milliyet Asrın umdesi “MİLLİYET” tir 26MART 1932 İdarehane: Ankara caddesi, 100 Na Telgraf adresi: İst, Milliyet Telefon Numaraları: Başmuharrir ve Müdür 24318 Yazı işleri Müdürlüğü 24319 İdare ve Matbaa 24310 ABONE ÜCRETLERİ: Türkiye için o Hariç için LK s— “— 3 — 3 aylığı 6 12 u— Gelen evrak geri verilmez — Müddeti geçen nüahalar 10 ku ruştur. Gazete ve matbaaya ali ler, için müdüriyete müracaat . Gazetemiz iHânların mes'u etini kabul etmez. BUĞUNKU HAVA Hattanin Yazısı Binalar Ve şarkılar Orijinal düşünenleri, gören leri severim. Bu (Orijinal) sö zünü kullandım diye bana kız- maymız. Türkçede bu manayı tam ifade edecek kelime bula- madım belki gayri me'mus bir srap veya acem kelimesi bula- biliriz amma bunun yabancılık itibarile berikinden ne farkı o- lur, Alaturka musiki meraklıla” rmdan bi. tanırım, Belki siz de bilirsiniz. Ali Ragıp. Bu çocuk şarkıları hakiki mana- İarile değil ilham ettikleri fi- kirlerle, Oo mecazi delerile okur ve dinler, Sesi iyi değil amma edası iyidir. Evvelki gün bana gelmişti. Ne münasebetle cebinden çı- kardığını batırlıyamadığım not defterini masamın üstünde u- Gutmuş, giderken (kâğıtların “arasına karışmış, bende gör- memişim. Sonradan o farkına vardım. Bir not defterini karış ırmak ayıptır. Lâkin birçok yaptığımız ayıp şeyler gibi bu du da yapmaktan nefsimi me dedemedim ve karıştırdım, Gö züme Orijinal bir liste ilişti ve kopya etmeden kendimi ala madım. Sonra kendisini gör. “ düm ve kopya ettiğim şeyi ga- zeteye yazmama müsaade iste. dim, bıraz mazlandıktan sonra — bu müsaadeyi verdi. Kopya et- © “tiğim şey bir takım şarkılar. “dır. Bu şarkıların yanında da bazı bina isimleri yazılı. İfader sine nazaran bu şarkılarla bu © binalar arasında ilham müna. ğ sebetleri varmış... Köprü: Denize dalaym mı bir ba- lık Li Ay battı güneş doğdu Daha yalvarayım mı? İş Bankası? Ömrüm artar sana baktıkça perestişle benira Canımm cananısın ruhum musun şuhu şenim İnsan yemek ister de yine yer yer usanmaz Aç gözlü gönül bir gecelik | vuslata kanmaz Düyunu umumiye: Felek bana neler etti Bu gençliğim elden gitti Kırmızı konak: Meyhans mi bu bezi tarap | hanei cem mi Pavmane mi bu efseridaratı haşem mi Babrâli cadde: Gamla Okıymetiâr Oömrün geldi geçti mevsimi Bir dem olsun görmedim! üsudedil ben kendimi Belediye: Akıntıya salıverdim çifte sandal piyade El cefada ben safada hoşi: di yar hoşindi Haliç vapurları: mı Ne kadar bitkinim haberin var mı Babsâli: Ölse de âşık unulmaz yaresi Aşkın ölmekten de güçtür garesi | Piyango: Durmadan aylar geçer yıl! lar geçer gelmez sesin | Hasretin gönlümde lâkin | kim bilir sen nerdesin iy, Şeftalisi bala benziyor Türkocağı: Neyledi gör bana ol mah ü mehi Dağa düşürdü bu dili vâlehi Darülfünun: Bu imtidadı cevreki bahtın şitabı var Mihnet medar olan feleğe intisabı var. Osmanlı Bankası: Müjgün gibi hicran okutâ kalbime geçti Kaçsam dedim eyvah o da bisüt o da geçti! Otomobiller: Edalı bir yosma kararım al- dı sahraya saldı Beni mecnun gibi Gazeteleri Al sazını sen sevdiciğim çal hevesinle | Zal söyle benim şarkımı sev- dalı sesinle Sarraf dülkânr: Geçti alamü va ca Gel elâ gözlü mink in ya mma İ hayatı daha MİLLİYET ÇUMARTESİ 26 MART Iktisadi hareketler mama Kontenjan siyaseti ve ticaret Şanj ve fiat tahavvülüt umumi barpten beri tarife © mücadelelerini, tevlit etmiştir. Vakit vakit vaziyette | sükün husule gelerek nisbi bir ser bestii mübadele teessüs etmiş ise de Pâra kıymetlerinin yeniden sulutu, tihsal fazlalığı ve para nedreti ves | gösterdikçe tekrar şeri tarifel rinin tezyidin dit tedbir. lerine müracaat edilmiştir. Fakat bir kaç vakitlen beri bil. hassa ithalâtın kontrolünü ve tahdi dini istihdaf eden yeni bir meydana çıkmıştır. Bu yeni ei ilk defa tatbik e tur. Fr incliyet vaziyet karşısında kalmıştır. Ümu- mi iktisadi buhran neticesinde ihraca tmm günden — güne tenalkus ettiği ve ecnebi memleketlerindeki müşte- rilerinin tediyat kabilyetlerinin a- zaldığı br sırada memleket mal su- lât ve mamulilma nisbetle kıyas ka bul etmiycerk uzun fiatlara satılan cenebi mahsulât ve mamulitr Fran- sız piyasalarını istilâ etmiştir. İtha- lât fazlalığı o dereceyi bulmuştur ki geçen baziranda ticari müvazene açı ği bir milyar dört yüz milyon fran | ga çıkmıştır. Bu garip vaziyet karşısında Fran sa hükümet yeniden gümrük tarife- »rinin tezyidi cihetine gitmeği mu vahik görmemistir. Böyle bir tedbir zla sekteye ug-ntacaktı. gümrük resimleri yade gittikçe ar- Tena ir set çek- mek isteiş ve kontenjan sistemine mürrsaat etmiştir. ve ihracatı Fransanın kontanjana tabi tuttu. Hu başlıca maddeler | hayvanat, et- ler, kümes bayvanatı, kabuklu yu murta, süt, peynir, | şarap, kereste pobilye ve eyunesktir. Fransa ticaret nazırı baş köna- musanide Paris ticaret odasında kon tenjan sistemini müdafaa sadedinde irat ettiği bir nutukta kontenjan sis teminin her türlü idari m ezade olarak tatbik edi yan etmiştir. Fakst çek büdisat ticaret nazır tekzip etmiştir. Kontenjana tai tu tulan eşyanın Fransaya ithali için permi usulü vazetmiştir. Fransanın tatbikine başladığı kon tenjan sistemi ilk defa Fransayı di- ğer devletlere rapteden ticari muka veleler üzerinde tesirini göst rmiş- tir. Fransanm diğer devletlerle ak- tettiği ticaret mukavelelerinin ekseri si en ziyade müsaadeye mazhar mil let munmelesi şartını "otiva etmek- tedir, Bu şartın vaz'ında maksat her hangi bir memlekete bahşedilen mü #andenin ticaret mukaveleleri mer'i- #t mevkiinde kaldıkça diğer memle ketlerin de tamamen müstefit olmas sını temindir, Halbuki Fransanm & caret muleaveleleri nktettiği memle- ketler arasında fark gözet ru değildir. Meselâ bir memlel yüz, bin kilo buğday ithal gderliğm diğer bir memleketten elli bin kilo buğday ithaline muvafakat © etmesi Kuyumcu dükkânı; Sabrımı ogamzelerin sihr ile tarac edeli O güzel gözlerinin turuna bi yandım ezeli Liste bu kadar değil amıma sahibi bu kadarının neşrine mü saade etti, Ve karilerimden, bu listeye ilâve edilecek şarkı: lar hatırlıyanların bana yağ malarmı rica etmemi de şart koştu. Bazarından rip bir | pahahlaştıracak | €aiz olamaz. Fransanın tatbik ettiği kontenjan sisteminin doğru ; olabıl ri her memleket için müsavi olma anın kontenjanı © tatbika ilk günlerde ithalâtr tes. enileların muhafazası hu- ülâta tesadüf edilmi tir. İlk hâdise İtalyan şaraplarının ith görülmüştür. 27 ağustos 1931 tarihli kararname ile | Fransa ya ilhal edilecek İtalyan şaraplar Tun kontenjanı 250 bin hektalitre 0 İ larak tesbit edilmiştir. Halbuki haki | ki ithalit 800-bin hektolitreyi bul susunda | muştur. İehalâtın tesbit edilen kon- İ tenjan mikdarını © geçmemesi için | Fransa hükümeti müessir bir tedbir İ olmek üzere permi usulünü vazet- miştir. İthalât tacirleri kontenjan dahilinde ithal edecekleri eşya için permi almak meeburiyetindedirler. Fransanın > tatbikine in şikâyetlerini ve hattâ pro sw mucip olmuştur. Bu mem de Fransaya karşı mukabil | cat ticaretini alâkadar edem bazı eş- yanın gümrük resimleri, tarımaş- İlan li sali ie yak ve şampanyayı kontenjana tabi i ve önümüzdeki haziranda hitam bulacak olan ticaret o muabedesini feshetmiştir, Belçika mukabil | ted- birlere geçmiştir. Kontenjan siyasetinin (ticarette husule getirdiği tesirleri de gelecek maslemizde izah edeceğiz. İhracat Ofisi Raportörü A. Emrullah eserleri i) 1 — Denizaşırı | Cenubf Amerikayı anlatan ye yene türkçe kitap: Yeni yazı ilelj yasılmış , kitapların. en mefisi apyekuğe . üzerine tabedilmiş nütcaddik resimler, İ e 2 — Faşist Roma Kemalist Tiran ve Kaybolmuş Makedonya Faşist İtalyadan, REK | 3— Yeni Rusya | Rus inlalibmdan, in terbiye ve telkin #etotların. | İ lan, Rus inkalâbinin bugünkü aziyetinden bahsellen yeğâne ürkçe kitap. ll li | | bolşevikle. İl Bu eserlerin hem san'at, hem fikir kıymetleri vardır. Yeni ya- w ile berkesin bem lezzet, bem süfade ile okuyacağı en iyi ki aplar bunlardır. saz Hepsi Muallim Halit kütüpha. tutmuştur. Kanada Fransa ile sktet | Hikâye En sonunda Celestin muhayyelesinin kuv vetine biraz da kaleminin ucun daki uslübun inceliğine güvene rek derin bir edebiyat hırsı ile bir.roman yazarak bastırmak bu suretle hem servet, hem şöh ret kazanmak istiyordu. i Çalıştığı Kâtibi adillik daire sindeki dosyaların tozlarını yu ta yuta verem olacağına, şöhret ve para kazanmak elbette daha Jiyi bir şeydi. Bu kararla günün İ birinde dosyaları bıraktı ve evi İre kapanarak çalışmağa koyul. du. İlk gün deste deste kâğıtlar Jaldı, intizamla masasının üstü- İne koydu ve kendisi de sanda İyeye oturarak kal eline aldı ve başladı yazma; Evvelâ romanın mevzua yar raşacak güzel bir ismini bul. mak lâzımdı ve buldu. BEN ve METRESİM Muasır ahlâka dair büyük roman Romanm ismini henüz yaz- mıştı ki müthiş bir ses gürledi: — Vay utanmaz herif vay! Demek senin metresin varmış ha! Metresin olduğu yetişmiyor | muş gibi bir de alâkasızlığını İ elâleme ilân etmeğe mi kalktın? İ Celestin karısının bançeresi İni tanıdı. Öyle karı ki keskin gözleir bir saniye bile kocasını kontrolu ihmal etmiyordu. Celestin düşündü: — Sahi.. Belki de karımın hakkı var, Muasır ahlâktan bah sedelim derken, ablâksızlık ça- murunu deşmiyelim. Ve dehasından şüphe ederek daba fazla yazmadı. Geceler akıl öğretir, derler. | o Celestin ertesi sabah kalktı- ği zaman, yeni ilhamlarlâ mü- | cehhez olarak tekrar masasının | başıma geçti ve başladı yazma İ ya. Tabi evvelâ romana bi | sim bulmak lâzım ve yeni bir | Jisim buldu: KILIBIĞIN KARISI Şen eğlendirici ve tahlili roman Romanm ismini henüz yaz- üthiş bir ses gürledi: — Vay beyime de bakın efen | im hah, hah, hah!, Karısını! eğlendiremiyor da elâlemi eğ- lendirmeğe kalkmış. Hah, bah; | hah! Celestin birden bire yataktan fırlayan karısının bançeresini | tanıdı ve tekrar dehasmdan şüp helenerek, kâğıdı yırttı. Akşam üstü meşruası ile yatağa yalın. ca, Celestin yeni ilhamlar ara- mağa koyuldu. Ve sabah erken den hemen masasına oturarak başladı yazmaya. Roman için evvelâ bir isim bulmak lâzım... Celestin onu daha gece yarısın | dan bulmuştu, Karmın kılıbığı müheyyiç ve realist roman Daha fazla yazamadı. Oda. MAJIK SİNEMASINDA İZDİVAÇ LİMİTED. ŞİRKETİ (Mariage şörülmemiş VODVİL, Mümessilleriz zengin ve çok şen sözlü, danslı ve şarkılı Fevkalide güzel bir yıldız CHARLOTTE Limited) bir OPERET SUSA — Meşhur bir artist GEORG ALEXANDER — Jön prömye lerin en sevimlisi WERNER FUTTERER. Bütün İstanbul halkı bu harikayı gidip görmekte ve yürekten gülmektedir. Hâveten: P. D. C: halihazır dünya havadisleri arasmda Çin ve Japon muharebesi ve dehşetleri, MEKSİKALI FAHİŞ (La courtisane Mexicâine) Zevk ve şehvet — tangolar — serenatlar filmidir. SAADET GÖLGESİ (Papa Longues-Jambes) Fransızça sözlü Film. JANET GAYNOR — WARNER BAXTER tarafından. i ECONOMOU OPERET HEYETİ Fransız Tiyatrosunda Bu akşam saat 21,30 te 'TCHİN TCHİ LA ASRI SİNEMADA ALTIN GASIPLARI (LES CONGUERANIS DE LOR) Bugün ve yarm #aat 16,30 matimesinde SAİT EDİP ve FERNANDA tarafından yeni program ve Mösyö ve Madam ve Matma tel NEZER tarafmdan yeni Atina rövüleri, Beş hasta Var! Etem İzzet Beyin en yeni edebi romamı, Kitap halinde çıkmıştır. Tevzi merkezi Suhulet kütüpbanesidir. Ittühadı Milli TURK SİGORTA ŞİRKETİ Harik ve hâyat üzerine sigorta muameles eta eyleriz. mn havası güm güm çınladı: — Utanmaz herifi Karının kılıbığı olur mu hiç? Roman ya | Vellı koca zacağım diye ortalığa rezil ol mağa mı kalktın? Celestin gene karısının ban- çeresini tanıdı; — Belki de karısının hakkı vardır, dedi ve kâğıdı yırttı, Bu defa da dehasından şüphe İenerek sabah kahvaltısı etti. Aradan tembel bir hafta geç ti. Nihayet Celestin bu defa da ba canlı bir eda ile masasına ©- turdu ve başladı yazmaya. Zavallı bir koca ve cadaloz karısı; aile romanı Derhal karısının bançeresi Sigortaları halk için müsait şeraiti havidir. Merkezi idaresi: Galatada Ünyon Hanında Acentası bulunmayan şehirlerde acenta at Tel: Beyoğlu : maktadır, 4887 top gibi patladı; — Vay mel'un vay! Sen zö- da ben cadaloz hal Sende zerre kadar hayâ kalma" dı mı herif? Fakat Celestin artık karrsına aldırmadı; — Çekil oradan! Diye bağır dı ve yazmağa devam etti, Artık dehasından şüphelen- meyerek yazıyordu. Nibayet ki tabı intişar etti, Büyük bir mur vaffakıyet kazandı. Bir ayda on defa tabedildi. “Şaheser” diye bahsedenler oldu ve müellife de şöhret ve servet yalu açıldı. Bu defa karısı; — Ah, benim kocacığım. 0- Bun perii ilhamı ben oldum, di- yordu. Iliyet'in Edebi Romanı: 50 GÖZYASLARI!. Zayıflamış mıyım?. Çökmüş miyim?. Ve. ilâve ettim: aha kış değil mi?, Bak “senin arkanda kürk manto var. EAyakları sıcak. Çantan para “dolu. Elinde paketler var, Şim di kim bilir evin nasıldır? Sı. ocak kaloriferli bir dairen var- Etem İZZET — Hariciye nezareti şifre na Ruhi Beyfendi paralı Tanmırdı, iyi idi, güzeldi, Sk di boştu, fedakârdı, salonlarda kıymet bulan, Nara nın hoşuna giden bir adamdı değil mi?, 'Ve., sonra onu çektim, ken- dime yaklaştırdım. Sarsarak » Yemeklerin hazırlanmış. Yi tar, Aşıkın seni yemeğe bek- ler. ülüşeceksi pe Hali benim paltom ik. İskarpinlerim delik, su çe or!. Param yok. İşsizim, Nereye gideceğim, ne yapaca- “m belli değil, Bir sene için. de serseri oldum, çıktım!. Böy e adam elbette tanınmaz değil mi? — Beni bu hale sen getirme din mi? Ve.. küfür etmeğe başla. dım: — Kaltakl, ; Şimdi kiri değil mi?, Kahpe ben de seni bir insan sanmıştım. Ve.. ona hatırlattımı — kiri ya yi. zl ral Beni seviyordun! Benden ayrılmıyacaktın?, Benim için çıldırıyordun?. İyi günüme de, kötü günü- me de katlanacaktın?. rımdan ayırdım. Aklımdan et- > Tevkif ettirdin. o Azlettir- din. Şeref, haysiyet, izzeti ne. fis, vazife düşkünü ettin. Peri şan oldum, ayyaş oldum, serse- ri oldum, “deli oldum, insanlı- ğımdan oldum , el âlem maska- rası oldum!, Ve.. tekrar o koluna hımçla geçirdiğim pençemi sıkıştıra $1- kıştıra: Şii ğin biri oldum ği mi?. Dedim ve.. ilâve ettim; — Kahpel. Ve.. yine hınçla sordum: — Şimdi sana ne yapayım?. a ayl Bağır kimse Kelam Fakat, muhak- yütün kak. si gelip a Kiya O korkuyordu... Benden korkuyordu!. Gelip geçenlerden korkuyor du.. Kürk mantolu Hanımefen- dinin ceketli bir serseri ile ko nuşmasından korkuyordu! Görülmekten, işitilmekten, dile düşmekten korkuyordu! Rengi bala açılmamıştı, Sapsarı Dizilerdeki boya bile sa! rarmıştı. Titrek, zayif, ölü ve. yalva yan bir seslez Böyle olacağını düşünmemiş tm! Sizi de her erkek gibi çabuk unutacak sanıyordum! Ves — Yürüyelim! Dedi. Yavaş adımlarla yü- rüdük, Bana sokulmuyordu. Kendisini benimle bir güşler yordu. Af istiyordu! Hataları nı sayıyordu, pişmanlık göste riyordu: — Her erkek unutur! Terkeder., İnsafı yoktur! Sevgisi yalandır!, ma bal toplayan arı Posa yapar bırakır?, Bırakanlar odaima erkek- v7 ibi bayıl- ü, tılsım. yen; bağ zleri yaşlar la sulandı; sesi büsbütün titre di: — Hiç böyle olacağını dü- şünmedimdi?, Kimin aklıma gelebilirdi!, Karmızla barışacaksınız... diyordum!, Çocuklarmızı brrakamazsı. DIZ... air inci Bana doyacağınızı, bir gün kendiliğinden © bırakacağınızı ediyordum. O zaman kı- be İkem bihi .. her vakitki a esir eden, büyi mak, fırsatları kaçırmamak is temiştim!, Her şey benim için bitmiş” Bana merhamet et!, Beni unut! Zihninden, fikrinden o beni kov... Benden nefret et!, Böyle yaparsan unutursun!, ünme!, Sesim çıkmıyordu. Fakat, dimağım işliyordu. Bin bir fikir birden zihnimde kaynaşı. yordu. — Onu unutmağa mahkü- muml, Artık benden geçtil, Ne oldu ise oldul. Hayal tesadüfler, tabiat bi- zi ayı Diyebilmek, kendimi e cebretmek istiyordum. Hırsı le vera yerek kaybediyor. muşuyordu. Bu değişiklik asıl hüviyetimdeki zaafı, irademde ki yokluğu meydana vuruyor du. Ölü, ümitsiz fakat alevli, kaynar, içten bir sesle: — Naran hölâ seni seviyo. rumi, : Unutamıyorum Buna imkân yok., Dedim. Ve.. onun cevabin: beklemeden devam ettim: — Fakat her şey bitti, Ayrıldık!, Tekrar birleşemeyiz.. Ve,, ısrar ettim: — Seni seveceğim.. Seviyorum!, Senin hayalin beni avula- cak, yaşatacak, Ve.. temin ettim; — İşte yalnız bunu yapabi- Tirsem iyi. O zaman senin için hiç bir tehlike, hiç bir korku ye Sevgimi içimde, damar- İarımda bastırmaya, sindirme. | ğe çalışacağım!, Var oan itiraf etirmeğe ça ER sai mlm Mİ,