurnallar yağmur gibi yağmağa başlamış. Yıldızdan sürü ile yaver domuzları koşup gel- mişler ve tahkikata © girişmişler. Kapmnın kendi kendine açılması â- deta büyük bir mesele olmuş. Pirede iskele boyunda Osmanlı sancağını hamil bir yelken gemisi. nin kaptanile (konuştum. Bu zat Rizeli Mehmet Ali kaptan. dır. Kendisine (o 'Hayyalelfelâh,, eserimizin bazı yerlerini okudum. Kaptan kabına sığamaz oldu. Bi- zim Türkler bazı şeyleri bizden da- ha iyi biliyorlar. Trabzonda ahali. yi ayaklandıran Hasan kaptan is- minde birisi imiş. Bu adam: Ben vergi veririm. Fakat o mahsulü meydana getiren ineğe ve öküze de vergi vereme! demiş, daya- namamış, kimse y yapamamış. Pirede rastgeldiğim bir hocanm önüne gazete koydum. Meğerse herif Atina sefaretinin imamı imiş. Hoca gazeteyi eline aldı, “Şürayi Ümmet,, ismini okur okumaz elin- | den attr ve koşa koşa kaçıp gitti. Buradaki ermeniler bana Abdül. hamidin adamlarından daha ziya. de düşman nazarile bakıyorlar. Ev. rakımızı Mehmet Ali kaptandan başka birkaç Türke daha okutmuş- tum. Ermeniler fıskos etmeğe baş- ladılar. Nihayet bir ermeni papası gelerek o Türklere dedi ki: “Sakın | bu evrakı okumayınız, sonra İstan. bulda ağır cezalara çarpılırsmız.” ondan sonra defolup gitti, Mehmet Ali kaptanla Trabzona bir miktar evrak göndereceğim. Bu sefaret imamı önlerine gelene is- tipdat dersi veriyorlar ve Abdül hamide boyun eğmek için halk a- rasında propaganda yapıyorlar. Pi- rede Kosti o isminde bir rumi var. Vaktile davul, tokmak vesaire gibi en eski cemiyet gazetelerini Pire- de sürermiş. Herif Jön Türklerin tarihine benden ziyade vakıf. “Ce- miyet beni unuttu!,, o diyor.Bua- dam gözü açığa (benziyor. Her- halde günde on beş gazete kadar satabilecektir, (Devamı var) ! Mw Romanya'nın iktisadi vaziyeti Devlet Bankasının, * Romanyanın | 1934 senesinin üç aylık ithalât, ihracat ve ecnebi tediyatı hakkındaki raporu kat'iyen ümit verici mahiyette değil- dir. Romanyanın münesebatta bul: duğu mem'eketler ve bilhassa Ing: ret arasındaki ticari muvazene memle- ketin eleyhine netice vermiştir. Nor- mal bir sene olsaydı bu netice büyük bir müşhüldt tevlit etmeyebilirdi; çün. kü ticari muvazene, senenin mütebahi kısmında hububat ihracatı başlayınca, yeniden temin edilebilirdi. Fakat bu sene mdatteetsül bu gibi ümitler yok tur. Buğday rekoltesi ancak memleke- tin ihtiyacına kifayet edecek kadar- dır. Şu halde yegâne ümit Mısırda ka- kalıyor. Hi i fena havaların tesirinden kurtulan mısır mahsulü, yaz üstefit olmuştur. Elde edilecek rekol. te; memleket ihtiyacını temin et maada mühim bir miktar harice gön- derilecektir. Hükümet 1933 senesinden elde ka- lan mahsulünün ihracına müsaade ve- ren bir emirname çıkarmak üzeredir. Netice itibarile bu seneki mısır mahsu- lünden endişe edilmiyor. Bu suretle iie K epeşile. | ti olarak oyun reyine müracaat e- pek yakında mühim miktarda ecnebi parasının memlekete gireceği ümit e- dilmektedir. Bu vaziyet, Romanya ma- liyesinin çarklarına hiç olmazsa biraz MILLİYET SALI HARİCİ HABERLER| 14 AGUSTOS 1934” Avusturya mes'elesi Yugoslavya karışıklık- larla alâkadar değil! 0 Yugoslavya gazeteleri, İtalya matbuatının isnatlarını şiddetle reddediyorlor ROMA, 13. A.A. Prens berg, bütün gün Ostide kalmıştır. Mumaileyh, sabahle- yin Regina Pacis klisesinde yapı Jan âyinde bulunmuş ve sonra Avusturya gençler Kampına dön- müştür. Prens, öğle yemeğini plâj lokantalarında birinde ye iştir. Avusturya - İtalya münasebatı ROMA, I3.A.A. — İtalyanın Viyana orta elçiliği büyük elçil ğe tahvil edilmiyecektir. Son gün- lerde diplomasi mahafilinde dove ran etmiş olan şayi ö fikir, Avusturya tantan bir surette t diyle ileri atılmış idi. Bugü resmi bir surette beyan edildiğine göre Avusturya ile İtalyanın dip- i münasebetlerinde bir güna tebeddülât yapılmıyacaktır. Yugoslavya ve Avusturya hadiseleri BELGRAT, 13.A.A. — Bazi İtalyan gazeteleri, Yugoslavya; Avusturyadaki dım etmiş olmakla lerinden dolayı Politika gazete: baş makalesinde bu ittihamı detle ret ve bunu iftira diye tavsif etmekte ve bu iftiranın tam Avus- turyanın Yugoslavyanın dürüst Almanyada Dahiliye nazırının Bir makalesi Nazır “Almanyada dikta- törlük yoktur,, diyor BERLİN, 13. A.A. — Dahiliye M. Prick, “19 ağustos o plebisisti nin manası” unvaniyle bir maka le neşretmiştir. Mümaileyh, bu makalede bilhassa şöyle diyor : Almanyadan daha demokrat han- gi memleket vardır ? Bir diktatör, her halde millete fikrini beyan etmesine ve kararını vermesine müsaade etmekten çe- kinir, Plebisist, ecnebilere Füb- rerile milletin bir ve beraber ve Al manyada gayri mesul bir diktatör. lüğün sürmekte olduğu su- retindöki iddianın yanlış olduğu- nu yen'den gösterecektir. Alman hükümeti, milletin büyük bir ekseriyetinin tarvibine istinat elmekis ve her sene serbest ve giz» dilmektedir. Almanyaya düşman o- lan ecnebi gâzeteleri, daima Al manya hakkında bethahane bir ta- kım şay'alar çıkarmaktadırlar. Al- man milleti, İ9 ağustos tarihinde bu şayiaları ortaya atan intirikacı- ların yalan söylemekte olduklarını ve Almanlar arasına nifak sokmak zamanlarmın geçmiş olduğunu is- pat edecektir. 7 Sarre ve reyiâm SARBRÜCKEN, 13. A.A. — Fransa ve İng itere ile ticari müna- sebetleri rmak üzere müza- kereler yapılmaktadır. Fransa Roman- yadan mühim miktarda zahire, İngilte- re de zahire ve kereste alacaktır. Anlaşıldığına göre ba müzakereler mü sait bir şekilde | ilerlemektedir. M. Tataresku seyahatinin neticesinde memnun olduğunu bild'rmiştir. (Near East) Almanya İngiltere ile rekabete girişiyor Almanya her ne kadar mali ve ikti sadi müşkülât içinde bulunuyorsa da yakın bir ötide beynelmilel pazarlar- da İngiltere ile sıkı bir rekabete giri- şe cektir. Bu mütalea, İngilterenin Berlin sefa retinde Ticaret Müşaviri M.F.W Thel welin raporunda | zikredilmektedir. Raporda ayrıca şu Tzahat vardır. (AL manya beyn, el la mevcu- diyetini hissettirecektir. Buna da se- bep, Alman ihracatının. mühim piya salarda satış yapabilmeleri için ken- diler'ne ucuz iptidai o madde tedarik edilmesi ve kısmen de mühim miktar: lara baliğ olan beynelmilel siparişle. ri için fietlerin, memleket ihticaycın- dan artan malları ellerinde saklamak- tan ise ucuz fiatlere de olsa hârice sat- mağı tercih o etmeleri ayrı bir sebep teşkil eder.) M. Thelwoll ilâveten şunları söylü- hattı hareekti dolayisiyle resmen teşekkür edildiği bir anda ortaya atılmış olduğunu ehemmiyetle kaydeylemektedir. Bu gazete, eten diyor ki : Avusturyadaki kargaşalık gün- lerinde biz tamamiyle bitaraf ve fakat müteyakkız müşahit vaziye- tini muhafaza ettik, İtalyan fırka larmın Avusturya o hududundaki tahşidinin bir nümayişten başka bir şey olamıyacağını ve beynelmi lel vaziyet dolayisiyle bu işin daha ileriye götürülemiyeceğini bili- yorduk. Yugoslavyaya yapılan if- tiralarm en eyi tekzibi Avustur yanın Yugoslavyaya dürüst hare- ketinden dolayi teşekkür etmiş ol- masıdır. Avusturya | istiklüli muhafazası, Avrupanın beynelmi- lel siyasetinin en mühim esasla- rından biri olmak icap eder. Fa- kat bu meselenin halli için faşiz- min kullanmakta olduğu usuller, tehlikelid'r, ameli değildir. Arşidük Otto seyahatte İSTOKOLM, 13. A.A. — Ar- sidük Otto de Habsburg, Kopen- hagdan Helsingberg'e gelmiştir. Şimale doğru otomobille seyatı- na devam eden Arşidük ibtimel bu akşam veya yarım sabah İstok holme gelecektir. Feci bir kaza Alfonsun küçük Oğlu Gonzalo öldü Prens Avusturyada bir oto mobil kazasına kurban oldu LONDRA, 13 (A. A:) — Sabık Tapan kâtibinin Reuter bulunan krelm dördüncü oğla, 19 yaşan- da Prens Gonzalo vefat etmiştir. Prens Gonzalo, bir otemobsi imüterkep arızi bir hastalıktan ölmüştür. LONDRA, 13 (A. A.) — Mütevelffa Prens Gonzalo, Prenses Beatris ile bir- likte ve otomobille Karimtiya eyaletini dolaşmakta idiler. Otomobili & mekte olan Prenses, sarhoş bir bisiklet iyi ezmemek için birden bire direksiyo- mu kavırdığından otomobil oradaki bir duvara çarpınıştar. Bu kaza, dün alışan geç vakit, Kumpendorf civarında vuku. a gelmiştir. Prense, eğer ameliyat yapılmış ol - saydı, hayatım kurtarmak © müm kün olacak idise de, kalbi zayıf oldu - | gurdan bu ameliyat yapılamamıştır. sabuh Prens Gonzalo, bu erkenden hastanede ölmüştür. m m Mahalli hükümet kamlara gönderdiği bir notada te- zahürata iştirâk etmek üzre kafi- le halinde ve bir cemiyet azası si fatile de hiç bir kimseye Saare girmek müsaadesinin verilmiyece- Gini bildiriştir. Mahalli hükümet bu kararm reyiâm komisyonu ile bilitilâf verilmiş olduğunu tasrih etmek- tedir. ECNEBi MATBUATINDA OKUDUK yor: (Almanya borçlarını tahfif ettik- ten sonra marhın kıymetini de düşüre- cek olursa rekabet Kuvveti ziyedesile sağlanlaşmış olacaktır. ) Raporda çok şayanı dikkat bir nok- taya dahi temas edilmektedir. Bu da Nazi rejiminin Almanyadaki ücret me- selesine cittir. 17 mühim sanayi grupunun amele ücretleri tarifesinde © 1828 e nazaran vasati olarak yüzde 16,5 bir tenezzül vardır. Fakat hakiki sukut bundan da fazladır; çünkü | tarife ücreti ile bir işçinin bilfiil kazandığı ücret ara- sında büyük farklar vardır. Amele ücretleri, aza olmağa mecbar oldakları cemiyetler a'datı ve muhtelif teşkilâtlara mecburi maavenetler yü- zünden ayrıca bir tenkise a dır. Bu gibi tenkiselr ekseriyetle peşi yapılır. "“Meselâ 280 relehemark ücret alan bir şahıs aidat ve isnesini verdikten sonra el'ne 204 mark geçer. Karaor- manda çalışan bir taşocağı amelesi haf tada 24 mark alır. Bunun sekiz markı- nu aidat ve iane olarak vermeğe mec- burdur. Francis Williams: (aDily Herald) Dr. Schacht'ın yeni vazifesi Iktisat Nazırı Dr. Sehmittin geçir. mekte olduğu mühim hastalık dolayı- sile kendisine mezuniyet verildiği res- şnen bildirilmiştir. Iktisat Nezareti va- ME >, Nüfus işleri sür'atle görülecek Ve- 5 DE ei kâlelin yeni bir tamimi ANKARA, 13 (Telefonla) — Bazı nüfus dairelerinin gizli doğum” ölüm ve evlenmeleri kaydetmekte iş sahiplerine müşkülât gösterdikte- ri anlaşıldığından Dahiliye Vekâleti bu hususta Vilâyetlere bir tamim yapmış ve ayrıca nüfus memurlarının başlıca vazifelerini gösteren bir talimatname hazırlamıştır. Vekâlet tamiminde nüfus dairelerinin nü - fas defterlerinde yürütecekleri vak aları mevsuk ve bir vesikaya müste" ” nit olduğu takdirde hüviyet cüzdanını veya lâzım olan vesikayı der hal vermelerini, diğer hususlarda iş vali ve kaymakamlara müracadi- la tahkikata sevketmelerini bildirmekte ve nüfus işinin süratle, inli - zamla görülmesi ve sıkı bir kontrole tâbi tutulmasını vali ve kaymakam lavdan istemektedir. Kütahya imamlarının kararı ı KUTAHYA, 13 (A. A.) — Kütahya imam ve hatipleri arakırında verdikleri bir karar neticesi olarak müftülüğe müracat etmişler ve bun dan sonra yalnız vazife esnasında sarık saracaklarını ve sair zaman - larda diğer vatandaşlar gibi şapka .ile gezeceklerini beyan etmişlerdir. Tayyare ile posta nakliyatı ANKARA, 13 (Telefonla) — Posta Telgraf ve Telefon İdaresi memleket dahil ve harici posta nak liyatı için büyük şehirlerde mühim mevkilere posta kutuları koymak tasavvurundadır. kat yapılıyor. Bu hususta tetki- Şimdilik Ankara, Istanbul, Eski şehir arasında işliyecek tayyarele - rin nakledecekleri mektupların be her 20 gram ve küsura ile havalena- me ve kartposlalların adedinden 1 0 kuruş, posta paketlerinin kilo ve küsurundan 75 kuruş ücret alınac aktır. Posta ücreti verm'yen resmi müesseelerin tayyare ile naklettire < cekleri mektup ve paketlerden de ayni ücretler ır. İskön kanununun tatbiki için ANKARA, 13 (Telefonla) — Nüfus Umum Müdürü Ali Galip B. bana şu izahatı verdi: — Yeni iskân kanununun tatbi ki için Müdiriyeti xmumiye seferber bir haldedir. İskân, muhacirlerin kabul ve kayıtları, toprak tevzi, yerli İce bağ ve meyvelik yer tevzii <e vilâyilre gönde-eceği watnemelerini hazırladık, Tabedilin Harikzede, teviz, şark müliscisi ya ödi iskân -amelelerinin bütün eski işleri sene sonuna kadar temamen ikmal e mesi için vilâyetlere emir verdi Gizli nüfus kanunu'nun tatbikmma da 1 Eylülde başlıyacağız. Kayıt mnamelesi on” beş” Teşsinievvele kadar bir buçuk ay devam edecekir. Yeniden nüfusa yazılanlar ANKARA, 13 (Telefonla) — Temmuz ayı içinde memleket dahi- linde 31839 gizli doğum, 15532 gizli ölüm, 10666 gizlı evlenme kay- dedilmiştir. İzmir su şirketinin hesapları IZMIR, 13 (Milliyet) — Nafia vekilinin emrile teşekkül eden bir komisyon su şirketini hesaplarını tetkik etmeğe başlamıştır. Komisyon da Maliye müfettişleri de vardır. Şirket senelerdenberi zarar ettiğin - den bahsederek hükümete yüzde 20 temettü hissesini i liye müfettişleri bu hususu tetkik e decekler, Orman yangını söndürüldü IZMIR, 13 (Milliyet) — Ödemi sabah söndürülmüştür. Yangında iki bin ağaç büyük orman yangu Bayindir, Turgutlu havalisindeki yandığı tahmin ediliyor. Valimiz avdet etmiştir. 9 Eylül bayramı hazırlıkları IZMIR, 13 (Mülliyet) — 9 Eylül kurtuluş bayramı için hazırlamak özere teşei vinde toplandı. 4 Bakır madeninde Nafıa ve Maliye Vekil- leri tetkikat yaptılar ELAZIZ, 13 (A.A.) — Nafıa ve Maliye vekiller rıiz dün Harputa gide rek orada belediye binasmın temelat ma merasiminde bulunmuşlardır. Ve kil beyler, demiryollar inşaatını ve bakır madeni işlerini teftiş için ba - kır maden'ne gitmişelrdir. Akşam bakır madeninde kalma - cak ve bugün şehrimize dönerek ge- ce hüsusi trenle Malatyaya hareket eyliyeceklerdir. Malatyadan” sonra otomobille Sivası teşrif o. lan Nafıa vekiki oradan da Samsuna LARIMIZ ) sifesi muvakkaten — Kr ei için— Relehsbank Müdürü Sehachta Serilmiştir. Büyük bir iş adamı olan Dr Kurt Sehmitt Iktisat Nazırlığı vazife sini 29 haziran 1933 te Nasyonal lider- lerinden Her Hugenbergin istifası ü- zerine almış ve çok müşkül zamanlar: da vazife başına — geçmişti. Nasyonal sosyalizmin ilk kargaşalık senesinde Allianz Sigorta Müdürünün Ortodoks iktisadi işlerinin idaresinde karşılaştı. İt müşkülât gözönüne gelirilebilir. 28 haziran 1934 yani vazifeye başladı dan bir sene sonra temizleme harekâ- tıridan iki gün evevl Dr. Sehmitte ba- yılma hastalığı âriz olmuş ve temmuz bidayet'nde mezuniyet alarak vazife- den cekilmistir. — Bu akşamki gazeteler mumaileyhin allı ay sonra vazifesine i ümidi- ni izhar ediyorlarsa da Nasyonal 305: yalizm'n önümüzdeki altı ay içinde ik tisadi buhranla karşılaşacağı mahte- meldir. Bu müşkül devre zarfında ikti sadi siyasetin Dr. Sehachtın — elinde halması manidardır. Dr. Sehachtın en son mühim icraatı © Dawes ve Young istikrazları da dahil olmak üzere Al- manyanın bütün harici borçlarına cit makti transferleri tehir o etmek üzere haziranda verdiği karardır. Almanya hükümeti hiş olmazı Danse? ve Young borçları tediyatına devam etmek su- retile ba kararın hükmünü tamamen kabal etmemiş oluyor. ||| Bu tây'nin ehemmiyeti, şimdiye ka dar Reichsbankın siyasetini tanzim €- program eden komite fırka reisinin istirakile Halke M. Maksimos Yunan Hariciye nezare- tinden istifa mı ediyor? ATINA, 13 (Milliyet) — Son gön lerde Hariciye Nazırı M. Maksimosun isüfa edeceği yayi olduğunu söylemiş - tir, M, Mihalakopu: iye nazırı M. Loverdosk te müteveffa biraderi" nin müdürü bulunduğu Halk banka" diriyetini deruhte etmek mi * yetinde bulunduğundan kat'i suret? istifa edeceği temin edikmetkedir. Alınan malümata göre HariciY9 nazırı M. Maksimos önümüzdeki çaf samba günü Filoransaya gidecek 99, orada birkaç gün kaldıktan sonra P: *e hareket edecektir. —— — —— den Dr. Schachtin Hitlerin emri alti” da milli iktisat diktatörü o gri dır; çünkü İktisat Nazırının diktatör; Lüğe müsmit kadreti vardır. Memailsfii Reichsbank Müdürü sfatile | Alm”. yanın malik olduğu (mahdut nukudunu idare ile muvazzaftır; Dr. Sehmittin halefi ve Iktisat Nazır #9#” li sfatile Almanyanın harici meli. ketelrden ithal edeceği ham madde ri temin etmekle de mükelleitir. R& tebliğde zikredildiği gibi milli kei siyasetinin mahtelif şub. rine ei lan iki vazife © bir şahsın eline s edilmiştir, Acaba Dr, Sehachtın işlerde olduğ ve enerjik şahsiyeti; (o şimdiye bankacılık ve siyasi bi önümüzdeki aylar el inde de kendisini eee li Times)