——— 6 —KURUN 6 NİSAN 1936 Sadri Ertemin fikirleri: 1 ete; nizin “İşaretler,, mu SE . elliyi sonra içinde şöyle düşünüyorum: Otuz milyon insan toprakta çalı- GEM yazıyor, hayat se. insan gele ve sa. da vusta halinde bile değil, bes kafalardan agi ne çapa. bir Şarklrli rl ppe bir Avru palılık göze ça; iğER Ne Kafâlari da ilani; ne ruhlarda bir — koloni var. Üniversitelerimiz nakil. in en Bu toprak ts. ru bir su gibi kül- are My Böyle bir devre a Bu kadr kim gire. Bugünden n tantans- arı kim mi yaz gün müphem, manası; sayılan kütleleri kim dile getirirse, Ben böyle bir estetik basü badel- mevtine inanıyoru! ım, Bunun için bu. günkü gelip gecici ve eşref saatlere hakkımı de bir menzile erişeceğine kani değilim!. Çünkt bizler, bir şehrin, veya iki şehrin birer mahallesine çekilmiş, kütleden mamen uzak kendi yar konuşuyoruz, kendi endimize ge in güvey im Di. © ELLİ SENE SONRA SOSYETEMİZ| putlar icad ediyo-| “Bir gün başlar ayak olacak!,, “Aristokrasiden halka doğru bir yükseliş var. Bu yükseliş kendini adım adım hissettiriyor!,, Sonra da tapmıyanlara kızıyo. Kökünü halktan alan halis ka. Htenin hâkim olduğu gün çok yi unutulmuş nl çök pu' İM caktır. sy sa. emen in karşısında tıpkı —.. gibi Ea May “Bir lar ayak olacak!,,, Son elli lk yyüyei mücadele- leri, m N zmek için fır. sat ve) kaleyi kaybetmeden aristokrasi. den halka bir liş vardır. Bu ere kendini adım adım his- settirmektedir. KAVGA vi an Zaten dinamizm içinde lunmasak Te ve edebiyat kıyme. tinin ayakta kaldığını isbat için hiç olmazsa iki neslin ortadan çekilmesi dır, > aa PROĞRAMI İSTANBUL — 17 Üniversiteden nakil, in rt. 18 Dans mi p dersi. Esat Bozku; si, si Haberler, 19,15 Oda musikisi (plâk), Konf, vatuvarı direktörü 20,30 stüdyo orkestraları 21,30 son haberler, Sant 22 den bonra Anadolu ajansının ga zetelere mahsus havadis servisi verilecektir. BÜKRMUŞ — 13 — 15,10: Plâk ve haberi ler, 18,15; Plâk, 19,18: Hafif musiki. 20,20 : Ope rl. 18,30 konser, 10,45: Sy festivali, 22: mühtelif dillerle yek BERLİN — 19: Marş ve opera parçaları 20,15 0. 20,45: ei 21,10 #kba har şarkıları (Lauta). 2 piyes. “E sir kuş” 23: Haberler, 23; e mina keman (Şubert, Şuman, Brahms). — 18,80 piyano, 18,50: Muhtelif a ili Di BE E 3 n z an üzerine nefeslerle ieiiürdii Bu neşesi sevimli, ayrıldığı için değil, w gelmez Cormalitelerinden kurtulduğu içindi. Şimdi bekârlık keyfile siga- rTasının dumanlarına arken hiz. metçisi kaderi; EN ve: — Bayan sizinle konuşmak İsti. yor. Dedi, — Hangi bayan?. — ni karmız; hani şu boşa- dığınız ba; Odet iye girdi. Şen, serbest bir tavrı vardı: — Senli benli konuşabiliriz de. il mi?, — Şüphesiz, eğ aramızda geç- miş olanlardan 80: — Ne geçti ame Bir bo. ni yıro değil, evlilik ve onun taşları ER işi ti aptalsm, Gil, nim lab mahveden evlilik bi unutulmuştu. — Benim için öyle olmadı, Odet, © zaman hayalimde yaşattığım sevimli bir kızdın. — Eksik olma. Beni ae e hain Gizli amiri edebiyatı cedidenin ehli an, | 20: Baberler ve saire. 21,05 Naki (öraz'dan) lip harplerine benziyen hücum 22,25 eğlenceli musiki 23: Haberler konseri rağmen, Naci bizim edebiyat tarihi- mi bir irtifadır. ithat er efendi, Ahmet Rasim zamanlarında A Pazartesi ! edebiyatla ali sayılırdı. Fakat Takvim 6 Nisan/7 Nisan bunları edebiyat tarihinden çı. 14 deği Üstad|) Gün doğuşu 537 çi 36 iin batışı 18,39 1,39 Hür zn Sa de gençliğindeli aatan ri beş )gle namazı 1217 1917 müellifler süküt etmişlerdi. Faka kindi namazı 15,45 15,55 bi anıp da ede. ıkşam namazı 18,38 839 biyatımızı hatırlamamak müm atsı NAMAZ 2011 2 ğildir. 3.53 siz Zamanin hatasmı gene zaman v ve ezmesi 00 268 eser telâfi ediyor. Eser yerine ve pm gelen şöhretten her za- e de, dünden de yarma, muayyen ideolojinin ifadesi idi. Bu sempatiler, antipatiler, izne, ideolojiyi Ziya p- kuruyor, itti. kıskançlıklar, yaranlıklar ortadan t ve terakki basliyard — ren sonra intikal edecek halis) © Hececi Gökalp “Tür! a #ler elbette vardır. Bunlar bi. | müslümanım, Avrupalıyım., formü. zim e bir Amerika gibi keşf çö ie ifade sim nk a a 3 edecek olan Kristof Klomplardır. bakımından inikâsr : vgaları, “tanzimatın yarım debiyat dilde Türk, iman Ni. "niinevver - kültür) mam, teknikte Avrupalı idi. çöplüğünde bir horoz döğüştürmesi re ri ve fecriâtiye gö. halinde kal ve münevver, yara-| Te bir nevi ilerleme idi. tıcı ruh ka; ına kayıtsız bulun. ya lerin p, tekel, Reşit pa- ukça, pozitif görü; dıki nn sl e yn - Ma fark, sadece isim ayrılır. duru! ei böylece izah vim artık bugünkü hakkındaki düşüncelerimi süibjektit üm olmaktan ziyade, bir'mü- GE LELİM HECECİLERE... hsinet Hececijer Ma bence iki türlü manası vardır 1 — Vezin olucak aruz yerine he. ceyi kullanmak, iin — ğe si İş asmak m irem gem a pe harbinin sonu ye büyük harbin una kadar si öznesi hav ve mi edebiyatın- de bir teknik ik deiştrme bunun çok basit, tâ konuşmıya de. r bir şey Mn söylemek icap eder, telâkkiye , ğinden millet ai e dönüşün sayıldı. Bugünkü dil deltkki meli lediğimiz ve evvel- dığımız nesnenin milli ss öv tesbit edilmiştir. aruz bir Mehmet letin malı olmuştur. Şii mutlaka v , mısralar: ğlarsak. vez. ni, kafiyeyi bir tarafa bırakan. ve halis şiiri verenlere, . meselâ Nâzım Hikmete dilin jenisini anlatmamış mr diyeceğiz, AYA GÖKALP VE lm ER Osmanlı edebiyatının son demle- rinde heceye kavuşması meselesi ind mak iste dar Sele ye Mi Ziya Gökalp, Zidları bir araya lamak, ii modern yani ile ee Tehimlemek, bu lehimin ts. ası bun İbaret olan Ziya Gökalp Sml ei DEN lerini de bu Hece e iy lr ge bir dünya görüşü vardı. İrüğ en tskr ve Piyer e ii mahalli Bu edebiya kafes ardındaki se Jatıldı. şaftan sonra yaşamasına imkân yok. tu. YENİ BİR UFUK 1918 ei — tabii burada 1918 i İr başlangıç rakamı diye irili tesirini bizde 1926 dan sonra gi şlamıştır. — yep yeni iri kiii plâtformu üstündeyiz. plâtform eee yeni ufuk. lar, yeni meseleler açtı. lenberi dünyada ve Türkiye. de öyle isik oldu ki, bütün tetik kaideleri, sosyal felsefeler te. pe taklak gelmiştir. Türkiyeyi; > merdiven si farz edip dünya cereyanlarmı erdive, nin üstünden lag ittiğini po ta Dünya — Neden Di gecemin Sen beni aldatıyor: mi?. Beni sidatmıştır. buna aldanmak denirse! y için bu kadar gürültü koparmıya ne lüzum reket etmedin yav. b bu Remi hiç de doğ- ru e Ya eler Onlar e iler? — Bir de onlara soracaktım de; Zil mi? ia ik. iş fiz kirlerini se ya! Şimal de de b pi kırken soracaktın. o Söyi benimle nişanlanmayı Veiyer ettiğin zaman aj ilem sana ne demiş! ii namuslu bi kız ol. d yuki ık iyi bir ev kadını olabi. Teceğini öyleleri — Ya, gördün mü?, Ben hâlâ örleyimdi. Boğumakla ne büyük bir ta ettiğini — Peki fee "atamiza bir ei Jorj e Miztdün he — Jorj senin ai idi. m mı? Haydi büyük söz- iste başlamıya! Bak ie ne ka. dar sükünetle ee ağzımı açar, İçtimai ağetii m ah. in için her Şeyi sö; yebilirime emiyorum. bel m imei razi oluyorum; Talihi- me küsüy Buna sebep. olan kim?. Seni, — Ama kaba — Gene Sa SÖZ. Jorj başkası olmuş, EE ii hiç de sarfı nazar sadece Türkiyedeki bün- Ez s g hayatın. vasıflarını şöylece tavsif edebiliriz; 1 — Türkiyede modern sanayi ku. atımızda rüluyor. Bunun hay: ızda akisle- ri vardır. Bunun edebiyatı mevcut. tur. anasile Nâzım Hikmet bu varlığın estetikde ii izeküği e hâlâ köy teşkil tar mi ini reali sağ rı bi di Kan bir fikir, bir deh bir kanun meselesi olarak iü lar. Bu hayatın edebiyatta akis bırak. maması mümkün değild rini i. Yakup Kad- in ban, 1, ut rinin “Yanık Ümer,, i,, Demircioğlu Yusuf iyanın “Akkuş Sabahattin Ali a Gündüzün mai romanları bu tan. dansın akisle, (Sonu yarın) de eli bir adam olmiyacak- fikirli, kibar bir Si Isaydın, Tİ ai nl Bi Mi “Gürültüy esele sed Kal rımın bir âşıkr varmış. Varsın olsun. Hattâ iki, Sa e de olsa ne pisi Bir gün buni gene dönecek, tadi ar benim iri Onunla birlikte güzel bir ihtiyarlık geçireceğiz.,, İşte yaptığın münasebetsizliklere Bir def Ya ipek Akim iğne doya ne Ea ya neden düm olan be ile eli nu ben mi m buldum? Eğer aramak ve seçmi kalsay” dı, her e daha iyisini balueiu Fakat ka iktı. O kadar s€ ie gi rm senin hiç de söyle” sözler söyledi K —0 nişanlandığı a kiz Geç” miş ol olan o güzel günler gözü önün nd selen başladı iden ri yayar. Belki bir g' tekrar evlenmemiz kabil olur. m se Dm hali bunu nasıl — Tabii sen. mahvetmek için etrafı il Omn ear etmek için » nimle t lenmeni. ri > süre tim, Dr ağ yapmı niz aramızı bulmak ln ai #ofEemye. ardan geldiğini hab di, eri angi gi verdi. — Hangi Jorj bu? Gi'ye doğru yürü” miki ve dünkü karmızın — Azizim, beni Odetle bri manı rica yy için geldim Sef sebebine aramız açılmıştı... bu ne? Odetin burade işi ne — Seni beklemek için il ol” — Ya öyle mi? Odetin > hiç bir işi kalmadığını rs İkiniz de beni aldattınız. Pek £' mademki iu imiş, gene bur” bir beis ya 7 Jorj şiddetle kapıyı sap çıkt Odet ir başladı: ördü ül yaptığın” diem kaybettim, âşıkımı vr kaybi tim. Artık bana yaşamanm Hai küreği” İşte sonunda katilim “Yorsun. — esi telâş etm un? Gel b ie lin parma var galiba Hi sa cıkar da gene eskisi gil an ol T canm,