tanın <a y dîl<1 pas göremiyorum Beğim Şimdi pastırmayı makine ile doğ- k ona yol verdim. aa MİLLİYET talariyle . e t dadır. rikalarının markaları ceklerdi. günki 'val zariyenin bazı cihetlerdeki zafı mey senisi na çıkmağa başlamıştı. Her şeyi | bulmağa ve buru a dünya zihniyetine nekada! uygun olacaklar, bil ——— 17770 ” CUMARTESİ si olduğundar der gibi kal cesaret bulup — Niçin otobüse bindiniz? — Yer yüzüne indiğimiz za- bitiştirdi v sord! 1$ TEMMUZ, 1929 — Sahi mi? — Evet. Çünkü e (l i Bi I-_-"==> Telefon geçirdiğim nkü bilmecemizli halledilmiş şekli Bu günki bilmecemiz Soldan sağa yeni MARL ” CNKG ı arik ve hayat üzerine sigorta mua nelesi ra eyleriz. Sigortaları halk için müsait şeraiti havidir 2 resi: Galatada Ünyon Hanındadil hirlerde acente aranmaktadır Beyoğlu - 2 Merkezi İd Hiyn rüyoruz. Bir tanıdık fırınci ile Basbihal | ederken hamurkârların ucuzladı- FELEK — | çadece tabinta terketmek aai terbiye İm |fikrini üer cihetten ter n, uluhiyetimizi istimal hak-| saadet senelerini bin kere daha Di-|kını kaybderiz, Vaktı evailde,| yaşasam, devam edeceği müd- yaprmak salâhiyetini ha|detleri bil. LT:PIVER — PARIS inkâr eylemek demekti iyedeki kosmopolit | mucize iyetcilik mefhumunun ederim. Pandan bahsetti sebebini sordum. Artık bamuru makine ile | hem daha ucüz temiz. a mürettiphaneye pek bir şey diz- miştim,tenhaca mürettip: aşlar bastı ede kendi ikli kıyım 1 gören ka- | Nasıl | kıyma tahtalarına benziyor mu? Vaktile ahbap yahut Cumaları ince saz arardık kulağımızın silelim , bir dünyanın bütün musıktşinaslarına meydan okuyor. Hayatı bizim eski sesli x pasını simdi gramofon, umumiyemizde daha fazla misal aramaya İüzüm var mi bilmem ? Su - koğa elektrikli tülumba, yerine | dekirikli destere, toprak kazması yerine, hava otomatik kazma, hattat yerine yazı maki- ne: âm yerine fotoğrafl Of patliyacağım. İşte bütün bunları düşündükçe dell olaca- Hım. Bana öyle geliyor ki günün birinde idarehaneye ale!" acayip bir makine gelecek. Evvelâ bunun ne makinesi ol duğunu kimse bir Mi gezal; yeri: yarıcısı tazyiklı izim bilmiyecek. rrir mak gün sonra laşılacak ma Evet bir takım koyup içine atacaksınız. | Terbiye bahisleri Bi üddet geçtikten sonra o “ Hiliyelin edebi lelrikası: 36 ÇAP Omuzlarını kaldırarak acı a-| 1 gülümsedi: | Bilmem. Ben de senin gi-| biyim | Ablar sorarım. Çapkın çim Âlinin ortasında, vek geldiler: | Ben sizi öte taraflarda a- Tayordum. b dayız, dondürma ge-| ürdiler de. | Nefise hanım efendi Seville Şanışmak istiyor. Kızmı da sa-| 2a takdim edecekmir çıkarmadan | mra Sevil dayana-İtarda KIN KIZ , Hayret beyle ci-|bul han gülüşe-|onun için. buriyetinde kaldı Garp medeniyeti — |için u terbiyesinde felsefi |4 esaslar... lemizde içtimat 4mi siyasi vaziyet müsait de Almanyada milli istiklâl için | poleon” di 1 terbiy dana ge 2 karşı mücadele ee © felsefesinde bir istihale rmişti. Tarihi vaz Efi Bi netii eli Ve (6 si olarak devlet siyasi ören terbiye felsefe- |taki milliyetciliği terbiye hareketi nanan | ile t ai Tei Ü n ve «Fichte> kaldığını —a Terlb ek de il «Vat humanism” | daş> yetiştirmek oldu. Napoleon a| eni bir terbiye | karşı iyenin esası, cski | tında ŞAİ B acı ve ezici mağ! Bu Yunar yesinin kısmen ihyası, | # yani Ahret için değil bu hayat için | muhafaza için en iyi çare terbiyeye yaşamak doğru olacağı kanaatı üze- | milli bir ihtimam atfetmek tar rinde idi. Tatbikdeki bu tahavvül nazariyeyi “Humanism” prensipleri — Olimp| de değiştirdi. Terbiyenin hedefi mil- dağlarının eteklerinden aldığı hayat | İl-içtimaf bir ehliyet vermek - oldu. |hamlelerini ve hurriyet ategini hı-lS'h'[ inkişaftan riyada inzibati ta- İyadan başlıryarak Avrupanın her ta| İlm ileri sürüldü. rafına dağıtıyordu. Beşeriyetin fikri| — Fakat ferdi kültür de ihmâl edile- zincirlerinden | mezdi, şu halde bu ikisinin telifi: yavaç yavaş kurtulmağa başliyordu. | den «devlet> in uzvi bir mahiyette Onsekizli: aklı kül telâkki edilmesi fikri mey- dimizi pek başka bir fikirler dairesi| dana geldi, Heğel'in bu felsefesine içinde buluruz. Burada göre hali tecerrütte olan bir fert tam Cut içtimal taazziye azçok zıt ve na-| manasiyle bir hiçtir. O ancak devle- kâz bir yey manasınadır. İçtimaf ni-| tin gaye ve manalariyle meşbu ol- zam bir takım zümrelerin kendileri- | duktan son: ne daha ziyade refah ve saadet te-|sap edebili mini için sadece bir takım harici ça-| için bu, yegâne yol olarak kabul © reler addolunuyordu. Binaenaleyh | dilmişti. İşte ondokuzuncu asrın son tabiata dönmeli, terbiye tabiatla he-| larına kadar terbiye felsefesine atfe- mahenk olmalıydı. “Rousesu” — nün | dilen bu kısa tarihi bakıştan iki ne “Emil”i, çocuğu içtimaf mücsseseler| tice çıkıyor. den uzak tabiat içinde yetiştiren bir hayatı tasvir eder. Zahiren içtimal- | tim liğe zrt görünen bu felscfe, daha ge- | duk! niş ve serbent bir cemiyete, kosmo- | kal politliğe doğru giden bir idi. niyet pren erine ubiyetler al- ki getirmişti. Bu te Alman devletleri anla: ter kuvvetlerini tekrar iade varlığı dinin esaret inci asır felsefesinde ken- 'tabiat” mev hr ki'bir şahsiyet ikti. Ferdin akli olabilmesi Birincisi terbiyenin ferdi ve iç-| $ telâkkileri kend tamamiyle cerey undaki müspet mefküre “ demokratik | 1 açılmış ol-| pada büyük sa- | tefbiye mefküresin idi. Böyle büyük bir cemiyet-|m A MüyE ba te âzalık edecek bir insanın kabili- | kilâbı ve ona inzimam eden Fransız| sö) Ehemmiyet Nefise hanımın at ediyoruz. Hayret bey na girer na şakacı bir — Nefise hanım yakından t ğımız kibar bir ha-| olİnım efendidir. Çok memnün o-| lacaksınız, Yalnız kızını prezan | te ettikten sonra fazla ul Istan- | olmayınız | nezde Sosyeteye oygun mu düş- mez? vermeyin. emirlerine ita- Mehmedin r.n'ıu—w düştü ve kulağı vırla | Yazan: AKA GÜNDÜZ gö madı: — Hanmabla! Dedi. Ben Ne-|mıc fise hanımla tanışmak istemi run SN — Bir — Anlayamadım. Hayır, bilâkis, yalnız çap —Bir Ferik elması gının ca ırda. . . | Ankara armudu. Hayret bey bunu söylerken — Yine anlayamadım. bebe!| Mehmedin gözlerine baktı. Köy — Bu iğneli fıçıdan kurtulur| çocuğu ezeli tabiliğile yürüyor sak anlatırım. du. Bu sözü anlamamış görün-| Mehmet söze karışmak mec-|mekten ziyade dostane bir şaka telâkki eder gibi davranmıştı. | Hayret beyin içi - burkuldu. Hafif bir hüzün bulutu gözle-| yahut bir —-Sevilin bazı böyle siniri tu anlaşılmayacak sözler ÖÇ FÜKT biki|izdik. Ba |tardınız dile bakalım sui istimaller oldu. Bunun üzerine bu hak nzedil di. .. Şimdi mademki beni kur- ne diler- sin? — Sizinle teşerrüf etmiş ol- kâfi —Hay Dile benden ne di- İlersin burada her na, ya han ol t tarihinde yeni ufuklar yeni hayatın «Demokrasi> açan bu istinat etti prensip Büyük inkilâbımızla bidir. | pre de bu yeni ve parlak bayat safhasına girmiş bu lunuyoruz. Türkiyenin umran ve terakkisin- ge amil olacak mühimı bir mesele bu yeni hayata taalluk eden terbiye me- selesidir . İnsanlar ancak terbiye ile yeni kı rakterler kazanabilirler; görme, dü- şünme ve işleme tarzlarını değiştire #lirler. Bu itibarla inkilâptan sonra terbiyeye ve son zamanlarda halk lekette meydana getirilen büyük e- serlerin iyice idamc ve muhafazası için yeni bir terbiyenin tesiri daire- sine girmek ve milletimizi inkılaba ki hay: rlandırmak lâzımdır. Yeni münevver zümreden ( istiyo Birincisi milli —müc yeni ve muasır bir ruh vermek, ları idare edenleri asri mefkürelere ikinciside halkı bu| p kılmak; nkilâp bli me A tir. | ede çi sını kürdü- | bir hayat ve ruh katmış olt rinden geçti ve miş olmak için —Buüğür fakiyet bizi: Demin Maca ların yordu sefiri, arkadı izi methede ede bit edi Klark birer pabilmek için benirr a eti kadan gelen Ali ıslıkla & şlardı: ir remi | nizi let apkırı hava turm inin her teli bir katra * Bir ka meriyenin içinde üç beş kişi var dı. Önünde durdular ve çapkı kız hayltırdı: — Nefi hanım efendiye Mehmet beyi takdim ederim. Nefise hanım efendi tombul | elini Mehmede uzattı, cici: Mehmet çapkından aldığı muaşeret ders| İlerini tatbik ederek yumuşak ve tek yüzüklü eli öpt Koyu vişme çürüğü sapkası-| | mesi, tifade min nihâyete erece; gözlrimin önünde olacağından, daha metanetle tahamm derim — Mükemmel. 50 senelik iş lenmiş hatalardan sonra, bekle mediği bir anda karşısında Hı-| ndan da zırı gören bir adam, b 11 bir şey dileyemezdi. Noklelişn SELÂMIİ İZZET nat allerin bekayası İşte en ziyade Ççarpışacağımız Hedefi: bi sadece kıyafet ve — müaşer almak değil fikren ve filen Av li olmaktır. Gelecek makalemi te bu yeni hayatın evsaf ve karak- man bu düşmandır. pa terleriyle, muasır terbiyenin istinat ettiği zihniyot ve prensiplerden bah- sedeceğiz. MEHMET SAFFET Halh sütunu Haydarpaşa - Pendik Hattı Bir karlimiz yazıyor! Haydarpaşa- Pendik banliyö trenlerinde gidip gelen yolcuların — İstirahatı - düşünülmüyor. Bu cihete neden ehemmiyet veril miyor..? Bilmeyiz. Fakat hat boyunda ması, bu süretle hem h o gözel köylerinin şenlen- hem de - şimendifer idaresinin izim değil Halbuki başka şeyden akşamları yor, bu yüzden kâr etmesi midir ti zar avdet yer bile ler. n argin trenlerdi bulamıyorlar, ayakta kah Ne olur bir edenler oturacaj — Benim de at senden büyü Be 1 Niç yorsun Ve bir iki defa — Bzim dilimizi burada be Sevil açık bir ifade ile cevap ver | onu di — Konuşmak istemiyorum e fendim — Niçin mi wvıı enmiyorlar ve h benzetiyorlar. Nefise hanımefendi büyük bir.larında oturanlardır. i) e- Tühunuün ve | fabrikası daha srar edince 17T4de te'sle edilmiştir » Ç POORA-ESANS KOLONYA SUYU LOSYONı | Pompeya Florami vVivits Fetiş Revdor Şipr Fuler Kinin İstanbul — Şubesi Tel, Beyoğlu 9044 L.T. PİVER A $., Şişli Ahmet Bey sokak No, 864 Kiralık Un Davet 13890 senesinde mektebi. TWbl askeriyeden neş'et eden arkadaşlı yirmi beşinci senelerini tes'it yapılacak — merasime - iştirak — eU üzre adreslerini -bildirmelerini ederim Sınıf çavuşu Fazlıpaşalı dolif İhsan Semi, Divan yolu numara İğ N;aul EMELERİNİ AMELİYATSIZ KURUDUĞM KANI KESE EMSÂLSİZ DEVADIR| HER ECZANEDE BULUNU! Köprüköyde — Kızılırmakta maruf Ün Fabrikası © ila $ sene müddede kiray verilecektir. Günde 80 ila 100 Çuval yapar elek evrikalavaj makine- hetinl havidir. Her nevi un imaline manssittir. Talipler Ankarada Hakimi- yeti milliyede Mecdi heye müracaat etmelidirler. İLAN Tahlisiye Umum müdürlüğünden : 230 teneke halis Batum gazı pazarlıkla derhal mubayaa edile cektir. Talip olanların 15 Tem- muz 929 Pazartesi günü saat saat ondörtte Galata Rihtım caddesinde Maritim hanındaki merkezi idareye müracaatları. ; Para veriliyor| Emlâk üzerine birinci ikinci derece Ipotekle p3f verilir. Şerefli mevkilert emlâk alınır ve satılır. lata Ada Han yardım SA) dığı telefon: Beyoğlu 383 Satılık motör Perkun markalı mazotla 16 mükemmel vk 2 mötör fabri sitindirli beygir kuv halde sandıkla Tenzilârh (fiatla ta 806 r la posta | ikadan gelmiştir. k tr.Gal ayret ve teessürle güzel kıza Bakınız ben aktı. Mehmet sap sarı olmuş-| mahlüku diyor lin sözünü bir gaf telâk| — Hepsi birden gülüştüler. il oralı değildi. İsrar| fise hanım efendi ettirmeden beş on dakil Ninem! Dedi attı İde üç çeşit insanlar uım efendi -bire zda| Birinci çeşit has kibar di için- kıvrak bir| ve seciyelerini kaybetmeytf a attı yi yürekli insanlardır. İkindİ âhi minik! Mütee Şit temiz ( n bakt A bebek! Bu-| ve sosyete içinde hil her sözü bizim|şayan borj sözüm telâkki ediyorsun?|leri de ipek ve bro Bi de insanın yi olu kolyeli, abajurlu a -|ne ne söylerlerse arkasından da| oturanlardır. Ş söylerler hanım efendi. —| — İşte her kafada yer cv'“!' Bizim köyde de öyle. — İlış tel e Sizin köyün adı ne? | Şişliyi bir çeşit i |farz ediyorlar, ne kadar Hü i-İbir hüküm. . ba ta ki etti Se Bizim # sakini ertk r ol| duğun şeye İrada söylene valardır z m atağı nlı Edenler bizim köyün ahır| hül insalsızlık..