28 Birincikânun 1938 CUMHURIYET ÇOCUK VE TERBİYE: Aile disiplini Yazan: AL1 KÂM1 AKYÜZ Disiplin, lâtince «öğretmek» mana sma gelen bir kelimeden fransızcaya geçerken manasım da azçok değiştirmU ve bizim eskiden inzıbat dediğimiz manada kullanılmaya başlanmışhr. Artık e v de» ailede disiplin, mektebde disiplin, idarede, &por kulübünde, poliste disiplin, parti disiplini, askerî disiplin diyoruz. Anlaşılıyor ki Kiçbir yerde disiplinsiz iş görülmüyor. Terbiyecilere göre disiplin iyi bir karakter yaratarak çocuğu vazife hissine bağhyacak surette onun üzerinde tesir icra etmektir. Emil Vanderveld İkinci Enterna8yonalin reisi sinemada geçîrdiği baygmlıktan sonra öldü Kültür meseleleri PENCERESİNDEN 18 liralık mendilin hikâyesi Köy mekteblerimiz Yazan; KÂZIM NAM1 DURU rında büyük fark vardır. Korku demekle evlet Demiryollarında çalışan, şahsî irade kuvvetinin kıymetini sıhra Cumhur Reisimiz Ismet İnönünün bu yıllık bir tahsılle iktifa edegelmekteyız. sözüne güvenilir bir kondüktör, indiren tedhiş siyasetini murad ediyo geçen gün bana şöyle bir vak'a günkü değıl, her vakitki güzel âdetidır: Bunlara, ilk, orta tedrisat mualhinlerirum. Yoksa itiraf etmelidir ki disiplin Halk ile doğrudan doğruya temas ede nin yetişme insicamsızlığını da ekliyebıli anlattı: mefhumuna azçok da korku karııkür. rek onların gerçek ihtiyaclarını anlamak riz. On üç bin kadar olan ilkmekteb mu• Geyve yahud Lefke istasyonlarınFakat korkunun bir derecesi vardır ki Bu sefer, ilk gezısini Kastamonu vilâye allimleri kâmilen muallim mektebi mezu dan birine gelmıştik. Kompartimanda bir sevgi ve saygıdan ilerı gelir. Büyüklerıtinde yaptı ve en hakikî millî ve mahallî nu değildir. Orta okul muallimlcri de tegürültü duyarak koştum. Gürültüyü yanin gözünden düşmek, teveccühünü kayihtiyaclan gbrdü. Kbylulerle gorüşürken, canüsten mahrumdur. Bundan ötürü, pan bir Musevî idi. Herkesi heyecana betmek korkusu da bir çeşid korkudur. onlardan bıri köylerınde mekteb olmadı " programların, kitabların birlığine rağmen düşürecek gayritabiî hareketlerle, kollaBirini gücendirmekten çekinmek de bir ğından jıkâyet ediyor. Türkiyede jöyle mekteblerin azçok mütecanis bir verim rını havaya kaldırarak, avazı çıktığı kakorkudur ki bir manası da nezakettir. îşdar: böyle kırk, kırk be; bin köy olduğunu temin edemediklerini görürüz. te aile disiplini böyle bir korkuya da Bavulum gitti... Bavulumu çaldısöylüyorlar; bunlann yüzde birinde, o da Memleket şehirleri, kasabaları, köyleyanmahdır. Çocuğa dayak korkusunu Uç sınıflı mekteb varsa, ne mutlu onlara! ri itibarile nasıl bir talim ve lerbiyeye lar!.. diye bağırıyordu. Saydiğım çeşid çeşid disiplinlerin her değil işte bu korkuyu aşılamakla işe Oteki arkadaşlarla birlikte; kaybolan Yirmi, otuz, kırk evli köylere nasıl mek muhtacdır? Bugünkü sistem istihdaf edibirinin ayn bir tatbik sahası ve kendine başlamalı ve onu pek küçük yaşta buna teb yaparsmız ve bunlara nereden öğret lecek gayeyi temine müsaid midir? Ke bavulu, taraf taraf aramağa koyulduk. aid bir hususiyeti vardır. Spor kulübü di alıştırmalıdır. Etrafmdakilerin sevgisini men bulursunuz? Böyle köylere bugün malist rejimde tahakkuk ettirilmesi lâzım Araştırmalarımız netice vermeyınce trensiplini başka, parti disiplini elbette baş kaybetmekten korkmak, çekinmek; işte değil, bundan yüz yıl sonra da mekteb gelen C. H. P. programının 41 inci mad deki polis memurunu haberdar etmeğe kadır. Hatta bir zamanlar eş gibi tutu ilk yaşlarda onlardan beklenilecek şey açmak ve muallim vermek imkânının elde desindeki B fıkrası, bugünkü sistem ve u mecbur olduk. laa mekteb disiplinile ordu disiplini de budur. Sonra çocuk büyüdükçe, aklı erUsulen bir zabıt varakası yapıldı ve edilmesi kolay olmıyacaktır. sulle ne dereceye kadar temin olunabili * Emil Vanderveld şüphesiz ayn şeylerdir. Fakat hepsinin dikçe bu korkuya, hürmet ve şükran duyMaarif Vekâleti bunun böyle olduğu yor? Bunlan kat'iyetle tayin etmek müj yakın istasyonlara hâdise, telgrafla bilgayesi nizam ve intizamı korumak, a guları da katılır. Bu duygular tam ye Brüksel 27 (a.a.) Sinemada bir ve böyle olacağını bildiği için, Cum" küldür. 1939 yılında toplanması takarrür dirilerek elinde bavulla görülecek meçhul rindedir. Analar, babalar.. Hele analar narşiye meydan vermemektir. fılim seyretmiş olan Emil Vanderveld, huriyet Halk Partisi programının 42 nci eden maarif şurasında bu meseleler mev şahsın yakalanması için emirler verildi. çocukları için ne üzüntüler çekerler! Meselâ evde aile disiplini olmazsa Yavrularının ufak bir rahatsızhğı onlara birdenbire rahatsızlanmış ve bayılmıştır. maddesinin B fıkrasmı gerçekleştirmeğe zuu bahsolacak mıdır? Programın ayni Fakat, bavul sahıbini zaptetmek bir türtürlü geçimsizlikler de eksik olmaz. BuBrüksel 27 (a.a.) Vanderveld, kalktı da iki yıldan biraz önce, köy eğıt maddesinin C fıkrası şöyle der: «Fikrî ol lü kabil olmuyordu. Yerinde oturamaz nasıl dünyayı haram eder! Düşünüp nun en büyuk fenalıgı o evde yetişen çomenleri kurslarını açtı ve köyleri eğitmen duğu gibi bedenî gelişmeye de önem ver* olmuş tu: bunlara akıl erdiren bir çocuk için hür bu sabah vefat etmiştir. cuklaradır. Geçimsiz bir aile içinde ço Ah bavul... Vah bavul... diye inlesahibi etmeğe başladı. Bu arada köy o mek, ve hele, ira (seciye) yi ulusal demet ve şükran duygulan beslememek cügım iyi bir terbiye almasma pek az ihC U M H U R İ Y E T : Emil Van kullarını da gözönüne almadı değil, îz rin tarihimizin gÖsterdiği yüksek derece yip duruyordu. mümkün değildir. Meger ki fena bir timal vardır. Halbuki aile kucağı en taAradan birkaç gün geçmişti. Eskişehir terbiye ile o, şımartılmtş ve evin içinde derveld, 1866 da îx«lles'de doğmuştu. mirin Kızılçullu mevkıindeki okulda köy* lere çıkarmak büyük gayedir.» Bu fıkra* biî bir terbiye yeridir. Ogüst Kont'un de bir despot kesilmiş olsun. Böylesi nob tşçi birhklertle sosyalist gruplannın bir lere öğretmen yetijtirmek için, bir öğret nın ideal hükmü furaca görüjülecek mi* hattı üzerinde mutad vazife seyahatlediği gibi aile muhiti «goizmle altrü ranca' bir sözün ana kalbinde nasıl ze leşmesmden vücude gelen «tşçi Partisi» men okulu da açtı. Fakat bu okul, ne dir? rimden birini yapıyordum. Gözüm gene viımin yani yalnız kendini düşünme ile hirli bir ok yarası açtığını idrak etmek ne genc yaşmda intisab etti. vakit randıman verecek? Elde edilecek Fikri kadar bedeni de kuvvetli bir o yolcuya ilişti: daha ziyade başkalarını düşünme ahlâ ten uzaktır. İşte aile disiplini o nobranca Nasıl, diye sordum, bavulunuzu 1886 da avutathğa ba{lıyan Vander elmanlar, ideal tipte köy öğretmeni olabi genclik vücude getirmek yolunda prograkiyetinin birleştiği yerdir. karşıhğa meydan vermiyen bir terbiye veld, 1894 tarihinde meb'us olmuş ve ecekler mi, bunu zaman gösterecek. mın 50 nci maddesi üzerinde hemen işle bulabildiniz mi?.. Dünyada hiçbir topluluk mes'ud bir yoludur. Çünkü çocuk daha küçük yaş memleketin içtimaî hayatında mühim Çünkü Necati tnerhutnun zamarunda da, Ofkeli bir sesle: nilmemiştir, denilebilir. Parti genyonku ailede olduğu kadar, mütesanid olamaz. larda ve ilk tecrübede yanlış bir kapı bir rol almıştır. Leopold Kongo'su yer Kayserinin Zencidere mevkiinde bir köy Ne gezer... diye cevab verdi, o rulunda, bu madde hükümlerini tahakkuk Çünkü, kendi saadetini, etrahndakilerin çaldıgını anlar. Anlamazsa ikincide, ileri hakkında tatbik edilen istismar re öğretmen okulu açılmıştı. Buradan çıkanettirmeğe çalıaşacak bir masa vardır; fa~ gündenberı ses sada çıkmadıl Teselli etsaadetinde bulan aile efradı kadar bu te üçüncüde daha keskin, daha sert bir mu jımi aleyhinde mücadeleye atılmış; son lann maksuda hizmet etmedikleri görul" kat iş, bu masanın elinden çıkarak, spor mek istedun: sartüdün iyi bir rnisali haricde gösterile kavemete çarparak anlamağa mecbur ra, İkinci Enternasyonalin nüfuzlu bir müş olacak ki kapatıldı. Bu seferki Kı Telâ| etmeyin, bulunur elbette... kanunile spor umumî müdürlüğünün elimez. İşin tabiî şekli bü iken terbiy« ve olur. Çünkü aile disiplini bu münasebet azası olmuj, nihayet, büronun reisliğini zılçullu öğretmen okulunun, edilen tec Fakat biryandan da merakıma galebe ne, eksık unsurlarile verilmiştir ve tabiatidisiplin azlıgmdan birçok ailelerde bir sizliğin devamına mütehammil değildir. ele almıştır. rübelerden istifade olunarak vücude ge le müspet bir gayeye vanlacagını ummak edemiyerek sordum: çekişme, bir didişmedir gider. Çocuklar şımarmaya çok müstaiddirler. Emil Vanderveld, Büyük Harbde, tirildiği «Öyleniyor. tan uzağız: Çünkü rasyonel bir yol tu" Affedersiniz amma, bavulunuzda Bir kimse vatandaş sıfatile muhtelif Zararsiz şımarıklıklan tadil edilmiyen bir aralık Kabineye memur edilmiş, müUç yıllık köy mekteblerinin bir işe ya* tulmamiş, Maarif Vekâletinin millî terbi kıymetli birşey var mıydı? kurumlara mensub olabilir ve herbirine çocuk yavaş yavaş azıtarak saygısız, teakıben bir nezaret işgal etmiştir. Harb ramadıkları, bunlarda tahsillerini bitiren ye vekâleti olduğundan tegafül edilmişi Gözleri faltaşı gibi açıldı: varlığının bir parçasmı verir. O varlığın nobran, ve daha sonra, küstah bir çocuk den sonra, nrasile, Adliye, Hariciye ve çocukların askere geldikleri vakit öğren tir. İçinde yalnız on sekiz liralık menbütürriinü alan yalnız ailedir. Insan, tam labilir. dil vardıI.. Sıhhiye Nazırlıklarında bulunan Vander diklerini uutmu} oldukları görüldü. Üç Görülüyor ki mesele, mudildir ve üzebir insan olarak yalroz ailesi içinde yaHayret içinde kaldım: Buna meydan vermemek için aile veld, Van Zeeland kabinejinin siyasetin yıllık tahsilin mahallî idareler bütçesine rinde çok düşünülmek ve işlenmek lâzım* şar. Çünkü ailede en iptidaî garizelerden disiplininin tcikin yolıle üstunde yürü den memnun kalmadığı içm, 1937 kâzaranndan başka bir faydası yok.Olamaz On sekiz liralık mendili, ne yapadır. Maarif işlerimizde arasıra şiddetli en yüksek ideallere kadar hepsine yer yeceği hadefler şunlardır: nunusanisinde patırdılı bir çekilde hüku mıydı? Olurdu, fakat köy çocuklan bu polemikler husule getiren aksaklıkları, caktınız?.. vardır. Ahlâkın tekemmül ve inkişafı Bir kere nasılsa ağzından kaçırdığı üç yıllık tahsili bitirdikten sonra, öğren Kemalizm genişliğinde düşünülerek hal 1. Çocuk ana baba fedakârhkla metten istifa etmisti. için bundan elverişli muhit olamaz. rının bir borc olmaktan ziyade bir alaVanderveld, 1900 tarihînde yazdığı diklerini ilerletecek zemin ve zaman bul line çalışılacak esaslar içinde gbrmeli için marifetini daha fazla açığa vurmak istemiyerek sustu. Fakat, ben işi anla" Ailenin bir hususiyeti de muhtelif je cak olduğunu takdir edecek ve günün eserlerde olsun, daha sonra, 1930 da ve salardı, yahud bu zemin ve zaman onla" yiz ve bunlann biran evevl halli yollannı mıştım: Vatandaş; bağaja vermesi lâzım nerasyonları bir araya getirebilmesidir. birinde bu iyilikleri ödemek ödevi kar 1933 te neşrettiklerinde olsun, daima ra buldurulsaydı; köylerde okuma oda bulmalıyız. Sıntan şeyler, esasların iyice gelen ticaret eşyasıni, kendi hususî eşyası Torunlarınm çocuklannı seven dedeleria, şısında bulunduğunu düşünecektir. Marksizme sadık kalmıçtır. îktısadî sos lan olsaydt ve mektebi bitiren çocuklar tesbıt olunamamasından veya lCcmalızm haminnelerin bulunduğu mes'ud aileler 2. Çocuk büyüklerine itaat ede yolojinin iiç safhah bir ıkanuna tâbi oldu muallknin nezareti altında buralarda o ile tesbit olunan esasların rasyonel bir şe gibi bavuluna yerleştirerek, Devlet Dîmiryollarında bir nevi kaçakçılık yapıyoraz değildir. Başka hiçbir cemiyet bu ka cektir. Itaate mecburdur. Aile disiplini ğu doktrmini müdafaa eden Vanderveld, kuyacak şey ve bunlar üzerinde tetebbü kilde halli yolları aranmamasuıdan ileri du. dar değişik yaşta olanlan bir araya top bu itaati teminle mükelleftir. Çocuk öntasarrufu bidâyette şahsî iken, lonra ka imkânım bulsalardı. Binaenaleyh bu tür geliyor bence. Toplanacak maarif jurası Canımın sıkıldığmı, kendisine de belli layamaz. Yeni doğan, emikliyen, ko •ce makine gibi şuursuz, fakat aklı erdikpitalist mahiyet aldığı ve ileride sosyal lü köylerimiz için bugün gene köy eğit bu esaslar üzerinde mütalea yürütebile ederek: şup oynıyan küçüklerin yanmda genc çe şuurlu olarak itaat edecektir. Bu, ikinmenlerile iktifa etmek zarureti karşifinda cek mi? Şuranın yalnız verilecek mutalar şeklini bulacağı iddiasmda idi. Fakat, dedim, bu hareketinizin heanneleri, babaları, onlarm olgunlaşmıı ci devrede çocuğa kendi iradesini kul Orta nazaran, kapitalizmde, sai ile yız. İyi *mma, ev sayııı yüze yakın veya üzerinde çalışacağını ve reylerinin mün sabını bir gün sizden sorarlar: ebeveyni nihayet onların da artık dünya lanmak ftrsatınl bırakmajıyız. Çocuk yüzden yukarı olan köylerimiz de az de hasıran istişarî olacağını unutmamalıdır. Dik dık yüzüme baktı: dan elini eteğini çekmiş büyük baba ve büyüdükçe itimada lâyık olduğu nis tasarruf ayn ayrıdır. îstihsal vesaiün* sa ğildir ve burahuda hemen umumiyetle Bu şeklile şuradan beklenecek hizmetler Hadi canım.. Git işine... dedi, kimnineleri tam bir ahenk içinde ve karşı pette istiklâlini kazanmalı ve bu istiklâ hib olanlar, gelir fazlasını kendilerine a üç yıllık tahsil veren mekteblerimiz var mahdud, belki de neticesiz kalacaktır. se karışamaz benim eşyama.. lıklı sevgi ve saygı hislerile yaşıyan mes linden hep ailenin hayrına, menfaatine yırmak hususunda irsî \>a hak sahibidir dır. Halbuki şuradan, muayyen esaslar dahiler. Bunu, gerek verilmi gerek verimsiz •* Nasıl kimse karışamaz? Kondükud ailelere ne mutlul Mes'ud aile de istifadeye alıımalıdır. Köylüleri okutmak derdi, en büyük ve linde, tahakkuk plânlannı vücude getirt törler, şüphelendikleri bavullan, polis şekilde kullanırlar; ister yeni teşebbüslemek disiplinli aile demektir. Bu disip 3. Çocuk, evin ufaktefek binbir en zor bir mesele olarak önümüzde du ~ mesi beklenmeliydi. huzurunda, her zaman açbrabilirlerl. linin birinci şartı aile efradınm birbiriııi i|inde küçük bir yardıma olacaktır. Mut re, ister sefahete sarfederler. Matbuata düşen vazife, Büyük Ata " rup gitmektedir. Kasaba ve |ehirlere ci Zoru görünce gene hile yoluna saptı: sevmesi ve derece derece saymasıcbr. Bu fakta, ütü masasmın başında, sofra kuVanderveld, Marks'm lcapitalizm var olan köylerin, çocuklannı bunlara mızın 1924 t« Ankarada toplanan Mu Ben de, dedi, bundan sonra, sorar suretle aile ocağında inkişaf eden •em rup kaldmrken, ortalığın tozunu alırken hakkmdaki fikirlerini, diğer Marksist mügönderdikleri vardır, ancak bunu yapan allimler Birliği kongresinde söylediği nu soruştururum, senin bulunduğun trene patik duygular, sonr* yayılarak, başka küçük bayanlar, hatta baylar annelerine tefekkirletin yaptıgı gibi, ona takaddüm pek az köylüdür. Köylülerin çoğu, ço tukta mündemicdir: «.... Maarif mesele binmeml larına, başka cemiyetlere, milliyet duy yardımdan zevk alacaklardır. Aile di eden zamanlardaki hâdiseleri tahlrl etcuklannı okutmaktan ziyade kendi işle sinde tecrübe sahibi olanlar Vekâletten Kondüktörün, vakıaya istinad eden gusuna ve nihayet bütün insanlık mef siplini bakımından bunun ehemmiyeti mek suretile izah eder ve kapitalizmin rinde kullanmağı ve cahil bırakmağı ter ilham almağa intizar etmiyerek, bir ta ~ hikâyesi, bir hayli ibretlidir. Uç beş kuhumuna kadar genişler. büyüktür. kartel ve tröst sahalarındaki faaliyetini cih ederler. Bazı köylülerin ortamek'eb raftan resmî raporlarla, diğer taraftan Ailede disiplin ilk terbiye rolünü iisAile disiplini yalnız küçükler için de âmme hizmetleri şeklme ifrağda umumî istemeleri, köye dönmemelerini ve devlet gazetelere makale yazmak suretile her ruş vermemek için bagaj eşyasını bavu" lunda kaçak olarak götüren adam, yarın, tüne almak suretile sosyal hayatta bü ğildir. Analar babalar büyük anne ve kapısında bir iş sahibi olmalarını istedik kesi tenvir etmelidirler.» menfaat bulunduğumı söyler. daha geniş ölçüde bir menfaat görünce, yük rol oynar. Ferdî ahlâkın o ferde büyük baba oldukları vakit genclerden Onun fikrine göre, âmme hizmetleri, leri çocuklan içindir. KÂZIM NAM1 DURU acaba neler yapmaz? münhasır kalmayıp geniş bir mikyasta ayni hürmet ve itaati beîdemekte hak Bizim ortamektebler, Fransızlann Yalnız vatandaşlardan kanuna tam ve milliyet ve insaniyet mefhumlarına ka Iıdırlâr. Vakıâ onların bir nesil geride umumun ihtiyaclarını tatmin eder şekilyüksek ilkmekteb dedikleri nev'inden demutlak itaat istemekte hakkımız vardır. de tenzim olunabilir. Sosyalist bir jirket, dar yayılması bu sayede husule gelir. kalmalan icabı genclerin mizacma ve İlkmekteb muallimlerinin ğildir. Meşrutiyetin Balkan harbinden S.G. Aile disiplinini iyi bir terbiyeden ayn ta düsüncesine uymıyan halleri olur. Fakat mesken işinden nakliyat işine vanncıya zam listesi sonraki bu idadileri Fransızlann yüksek savvur etmeğe mahal yoktur. Çocukla gencler ve onların çocukları bu halleri kadar bütün ihtiyaclan meccanen temin İlkmekteb muallimlerinin maaşlarına ilkmekteblerine benzetilmek istenmişti. rın büyüklerine hürmet ve itaat etmesi hoş görmeli ve mesele yapmamalıdırlar. ettikten sonra, gelir fazlasım, gayrimüsaaid zam listesi yakında tanzim edüe Bir kadın yandı O tarz, kat'î muvaffakiyetsizliğile birlikte bir disiplin, ayni zamanda iyi bir terbiye Düsünmeleri icab eder ki o büyük ana vi miktarda ücret olarak tevzi edebilir. cektir. Bu husustaki teftiş raporları tarihe kanştı. Bugünkü ortamekteb ilk İzmit, (Hususî) Akmes,e nahiyesitetkik edilmektedir. eseridir. Yalnız bu hürmet ve itaatin iç ve büyük baba vaktile kendilerini terbiÇünkü Vapderveld, Kollektivizmde, mekteble lise arasında uç yıllık bir tahsil nin Ayvalı köyünde ihtiyax bir kadın, ten gelen bir sevgi ile olması başka, is ye ve talimle yetiştirmiş olmasaydılar entarisinin eteklerinden tutuşarak yanmerhalesidir; üç devreli bir külün orta Şehremininde eski bir teksiz ve korkudan yapılması başkadır. şimdi onları tenkid edecek bir seviyeye ücret müsavatı mecburiyeti görmez. Memış ve tamamen kömür haline gelmişselâ, lâğımcılık nevinden pis işlerin, hiç cüîüdür. Ortamekteb, bir yandan liseye Netice itibarile görünüşte ikisi bir yola erebilirler miydi? kulübe yandı tir. Vak'a yerine giden Müddeiumumî, kimseye zorla gördürülmemesini temin talebe, bir yandan da kaza veya vilâyetin ALl KÂM1 AKYÜZ çıkarsa da pedagoji bakımından arala Şehremininde Sanmusa mahallesinde hâdisede bir kasıd görememiş ve kadımuhtac olduğu küçük memurları yetişti için, bu gibi vazife sahiblerine daha ylikTevfik Fikret sokağında 21/1 sayılı ar nın ihtiyarlığından ateşe düşerek yanrir; gene ziraatinde veya ticaretinde sada sigortasız bir kulübe vardır. Bu dığı tespit edilerek defnine izin verilsek para verilmesi fikrindedir. kalarak azçok tenevvür etmiş vatandaşîa kulübede yatan ve bekçiliğini yapan miştir. Vanderveld, böyle bİT jirketin kuru n, hemşerileri değil. Mevlude ismınde bir kadın, evvelki gelabilmesi için, istimlâk bedeli mukabilmMaarifhnizde 1927 de yapılan rp ce Vefadaki akrabasma misafirliğe git"vlLÂYETTE de veya bedelsiz yapılması yollarını a form, esaslı bir ilmî fikre istinad ettiril miş, evde bıraktığı mangaldan sıçrıyan Kazalardaki teftişler raştirdıktan sonra, hayatta bulunan ser miş, fakat yurdun hususî ihtiyaclan dü kıvılcımlardan yangın çıkmı§tır. Kulübe tamamen yanmıştır. Şehrimizde bulunan mülkiye müfetmayedarlann tasarruf ettikleri malların, şünülmekten ziyade orta münevverlerin tislerinden Hayri, Vilâyet mülhakatmKocasını dövmüş... bedelleri ödenerek, hayatta bulunmiyan kenıiyetlerini artırmak gayesinden ilerisi daki kazaları teftişe başlamıştır. görülememiştir. San'at okullan ve kız Fatihte Hacıevhad mahallesinde 66 sermayedarlari'n mallarının bedelsiz alraHayri, Şile ve Yalova kazalarını tefenstitüîeri hayatmm bu subelerinde basa numaralı evde oturan Ahmed, polise tiş edecekt.r. ması nazariyesini müdafa eder. Hayatta nlı Türk gencleri yetîştirmeği istihdaf müracaat ederek karısı tarafından yaDiğer taraftan bir müddettenberi bulunanlara, kaydihayat şartile tazminat eder, ilerisini değil. ralandığmı iddia etmiştir. Ahmed, ge Beykoz kazasında Belediye muhasebe verilmesi, vasiyetnamesiz verasetin ilgaMalum: Maarif sistemimiz (tek okul) celeyin karısı Servetle kavgaya tutuş işlerini teftiş eden mülkiye müfettişi sı, vasiyetnameli miraslar üzerinden a sistemidir. Bu sistem, onar yıllık bir tah tuğunu, kavga kızışmca da karısinın Ali Şevki bu teftisinı ikmal etmiştir. ekmek bıçağıle kendısini elinden yarağır vergi almması da Vanderveld'in sos sili ihtiva eder. Bu umumî terbiye ve tair ladığmı. ayni evde oturan debbağ HasaYakalanan eroinciler mi bitirenler, olgunluk imtihanını vere nın da bu kavgaya iştirak ettiğini söy yalizm akidelerindendi. KaçakçıUk bürosu memurları. BalatVanderveld, sosyalist ve beynelmilel bildikten sonra üniversite tahsilini takıb lemiştir. Suçlu kadın yakalanmış. kata şüpheli vaziyette dolaşan Kasımgö edebilirler. Fransada üniversite önü tah çan Hasan aranmağa başlanmıştır. sostalistler reisi olmasma rağmen, Belnani mahallesinde Toptancı sokağında çikanın sayılı zenginlerindendi. Oturduğu sil, classe preparatoir denilen ilk smıfla Üç şişe rakı içen kadın 19 numaralı evde oturan Harun oğlu yer, Brüksel'in Nezaretler caddesinde birlikte on üç, Bulgaristanla YunaniütanKumkapıda Gedıkpaşa Hamam cad Numanı çevırerek üzerini aramışlar, 10 da on iki yıl sürer. Bizde de 1926 dan kâin Residence Palace denilen, milyo desinde bir kadının baygın halde yattı paket eroin bulmuşlardır. nerler ikametgâhı bir bina rdi. Bu sosya önce öyle idi. Yalnız onlardaki klâsik ve ğı görülmü§, Haseki hastanesine kaldıMemurlar, Numanm evinde araştır list reisinin, yazlık ve kışlık olmak üze modern biforkasyonu bizde yoklur. rılmıştır. Kadın ayıldığı vakit ifadesi ma yaparlarken eve elinde teneke ile Medenî memleketlerin hiçbirinde ilk almmış, 38 lik üç şişe rakı içerek sokak giren Süleymanm oğlu Osman durdure müteaddid otomobilleri vardı. Belçika sosyalist fırkasmm naşiri efkârı olan tahsil beş yıl değildir, Fransada bu tah ortasında sızdığı anlaşılmıştır. 35 yaşrulmuştur. Tenekenin içinde de 42 paİngiltere Londraüa Madam Çemberlayn körler menfaatine tertib olunan müsamerede bir falcı kadma istikbale aid meraklarını tatmin etti Le Populaire gazetesinin en büyük his sil yedi, Almanyada sekiz, Bulgaristan larında olan Yorkiçe hakkında takibata ket eroln bulunmuştur. Baba oğul yakalanarak Adliyeye veTilmistir. scckrı Vanderveld idi. da yedi yildır; halbuki biz. köylere üç girişilmiştir. riyor. i