Sahife 8 AKŞAM Kafes veTerace devrinde Istanbul ŞEHZADEBAŞI canlandıran, mimar Sniandır Peçeyi diyor ki: «Her in s0- nu nagâmlık ve lezzetin âkibeti telehgâmlık i devri fahir cam idügi muhakkak- . Peçevili ibrahim efendinin mlan zaferler uğrunda kanını dö- Neri ve ölenleri kimse düşün- . Kanuni oğlunu düşündü. ölüsünü Manisadan getirtti, ce- ypaze namazını kendi de; .. Me “Eski Odalar cviarına gömdürdü. mi ndan sonra yapıldı, Ca- ind yapan mimar Sinan anlatı- elitmnküğ özi Eski Odalar- kur- bünde! bir câmi âli-binâsina em- ri Hümayunları olup ra tür- if- şerifte ve saati i. Ve mülevven Bönkceleri kavsi kuzeh gibi asümane peyveste oldu». Şair Sai, mimar Sinandan nak- len bu satırları yazdıktan sonra caminin sütunlarını takdir ediyor; ikilmiş senmanız mermer. direklerdir hariminde Temaşa itmeğe durmuş nice servi semen sima Şehzade camisi beş senede ya- Akşamın amatörler için & i, Ankara a Milk Müd: maralı yesmi, numaralı “resmin sahibi, Antalya liman reisinin kızı Yüz sene evvel Şehzadebaşı pıldı. 1 rebiülvvel iye (1543)) de aşlandı; > 'p 955 (1548) de biti, Hitamı biler ll Emin Dir. Mimar Sinan: «İhracatı- na yüz elli bir yük akçe sarfolun- du» dedikten sonra hem camiyi, hem de kendi gayretini Sainin lisanile anlatıyor: şair Zeki âli vE amman VI ein müyesser Geli izle bittikten sonra, oği 5 ümüne, hem de tarihi Sultan Süleyman söylemiştir. Şehzadeler güzidesi sultan Mehmedin. Cami, Ev ile Eski Oda- lar arasına yapıldı. O zaman oraları ağaçi le ve çimenlik yer- lerdi. İki ası a, Şehzadeba- şı bir bsi daha are edildi e şehirli İbrahim paşa köşebaşı, Fatma sul na bir darülhadis ve birde 'kafı Naksas ada- mu cami yaptırdı. Evl sında idi. Camiye «sekiz yüz ku- ruş, muaccele ve senede canibi vakfi şerife “en vakıyye rugan zeyi» gönderi! ehzade camisi ld çok küçülen cami, 'darülhadis ve se- bil, on altıncı asırla on sekizinci asır arasında Türk mimari sana- ının zafer ve inhitatına bir nü- munedir, Lâle devri dir, mi- rp ettiği daimi fotoğraf müsabakasının bu haftaki neticesi: çi) İ numaralı resmit afaa levazım işleri dairesinde hesap mariden fazla yükslmiştir. Baki devrinde Sinan btkübebı. süsle- lerin rengile gözlerimizi e neşelendiren de, Nedimdir, Yine bezmi ç. € İâle Füruzan geldi Müjdeler lari kim vakti çıragan geldi Diyen;'Nedim değil miydi? Ne o Mi “dünyada, he be iâhim Kk dinmii t ilme ve sanate gale- be çaldı. Damadı muhterem İbra- him paşa edamallahü taalâ iclâ- lübünün ölüsü çeşmesinin karşısında tam bir haf- ta koktu kaldı. Köpeklerden ar- tan kemiklerini eşi dostu topladı- lar. Yaptırdığı sebilhanein yanın- er inci pencerenin önüne gö- erek İbrahimi rabbin Muzuruna yaladı Nanü nimetini ler, Çırağan safalarında, peel sohbetlerinde bulunanlar vuku. nı bile yazamadılar. Bereket versin, Küçük Çelebi Zade Asım mezar taşına bir yazı yazabıldı: ast Fevtine Âsım didim tarih anın Ruhun İbrahim paşa ola şad 1143 Ahmed Refik Hergün t bir mese'e Bo$az içinde « oturup Anadoluyu ya; yazmak... Bizde edebiyatçılar aras- ında a samimiyet yok ziyade beşeri bir dehâ H Bundan bir ri, o şair mer Bedred- dinin © gaze- telerde çıkan mülâkatında : — Yahya Keml, Faruk Nafiz itibarile sifir tiyi İşte fırtınayı Şair Ömer Bedrettin Şair Ömer Bedreddinle görüş mek -bu edebiyat dedikoduları sırasında - faydalı Yl . İşte ömer Bedreddinin fikirleri Bizde milli SE ğa mi ince ne düşünürsünü — Bizde milli li mev- zuu bahsedildi mi, ekseriya bu- nunla beraber Piyer Loti de or- taya konur. Bu Fransız edibinin İstanbula ait eserinde gene bir diası sanki en küvvetli delilini ka- zanır, asıl mühim noktanın eser- deki ruh olduğ kararile dava hal- in olur. Bir eserin milli ol- ası için, mevzuun mill iolması een kati t deği Piyer eserini milli mi addediyorlar? m zannetmiyorum. er Türk sanatkârının eserin- de, mutlaka «milli» emi az ki mefhumdan bir şey vardır olmalıdır. Şu halde bir ei edibinin Türkiyeye ait eserinde 4 hu sezilmek zaten şarttır: hakiki sanatkârlardan bahsediyo- u zaten bir milliyet Karakterini zarureti olarak bu- Ii karakterini, milli kültürünü yöre alır. Mevzuu ecnebi likeme ait bir eser, tam mânasile milli bir eser olmak için mucize gösterme- 4“Nisan 1936 e eserlerle, Pariste geçen bir ma- ceraya ait yep ger; birbirile kıyas kabul eder Garp KL Ma tet- kik etmiş ve onun havasını amış büyük bir şairimizin edipleri ve şairleri memlekete da- veti de bunu isbât etmez mi? Bir tek kafiyenin bile bir şiirde ba- zan büyük bir tedai silsilesi ya- tarzını yaratacak muhit nasıl dn olabilir. Bu, sade- âfi olmadığı ve da- nce evvelâ, eser sahibinin beki bir sanatkâr olduğunu kabul ettikten sonra o or” milliyet ve mahal- liyet birbirini ; temamlıyan ; iki mefhumdur. "Denizin olduğu yer- de deniz renginin zaruri olması gibi... Maalesef bizde tenkid sahasın- da olduğu gibi, böyle sanat fikir- lerinde de daha ziyade şahsi dü- şünülür. iç Mehmedciği madan ve anlamadan, onu beye) İsmil ederek yazan şai- memleketin anl m, bütü; rin; e rmeden, tanıma ütün Tu- görmi hile onunla Kepekli öğ ludan bahseden romancinın eseri Mi mânasile hiç bir vakit millt aatimce milli eser, mensup ik milletin ve kendi öz top- rağının hususiyetlerini, renkleri- ni duyarak, sezerek onların ruhu- nu görüp gösteren samimi ve kuv- ketli sanatkârın eseridir. (Devamı İl inci sahifede) Daimi fotoğraf müsabakamız iliği — 3 numaralı resmin sahibi, nini sahibi, Üsküdar Hâkimiyeti milliye Ee No. 91 Bürhaneddin mi —2 nw memuru mpaşa ela No, 1 Vedat birinciliği — 4 1 Fa. Gürakın ikinciliği me sl Birinciler (Üçer), ikinciler li buçuk) -iralık kitap hediyelerimizi ARAK AMAN me | |