k “Güneş - Dil,, teorisi, Türk dıli- bütün kültür dillerinin ana liği olmak bakımdan - “anali. tik grnmer,, ini de kurmaktadır. T “ya koyacal ii Türkçede “Zamir, şahi ve işaret i si üzerine “Dündan önce neştettiğimiz analiz- İer, bu yoldaki çalışmalarım birer safi östetmiştir. “Zamirler, üzerine olan ba etüdleri “Türkçede bir anafiz tamamlıya. deskriptif gramerinin başka ileri üzerinde de, srrast geldikçe, amal yi analitik gramer — üzerimdeki ma ileri — fürecek bir İşte bü araştırmalardan biri > vak, pm de meni vpn ik eyi “Gümüş Bin, re pi izah edilebileceği.| ni bü yazılarımızla araştırmak isti. Bip ita EKLERİ * “menfi, ne demektir? Önce e. rr o “Menfi : negatif, ek, “müs-i : “ ' mefhumunun zıddı de- mektir. Bir süjede her hanzi vas. ir halin, bir süje ya bri Lr tecelli'sini, yahut tekarri yahut vuku'unu - melid “Güneş . Dil, teorisinin “Ekler, hakkındaki görüşlerine göre bunları l ye basit ekler şu konsonlarla Ni — > vasfın, bir halin, bir işin süje ve obje üzerinde tecelli'sini in Miz (&) ve (m) konson- ları veya eği kategorilerindeki hi ii (E) ka. başka. konso: tzürkineki ia - konson ile da “b, v, p, f,, konsonları Her hangi bir saha üzerinde çiğ ve sadri gösteren ekler — “r,, konsonu ile kurulur. © 3 — Her hangi bir erin müspet olarak vuku'unu, yapılmış olduğunu anlatan eklerin distinetif konsonu da ir, ,, dir. © — Gorülüyor ki bu üç grup konson- (1) “Morfem,, demek, her hangi ki teşkil kd her! bir kelimedei iri demektir. rr — Bu hareketiniz, bu hususta ihti. sasınız olduğunu gösterdi. Sizin ta bir ayyaş olduğunuzu! Haydi, şimdi O pruva iç a da muvaffakiyetle Eş Adam, keş rolünün ehli o kısacık bir pruvada ortaya kim ar, in o ğisör, o kadar beğ edi ki el) <i lamak İtiyadını unutur, şöyle bağırır! © —Mükemmel derun Sizi hemen an o gaje ediyorum. Yarın değil, öbür gün eni gelerek ün çevrilirken size ayrıla ipi z! Bu söze karşr, sarhoş rolünü başa - p ran adant, hayretle Ya der; © — Ne? Bana bunu siz söylüyorsunuz, ha? © — Bunda şaşacak ne var sanki? iz, her Mi li defa pru « a - i ” i istisna m bi bul - nuz, a ne talihsiz; Rejisör, gözlerini yn aça . — Bir şey lyamyorum. iii ii nn olacak yerdi — Ben bu rol için size baş vurürken, bi bana yirmi defa sarhoşluk pruvası yar- retle yirmi defa bol ei | üzere, “8,7, Mei ğ DiL YAZILARI Türkçede menfi anlamlar lar, hep müspet manalara delâlet ede MENFİ ANLAMI “Menfi,, demek, bir vasfın, bir ha. Tin, bir işin bir süje veya objeden gok w — bulunması a Bu ide “ego, yu temsil eden ve. ya im çok üzak bir zika bir bir halin, bir işin ifadesi, 5 sü; objeden © vas, o halin,! 0 işin ei bulunduğunu göstererek “ekli, zaklık ifade eden ekler rece derece şu komson! larla deşkil elimi 1—“N, konsonu, süje a obje ona 7 italik Ego, hemen muttasıl olam bu dehede © ait, anla. mt aranmaz. veya objeden oldukça uzak saha gösteren in distinetif konsonları, derece uzaklaşmak z kemikle ki “e. «e İn da burlarm kategorile- alanla en uzak sahayr göste- ren “Z, ul, i anlamlarını korumakta en başlı rol ifa etmekte. dir. Gene oldukça uzak saha göste- “si, un da bu zit bundan önce “sus!,, kelime. sinin analizinde görülmüştür. İşte “Güneş > asim menfi anlamların kurul mefhumun ei ol di ya uzak bir sahaya asal e de olumur ki bei m Konson. ları da - Yer olarak “s,, ve “z.. konsonlarıdır. DİLİMİZDE MENFİ EKLERİ iskriptif gramer, Türk dilinde “menfi ei adı altında bir takım “mürekkep asl göstermektedir. Bunları, e ker Sebil gra. mer,, esasları zeki ifade ettikten sonra “analitik gramer,, bakımında; mahiyetlerini izaha çalışacağız. Deskriptif gramerde “menf:, an. al veren “mürekkep ekler, şun- rdır nl ve bazı kere sıfatla. “si “SİZ, e? si YsİZ, parasız, gönülsüz, uygun- g De Fil bean El radika. linin sonuna y - me, eki; “olmak - olm. el e Zelme mk ii - me, eki, fiil E/rağikaliyin süüği iki Yol ifa eder (1) Fiilin adını İeieriri “gelme. sile gitmesi bir oldu, sözündeki gel- me ve gitme gibi, (2) Fiilin yapılmaması buyruğu. nu gösterir: “Yarın oraya gitmel, sözündeki “gitme,, gibi. ekin bu mall kli ne, sıgalarında bn menfi “; me,, “ un layla önce Teli “Gel r, gelmiyecek, gelme. > elm emiş, geliimeliş a müzari siğasında vari olarak dn sami mez ilâve se M0 gelmez,, gibi. ae mil ir örllet Payiz e düşer: “Gelmezim., yerine “gelmem. “Gelmeziz., LE “gelmeyiz, de. nir (). Müzari ia “bu istisnanm neden ileri geldiğini de deskriptif gramer İzah iii 7. Yalnz Skin ifade ile iktifa eder. ? (Arkası var) 1) Eski metinlerde “gelmezim,, ve “gelmeziz,, şekilleri de vardır: Bilmezim bu hilkati âlemde mi insaf yok Olmadım mı yoksa ben NR ilin erhamı beytinde olduğu gibi. ya a KURUNUN İLAVESİ Macaristanda Tüğdü dinine dönenler “Atalarımızın dinini yeniden canlandırmak istiyoruz,, “Turan soyu Tanrı soyudur,, Kam elindeki biçakla çocuğun beşiğine doğr ye b ONAR yanağından kan akmıya başlac Macaristanda, istiyanlığı bakar eski aa nine dön- mek icin bir cereyan başladığımı öakak yazmıştık. Son gelen ir Fransız mecmuasında buna dair uzun bir yazı gördük.. Mec muanm bir muharriri bu dinin. si. liklerile görüşmüş, gördük deği ni yazmıştır. Diyor Artık tamamile unutulmuş ve ruhlardan silinmiş olduğ işo i eski bir din yeniden İrilsin bu 1936 yılında, h e , bu ne hikmettir? rm ahfadınn memleke- ti olan Kn ebinkeni küçük bir şehrinde pütperestlik dinine tabi olan 'bir a yeni doğmuş ilk çocuğu, gen dinden bulu nan büyük bir kalabalık önünde o dinin reisleri tarafından takdis idi. Almanyada yeni nütperestlik pe gibi, Macaristanm Put a Hunlarm dini aş diz Eski Cermenlerin tan Wotan'a, al le dn lar. Bir cok bakımdan bu iki din birleşik noktalar gösteriyor. Bu- gün bu iki tanrıya tapanlar warp ve hıristiyanlık medeniyetini isti. mek istemiyorlar; Her ikiği de söy © pi i ( > tünlüğünden bahsolunuyor, Maca» ristanda Turan kanı üzerine ye- min ediliyor. BİR TAKDİS TÖRENİ ei ii ortasında Oros muyordum. Sabah, a nın e iş yayılmıya Ş mıştı. Ailesi içinde hiç hir bii tiyan bulunmamasile iftihar edet. Andreas Janko'nun evinin etrafı büyük bir kalabalıkla sarılmıştı. ler bayramlık kızlar beyaz esvaplarını giymiş- erdi. Evin içinde, bir takım garip işaretler taşıyan din reisleri gidin Simdi önümde bir bir av bıçağı aldı. Köylliler meş. alelerini göğe doğru kaldırdılar, Artık işaret verilmiş oldu. Takdis töreni başlıyacaktr. Kam elindeki. bicakla çocuğun beşiğine doğru bir adım atmen diğer kamlarla çocuğun annesi ve babası ellerinde meş'aleler ok duğu va en m ılar, mı, gördüğün nedense cocuğun mein ld | endi. Babası, annesi titriyorlar. dı. kn beşiğe eğil çocuğun yanağından kan kağ görüldü, Kam kücüğün yanağmı ay şeklin e çizmişti. Bir iki dakika sonra işittiklerini ve " tir, ki kan akıyordu. Ayni ameliyat oraya da yapılmıştı. Bu sirada bir kanlın sesi işitil di; öteki yanağından — Ey Macarların tanrısı! Rüz. gârları barekete getiren güneş any... Bir başka kam halka hitap e diyordu: ve Ml nm ve Arpad'm torunlar e Garbin Zincirler! kırılıyor.. il ineşimiz İn yurlır muz olan Turandan değuyor. ©. nun imparatoj e ik inde bat tuğmı düş Kam çocuğun a alnı ndan öperek ona “Turan dini cemaatinin âza- si sıfatmı verdi. Büyük kam ye- ni bir dua okuduktan sonra çocu gun ailesine dedi ki: — Bu çocuk bü âhlar. 2 e e beri olarak Vücudü de, ruhu da ır SA ki güneşin akrahasısınız onun hunu Garbin pis ve kokmuş telkin lerinden ve yabancı dinlerden ke- rumıya mecbursunuz. Onu hirnk- madığınız takdirde Macarların tanrısı size yardım edecektir. din reisi büyük hir deftere çocuğu su suretle kaydetti: “Ar. pad Janko Alttilâ'nın tahta geçti me ön ei YEDİ BUYRUĞU n bütün reisleri Macar mütefekkirlerindendir. Bir hukuk Atilâ — Çoc ğun “Tu üzel kesiliyor —- ran öâyini bir düğün törel doktoru olan Kam'ın vanına £ tm. Bu yapılan takdis töreni hi kında izahat istedim. Bana del ki; — em Mogol yahut Ti andırlar, En büyük fi Ishlarıdır. Bununla b vaber bu fazilet eski yurdumuz l syada en yüksek kültürün tekâmül etmiş olması! mani olmamıştır. Daha Cen# han zamanın'a merkezi ısın usulü malümdü, 1241 de Mogolli Linen'tzde birleşmiş olan Leh ! Alman ordularını boğucu gazlar mahvetmişlerdi. Tanrınm seçti hir millet olduğumuzu ilân etmi hakkımızdır. Dünyada en üs Tadur Maca arların ve Turanlılar tanrısıdır. Onun yedi buyruğu şi lardır; 1 — Tanrının kadir ve Tura Idarının ilme DAN bil, soyunun tanrı $ rafından gelimi olduğunu di şün, 3 —- Turanlı ile kutla, atalarını say, n soylarının ve m etlerinin kardeşlerin olduğunu utma nsanlarla in andli an kanla yazılm — Birlikte Ki edilen m8 cemiyete aittir 7— m yrukları) bozacak olan kimse mel'un olgü iz yeni bir din çıkarmıyoru yalnız atalarımızın dinini yenidi canlandırmak istiyoruz.