1 Eylül 1906 Tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

1 Eylül 1906 tarihli Balkan (Filibe) Gazetesi Sayfa 1

RUSYA'YA DONANMA LAZIM MI? Rusya'da ahali bugün aç. Bunlara yardım etmeğe hazinenin parası yok. Mektepler az, ahali cahil anları okutmağa, mekteblere gönderub mu'allim yetiştirmeğe hükumetin parası yok. Bir takım müstebidlerin keyfi kazancı içün alınan borçlar yine biçare ahalinin boynuna bindi. Nereye gitsek sefalet üstüne sefalet. Hükumetimiz ise şimdi böyle bir zamanda donanma, muharebe gemileri tedarikiyle meşgul!... Memalik-i ecnebiyyede birkaç tane gemi ısmarlanmış bile. Hatta 20 bin tonilatoluk bir zırhlı ısmarlandığını gazeteler yazıb duruyor. Her bir zırhlı yani muharebe gemisi 15 bin, 20 bin rubleye çıktığı bir kere düşünülürse Rusya hükumetinin yeneden nice milyonlar mahvına hazırlanmakta olduğu görülüyor. Buna mukabil Rusya'ya donanmanın ne hayrı oldu ki? Rusya donanmalarını hazırladığı bir zamanda Japon muharebesi başladı. Yüzbinlerce babalar, evlatlar, yiğitler kan deryasına battı, halkın milyarları tebah oldu, üçyüz milyonluk donanma derununda binlerce yiğit de beraber kasr-ı deryaya gidiyordu. Şimden sonra yapılacak donanmalar da bundan başka neye yarayacak ki? Japon muharebesinden sonra muharebe gemileri daha yeni yeni sistemlere girdi. Hal gösteriyor ki boşuna yapılan gemiler bir iki sene sonra bir işe yaramayacak? Diğer cihetten Rusya'ya donanmanın esasen hiç lüzumu yokdur. Çünkü Rusya bahren harb edecek olursa ya İngiltere veya yine Japonya ile edecek. Halbuki bu devletlerin her ikisi de, Rusya'yı üçyüz milyonluk değil binlerce milyarlık donanmaya da sahib olsa yine bir dakikada mahva muktedirdir. Rusya bu hükumetlerle bahren rekabeti hiçbir vakit düşünmemelidir bile. Avusturya ve Almanya'ya gelince bunlarla bir harb iktizasında bahran heman hiçbir iş görülmek ihtimali yok gibidir. İspanya, Felemenk veya İtalya ile ise Rusya'nın hiçbir münasebeti yokdur ki anlarla muharebe ihtimali de hatıra gelsin. Yeter artık! Biz nice müstebidlerin keyfi içün, Macarlarda istiklal fikrini mahv etmeğe diye, Tuna boyundaki hristiyanlara merhamet ediyoruz diye, Kore'yi ve Çin'i vahşi Japonlardan kurtaracağız diye Rus milletinin mahv edilmedik ne canı, ne de hayatı kaldı. Hala birkaç müstebidin keyfi içün kanımızı, malımızı mı tüketeceğiz? Bunun içündür ki ahali arasında "Bize donanmanın ne lüzumu var?" sözü şiddetli devran ediyor. Bu söz bütün halkın ağzındadır. "VAKİT" ******** DEVLET-İ ALİYYE VE BULGARİSTAN "İkdam"da gördük, nazar-ı dikkatimizi celb etti: Devlet-i Aliyye ile Bulgaristan Emareti beyninde akd olun(acak) [-sayfa bitti-]