ta Yaşında bir darülfünun ta kız i tatil zamanında genç bir 1g, isik oluyor. Bu genç kız Y Yaşmda, . Bir gün denize ve * ormanlara veya kıra karşı an Yana otururlarken, evlen bal karar veriyorlar. Düş! Yorlar ki , ne denizi, me or- ya 5 De karı kuracakları yuvar ilç Bötürecek değillerdir. Her 4, Hencin ailesinden itiraz © *aler varsa, bu itirazlara da lebe çaldıklarını tasavvur 8 2. Artık bu genç çift he- At pespembe görüyor, ölünci v adar saadet! iç olur mu? N şok geçmeden iki mizacın bi tik, rine uymıyan taraflârı git- YE>* tebarüz etmeğe başlıyor. A aile hayatma geçimsizlik Mikrobu bir maraz aşılıyor ve- ut karı koca ayrılıyorlar. “şlı erkek genç zevce 1, © Yaşında bir adam, hayat- a muvaffak olmuş. . Kendini yili genç ve gürbüz buluyor. | Mu ikemesi olgun. . 20 yaşın- bir kadınla evleniyor. Bir ela bu yaş fa ha evvel- en izdivaçtaki üm etmeğe kâfidir. Fakat şu farkla ki, aile para kaygusun- azade olursa, yaş farkının bilâkis müspet tesiri görülür. raber bulundukça hergün haya” ta dair yeni bir şey öğrenir ve kendisinden yüksek bir kocaya sahip olmakla iftihar eder. Di- ğer taraftan yaşlı koca, her ci- etten aşka ve saadete lâyik Rördüğü genç karısını ihmal et Mez. Bu vaziyete ahlâkları ve Maneviyatı kuvvetli karı koca- Din mes'ut olmamasına imkân Yoktur. Görülüyor ki bu vaziyette ko “a zengin, kadında ahlâkan vwetli olmalıdır İzdivaç için en eyi yaş Amerikada bin evli üzerin- S, Yaş noktai nazarından tet- £ yapılmıştır. Netice şu: vlilerin saadetinde yaşın bü- Yük rolü var. Bu tetkikala na- Zaran, izdivacın mes'ut ve de- Vâmlr olması için evlenecek Sağ, erkek için 29, kadın için 4 yaşında olmaktır. i Alman içtimaiyat âlimlerin- 'n Selcheim de tetkikatma na Zaran, izdivaçta ahengin -tees- Süsü için şöyle bir cetvel yap- Mstar, Erkek 14, 21, 28, 35, 42, 48. Kadın 18, 27, 35, 43, 45, 63. Sellheim'a göre en iyi iz Yiç yaşı erkek için 27, kadın işin 21 dir. , Almanyada bir ereke 21 ve bir kız 16 yaşını bitirdikten son Fa kanunen evlenebildiği hal- , son senelerdeki istatistikle- Fe nazaran, erkeklerin 27—24. kızların 25 —22 yaşlar arasın- da evlendikleri daha kesretle vaki olmuştur. 20 yaşında bir kadın, kendi- Sade ve zarif bir misafir İzdivaçta yaş bahsi inden daha genç olanlara n&- Eau kolaylıkla çocuk doğura- biliyor. Sonra bahsettiğimiz 12- divaç çağını çok geçirmek te doğru değildir. Çünkü gençler, yaşı ilerlemiş olanlardan daha kolay anlaşabilirler. Kocasından yaşlı kadın Bilhassa harpten sonra deli- kanlıların kendilerinden yaşlı kadılarla evlendikleri daha çok görüldü, istatistikler bu nevi izdivaçlarda kadının daha zen- gin veya iratlı olduğunu göste- riyor, Maamafih bunun rahi sebepleri de yok değildir. Bir çok gençler mütehaşi ve çekin gen oldukları için kendilerin- den yaşlı kadmlarla evlenmeğe mecbur kalmışlardır.Çünkü tec rübeli kadın mütehaşi genci sühuletle ikna edebilmiştir. Netice İzdivaç öyle bir şeydir ki, “geliyorum,, diye (bağırmaz. Çok kimseler evlendikten son- ra bile, o hakikatin içinde ken- dilerini bir müddet hayretten kurtaramamışlardır. Ruh ve et iki kutup gibi her yaşta biribiri ni çekebileceğine göre, izdivaç için yaş mecburiyeti konamaz. Lâkin bizim memleketimiz gi- bi iklimi mutedil memleketler- de, izdivaç için eğer yaş bahsi düşünülürse, en makulü şudur: Erkek 27, kadın 21. Mutfakta işi ayakta görüyorsunuz, ayni işi oturup ta pek âlâ gö- rebilirsiniz. Kadına ve aşka dair |» * Eğer kadın — davetlilerine ve misafirlerine hoş görün kadar, kocasına da hoş görün- mek isterse, izdivaç ideali bir | müessese olurdu. * Eğer kadın sevdiği erkek- lerden ziyade, kendisini seven erkekleri tercih etse, izdivaç- Jar daha mesut olurdu. * Aşk erkekle kadını nikâh memurunun masasına kadar gö türür ve orada sırra kadem ba- * Seven kadın kend melek zanneder. Fakat sevilen erkek bir melek değil, bir ka- dımı sevdiğini mütemadiyen iz- har eder. O zaman kadın inki- sara uğrar ve âhenk bozulur. dın aşkının erkekte af- i kusur vardır: Ya- başkalarına kepaze ol- AŞ da itidâl | lâzundir. Bir bombanın, bir yanardağın müfrit aşkla münasebeti var- dır. Zararı çoktur ve devamsız dırlar. Ji modeller İ pereti idi. İlk saftaki artistler (Ja- İ dı. Bunun âmili ne idi? Bana kalırsa MİLLİYET iç bir) Türk tenkidine hedef olmaksızın | geçtiler, yapacaklarını yapıp gitti- ler. Şimdi ben, geç te olen, bunlar- | dan mühim ve yükseklerinin tenki- dini yapmağa çalışacağım. Filmleri “mnübüm,, ve “yüksek,, diye iki kıs- ma ayırıyorum. Çünkü mevsimin bazı kudretli olmadığı halde “mür him,, olmuş filmleri vardır. Ben bun ları da nazarı itibara aldım. Sıra gelince hangisinin kudretli, hangisi: nin mühim olduğunu işaret ed ÖR eakit edeceğim Filmlerden he- men hemen hepsinin mevzuları ev- velce ayni gazete yazılmış bulun dallarından burada tekrar yazmıya- sağım, Yalnız bazı gazetede meyan çıkmıyanlıarı kısaca işaret edeceğim. İlk tenkit “Aşk valsi,, üzerime ola- | tar. !ğ Aşk valsi — “Ufa,, firmasının bir | İğ eseri olan filmin rejisörü: Wilhelm Thicle) dir. Filmin vak'ası muhay- yel bir memlekette cereyan etmek- tedir. Baş artistler: Lillian Harvey, Willy Friteeh ve George Alexans- dre idiler. Birincisi otomobil dürel örünün oğlu, ikincisi prenses, üçün ise prens rollerinde idiler. Bir operet olan eserin mevzuunda garabetleri bertaraf edersek hata yoktur. ği Rollerde kusur aramak biraz ga- Zira eser baştan sona ka- ni muhafaza eden, hiddet sahnelerine dahi neşe ve- vip düşer. dar şenl ve teesür i ven bir operettir. Bu şen filmde (W. Eritsch) ve (G. Alexandre) e gül mekten veya yüldürmekten başka bir rol, aşağı yukarı, hiç düşmüyor. Bunlardan birim bir m için yüksek bir meziyet sayamıyacı lie gi ikincisinin de asıl hissesi rejisöre aittir. Görülüyor ki ne (Wil iy) ne de (George) ağır bir role ma tik değillerdi ki, hata yapsınlar. (Lil lian Harvey) e gelince... Bu kızın rolü diğerlerinden daha ağır idi, (Lillian H.) en çok şımarıklık rol- lerinde muvaffak oluyordu. Diğer kısımlarda dahi samimi ve cazipti. Umumi bir bakışla diyebiliriz kit Artistlere ağır bir rol düşmüyordu, onlar da hafif olan rollerini muvaffa | dukça güzeldiler, lexsandre'in otomobil içinde söyle- diği bir iki şarkı hoştu. Hulüsa “Aşk valsi,, pek fazla ten kide ihtiyaç göstermiyen her cihet- ten müvazenesi tam, güzel bir Al man operetidir. Her şeyi samimi ole duktan sonra esere “güzel, diyebi- İiriz... Daha fazlası haksızlık olur! Aşk Resmi Geçidi: Istanbul ek- ranları “Cambazlar arasında, , “Ye | şil hayal, gibi adi “Aşk valsi, , “Şekat,, gibi daha yüksek filmleri gösterip dururken birdenbire çok yüksek bir san'at eserile karşılaştık Aşk sermi geçidi Bu eserin (Paramount) un bir ©- nette Mac Donald), (Maurice Che- idi ler, Rejisör de: Ernest Tubitechi, Senaryoyu | (Ernest Wacha) Guy Barelton) yazmışlar, musi Victor Şehertzinger adapte etmişi Bu eser bütün gösterildiği yerler. de yüksek bir muvaffakıyot kazan. | mili muvaffakıyetin en hissedarı (Ernest Lubit- Sch) dir! Muhakkak ki bu muvaf. fakiyette M. Chevalier'nin çok sa- mmimi oyunu, Janette Mac Donal çok güzel sesi (W. Şehertzinger) in kudretle adapte edilmiş musikisi, işin en bi 4 SALI Senenin mühim ve yüksek filimleri hakk Fransız yıldızlarından Grina Manes nin tesirleri çoktu. Lâkin kudretini katan G. Lubitschdir, Filme bu kadar kudreti temin ©- den (Lubitsch) olduğu'yibi onun na mını tanıtan da bu eser oldu, Büyük, vaz sahne bundan evvel (Uçu- rum), (Talebe prens) ve hususile “Aşk resmi geçidi, nden çok yük- sek olan (Taçlı canavar) gibi eser- | ler imal eylemişti, Bugün (Taçlı ca- navar) ın bir çok sahneleri sinema- | aılığın birer deha abidesidirler; (Lu bitseh) in (Emil Yanings) ile bera- | ber yaptıkları birer âBide!. Böyle ol | duğu halde niçiti (Eâesi L.) orada bu şöhreti kazanknamiştı?. Zira da- teren bir iki film kâfi gelmemişti an- | cak dör: ü i filmdedir ki onun üstüste binen kabaran kudre- ti bir (şöhret) haline inkilâp etti. Nasıl ki (Nibelüngen,, i, “Faust, w seyrederken “Fritz Lang,, ın kim ol duğunu bilmiyorduk. Fakat sıra | (Metropolis) e gelince (F. Lang) | in kudreti taştı ve bu filmdeki yök- sek reji kudretinin (Lang) en eseri olduğunu,bandamaı dünyadakireji sörlerin en yükseklerinden olduğu» | nu öğrendil var İ İğte (Fritz Lang) m “Metropo- AĞUSTOS İ yundan anlıyoruz. Fakat 1931 ında (Yazan M. Tacettin) | Tipler tam birer isabetle seç ti de teknikidir. Bu krsımdı tat bir kafanın mahsull ruz. (G. Lubitseh) eseri üzerinde gok oynamış çok emek sarfetmiş gok yorulmuştu. Bunu her sahnenin arru edilen tesiri vermesinden çoğu yerlere neşe saçan kıymettar buluş- lardan, teknikten manda artistlerin her sahnede gösterdikleri samimi 0- (Ernest lis,, ine mukabil (Ernest Lubitseh) in “Aşk resmi geçidi, mde şöhret | kazandı. Dikkat edersek şöhret ve- | ren filmlerin daha ziyade hallcı cez- | betme kudreti olduğunu görürüz. (Metrepolis) in harikalı il mukabil “Aşk resmi geçi sek bir popüleritesi, halkın sevdiği bir (Maurice Chvalier)si vardı. Dik kat edersek “Aşk resmi geçidi,, nin evvelâ Fransada şöhret kazandığını ve bize de bu şöhretin bir dalgası halinde geldiğini görürüz. Mevzu —tabii, bir adam evin i- kinci katından düştükten sonra sap sağlam ayağa kalkması gibi garabet ler müstesna— hiç hatasızdı, İ ne yapacak? demiştim. O benim | miştir. (Akşam) daki bir makalede i mo Lane) s6s ve rolünden ziyade ak “lar gerek söz ve gürültü kısmı pek Jön Premyelerden Billy Nordman L.) boşuna yorulmamıştı; “Aşk res mi geçidi,, gibi bir erer moydana ge tiren adam emeklerinin müküfatını görmüş demektir! (Maurice Chvalier) i filmde hasır #apkalı siyah elbiseli Paris şantörü ! şeklinde değil de sevimli bir zabit kıyafetinde görünce “dur bakalım umduğumdan daba kudretli oyna- dı. Her sahne samimi ve candan bir oyun gösterdi, Jennette Mac Donald kendi güzel- liğinden başka i oyununun samimiyeti arttırıyordu. Oyunun bilhassa ilk ve son sahnelerinde rolü ağırdı ve bura larda tam bir muvaffakıyet göster. yazıldığı gibi, bu kadının ağlama #mda da sesi kadar zevk veren bir sevimlilik var. Sonlardaki ağlama sahnelerinde çok samimi ve kudret- Midi. Kontun — yani Chevalier, nin— oda hizmetçisi rolünü yapan (Lupi robatik numaralarile filme kıymet raber çok güzel bir komik çift teş- kil etiler, Şarkıları şen ve güzeldi. (L. Roth) m, (Jeanette M.D.) ibi, ilk olarak bu filmle sinema ar- tistliğin başlamıştır. 'Aşk resmi geçidi,, nin ses kısmı hakikaten çok ihtimamla tespit edilmişti. Gerek musiki, gerek şarkı az filmde görülebilen bir mükemme liyete maliktirler. Eser her cihetten güzeldi. Mev- i n İMuhahir mektupları | a | Altı boş bir şehir.. Antalya belediyesi tabiatın bu lütfundan dolayı kana | lizasyon masrafından kurtuldu.. in Antalyadan ANTALYA' DAN Antalyada bir gazeteci için yazı yazmağa şayan bir çok mevzular vardır. Bunları uzun uzadıya mütalea eylemek her vatandaş için çok istifadeli o- lur, Antalya ahalisi o hilkaten cesur ve seciyeleri yüksek oldu ğundan vatanlarına son derece lerde âşık ve (o merbutturlar. Genç olsun ihtiyar olsun cüm- lesinde öyle bir tesanüt ve irti- bat vardır ki bunu ayıracak hiç » | bir kuvvet tasavvur olunamaz. Antalya vilâyeti 300,000 nüfu- sile sarsılmaz ve âhinin bir ka- le halindedir. Ticaret odasında Ticaret odası başkâtibi Ma- cit Beyle uzun bir mülâkat yap tım, Oda işlerini mihakkin ted vir eylemekte bulunan Macit Bey herkes tarafından sevilen muktedir ve tecrübeli bir zat- tur. Mumaileyhten aldığım ma lümata göre Antalyanın başlı- ca ihracatı buğday ununa mün hasırdır, ve senevi 7 milyon ki- lo un ihraç olunur! Bu mikdar evvelce 12 milyon iken O şimdi yedi milyona düşmüştür, Mer- ette su ile müteharik dört fabrika mevcuttur ve iki fabrika da muattaldır. Fenike kazasında da iki O un fabrikası vatdır. Kereste ihracatı da mü himdir.. Antalya (dahilinde 900.000 hektar orman mevcut tur, Bunun 172.000 hektarı | baltalık ve 771.000 hektarı da | keresteliktir, İktisat vekâletinin nazarı atıfetine Bu ormanlardan senevi meni lekete iki milyon lira servet gi rerken bügün amenajöman ve kat'i plân dertlerinden dolayı üç senedenberi katiyata müsa- ade edilmediğinden vilâyetin iktısat cephesinde büyük rahne ler açılmıştır! Kereste ihracatı çam ve katran üzerinedir. Bun- lar, Suriye ile Mısırda pek tu- eDmek ki filmin yüksek kiymetini heyeti mecmuasının güzelliğinde u- | mumi tesirinin yüksekliğinde ara. mak icap ediyor. Rolü veya senaryo su ayrı ayrı güzel olan ne kadar e ser vardır ki kıymettar dı günkü onlarda umumi yüke yoktur. Bir cihetin kudretini diğer bir kısmın ademi iktidarı mahveder ve eserin her ciheti kiymeten dü. | şer. Bunlarda kabahat rejinindir. | Her cihete müvazeneli bir güzellik verememiştir. “Aşk resmi geçidi, nde umum vazife bihakkın ifa edil. diğinden eserin kaymeti çok yüksek olmuştu. Bu sebepledir ki filmin en büyük muvaffakıyet hissesi Ernest Lubitseh'ınder. : Hulâsatan anlaşılıyor ki “Aşk resmi geçidi,, kıymetinin çoğunu va zu sahnesine medyun çok yöksek bir san'at eseridir. Bu film mevsi- min cn yüksek asarındandır. Birinci si olup olmadığını daha ileride görü şeceğiz. şu malümatı ilâve edeyim ismi almasına sebep (M M. Donnld) ile be namında n (Hac Murat) ile (Yldram) hakkında konuşaruz... ik / sun'i telkihat itleri kesiyorum, Gelecek seler | iki manzara tulmakta ve halk bu yüzden re fah ile yaşamakta iken şimdi sıkıntı ve zaruret içinde kalmış lardır, Binaenaleyh şu buhran devresinde vefkalâdeden ola- rak muvakkat plânlarla katiya- ta müsaade buyurulması hal- kın refahını büyük mikyasta temine sebep olacaktır. İhracat eşyası Antalyadan senevi: 1,500,000 kilo un Romanya, Rusya ve Bulgaristana ihraç olunmakta- dır. Yunanistana ise, 54000 ko yun ve keçi ve 3000 de sığır sevkolunur. İstanbul ve İzmi- re senede yarım milyon kilo portakal ve İimon gönderilmek İ tedir. Bunlardan maada külli- yetli mikdarda odun ve kömür çam kabuğu, palamut ve kuru ek kozası ihraç © edilmekte- dir. Yunanistan ve İtalya'ya her sene bir buçuk milyon yu- murta sevkedildiği U gibi 500 bin kilo da çeltik ihraç olunur. İdhalât İstanbuldan yalnız her ay 5000 kilo su ithal edilmekte. dir! Antalyanın altı boştur Şehirde tabii bir kanalizas- yon vardır ki tabiatın bu lütfü. ne hiç bir memlekette tesadüf olunamaz"“zirüzemin, tabir olu nan ve azami yirmi beş metre hafriyattan sonra tesadüf olu- nan bu boşluk şehrin o lâğım | mecraları hizmetini görmekte olduğundan belediye büyük bir masraftan kurtulmuştur. İstan bulun böyle bir lütfe mazhar olamaması milyonlarca lirala- rım topraklara gömülmesine sebep olmuştur ! Baytar işleri | Vilâyetin aygır deposunda 4 merkep ve 4 at vardır. Bun- lar iki aydanberi kazalarda (Si fat) yapmaktadırlar. Beher aygır telfih yapacaktır. Gele- cek sene ilkbahardan itibaren başlanacaktır. | ve bu bapta lüzumu olan alât için bütçeye tahsisat konmuş- tur, Nezaket ve büsnü ahlâkile kendini herkese sevdirmiş o - lan baytar müdiri Ziya Bey ba olduğu tecrübe: ve ilim sa- yesinde vilâyetin hayvan ihti- yaçlarını temin için sarfı mesai elyi ir. Ziraat işleri Gerek kış ve gerek baharda havalar çok yağmurlu geçtiğin den sahil kasalarda mezruat matlâp derecede olmamış ise |! de yayla kazalarda vaziyeti zi- raiye çok iyidir. e Yaylalarda tarla faresi zuhur etmişse de mscadele sayesinde Op BS itlâf olunmuştur, Burada 30 dönüm Narenciye fidanlığı tesis edil. miş olduğundan civar vilâyet » lere de ziraat müdiri Ziya Bey çok kıymetli bir ziraat muta. hassısıdır . ii li